9 نکته طلایی در انتخاب مرجع آموزش حسابداری برای شروع یک مسیر حرفه‌ای

9 نکته طلایی در انتخاب مرجع آموزش حسابداری برای شروع یک مسیر حرفه‌ای

در عصر امروز، حسابداری به‌عنوان یکی از رشته‌های پرطرفدار شناخته می‌شود. متقاضیان تحصیل در رشته حسابداری با تصور فرصت‌های شغلی فراوان و همچنین درآمدهای نجومی، حاضرند تا سختی‌ها و چالش‌های یادگیری این رشته را به جان بخرند. این تصور خیلی هم دور از ذهن نیست. البته تمام فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری، به درآمد نجومی نمی‌رسند و تنها برخی از افراد از طریق آموزش حسابداری ویژه بازار کار به فرصت‌های شغلی عالی دست پیدا می‌کنند. اکنون سوالی که مطرح است این است که برای یادگیری حسابداری باید از کجا شروع کنیم؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

مشخص کردن هدف

در پاسخ به این سوال که بهترین مرجع آموزش حسابداری چیست، باید بدانیم در این مسیر چه چیزی تفاوت ایجاد می‌کند؟
پاسخ روشن است: شناخت مسیر موفقیت در یادگیری حسابداری و مشخص کردن اهداف برای این کار.
برای شروع آموزش حسابداری، ابتدا باید هدف خود را مشخص کرده و تصمیم بگیرید برای حسابدار شدن می‌خواهید در چه حوزه‌هایی فعالیت کنید. بیشتر عناوین شغلی در حسابداری به مهارت‌های عمومی یکسانی احتیاج دارند اما علاوه‌بر این مهارت‌ها، به مجموعه‌ای از آموزش‌های تخصصی نیز نیاز دارید.

دنیای حسابداری به‌شدت وسیع است و موضوع فقط جمع و تفریق اعداد نیست. همان‌طور که می‌دانید، این رشته دارای بیش از ده گرایش مختلف بوده که هر کدام بر یکی از جنبه‌های خاص امور مالی تمرکز دارد. بنابراین افراد متقاضی کار در رشته حسابداری باید تعریف دقیق و صریحی از اهداف خود داشته باشند. در ادامه با برخی از عناوین شغلی در حسابداری آشنا خواهیم شد.

آشنایی با 5 مورد از مهم ترین عناوین شغلی در حسابداری

1. حسابداری مالی (financial accounting)

حسابداری مالی یکی از اصلی‌ترین گرایش‌های حسابداری است. هدف از این حسابداری، نگارش و تنظیم صورت‌های مالی است. گزارش‌ها و داده‌هایی که از طریق حسابداری مالی تهیه و ارائه می‌گردد به تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی برای آینده کمک خواهد کرد.

2. حسابداری مدیریت (management accounting)

حسابداری مدیریت به‌عنوان یکی از شاخه‌های حسابداری با دیدی آینده‌نگر به‌دنبال راهکارهایی برای افزایش بازدهی بوده و شامل بودجه‌بندی، تحلیل هزینه‌ها، تحلیل مالی و بررسی تصمیمات اخذ شده در گذشته است. گزارش‌هایی همچون قیمت تمام شده محصول، هزینه‌ها، قیمت فروش خدمات و برآورد میزان تولید توسط این بخش انجام می‌شود. از دیگر اقدامات حسابداری مدیریت، بررسی ظرفیت تولید تجهیزات و منابع است.

3. حسابداری هزینه (cost accounting)

حسابداری هزینه یا بهای تمام‌شده، گرایشی از حسابداری است که اغلب در صنعت و به منظور محاسبه و تحلیل هزینه‌های تولید و خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صنعت منابع بسیاری وجود دارد که برای رسیدن به بیشترین سود باید به‌دقت مورد بررسی قرار گیرند. مهم‌ترین هدف حسابداری هزینه، کمک به واحد مدیریت در تعیین بها و کنترل هزینه‌های تولید است. 

4. حسابداری مالیاتی (tax accounting)

کلیه امور مالیاتی شامل تنظیم اظهارنامه‌ مالیاتی، بر‌عهده حسابدار مالیاتی است. محاسبه میزان مالیات‌ بر‌درآمد بر اساس قوانین و مقررات نیز از دیگر وظایف حسابداری مالیاتی است که نیاز به مدیریت دقیق دارد. افرادی که در شاخه حسابداری مالیاتی مشغول به‌کار می‌شوند، می‌توانند در به‌حداقل‌ رساندن پرداخت مالیات، تهیه صورت‌های مالی برای گزارش‌های مالیاتی، مشاوره در زمینه تاثیر مالیات بر کسب‌وکار، راهکارهای کاهش مالیات و استفاده از سقف معافیت مالیاتی کمک کنند. همچنین حسابداران مالیاتی باید به کلیه قوانین مالیاتی آشنا باشند.

5. حسابداری اجتماعی (social accounting)

حسابداری اجتماعی یکی دیگر از شاخه‌های حسابداری بوده و تاثیر سازمان بر جامعه و محیط را مورد بررسی قرار می‌دهد. به بیان دیگر، حسابداری اجتماعی تاثیرات اجتماعی بر فعالیت‌های حسابداری سازمان را ارزیابی می‌کند. در این شاخه از علم حسابداری، هزینه و مزایایی که فعالیت‌های اجتماعی یک سازمان دارد مشخص می‌شود. در‌واقع، حسابداری اجتماعی عملکرد یک شرکت در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

آشنایی با مفروضات حسابداری

5 فرض مهم در آموزش حسابداری

پایه اصلی حسابداری، مفروضات حسابداری بوده که مبنای تهیه و تنظیم صورت‌های مالی برای شرکت‌ها است. هر یک از مفروضات حسابداری می‌تواند منشا یک یا چند اصل حسابداری باشد. این مفروضات عبارتند از:

  • فرض تفکیک شخصیت (separate entity assumption)
  • فرض تداوم فعالیت (continuity assumption)
  • فرض هزینه (expense assumption)
  • فرض عینیت (objectivity assumption)
  • فرض واحد اندازه‌گیری (measuring unit assumption) 

یادگیری اصول حسابداری

اصول حسابداری

برای اینکه بتوانید در یادگیری حسابداری به موفقیت دست یافته و به‌عنوان یک شخص توانمند و صاحب تخصص در زمینه حسابداری شناخته شوید، پیش از هرچیز باید اصول و قواعد حسابداری را یاد بگیرید. تنها افرادی که از طریق یک مرجع آموزش حسابداری کلیه اصول این رشته را یاد می‌گیرند، می‌توانند از پس چالش‌ها و موقعیت‌های سخت برآیند. بنابراین برای یادگیری اصول و استانداردهای حسابداری تلاش کنید. 

اصول حسابداری یک سری قواعدی کلی است که حسابداران به‌عنوان مبنای اجرای کار از آن استفاده می‌کنند و عبارتند از:

  • اصل بهای تمام‌شده (cost principle)
  • اصل افشای کامل (Full Disclosure Principle)
  • اصل تحقق درآمد (Revenue principle)
  • اصل تطابق درآمدها با هزینه‌ها (matching principle)

آشنایی با اصول محدودکننده حسابداری

میثاق‌ها یا اصول محدود‌کننده، مفروضات و اصول حسابداری را در یک چارچوب خاصی محدود می‌کند. در‌واقع این اصول، اثر تعدیل‌کننده بر حسابداری و گزارش‌گیری مالی دارند و موارد زیر را شامل می‌شوند:

  • فزونی منافع بر مخارج
  • اهمیت
  • محافظه کاری
  • خصوصیات صنعت

اهمیت آموزش عملی در یادگیری حسابداری

مهم نیست که دارای مدرک دانشگاهی در رشته حسابداری باشید یا از طریق شرکت در دوره‌های آموزش حسابداری اقدام به یادگیری آن کرده باشید، در هر دو صورت نیاز به کسب تجربه و آموزش عملی خواهید داشت. دانش و تجربه دو عامل مهم هستند که وجود هر یک بدون دیگری، معنا ندارد. در یادگیری حسابداری، هیچ چیز به اندازه آموزش عملی به ارتقا سطح فنی و توانایی‌های شما کمک نخواهد کرد.

آموزش حسابداری؛ کجا و چگونه؟

یکی از راه‌های کسب دانش تئوری و عملی حسابداری، شرکت در دوره‌های آموزش جامع حسابداری است. با استفاده از دوره آموزش حسابداری چه به‌صورت حضوری و چه غیر‌حضوری، در مدت زمان کوتاهی می‌توانید دانش و مهار خود را تقویت و به‌روز رسانی کنید. ما انسان‌ها همیشه نیازمند آموزش هستیم و شرکت در دوره‌های آموزشی موقعیت بسیار خوبی برای فراگیری مفاهیم جدید است. موسسه حسابداری محاسبان به آدرس https://mohaseban.org به عنوان بهترین آموزشگاه حسابداری در اصفهان با برگزاری دوره‌های تخصصی حسابداری به شما کمک می‌کند تا به سمت حرفه‌ای شدن گام بردارید.

مهارت‌های مورد نیاز برای حسابداری

برخی از مهارت‌ها در هیچ کتاب‌ و جزوه‌ای یافت نمی‌شوند، اما یادگیری آن‌ها در تبدیل شدن شما به یک حسابدار حرفه‌ای کمک می‌کند. علاوه‌بر این، یادگیری این مهارت‌ها موجب دستیابی شما به فرصت‌های شغلی بیشتر خواهد شد. برخی از این مهارت‌ها عبارتند از:

  • وقت‌شناسی 
  • صداقت و رازداری
  • روابط عمومی بالا
  • هوش تجاری
  • حل مسئله
  • قدرت بیان بالا 
  • منظم و پیگیر
  • توانایی برنامه‌ریزی
  • مدیریت زمان
  • توجه به جزئیات

یادگیری نرم‌افزاهای حسابداری

امروزه نرم‌افزارهای حسابداری زیادی با کاربردهای مختلف وجود دارند که به آسان‌تر شدن کار حسابداری کمک می‌کنند. در‌واقع استفاده از نرم‌افزار، مهم‌ترین بخش در شغل حسابداری است. تقریبا اکثر شرکت‌ها کلیه امور مالی خود را با استفاده از نرم‌افزار حسابداری انجام می‌دهند. بنابراین، هر فردی که می‌خواهد به‌عنوان حسابدار وارد بازار‌کار شود باید توانایی کار با بهترین نرم افزارهای حسابداری را داشته باشد.

آشنایی با حسابرسی و مالیات

به‌عنوان یک حسابدار موفق و ماهر باید با میزان مورد نیاز با قوانین و مقررات مالیاتی، استانداردهای حسابداری و حسابرسی آشنایی داشته باشید. حسابرسی و مالیات از مهم‌ترین پیش‌زمینه‌ها برای حسابداری محسوب می‌شوند. از جمله قوانین مهم در این حوزه، می‌توان به قانون مالیات‌های مستقیم، قانون مالیات بر ارزش افزوده و استانداردهای حسابداری ایران اشاره‌ کرد.

آشنایی با نرم‌افزار اکسل

همه‌ افرادی که فارغ‌التحصیل رشته حسابداری هستند می‌توانند وارد بازار‌کار شوند، اما تفاوت آن‌ها با دیگران در مهارت‌های کاربردی است. یکی از این مهارت‌ها، آشنایی با نرم‌افزار اکسل است. نرم‌افزار اکسل یکی از بنیادی‌ترین نرم‌افزارهایی است که یک حسابدار باید دانش کارکردن با آن را داشته باشد. این نرم‌افزار به‌نوعی با شغل حسابداری گره خورده است و می‌تواند مکمل مهارت‌ها و توانایی‌های یک حسابدار باشد. اکسل، سرعت و دقت محاسبات را افزایش می‌دهد. بنابراین تفاوت بین یک حسابدار حرفه‌ای با یک حسابدار ضعیف را می‌توان در میزان مهارت او در استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری، به‌خصوص اکسل دانست.

 

مطالب خواندنی