در سفر به سنندج از چه مکان‌هایی حتما دیدن کنیم؟

در سفر به سنندج از چه مکان‌هایی حتما دیدن کنیم؟

اغلب ایرانی‌ها وقتی می‌خواهند سفر کنند یا شمال کشور را انتخاب می‌کنند و یا جنوب را؛ این موضوع باعث شده بسیاری از ایرانیان هیچ اطلاعی از جاذبه‌های گردشگری شهرهای دیگر نداشته باشند؛ حتی گاهی بسیاری از افراد نمی‌دانند که در شهرهای دیگری چون سنندج، چه مکان‌های تفریحی جذابی وجود دارد. در این مقاله تصمیم داریم بهترین جاهای دیدنی سنندج را به شما معرفی کنیم، تا قانع شوید تنها شمال و جنوب ایران برای سفر مناسب نیستند و در این شهرها نیز مکان‌های دیدنی بسیار خاص وجود دارد.

معرفی جاهای دیدنی سنندج

اگر زمانی به شهر زیبای سنندج سفر کردید، حتما تایمی را برای بازدید از مکان‌های تفریحی که در ادامه ذکر می‌کنیم، قرار دهید.

پارک تفریحی آبیدر

آدرس: استان کردستان، شهر سنندج، کمربندی آبیدر، انتهای خیابان آبیدر، پارک جنگلی آبیدر

یکی از زیباترین و پرطرفدارترین مکان‌های تفریحی سنندج، آبیدر است. دلیل نام‌گذاری این منطقه به نام آبیدر این است که در آن چشمه‌های آب طبیعی زیادی وجود دارد. خوشبختانه وجود چشمه‌ها نیز باعث شده فضای بسیار سر‌سبز و خاصی در این مکان ایجاد شود و در نهایت حالا ما یک پارک جنگلی با چشمه‌های زیبا داریم که برای پیک‌نیک کردن بهترین گزینه است. مسئولان شهر سنندج نیز در پی آن هستند که امکانات بهتری در این پارک جنگلی ایجاد کنند؛ به این صورت گردشگران بیشتری برای بازدید از آن علاقه نشان می‌دهند. پیشنهاد می‌کنیم حتما فصل بهار را برای رفتن به این پارک جنگلی زیبا در نظر بگیرید، زیرا در این فصل زیبایی‌های آن دوچندان می‌شود.

پارک تفریحی آبیدر

دریاچه سد قشلاق

آدرس: 12 کیلومتری شمال سنندج، دریاچه سد قشلاق

اگر به دریا و ماهیگیری علاقه زیاد دارید، می‌توانید در زمان سفر به سنندج به دریاچه سد قشلاق بروید. این دریاچه درواقع آب جمع شده پشت یک سد بزرگ است. خوشبختانه گردشگران می‌توانند به ماهیگیری در این دریاچه زیبا بپردازند یا از امکانات تفریحی آن مانند قایق‌سواری استفاده کنند. همچنین در اطراف دریاچه طبیعتی بسیار بکر وجود دارد که برای وقت‌گذرانی با دوست و خانواده بهترین انتخاب است.

کلیسای سنندج

آدرس: سنندج، محله آغه زمان، خیابان نمکی، کوچه کلیسا

کلیسای سنندج جزو مکان‌های تاریخی این شهر محسوب می‌شود. کلیسای سنندج یکی از یادگاری‌های دروان قاجار است. جالب است بدانید این کلیسا درواقع تبعیدگاهی برای ارامنه عثمانی محسوب می‌شد. کلیسای سنندج به سبک معماری اصفهانی ساخته شده؛ البته هیچ اطلاعاتی از معمار آن در دست نیست. این کلیسا می‌تواند یادگاری زیبا از تاریخ گذشته ایران باشد؛ پس اگر به سنندج رفتید حتما بازدید از این مکان را در برنامه سفر خود قرار دهید.

بازار سرتپوله

آدرس: سنندج، محله سرتپوله

بازار سرتپوله که حالا دیگر تنها یک جاذبه گردشگری است، جزو قدیمی‌ترین بازارهای سنندج شناخته می‌شود. درواقع این بازار در گذشته محل گذر تجار بود و همین موضوع باعث شد کم کم به یک بازار بزرگ تبدیل شود. در حال حاضر در این بازار وسیله‌ای به فروش نمی‌رود و تنها جزو جاهای دیدنی سنندج است.

حمام صلاحی

آدرس: سنندج، خیابان فردوسی، داخل پاساژ کفش‌فروش‌ها

سنندج حمام‌های تاریخی زیادی دارد، یکی از آن‌ها حمام صلاحی است. حمام صلاحی به این دلیل مشهور شده که پایین‌تر از زمین قرار گرفته است. (در اصل این حمام را در زیر زمین ساخته‌اند) هدف اصلی ساخت این حمام نیز، استفاده بهتر از قنات‌های زمینی سنندج بود. حمام صلاحی معماری جالبی هم دارد؛ در این حمام می‌توانید ستون‌هایی را مشاهده کنید که باعث به وجود آمدن قوس‌هایی با سقف گنبدی شکل شده است. این نوع معماری در سایر حمام‌های ایران کمتر دیده می‌شود.

عمارت سالار سعید

آدرس: سنندج، خیابان امام، کوچه حبیبی

عمارت سالار سعید در گذشته کاربری‌های گوناگونی داشته و حالا به عنوان یکی از جاهای دیدنی سنندج شناخته می‌شود. دسترسی به این عمارت بسیار راحت است؛ زیرا امکان رفتن به آن با وساسل نقلیه یا اتومبیل شخصی وجود دارد. تاریخچه ساخت این عمارت زیبا به دوران قاجاریان برمی‌گردد. در آن زمان ملا لطف‌الله شیخ‌الاسلام دستور ساخت این عمارت را داد و از آن نیز به عنوان ملک شخصی برای خانواده‌اش استفاده کرد؛ اما بعدها از آن به عنان خانه پیشاهنگان هم استفاده کرده‌اند.

عمارت سالار سعید معماری بسیار خاصی هم دارد؛ به طوری که می‌توان از آن به عنوان یکی از شاهکارهای معماری دوران قاجار یاد کرد. در حال حاضر نیز این عمارت به عنوان یک موزه باستانی آماده پذیرایی از گردشگران مختلف است.

باغ سپیدار

آخرین جایی که قصد داریم به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری سنندج نام ببریم، باغ سپیدار است. این مکان تنها یک باغ معمولی نیست؛ بلکه یادگاری از تاریخ و سنت ایرانیان است. بعضی از مورخان معتقدند این باغ قبلا جزئی از عمارت وکیل الملک بوده؛ اما تا به حال هیچ سندی تاریخی مبنی بر اثبات این ادعا پیدا نشده است. باغ سپیدار محیطی بسیار زیبا و آرامش‌بخش دارد. در فضای این باغ می‌توانید انواع درخت‌های سربه فلک کشیده را مشاهده کنید و چند ساعتی را زیر سایه این درختان به استراحت بپردازید.

باغ سپیدار

خرید بلیط سنندج از فلای تودی

اگر بعد از خواندن این مطلب به سفر سنندج علاقه‌مند شدید، همین حالا می‌توانید از طریق فلای تودی به صورت آنلاین و در عرض چند دقیقه بلیط تهیه کنید. فلای تودی از جمله پلتفرم‌های آنلاینی است که سفر را برای ایرانیان ساده کرده است؛ زیرا مسافران می‌توانند تمام کارهای سفر خود از جمله خرید بلیط هواپیما یا قطار و همچنین رزرو هتل را برعهده کارشناسان فلای تودی بگذارند و از سفر خود لذت ببرند. پشتیبانان فلای تودی همیشه و در 24 ساعت شبانه روز آماده پاسخگویی به مسافران عزیز هستند.

 

مطالب خواندنی