دانلود مقاله ISI انگلیسی شماره 52838
ترجمه فارسی عنوان مقاله

مدلسازی و شبیه سازی موتور القایی برای تشخیص نقصهای سیم پیچ های داخلی(نقص اتصال کوتاه در نتیجه ی از بین رفتن عایق سیم پیچ)

عنوان انگلیسی
modelling and simulation of induction motors with inter-turn faults for diagnostics
کد مقاله سال انتشار تعداد صفحات مقاله انگلیسی
52838 2005 10 صفحه PDF
منبع

Publisher : Elsevier - Science Direct (الزویر - ساینس دایرکت)

Journal : Electric Power Systems Research, Volume 75, Issue 1, July 2005, Pages 57–66

فهرست مطالب ترجمه فارسی
چکیده

واژگان کلیدی

1.مقدمه

2.
مدل موتور القایی با تعداد دور سیم­پیچهای متفاوت در استاتور

2-1. تعیین اندوکتانس­ها

شکل1. جابجایی سیم­پیچهای موتور القایی

2-2. شبیه­سازی موتور القایی نامتقارن

شکل2. شبیه­سازی مدل غیر متقارن موتور القایی

3.
مدل موتور القایی با اتصال کوتاه سیم­پیچ­های استاتور

شکل3. مدل موتور با اتصال کوتاه سیم پیچ داخلی استاتور

4.نتایج شبیه­ سازی

شکل4. تغییرات سرعت و گشتاور


شکل5. جریانهای توالی مثبت و منفی

شکل6. تغییرات سرعت و گشتاور با 5 دور سیم اتصال کوتاه شده

شکل 7. جریان توالی مثبت، توالی منفی و جریان اتصال کوتاه برای 5 دور سیم اتصال کوتاه شده

شکل 8. تغییرات سرعت و گشتاور با 5 دور سیم پیچ اتصال کوتاه شده با 1.5 اهم مقاومت

شکل 9. توالی مثبت، توالی منفی و مدارات اتصال کوتاه برای 5 دور اتصال کوتاه شده با مقاومت 1.5 اهم

4-1. مقایسه نتایج شبیه­سازی و تجربی

4-2.رابطه بین دورهای اتصال کوتاه شده و توالی منفی جریان

شکل 10. جریان مدار اتصال کوتاه در برابر دورهای اتصال کوتاه شده برای مقادیر متفاوت مقاومت خارجی (rext)

شکل 11. جریان توالی منفی در برابر دورهای اتصال کوتاه شده برای مقادیر متفاوت مقاومت خارجی(rext). جریان اتصال کوتاه به وسیله­ی مقاومت ­های 0، 0.1،0.2و 0.5 اهم محدود شده است.

4-3. تاثیر دماهای غیر مساوی سیم­پیچی ها

شکل 12. جریان توالی منفی در مقابل مقاومت سری اضافه شده runb

جدول 1. نتایج تجربی و شبیه­سازی شده برای تعداد دورهای اتصال کوتاه شده­ی متفاوت که جریان مدار اتصال کوتاه شده­ی آن به صورت خارجی محدود شده است

5.
جمع ­بندی

 
ترجمه کلمات کلیدی
موتور القایی، روشن گسل، مدلسازی، تشخیص، محور متعامد
کلمات کلیدی انگلیسی
Induction motors, Turn faults, Modelling,Diagnostics, Orthaogonal axis
ترجمه چکیده
این مقاله دو مدل محوری متعامد را برای شبیه¬سازی موتورهای القایی سه فاز که سیم¬پیچ نامتقارن دارند و دارای مدارات اتصال کوتاه بر روی استاتور می¬باشند ارائه می¬دهد. مدل اول فرض می¬کند که هر فاز استاتور تعداد سیم¬پیچ¬های متفاوتی دارد. برای مدل نمودن دورهای اتصال کوتاه شده¬ی استاتور، مدل دوم فرض می¬نماید که فاز as دو سیم¬پیچ سری دارد که یکی بخش دست نخورده و دیگری بخش اتصال کوتاه شده را نشان می¬دهد. مدل دوم از نتایج مدل اول برای انتقال فاز as به qd استفاده می¬کند به گونه¬ای که بخش اتصال کوتاه شده به محور q منتقل می¬شود. نتایج شبیه¬سازی دارای سازگاری خوبی با دیگر مطالعات است و با آزمایشات انجام شده بر روی یک موتور خاص که دارای کلیدهایی است که اجازه می¬دهد تعداد متفاوتی از دورها اتصال کوتاه گردند مقایسه گردیده است. مدل در مطالعه¬ی رفتار گذرا و ماندگار موتور القایی با سیم¬پیچهای اتصال کوتاه شده و همچنین در بررسی همزمان(آنلاین) الگوریتم¬های تشخیص عیب استاتور با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است.
ترجمه مقدمه
به دلیل گران بودن تعمیر ماشینها، به درازا کشیده شدن فرایند خرابی و مسایل ایمنی و سلامت، در صنایع مدرن گرایش بسیاری وجود دارد که منابع و توجهات بر روی استراتژی¬های عیب¬یابی و نگهداری پیشگیرانه ماشینهای صنعتی متمرکز گردد [1,2]. مشخص شده است که در حدود 36% از خرابی های موتورهای القایی به دلیل خرابی سیم¬پیچ¬های استاتور به وقوع می¬پیوندد و اعتقاد بر این است که این دسته از خرابی¬ها با خرابی¬ها ناپیدای درون سیم پیچهای یک سیم¬پیچ استاتور آغاز می¬شوند. این خرابی کوچک اولیه به اتصال کوتاه و یا خرابی¬های فاز به فاز اسف باری منتهی خواهند شد[1,2]. برای به دست آوردن یک اخطار پیشین در مورد خرابی و در نهایت خاموش نمودن ماشین جهت جلوگیری از خرابی های تاسف بار ، مدارات اتصال کوتاه شده سیم پیچ استاتور می¬بایست آشکارسازی شده و یا اینکه وجود آنها پیش¬بینی گردد[1-5]. مدل نمودن موتورهای القایی با سیم¬پیچهای اتصال کوتاه شده اولین گام در طراحی سیستم آشکارساز خطای سیم¬پیچها است[3]. شبیه¬سازی رفتارهای حالت ماندگار و گذرای موتورها با این مدلها، ارزیابی صحیح داده¬های اندازه¬گیری شده با تکنیکهای تشخیصی را ممکن خواهد نمود. ماشینهای القایی نامتقارن مورد توجه مطالعات بسیار زیادی بوده¬اند. Brown and Butler [6] تئوری اجزای متقارن را در یک روش آنالیز کلی به کار گرفتند به نحوی¬که بوسیله¬ی آن عملکرد موتورهای القایی چندفاز را که دارای اتصال اولیه¬ی نامتقارن بودند ، آنالیز نمودند. Jha and Murthy [7] مفاهیم میدان چرخشی را به کار گرفتند تا یک تئوری تعمیم یافته را برای ماشین¬های القایی دارای سیم¬پیچ¬های نامتقارن استاتور و همچنین روتور بوجود آورند. مدلهای مبتنی بر سیم-پیچهای عملکردی که در مراجع [8,9] ارائه شدند و مدلهای ارائه شده در مراجع[10,11] به پارامترهای هندسی طراحی موتور نیاز دارند. تئوری تعمیم یافته ماشینهای الکتریکی که تئوری محور qd0 و یا محور متعامد را به کار می¬گیرد به عنوان یک راه¬کار مطلوب شناخته شده برای تقریباً همه¬ی پدیده¬های گذرا و ماندگار است [12]. آنالیز ماشینها به میزان زیادی بوسیله¬ی انتقال به محور qd0 تسهیل شده است. یک فرایند تبدیل مشابه را می¬توان به ماشینهایی که دارای عدم توازن فاز هستند نیز اعمال نمود[13]. از این رو مفید خواهد بود که این رهیافت را برای مسائلی که در مورد موتورهای القایی نامتقارن وجود دارند نیز به کار گیریم.
پیش نمایش مقاله
پیش نمایش مقاله  مدلسازی و شبیه سازی موتور القایی برای تشخیص نقصهای سیم پیچ های داخلی(نقص اتصال کوتاه در نتیجه ی از بین رفتن عایق سیم پیچ)

چکیده انگلیسی

This paper presents two orthogonal axis models for simulation of three-phase induction motors having asymmetrical windings and inter-turn short circuits on the stator. The first model assumes that each stator phase winding has a different number of turns. To model shorted stator turns, the second model assumes phase as has two windings in series, representing the unaffected portion and the shorted portion. It uses the results of the first model to transfer phase as to qd so that shorted portion is transferred to the q axis. Simulations results from the models are in good agreement with other studies and are compared with experiment carried out on a specially wound motor with taps to allow different number of turns to be shorted. The models have been successfully used to study the transient and steady state behaviour of the induction motor with short-circuited turns, and to test stator fault diagnostic algorithms operating in real time.