هایفوتراپی چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

هایفوتراپی چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

با افزایش سن، چین و چروک ­های اطراف چشم برجسته‌­تر می‌شوند. ابروها، مانند گذشته  دیگر قوس سابق را نخواهند داشت. خط لبخند و گریه از فرم طبیعی خود خارج خواهند شد. در چنین شرایطی، جراحی زیبایی، اگرچه انتخاب بسیاری از افراد خواهد بود اما بسیار دردناک و بعضا پرعارضه می‌باشد. علاوه بر این، در برخی از موارد نیاز به استراحت طولانی مدت میباشد که عملا برای افراد شاغل امری ناممکن است.

عمل جراحی هایفوتراپی چهره، بهترین و مؤثرترین راه افزایش تولید کُلاژِن (که با افزایش سن کاهش پیدا می ­کند)، می­ باشد. این درمان به طور طبیعی بدن را وادار می­ کند تا میزان کُلاژِن و اِلاستین را افزایش داده و به جوان شدن پوست کمک کند.

هایفوتراپی بدن و یا چهره، یک درمان غیرتهاجمی برای مقابله با پیری  پوست می‌­باشد. این فرآیند، شامل بخشی از روند در حال رشد برای درمان ­های ضدپیری است و بعضی از فواید عمل لیفت بدون انجام عمل جراحی را فراهم می ­کند.

با توجه به گزارش انجمن آمریکایی جراحی پلاستیک زیبایی، محبوبیت فرآیند­های زیبایی بدون نیاز به عمل جراحی با رشد 4.2% در سال 2017 مواجه بوده است.

این درمان­ های غیرتهاجمی، در مقایسه با گزینه ­های جراحی، به زمان بهبودی کمتری نیاز دارند. اما، نتایجی را که فراهم می ­کنند به همان اندازه ملموس نبوده و مدت زمان طولانی باقی نخواهد ماند. به خاطر این امر، متخصصان پوست، هایفوتراپی را فقط برای نشانه ­های خفیف یا متوسط پیری پیشنهاد می­ کنند.

در این مقاله، نگاهی می اندازیم به آنچه که این روش را شامل می شود. همچنین، میزان تأثیرگذار بودن و ایجاد هرگونه عوارض ناشی از آن، بررسی خواهد شد.

 

هایفوتراپی چیست؟

در هایفوتراپی چهره، از امواج فراصوت برای ایجاد حرارت در سطح عمیقی از پوست استفاده می‌شود. این حرارت، به سلول ­های پوستی آسیب می ­زند، و بدن را وادار می­ کند تا آن را ترمیم کند. برای انجام این کار، بدن برای رشد دوباره سلول­ها، کُلاژِن تولید می­ کند. کُلاژِن به ماده­ای در پوست گفته می­ شود که به آن، ساختاری سفت و کش‌سان می­ دهد. 

با توجه به گزارش انجمن جراحی زیبایی آمریکا، درمان ­های غیرجراحی با امواج فراصوت مانند هایفوتراپی، می‌­توانند موجب موارد زیر شوند:

  • تنگ شدن پوست بر روی گردن
  • کاهش ظاهر غبغب
  • بالا بردن افتادگی پلک ­ها یا لیف افتادگی ابروها
  • چین و چروک ­های نرم بر روی صورت
  • نرمی و تنگی پوست سینه

نوع امواج فراصوتی که در این فرآیند مورد استفاده قرار می‌گیرد، در مقایسه با امواجی که که پزشکان از آن برای تصویربرداری پزشکی مورد استفاده قرار می ­دهند، متفاوت است. در هایفوتراپی از امواج با طول موج بزرگ‌تر برای هدف قرار دادن نقاط بخصوصی از بدن، استفاده می‌شود.

فرآیند

پزشکان معمولاً فرآیند جوان سازی صورت با روش هایفوتراپی را با تمیز کردن ناحیه انتخاب شده صورت و قرار دادن ژل آغاز می‌­کنند. سپس، آن­ها از دستگاهی دستی برای انتشار امواج فراصوت به صورت انفجارهای کوتاه استفاده می‌کنند. هر جلسه معمولاً بین 30 تا 90 دقیقه زمان خواهد برد.  

بعضی از افراد، در حین انجام فرآیند، و بعضی دیگر پس از فرآیند احساس درد می ­کنند. پزشکان ممکن است یک بی ­حس­ کننده موضعی را قبل از انجام فرآیند و برای کمک به جلوگیری از این درد، استفاده کنند. استفاده از مسکن‌­های بدون نسخه، مانند استامینوفن یا ایبوپروفن نیز ممکن است کمک کند.

برخلاف دیگر فرآیندهای زیبایی، مانند برداشت مو با لیزر، عمل هایفوتراپی چهره نیازی به آماده­ سازی از قبل نخواهد داشت. هنگامی که یک جلسه به پایان می­ رسد، معمولاً دوره نقاهتی لازم نیست، و این بدان معنی است که افراد می­ توانند به فعالیت ­های روزانه خود، پس از انجام درمان هایفوتراپی، بازگردند.

افراد، براساس نتایجی که می ­خواهند بدست بیاورند، ممکن است به یک تا شش جلسه برای درمان، نیاز داشته باشند.

آیا هایفوتراپی واقعا موثر است؟

بسیاری از گزارشات اعلام کرده ­اند که عمل هایفوتراپی چهره مؤثر است. یک بررسی در سال 2018، 231 مطالعه با موضوع استفاده از تکنولوژی امواج فراصوت را آنالیز کرد. بعد از آنالیز مطالعاتی که شامل امواج فراصوت برای سفت کردن پوست صورت، سفت کردن پوست بدن، و کاهش سلولیت می‌­شد، محققان به این نتیجه رسیدند که این تکنیک امن و مؤثر می ­باشد.

انجمن جراحی زیبایی آمریکا می ­گوید که سفت کردن پوست به وسیله امواج فراصوت، معمولاً نتایج مثبتی در 2-3 ماه به وجود می­ آورد و مراقبت درست از پوست می­ تواند این نتایج را تا 1 سال پایدار نگه دارد.

یک منبع مطالعه قابل اطمینان در زمینه تأثیرگذاری عمل هایفوتراپی چهره در کشور کره، نشان داد که بهترین حالت کارکرد فرآیند، برای بهبود چین و چروک­های اطراف فَک، گونه­ها، و دهان می ­باشد. محققان عکس­ های استاندارد از بیماران قبل از انجام درمان را با عکس­ هایی که 3 و 6 ماه پس از انجام فرآیند از آن­ها گرفته شده بود، با یکدیگر مقایسه کردند.

در منبعی دیگر میزان تأثیرگذاری عمل هایفوتراپی چهره را پس از 7 روز، 4 هفته ، و 12 هفته ارزیابی کرد. پس از 12 هفته، اِلاستیسیته پوست داوطلبان بهبودی زیاد در تمام نقاط درمان شده، پیدا کرده بود. 

دیگر محققان ، تجربه 73 زن و دو مرد (که عمل هایفوتراپی را انجام داده بودند)، را مطالعه کردند. پزشکانی که نتایج را ارزیابی می­ کردند گزارش دادند که 80% در پوست صورت و گردن بهبودی حاصل شد، در حالی که درصد رضایتمندی در میان داوطلبان 78% بود.

دستگاه ­های هایفوتراپی متنوعی در بازار موجود می­ باشد. در یک مطالعه، نتایج بین دو دستگاه متفاوت با یکدیگر مقایسه شد. این مقایسه با پرسش از اعضای کلینیک و افرادی که تحت عمل هایفوتراپی قرار گرفته بودند، برای ارزیابی تأثیرات، انجام پذیرفت. با این­که داوطلبان گزارش­ هایی از میزان­ درد متفاوت و میزان رضایتمندی ارائه داده بودند، محققان به این نتیجه رسیدند که هر دو دستگاه می ­توانند به طور مؤثر پوست را سفت کنند. 

مزایای هایفوتراپی

  • با اینکه که هایفوتراپی جایگزین مناسبی برای جراحی لیفت صورت نمی باشد، ولی گزینه خیلی خوبی برای افرادی است که به انجام عمل جراحی یا اانجام تزریق صورت جهت لیفت صورت، تمایل ندارند.
  • هایفوتراپی با سفت کردن خفیف تا متوسط پوست، برای مردان و زنان مفید می ­باشد. این روش، یک درمان ضدپیری خیلی خوب است. هنگامی که اولین نشانه ­های بالا رفتن سن ظهور می­ کند، درمان شروع می شود و از پیری و افتادگی پوست جلوگیری میشود.
  • مناطقی از بدن که امکان جوان سازی آنها با هایفوتراپی ممکن است، عبارتند است از: ابروها، پوست شل شده بر روی گردن و غبغب، و خطوط و چین و چروک های روی سینه. این درمان، به خصوص برای غبغب، قسمت پایین صورت و فَک مؤثر خواهد بود.
  • در زمان مشاوره خود، متخصص پوست شما را مورد ارزیابی قرار داده و نقاطی که مناسب برای درمان فراصوت می ­باشد، را به شما پیشنهاد خواهد کرد.

چه نتایجی را می ­توانم با انجام این درمان انتظار داشته باشم؟

  • درمان فراصوت موفق به ارائه نتایج بسیار خوبی برای بیماران شده است.
  • نتایج می ­توانند بلافاصله بعد از درمان دیده شوند، ولی بیشتر نتایج تقریباً 2 تا 8 هفته بعد از درمان شروع می شود، و بیشتر بیماران نتایج کامل را 12 هفته پس از انجام درمان می بینند.
  • نتایج درمان فراصوت به سمت پیشرفت حرکت می کند و با گذشت 6 ماه، بهبود بهتری پیدا می کند.

هایفوتراپی چه تفاوتی با دیگر روش‌های جوانسازی پوست دارد؟

  • در هایفوتراپی برخلاف روش‌های مبتنی بر لیزر لایه‌های عمیق‌تر هدف گرفته می شود. در درمان با لیزر بیشتر روف چین و چروک و لک مد نظر است اما در هایفوتراپی اساس کار بر تحریک پوست به کلاژن سازی میباشد.
  • به دلیل اینکه هایفوتراپی و لیزر، لایه های متفاوتی از پوست را مورد هدف قرار می دهند، می توانند به شکل هماهند با یکدیگر، برای انجام درمان حفاظت پوست و پروسه‌های ضدپیری به شکل توامان استفاده شوند.
  • در مورد مزایای هایفوتراپی به از بین بردن چربی‌های موضعی، لاغر و کانتور شدن بدن با استفاده از این روش نیز در سایت لیا‌کلینیک اشاره شده است.
مطالب خواندنی