بررسی درب ضد حریق و انواع آن

بررسی درب ضد حریق و انواع آن

درب ضد حریق به دربی اطلاق می‌­گردد که در برابر آتش‌­سوزی و حرارت مقاومت بالایی داشته و از شعله‌­ور شدن آتش از بخشی به بخش دیگر ساختمان ممانعت ­کند و متشکل از مجموعه‌­ای شامل پشم سنگ نسوز، دستگیره، چهارچوب فلزی، لولا، لنگه درب و اجزای دیگر می­‌باشد. درب‌های ضدحریق به دسته‌های مختلفی مانند درب ضد حریق تک لنگه، دو لنگه، شیشه‌­دار، چوبی، فولادی تقسیم می­‌شوند که مهمترین فاکتور آنها میزان مقاومتی است که در برابر حریق دارند و حد تحمل و توان در همه آنها یکسان نیست و به طراحی و نوع ساخت مربوط می­‌شود. درب ضد حریق بر اساس پایداری، مقاومت و عایق حرارتی به 6 کلاس A،B،C،D،E،F دسته‌­بندی می­‌شوند که افراد بر اساس نیاز خود دست به انتخاب می­‌زنند. به عنوان مثال مکان­‌هایی که خطر آتش‌­سوزی در آنها زیاد است از بالاترین کلاس استفاده می­‌کنند. این نوع درها در مکان‌هایی مانند سالن‌­های همایش، اماکن اداری، مجتمع‌های مسکونی و تجاری، راهروهای ارتباطی بیمارستان­‌ها، پالایشگاه­‌ها و... به منظور بالا بردن امنیت افراد و کاهش خسارت‌های مالی نقش ایفا می­‌کنند.

درب ضد حریق فلزی مانند سایر پله فرار یا درب خروج اضطراری باید حتما به تایید سازمان آتش نشانی برسد زیرا اگر این درب‌ها تاییدیه لازم را از این سازمان نداشته باشد علاوه بر اینکه در هنگام وقوع آتش سوزی نمی‌تواند به خوبی عمل کنند و از گسترش بی رویه آتش جلوگیری نمایند بلکه ممکن است در آن موقع خسارت های بیشتری نیز به وجود آورند و جان افراد بی گناه زیادی را بگیرند به همین خاطر اخذ این تاییدیه یکی از موارد بسیار مهم و ضروری برای درب‌ ضد حریق به شمار می‌آید.

درب ضد حریق چوبی در دو مدل یک لنگه و دو لنگه با کاربردهای مختلف ساخته می­‌شود. در مدل یک لنگه کمترین و بیشترین عرض تردد 85 و 120 سانتی­متر و کمترین و بیشترین ارتفاع تردد 190 و 250 سانتی­متر می‌­باشد و در راهروها و پله­‌ها نصب می­‌گردد و مدل دو لنگه در جاهایی مانند آزمایشگاه­‌ها، ادارات و دیگر مکان­‌های پرتردد استفاده می­‌شود. از جمله ویژگی­‌های این نوع درب ضد حریق این است که در زمان آتش­سوزی به افراد فرصت کافی برای فرار از ساختمان را می‌­دهد و از عایق‌­های مقاوم و مواد اولیه مرغوب ساخته می­‌شوند.

درب ضد حریق شیشه‌­ای در مدل‌های مختلفی از جمله لولایی، کشویی و... طراحی و ساخته می­‌شوند و بدلیل قیمت بالایی که دارند معمولاً در مسیر خروج ساختمان عمومی دیده می‌شوند. طبق استاندارد دارای دستگیره نسوز پشت، دستگیره‌­ی آنتی ­پنیک از نمای درب و شیشه ضد حریق می­‌باشد. همچنین در ساختار درب اتوماتیک این نوع درب‌ها از پشم سنگ با ضخامت‌­های متفاوت بکار رفته است.

درب ضد حریق فلزی نوعی درب می­‌باشند که داخل آن را با پشم سنگ پر می­‌کنند تا جلوی ورود حرارت و آتش گرفته شود. این نوع درب‌ها باید دارای درب، چهارچوب فلزی، روکش از جنس ورق گالوانیزه، دستگیره‌­های بازشو از پشت به همراه آرام‌­بند باشند و مطابق قوانین سازمان آتش­نشانی وزنی در حدود 100 کیلوگرم و ابعادی به عرض 105-110 سانتی­متر باشند.

دستگیره درب ضد حریق

دستگیره درب ضد حریق از جمله یراق آلات بکار رفته در ساخت این نوع درها می­‌باشد که باید طبق استانداردهای خاص ساخته شده باشند تا عملکرد خوبی را در مواقع اضطراری داشته باشند. این نوع دستگیره باید از جنس و کیفیت خوبی برخوردار باشد تا در زمان آتش­سوزی دوام داشته باشد و خود به­ خود باز نگردد زیرا باعث ورود شعله‌­های آتش، دود و گازهای مضر به داخل قسمت‌های دیگر ساختمان و به خطر افتادن سلامت حاضرین در آن مکان خواهد شد. دستگیره­‌ خروج اضطراری به دو شکل اهرمی و فشاری ساخته می­‌شوند که نوع فشاری آن از ایمنی بالاتری برخوردار می‌­باشد. از جمله استانداردهای لازم برای یراق­‌آلاتی مانند دستگیره‌­ها استاندارد UL می‌­باشد. UL یک استاندارد جهانی با داشتن بیشتر از 120 مرکز بازرسی است که در 5 حوزه زیست، ایمنی، بهداشت، حیات و پروژه‌­های دانشگاهی فعال می­‌باشد.

 ویژگی و مزیت دستگیره آنتی پنیک ضد حریق تاچ مخصوص درب ضد حریق این است که هر گاه افراد قادر به باز نمودن درب با دست نباشند بتوانند به راحتی با فشار وارد کردن به هر قسمت از درب، آن را به راحتی باز کنند و موجب نجات جان خود و دیگران شوند به همین خاطر امروزه تمایل افراد به سمت خرید این نوع از دستگیره‌های آنتی پنیک برای درب های ضد حریق ساختمان های مخلف افزایش پیدا کرده است و روز به روز بر میزان تقاضا برای خرید آن نیز بیشتر خواهد شد.

 استاندارد درب ضد حریق

یکی از ویژگی­‌های مهم درب ضد حریق تأییدیه سازمان آتش­نشانی می‌­باشد و زمانی این تأییدیه صادر می­‌شود که در آزمایشگاه‌ها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته باشد. از جمله استانداردهای مورد نیاز، استاندارد BHRC (گواهی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ایران) که با آزمایش‌های فنی همراه است، استاندارد Intertek (گواهی­نامه کالاهای وارداتی)، استاندارد FM (بالاترین استاندارد پیشگیری و ایمنی توسط شرکت آمریکایی)، استاندارد NFPA (معتبرتر از سایر استانداردها و برای تأیید ایمنی و حفاظت در برابر حریق که ضوابط و استاندارد درب ضد حریق آن توسط سازمان ایمنی آمریکا نوشته شده) و استاندارد UL می­‌باشد.

ضوابط و مقررات آتش نشانی در خصوص درب‌های ضد حریق به شرح زیر است:

سازمان آتش نشانی برای اینکه در مورد درب‌های ضد حریق، استانداردهای لازم برای این نوع درب‌ها، الزامات نصب آنها و همچنین معیارهای ارزیابی درب‌های ضد حریق ابهاماتی وجود نداشته باشد. و همچنین به دلیل اینکه در زمینه درب‌های ضد حریق و روش‌های آزمون و بررسی این درب‌ها هنوز از سوی سازمان استاندارد ملی ایران کلیاتی منتشر نشده است. و برای اینکه مشکلات مربوط به مالکین ساختمان‌ها و شرکت‌های تولیدی و بازرگانی برای تولید درب‌های ضد حریق حل و رفع شود، سازمان آتش نشانی تصمیم گرفته است در این زمینه اصول و مقررات کلی را بیان نماید.

بر اساس این اصول و مقررات کلی سازمان آتش نشانی چنانچه درب‌های ضد حریق متناسب با الزامات اعلام شده به وسیله این سازمان توسط شرکت‌ها و تولید کنندگان، ساخته و تولید شوند، مجوز و تأییدیه نصب درب‌ ضد حریق و مقاوم در برابر آتش و حریق در پله‌های خروج اضطراری و پله‌های فرار در ساختمان‌های مسکونی و اداری صادر خواهد شد.

اصول و مقررات سازمان آتش نشانی برای درب‌های ضد حریق فقط تا یک سال بعد از زمان انتشار رسمی توسط سازمان استاندارد ملی ایران در زمینه درب‌های مقاوم در برابر حریق و روش‌های آزمون آنها دارای اعتبار خواهد بود.

بعد از پایان این تاریخ شرکت‌های بازرگانی و تولیدی باید طبق استانداردهای ملی ایران خدمات خود را به مشتریان ارائه نمایند.

بهترین مرکز برای خرید درب ضد حریق

درب ضد حریق بر اساس نوع، کیفیت، نصب، شرکت ارائه دهنده و... تعیین می‌شود. اگر شما قصد خرید این نوع درب‌ها را دارید فروشگاه "آتی­ دُر atidoor.com" با تجربه‌­ی بیشتر از 18 سال یکی از معتبرترین و نام آشناترین مراکزی است که در زمینه ارائه محصولاتی همچون درب ضد سرقت، درب ضد حریق، یراق آلات و... در برندهای ایرانی و خارجی و با بهره­‌گیری از نیروهای متخصص و باتجربه به فعالیت مشغول می‌­باشد. از جمله مشخصات مجموعه "آتی ­دُر" ارائه محصولات اصل و باکیفیت می‌­باشد و از این­‌رو محصولات خود را همراه با تضمین اصالت کالا بفروش می­‌رساند. قیمت‌های مقرون ب­صرفه، پشتیبانی همه روزه، تعمیر درب‌های اتوماتیک توسط تکنسین­‌های باتجربه، دارا بودن نماد اعتماد الکترونیک و پرداخت امن و آسان از دیگر ویژگی‌­های فروشگاه ُآتی ­دُر" می‌­باشد. جهت مشاهده محصولات و کسب اطلاعات بیشتر می‌­توانید به سایت https://www.atidoor.com مراجعه و در صورت لزوم از طریق راه‌های ارتباطی مندرج در سایت از کارشناسان مشاوره لازم را دریافت نمایید.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره  02188808111 تماس بگیرید و همچنین از طریق ایمیل به نشانی info@atidoor.com با مجموعه آتی در در ارتباط باشید. 

مطالب خواندنی