دانلود مقاله ISI انگلیسی شماره 53213
ترجمه فارسی عنوان مقاله

تحلیل تئوری و تجربی اثر پیش جرقه بریکر خلاء بر روی ترانسفورماتور

عنوان انگلیسی
Experimental and Theoretical Analysis of Vacuum Circuit Breaker Prestrike Effect on a Transformer
کد مقاله سال انتشار تعداد صفحات مقاله انگلیسی
53213 2009 9 صفحه PDF
منبع

Publisher : IEEE (آی تریپل ای)

Journal : Power & Energy Society General Meeting,, Date of Conference: 26-30 July 2009 Page(s): 1 ISSN : 1944-9925 Print ISBN: 978-1-4244-4241-6

فهرست مطالب ترجمه فارسی
چکیده

 مقدمه 

 ترانس تست و نمایش آن

توصیف ترانس

شکل1: ترانس تست

جدول 1: اطلاعات ترانس 

 نمایش ترانس 

شکل 2: کاپاسیتانس ها و اندوکتانس های ترانس

شکل 3: ساده سازی یک بخشی از ترانس

شکل 4: ساده سازی مدار از شکل 1

شکل 5:‌مدل پارامتری lumped برای مطالعات توزیع ولتاژ ترانس

ماتریس اندوکتانس و کاپاسیتانس

مدلسازی ترانس 

توصیف مدار عملی اندازه گیری

شکل 6: مدار تست کلیدزنی ترانس

شکل7: مدار عملی تست کلیدزنی ترانس

جدول2: اطلاعات کابل

نتایج آزمایش

آزمایش کلیدزنی بریکر خلاء (VCB):

جدول3:‌ انواع اندازه گیری های انجام شده

شکل 9:آزمایش بعدی با ولتاژ تغذیه 8KV انجام می شود همچنانکه در شکل 10 نشان داده شده است. 

بحث

جدول4: امپدانس های اندازه گیری شده در فرکانس های معین تشدید 

 نتیجه گیری
ترجمه کلمات کلیدی
مدل سازی، تعویض آزمون، ترانسفورماتور، مدار خلاء شکن -
کلمات کلیدی انگلیسی
Modeling, switching tests, transformer, vacuum circuit breaker.
ترجمه چکیده
کار ارائه شده در این مقاله ، بررسی اثر پیش جرقه (Prestrike) بریکر خلاء که در طی برقدار کردن ترانسفورماتور توزیع رخ می دهد است. یک مدار آزمایشی تجربی که شامل یک ترانسفورماتور تغذیه، یک بریکر خلاء (VCB) ، یک کابل و یک ترانسفورماتور آزمایش (ترانسفورماتور تست) است، ساخته می شود و پیش جرقه های VCB ، ثبت می شوند. ترانس تست ، یک پیش طرح و نمونه آزمایشی ترانس توزیع با نقاط اندازه گیری نصب شده در طول سیم پیچی های ترانس در هر فاز است. نوسانات ولتاژ در طول سیم پیچی ها و ترمینالهای ترانس اندازه گیری می شوند. ترانس با استفاده از پارامترهای Lumped استخراج شده از معادلات تلگرافر به فرم گسسته مدلسازی می شود. نوسانات ولتاژ در طی سوئیچ زنی در حال بهره برداری، با و بدون یک کابل نصب شده بین VCB و ترانس ضبط و محاسبه می شود. ولتاژ های محاسبه شده مطابقت خوبی با ولتاژهای اندازه گیری شده را نشان می دهند. روش توصیف شده می تواند توسط سازندگان ترانس، برای ارزیابی و تخمین زدن شکل موجهای ولتاژ در طی سوئیچ زنی یا صاعقه برای ارائه اطلاعات مفید جهت مطالعات هماهنگی عایقی و جهت بررسی اثرات رزونانس (تشدید) در سیم پیچی های ترانس، استفاده شود.
ترجمه مقدمه
مشهور است که در طی کلیدزنی بارهای سنگین القایی نظیر ترانس ها و موتورها ، تحت شرایط خاصی، جرقه های مجدد چندتایی (multiple restrikes) در بریکر می تواند رخ دهد. جرقه های مجدد چندتایی ، اضافه ولتاژهای سریع می باشند که در طول کابل پیش می روند و به ترانس یا ترمینالهای موتور می رسند. به علت امپدانس های مختلف اضافه ولتاژ ها در ترمینال ها ، یک انعکاس (بازتاب) و جذب موج رخ می دهد. نوسانات ولتاژ که به سمت سیم پیچی ها پیش می روند بطور پیوسته بر روی موج های جدید اضافه ولتاژها قرار می گیرند. بنابراین، شکل موج های ولتاژ در طول سیم پیچی ترانس در یک بازه زمانی معین می تواند دامنه و نرخ افزایش خیلی متفاوتی داشته باشد. نوساناتشان شامل یک محدوده پهنای فرکانسی است که می تواند از یک کیلو هرتز تا چند مگا هرتز باشد. اینها پدیده ناخواسته ای هستند که موجب خرابی و معیوب شدن عایق تجهیزات می شوند. تقریباً یک سوم خرابی موتورها به علت اضافه ولتاژهای کلیدزنی سریع (fast switching surges) رخ می دهد[1]. اضافه ولتاژهای کلیدزنی که بر سیم پیچی ها وارد می شود توزیعی غیرخطی می باشند [2]. علاوه بر این، گاهی اوقات اضافه ولتاژ های بالا داخل حلقه می تواند رخ دهد که بر عایق نازک تنش و استرس وارد می کند و باعث سریع تر خراب شدنش می شود. تا کنون ، تحقیقات و کارهای زیادی بر روی کلیدزنی ترانس و موتور انجام شده است[3-9]، با این حال گذراهای ولتاژ بر روی ترمینالهای ترانس اندازه گیری می شوند و پیش بینی توزیع ولتاژ در طول سیم پیچی مشکل است . در مرجع [10] یک مدل کامپیوتری برای سیم پیچی های موتور توضیح داده شده است که در طی بستن ترتیبی قطب (sequential pole) بکار می رود[11] . آن همچنین برای تعیین ولتاژهای داخل حلقه (دور) در طی برقدار کردن یک موتور با یک VCB بکار می رود[12]. بیشتر اوقات، شکل هندسی سیم پیچ ها و ابعاد مشخص نیستند. علاوه براین، ایجاد و توسعه یک مدل مناسب مبتنی بر شکل هندسی ترانس و نوع سیم پیچ ها مشکل است. ملاحظات تلفات وابسته به فرکانس ، یک مشکل دیگر است. تا کنون تحقیقات و کارهای موفقی بر روی مدلسازی ترانس انجام شده است. در [13-14] یک مدل ترکیبی (هایبرید) مبتنی بر تئوری خط انتقال برای توصیف انتشار موج در ترانس های بزرگ نوع زره ای (shell) بطور موفیقت آمیزی بکار می رود. یک روش دقیقی برای مدلسازی ترانس ها و موتورها بنام اتصال برداری (vector fitting) بکار می رود [15] . این مدل، مبتی بر ماتریس اندازه گیری شده ادمیتانس فرکانسی ترانس می باشد. المانهایی که ادمیتانس هستند از هر نقطه اندازه گیری شده در سیم پیچی ترانس ، اندازه گیری می شوند [16]. مزیت مدل آخری این است که قابلیت استفاده در نرم افزارهای شبیه سازی موجود نظیر EMTP را دارد. در کار حاضر، اثر پیش جرقه در طی برقدار کردن ترانس بررسی می شود. شکل موج های ولتاژ در ترمینالهای ترانس اندازه گیری می شوند و به عنوان یک پارامتر ورودی برای مدل ترانس استفاده می شوند. یک مدل پارامتری Lumped مبتنی بر معادلات گسسته شده تلگرافیست بکار می رود[17]. فهمیده می شود که این روش می تواند بطور موفقیت امیزی برای محاسبه ولتاژها در سیم پیچ ها بکار رود حتی برای ماتریس های با ابعاد بزرگ (100*100) . محاسبات در حوزه فرکانس انجام می شوند و جوابهای حوزه زمان با اعمال تبدیل پیوسته معکوس فوریه ارائه می شوند [18] . اندازه گیری ها و محاسبات همچنین با و بدون بکارگیری کابل بین VCB و ترانس انجام می شوند. محاسبات بوسیله اندازه گیری های آزمایشگاهی بازبینی می شوند.
پیش نمایش مقاله
پیش نمایش مقاله  تحلیل تئوری و تجربی اثر پیش جرقه بریکر خلاء بر روی ترانسفورماتور

چکیده انگلیسی

Summary form only given. The work presented in this paper deals with the investigation of circuit breaker prestrike effect that occurs during energizing a distribution transformer. An experimental test setup that consists of a supply transformer, a vacuum circuit breaker (VCB), a cable and a test transformer is built, and the prestrikes in the VCB are recorded. The test transformer is a prototype distribution transformer, with installed measuring points along transformer windings in each phase. Voltage oscillations are measured along the windings and transformer terminals. The transformer is modeled by lumped parameters extracted from telegrapher's equations in discrete form. Voltage oscillations during switching-in operations are recorded and calculated with and without a cable installed between the VCB and the transformer. Computed voltages show good agreement with the measured voltages. Described method can be used by transformer manufacturers to estimate voltage waveforms during switching or lightning, to provide useful information for insulation coordination studies, and to investigate resonance effects in transformer windings.