دانلود مقاله ISI انگلیسی شماره 46498
ترجمه فارسی عنوان مقاله

مدل‌‏سازی تشکیل همکاری با رهیافت نظریه بازی

عنوان انگلیسی
Modeling collaboration formation with a game theory approach
کد مقاله سال انتشار تعداد صفحات مقاله انگلیسی
46498 2015 13 صفحه PDF
منبع

Publisher : Elsevier - Science Direct (الزویر - ساینس دایرکت)

Journal : Expert Systems with Applications, Volume 42, Issue 4, March 2015, Pages 2073–2085

فهرست مطالب ترجمه فارسی
چکیده

کلیدواژه‌ها

1.مقدمه

2.منابع مرتبط

2.1.همکاری برای توسعه محصول 

2.2.نظریه بازی برای ایجاد همکاری

جدول 1: منابع نظریه بازی درباره شراکت‌ها.

2.3.بازی نش چانه‌زنی

3.مدل‌سازی تشکیل همکاری  

3.1.مدل ریاضیاتی

3.2.راه‌حلی برای مسئله نش چانه‌زنی 

4.تحلیل سناریو

4.1.تاثیر اعتماد

جدول 2. فهرست سناریوها.

شکل 1. نتایج به دست آمده برای سناریوهای 1-6.

4.2.تاثیر تکمیل دانش

شکل 2. نتایج سناریوهای 7-12.

4.3.تاثیر نوع محصول و کارآیی

شکل 3. نتایج سناریوهای 13-18.

4.4.تاثیر سرمایه‌گذاری دانش

شکل 4. نتایج سناریوی 19

شکل 5. نتایج سناریوی 20

شکل 6. نتایج سناریوی 21

شکل 7. نتایج سناریوی 22

4.5.خلاصه تحلیل

جدول 3. خلاصه تحلیل توسعه محصول جدید با وجود بروزرسانی محصول.

5.ملاحظات انتهایی
ترجمه کلمات کلیدی
توسعه محصول مشترک - نظریه بازی ها - چانه زنی نش - به اشتراک گذاری درآمد - سطح همکاری - استراتژی همکاری
کلمات کلیدی انگلیسی
Collaborative product development; Game theory; Nash Bargaining; Revenue sharing; Collaboration level; Collaboration strategy
ترجمه چکیده
در حالی که استراتژی کسب و کار اتخاذ شده توسط بیشتر شرکت‌ها توسعه محصول مشترک (CPD) است، هنوز تحقیقات کامل بر روی شرایطی که تحت آن همکاری تشکیل ‌شود انجام نشده است. این مقاله مدلی ریاضی با ادغام ابعاد اعتبار، همکاری، یادگیری مشترک و نوآوری مشترک CPD پیشنهاد می‌کند. این ابعاد به همراه پارامترهای دیگر از جمله سرمایه‌گذاری دانش، قابلیت جذب، کارآیی و مکمل بودن باعث مشاهده رفتار همکاری تحت سناریوهای مختلف شده است. تحلیلِی با رهیافت نش چانه‌زنی برای بررسی تاثیر پارامترهای مختلف بر تشکیل کار مشترک و همچنین سهیم در درآمد انجام شده است. خلاصه تحلیل استراتژی‌های مطلوب برای هر سناریو ارائه می‌کند.
ترجمه مقدمه
با افزایش رقابت در بازار و جهانی‌شدن و همچنین افزایش تمایز محصولی، همکاری بین شرکت‌ها برای به اشتراک‌گذاری هزینه‌های توسعه محصول (PD) و کاهش قابل ملاحظه زمان ورود به بازار پرتکرارتر می‌شود. انگیزه همکاری محدود به هدف ارتقاء پروژه PD و پیامد همکاری فراتر از سهیم شدن در درآمد نیست (بهاسکاران و کریشنان، 2009). این انگیزه شامل ایجاد و به اشتراک گذاری دانش مربوط به بازارها و فناوری‌ها، تنظیم استانداردهای بازار، به اشتراک‌گذاری تسهیلات و غیره است (گویال و جوشی، 2003). نوآوری نیز بخشی از پروژه‌های توسعه محصول مشترک (CPD) است. مزایای تلاش‌های مشترک تنها با تحلیل شرایطی ممکن می‌شود که باعث تشکیل همکاری می‌شود. مذاکره بر شرایط همکاری هنوز اهمیت دارد، و بنابراین، نقاط قوت و ضعف طرفین باید به دقت قبل از ثبت قرارداد بررسی شود. در این زمینه، به مکانیسم کمک به تصمیم‌گیری برای انتخاب سطح سرمایه‌گذاری، دانش، اعتماد، هزینه توسعه و درآمد نوآوری و همچنین سطح به اشتراک‌گذاری سود و همکاری نیاز است. در این مقاله، مدل تشکیل همکاری را مطرح می‌کنیم و آن را برای چند سناریو تحلیل می‌کنیم. اصول ذیل ضمن پیش‌نویس مدل اتخاذ شده‌اند. با توجه به اینکه شرکت‌های همکار به دنبال یادگیری و نوآوری از اشتراک دانش و فناوری، ایجاد اعتماد و اطمینان از همکاری هستند نه تنها شرایط پولی بلکه ابعاد دیگر همکاری بایستی در قرارداد گنجانده شود. این همکاری بایستی به شناسایی نحوه مذاکره طرفین همکار و تعامل با یکدیگر به منظور بهبود کل اثربخشی فرایند کمک کند. بر این اساس، مدل ریاضیاتیِ این مقاله از مدل مفهومی CPD ثبت شده توسط آرسنیان و بویوکوزکان (2014) الهام گرفته شده است. در این مدل مفهومی، فرض شده CPD موفق براساس سه وجه است: شراکت اثربخش، همکاری اثربخش و PD اثربخش. در میان این سه وجه، همکاری اثربخش براساس چهار وجه فرعی از جمله اعتماد، همکاری، یادگیری مشترک و نوآوری مشترک است. اهمیت ابعاد مدل مفهومی با استفاده از روش طراحی بدیهی و برای صنعت توسعه نرم‌افزار تعیین شده است. در اینجا، ابعاد فرعی مذکور را در چارچوب نظری بازی به منظور مشاهده تاثیرشان بر کل CPD یکپارچه می‌کنیم. این مدل محیط مذاکره را منعکس می‌کند که در آن هر طرف از همکاری سود می‌برد، یعنی وضعیتی برد-برد. وضعیت برد-برد برای متعادل‌سازی نقش هر عامل هر طرف با تعریف سطح اشتراک‌گذاری لازم است. نظریه بازی ابزاری برای مدل‌ سازی تعارض و/یا همکاری بین افراد و/یا موسسه‌ها شناخته شده است، و اصول نظریه بازی در تحقیق‌مان برای تحلیل فعالیت‌های مشترک در PD اعمال شده‌اند. در مجموع، هدف‌مان فراهم کردن بینش برای توسعه‌دهندگان محصول برای نحوه مذاکره و همکاری تحت شرایط خاص با اثبات راه‌حل‌های متوازن است. این مقاله به شرح ذیل سازمان‌‌دهی شده است: بخش بعد مفهوم همکاری را همراه با ابعاد اصلی‌اش معرفی می‌کند. همچنین به صورت مختصر کاربردهای نظریه بازی را در منابع همکاری و نظریه نش چانه‌زنی را نشان می‌دهد. بخش بعد مدل محاسباتی‌مان را برای CPD شرح می‌دهد. بخش تحلیل عددی عبارت است از چند سناریو برای نمایش جزئیات مدل و نتیجه‌گیری. چند توصیه و دیدگاه برای تحقیقات آتی در بخش نتیجه‌گیری ارائه شده‌اند.
پیش نمایش مقاله
پیش نمایش مقاله  مدل‌‏سازی تشکیل همکاری با رهیافت نظریه بازی

چکیده انگلیسی

While collaborative product development (CPD) is adopted by more and more firms as a business strategy, there is still lack of thorough research on the conditions under which the collaboration is formed. This paper proposes a mathematical model integrating trust, coordination, co-learning, and co-innovation dimensions of CPD. These dimensions, as well as additional parameters such as knowledge investment, absorption capability, efficacy, and complementarity enable the observation of the collaboration behavior under various scenarios. An analysis is conducted with Nash Bargaining approach to investigate the effect of various parameters on the collaboration formation as well as the revenue sharing. The analysis summary presents the optimum strategies for each scenario.