لیزر واریس پا روشی نوین جهت از بین بردن واریس

لیزر واریس پا روشی نوین جهت از بین بردن واریس

روش درمان لیزر واریس ابتدا تابش را از طریق یک پروب سطحی یا فیبر بسیار نازک به داخل سیاهرگ منتقل می کند و سپس انرژی تابش لیزر در ناحیه جذب شده و به انرژی گرمایی تبدیل می‌شود. در نهایت گرمای حاصل از این تبدیل انرژی مشکل رگ ها را از بین می برد.

علت ایجاد واریس پا

علل واریس می تواند اولیه، ثانویه یا مادرزادی باشد. واریس اولیه به دلیل ضعف ارثی دیواره عروق ایجاد می شود. وریدهای واریسی می توانند در همه اعضا ایجاد شوند و اغلب همه خانواده را تحت تأثیر قرار می دهند.

وریدهای واریسی که پس از تروما یا ترومبوز ورید عمقی ایجاد می شوند معمولاً ثانویه هستند. رگ های واریسی مادرزادی به دلیل اختلال در رشد طبیعی سیستم عروقی ایجاد می شوند و به طور کلی بخشی از ناهنجاری های عروقی مادرزادی در بدن در نظر گرفته می شوند.

علاوه بر واریس، این افراد ممکن است اندام های بلند یا بزرگ داشته باشند و اغلب دارای علائم مادرزادی (لکه های شراب پورت) مانند سندرم کلیپل ترنان (سندرم KT) شوند. صرف نظر از علت، دریچه های وریدی معیوب می تواند باعث تجمع خون در پاها و افزایش فشار وریدی گردد. این عارضه باعث بزرگ شدن رگ های واریسی و افزایش علائم و عوارضی مانند تغییرات پوستی و زخم می شود.

عوامل مهم ابتلا به واریس پا

مهم ترین عواملی که خطر ابتلا به واریس را افزایش می دهند عبارتند از:

  • عوامل ارثی
  • افزایش سن
  • بارداری مکرر
  • بلند کردن وسایل سنگین
  • ایستادن فرد به مدت طولانی در برخی از مشاغل
  • لخته شدن خون در عروق سطحی یا عمیق در گذشته
  • عدم تحریک، فشارخون بالا و چاقی

عوارض درمان نکردن واریس پا

متأسفانه اگر فردی مبتلا به واریس پا شود نمی تواند بدون جراحی درمان شود. حتی در برخی موارد این رگ ها به مرور زمان بزرگتر شده و بسیار دردناک می شوند. مشکل وریدهای واریسی فقط ظاهر ناخوشایندی نیست که ایجاد می کنند، بلکه سیاهرگ ها همچنین نشان دهنده مشکلی در بدن به دلیل از کار افتادن دریچه و افزایش فشار در رگ های پا هستند.

عوارض درمان نکردن واریس پا

بدون درمان، علائم این بیماری اغلب بدتر می شود، به عنوان مثال اگر این عارضه به موقع درمان نشود فرد با حالت هایی مانند تورم، گزگز و درد در پاها روبرو شده و رگ های عنکبوتی یا واریس جدید هر روزه خود را بیشتر نمایان می کنند. این یک مشکل جدی و خطرناک است که ممکن است برای بهبودی فرد را درگیر کند.

آیا روش های درمان واریس برای همه یکسان است؟

واریس یک درمان خاص ندارد که برای همه به یک اندازه مفید و موثر باشد. بیماری های وریدی در هر فردی یکسان نیست و بر این اساس روش های درمان برای افراد مختلف متفاوت خواهد بود. برای اکثر افراد، پزشکان ابتدا سوابق پزشکی کامل بیمار و سونوگرافی را بررسی می کنند. سپس در مورد هر گونه ناهنجاری در رگ ها صحبت کرده و در نهایت همه گزینه های درمان سیاهرگ را با آن‌ها در میان می گذارند. انتخاب یک درمان موثر و مناسب برای واریس بستگی به وضعیت بیمار و نوع عروق درگیر دارد.

راههای درمان واریس

درمان وریدهای واریسی شامل بستن و یا از بین بردن رگ‌های واریسی و سیاهرگ‌های متورم، پیچ خورده و ناهموار ناشی از دریچه‌های ناکافی در رگ‌ها است. گزینه های درمانی برای واریس پا عبارتند از:

1- ورزش کردن

بهترین ورزش برای سلامت قلب و عروق پیاده روی است. پیاده روی ماهیچه های ساق پا را تقویت کرده و به عنوان پمپ برای سیستم گردش خون عمل می کند. همچنین پیاده روی کاری است که بیشتر افراد به طور طبیعی هر روز انجام می دهند. اگر برای مدت طولانی پیاده روی نمی کنید یا ورزش نکردید به آرامی شروع کنید و به تدریج مسافت و سرعت پیاده روی خود را افزایش دهید.

2- جوراب واریس

جوراب واریس با وارد کردن فشار به وریدهای واریسی و فشرده کردن بافت اطراف آن‌ها، جریان خون را در پا بهبود می بخشد. جوراب های واریس را نمی توان یک روش درمانی برای حل مشکل اساسی نارسایی عروقی در نظر گرفت، اما می تواند به کاهش علائم اولیه و عوارض واریس مانند خستگی یا احساس سنگینی و تورم پا کمک کند.

3- جراحی

در طی درمان جراحی تحت روش بیهوشی عمومی، رگ های واریسی از بدن خارج می شوند. در جراحی عروق تکنیک های مختلفی وجود دارد که جراحان بسته به شدت شرایط و محل رگ ها از برخی از آن‌ها استفاده می کنند اما در تمامی روش ها برش پوست ضروری است. پس از عمل تا زمان بهبودی زخم ها، پا را می بندند و بانداژ می کنند و پس از آن بیمار باید چند هفته از جوراب واریس استفاده کند. این روش عملا بسیار دشوار است و تا زمان زیادی زندگی عادی فرد را مختل می کند.

4- درمان با لیزر واریس

استفاده از امواج رادیویی و لیزر تکنیک‌های جدیدی برای درمان واریس پا هستند و باعث حذف رگ با امواج رادیویی و درمان واریس با لیزر درون رگی می ‌شوند. اصولاً در این روش ها از انرژی رادیویی یا لیزری برای گرم کردن رگ های واریسی استفاده می شود که باعث التهاب، اسکار و در نهایت انسداد رگ ها می شود. مزیت خوبی که این روش درمانی لیزر واریس دارد این است که فرد بعد انجام عمل نیازی به بستری شدن ندارد و در کمترین زمان بهترین نتیجه را می بیند.

عوارض لیزر واریس پا

احتمال بروز مشکلات در این فرآیند بسیار کم است. در بیشتر موارد مشکلات در مدت زمان کوتاهی حل می شوند و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. شایع ترین عوارض جانبی:

کبودی و درد: کبودی، قرمزی، درد و سفت شدن ورید که یکی دو هفته پس از درمان ایجاد می شود و به تدریج کاهش می یابد.

عفونت یا لخته شدن خون: احتمال عفونت یا لخته شدن خون در عروق عمقی نادر است. آنتی بیوتیک های مناسب برای جلوگیری از عفونت های احتمالی تجویز می شود.

بی حسی: بی حسی اطراف عصب در بیشتر موارد دائمی نیست و با گذشت زمان برطرف می شود.

سوختگی پوست: در صورت تابش بیش از حد لیزر، احتمال سوختگی وجود دارد. البته چنین آسیبی بسیار نادر است.

عوارض لیزر واریس پا

مراقبت بعد از لیزر واریس پا

  • پس از درمان لیزر واریس، باید هر روز زمانی را برای پیاده روی اختصاص دهید. بهتر است هر روز 3 تا 4 بار به مدت بار 20 دقیقه پیاده روی کنید.
  • در هفته اول پس از درمان باید آب و مایعات بیشتری نوشید.
  • آنتی بیوتیک ها و داروها تجویز شده را باید طبق دستور پزشک به موقع مصرف کرد.
  • به فرد در مورد پانسمان، جوراب‌های طبی و بانداژ طبق وظیفه‌ای که انجام می‌شود آموزش داده می ‌شود.
  • 2 تا 4 هفته پس از درمان نیاز به پوشیدن جوراب دارید. نحوه پوشیدن جوراب واریس کمی دشوار است.

راههای پیشگیری از واریس پا

  • هیچ کاری نمی توانید در مورد عوامل ژنتیکی، سن و جنس انجام دهید، اما می توانید ایجاد رگ های واریسی را به تاخیر بیندازید یا از آن جلوگیری کنید.
  • وزن نرمال بدن را حفظ کنید.
  • همیشه فشارخون کنترل شده داشته باشید.
  • حرکت دادن ماهیچه های ساق پا و تحرک از لخته شدن خون در پاها پیشگیری کنید.
  • برای تسکین موقت علائم، در حالت دراز کشیده حداقل پاهای خود را 15 سانتی متر بالاتر قرار دهید. این کار را چند بار در روز و هر بار به مدت 10 دقیقه تکرار کنید.
  • به متخصصی مراجعه کنید که بتواند علت واریس و منشا واریس پاها را مشخص کند و گزینه های درمانی مفیدی طبق مشکل شما در اختیارتان قرار دهد.

سخن آخر

لیزر واریس نتایج مطلوبی دارد و برای دائمی شدن درمان باید توصیه‌های مربوط به پیشگیری از عود واریس را انجام داد. همچنین برای حفظ سلامت قلب، حتی پس از جراحی لازم است تغییرات مهمی در زندگی روزمره در رابطه با رژیم غذایی، حرکت، سیگار کشیدن و غیره ایجاد شود. درمانی که با لیزر صورت می گیرد کاملاً بی خطر بوده و در کمتر از یک ساعت فرد به طور کلی مداوا می شود و می‌تواند در محل کار خود حضور پیدا کند.

مطالب خواندنی