دانلود مقاله ISI انگلیسی شماره 149260
ترجمه فارسی عنوان مقاله

تحلیلی بر کاربرد حرارتی آبشاریِ انرژی خورشیدی در گرمایش ساختمان بر اساس ذخیره‌ساز حرارتی تغییر فاز‌دهنده

عنوان انگلیسی
Analysis on Cascade Heat Utilization of Solar Energy in Building Heating Based on Phase Change Thermal Storage
کد مقاله سال انتشار تعداد صفحات مقاله انگلیسی
149260 2017 7 صفحه PDF
منبع

Publisher : Elsevier - Science Direct (الزویر - ساینس دایرکت)

Journal : Procedia Engineering, Volume 205, 2017, Pages 2266-2272

فهرست مطالب ترجمه فارسی
چکیده:


کلمات کلیدی


1.مقدمه


شکل 1. نقشۀ منطقه‌بندی حرارتی و توزیع تابش خورشیدی در چین


2. روش


شکل 2 طرح شماتیک کاربرد حرارتی آبشاری انرژی خورشیدی


شکل 3 توزیع تابش خورشیدی و آزمون داده‌های مخزن انرژی خورشیدی در شهر شی‌آن


شکل 4 طرح شماتیک کاربرد حرارتی آبشاری انرژی خورشیدی


3. تحلیل کاربر حرارتی آبشاری انرژی خورشیدی


3.1. فرآیند گردآورندۀ تابش خورشیدی


3.2. فرآیند تغییر فاز در دمای پایین


3.3. گرمایش حرارتی فرآیند شبکۀ مویی


3.4. محاسبه و ارزیابی سیستم کاربرد حرارتی آبشاری


شکل 5 مقایسه کاربرد حرارتی آبشاری با کاربرد مستقیم انرژی خورشیدی 


جدول 1 پارامترها و نتایج محاسبه دو مود کاربرد انرژی خورشیدی


4. نتیجه گیری


 
ترجمه چکیده
انرژی خورشیدی جزو انرژی پاک و تجدید‌پذیر برای گرمایش ساختمان و فناوری دوست‌دار محیط‌زیستی است که نقشی مؤثر در کاهش مصرف انرژی ساختمان دارد. با وجود این، یکی از ویژگیهای انرژی خورشیدی تراکم توزیع کم، عدم پیوستگی و بی‌ثباتی به‌دلیل شرایط جوی متغیر است. از این گذشته، بین زمان نیاز به گرمایش ساختمان در شب و گرد‌آوری انرژی خورشیدی در روز تناسب برقرار نیست. از این رو، در مطالعۀ حاضر کاربرد آبشاری انرژی خورشیدی با فرآیند گردآوری حرارت خورشیدی، فرآیند ذخیره‌سازی حرارت تغییر فاز‌دهنده و فرآیند گرمایش تابشی مویی ارائه شده است. ابتدا، مادۀ تغییر فاز‌دهنده دمایی آزموده و در قالب ظرف ذخیره‌ساز انرژی به‌کار گرفته شد. دوم، حرارت تابشی مویی به‌خاطر داشتن ویژگیهایی نظیر وضعیت فعالیت در دمای پایین، ناحیۀ بزرگ انتقال گرمایی و راحتی حرارتی بیشتر، در قالب مود حرارتی بیرونی به‌کار بسته شد. در پایان، عملکرد سیستم مذکور محاسبه و تحلیل شد. نتایج حاکی است کاربرد آبشاریِ سیستم انرژی خورشیدی می‌تواند از عهدۀ ذخیره‌سازی و انتقال انرژی خورشیدی از روز به شب برآید و در مقایسه با مود ستنی هیت سینک از بهره‌وری بالاتری برخوردار است.
ترجمه مقدمه
مصرف انرژی ساختمانی در مقیاس مصرف انرژی کل چین به میزان %27.6 [1] رسیده است که در این بین، گرمایش ساختمان، تهویۀ ساختمان و آب گرم در نسبت توزیع مصرف انرژی ساختمان تا %60 می‌رسد. این در حالی است که در مناطق شمالی چین، انرژی گرمایشی ساختمان تا %40 از مصرف انرژی کل ساختمان را به خود اختصاص داده است [2]. انرژی خورشیدی جزو انرژی پاک و تجدید‌پذیر است و از 2005 تاکنون، استفاده از آب داغ خورشیدی در کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا رشد سریعی داشته است [3]. در 2010، کاربرد حرارتی خورشیدی، در قالب صنعت توسعۀ کلیدی مرتبط با صنعت انرژی جدید، در قالب یکی از هفت صنعت راهبردی چین عنوان شده است. در 2015، مناطق ملی تحت پوشش انرژی خورشیدی به 400 میلیون متر مربع رسید و کاربرد حرارتی خورشیدی %10 از انرژی تجدیدپذیر را به خود اختصاص داده است [4]. مطابق با نقشۀ منطقه‌بندی حرارت ساختمانی چین که در شکل 1 (الف) نشان داده شده است، غالب سرزمین چین جزو مناطق سرد و بسیار سرد دسته‌بندی می‌شود که ساختمان باید در فصل سرما گرم شود. از سوی دیگر، طبق نقشۀ توزیع تابش خورشیدی چین که در شکل 1 (ب) نشان داده شده است، توزیع منابع تابش خورشیدی در مناطق مذکور نسبتاً خوب است، ساعات آفتابی سالانه به شکل معمول بیش از 3000 ساعت است و میزان کل تابش سالانه نیز از 5800 مگاژول بر متر مربع فراتر می‌رود. در نتیجه، آشکارا می‌توان دید که پتانسیل استفاده از انرژی خورشیدی تا چه حد گسترده است [5]. حال آنکه توزیع تراکم انرژی خورشیدی به‌دلیل چرخش زمین و تغییرات اقلیمی کم است و تابش خورشید پیوستگی ندارد و شدت تابش نیز پایدار نیست. از این مهم‌تر، تفاوت دمایی میان فضای داخلی و فضای بیرونی در مناطق سرد‌خیز نسبتاً زیاد است، تقاضای گرمایی در شب بیشتر از روز است و این در حالی است که تابش خورشیدی در شب به صفر می‌رسد. به همین روی، در صورتی که بخواهیم از انرژی خورشیدی به طور مناسب استفاده کنیم باید تأخیر زمانی و نبود تناسب بین جذب انرژی خورشیدی در طول روز و استفاده از آن در طول شب را حل کرد. از این گذشته، با استفاده از کاربرد تجاری آب داغ خورشیدی که به شکل گسترده در مناطق سرد‌خیز متداول است می‌توان به‌سادگی با دمای بالاتر از شصت درجه سانتیگراد آب داغ به‌دست آورد که مناسب برای استفادۀ مستقیم برای حمام و آب پاک است. ولی دما در این مناطق برای مود حرارتی سنتی پایین محسوب می‌شود و انرژی خورشیدی به‌خاطر تأثیر عوامل اقلیمی ناپایدار است. همانطور که در بالا ذکر شد، به‌منظور استفادۀ مناسب از انرژی خورشیدی در گرمایش ساختمان، لازم است فرآیند گردآوری انرژی خورشیدی، فرآیند ذخیره‌سازی گرمای انرژی خورشیدی و فرآیند عرضۀ انرژی خارجی بار دیگر با توجه به تفاوت دمای انتقال حرارتیِ مناسب باز‌طراحی شوند.
پیش نمایش مقاله
پیش نمایش مقاله  تحلیلی بر کاربرد حرارتی آبشاریِ انرژی خورشیدی در گرمایش ساختمان بر اساس ذخیره‌ساز حرارتی تغییر فاز‌دهنده

چکیده انگلیسی

Solar energy is a clean and renewable energy for building heating, it is an environmentally friendly technology which can effectively reduce building energy consumption. However, so-lar energy has the characteristics of low distribution density, discontinuity and instability due to the changeable weather condition, moreover, there is a contradiction in time between the building heating demand in night and the solar energy collection in day. Therefore, a cascade utilization of solar energy with solar heat collection process, phase change heat storage process and capillary radiation heating process is presented in this study. Firstly, a low temperature phase change material is tested and used as an energy storage pool, secondly, the capillary radiation heating is adopted as the terminal heating mode due to its features of low temperature operation mode, large heat transfer area and higher thermal comfort, finally, the performance of the system is calculated and analyzed. The results show that the cascade utilization of solar energy system can store and transfer solar energy from day to night, and it has higher efficiency compared with traditional heat sink mode.