دستگاه تصفیه آب چیست و کارکرد آن به چه شکل است؟

دستگاه تصفیه آب چیست و کارکرد آن به چه شکل است؟

هدف از تصفیه آب

هدف از تصفیه آب، جداسازی مواد و املاح مضر و عوامل بیماری زا از آب و بهبود بو و طعم نا مطبوع آن است. آب لوله کشی شهری از نظر کیفیت سطح بسیار پایینی دارد و مصرف آن در طولانی مدت منجر به بروز بیماری های گوناگون برای انسان می شود. فاضلاب کارخانه ها و بیمارستان ها، کود ها و آفت کش های کشاورزی، فلزات سنگین، کلر و غیره عوامل آلودگی آب هستند. این مواد موجب بیماری های مختلفی از جمله بیماری های گوارشی، عفونی، بیماری قلبی و عروقی، بیماری کبدی و کلیوی و ... می شود. با تصفیه کردن آب می توان از ورود این مواد به آب جلوگیری کرد.

دستگاه تصفیه آب چیست؟

سیستم تصفیه فاضلاب شهری نمی تواند تمامی این املاح را از بین ببرد چرا که بسیار سیستم قدیمی و فرسوده ای می باشد و هم چنین برای ضد عفونی کردن آب از ماده ای به نام کلر استفاده می کند که استفاده بیش از حد از این ماده شیمیایی بسیار خطرناک است. بنابراین استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی بهترین روش برای پاکسازی آب از این مواد است و آبی که در اختیار شما قرار می دهد بسیار سالم و گوارا خواهد بود.

نحوه کار دستگاه تصفیه آب

دستگاه های تصفیه آب خانگی از دو روش برای تصفیه استفاده می کنند. روش اولترا فیلتراسیون و روش اسمز معکوس.
دستگاه های اولترا فیلتراسیون بدون برق و پمپ و مخزن می باشند و با استقاده از چند فیلتر عمل تصفیه را انجام می دهند. توانایی حذف ذرات درشت آب مثل شن و ماسه و گل و لای و هم چنین کلر را دارند اما یون های موجود در آب را نمی توانند از بین ببرند و بیشتر مناسب مناطقی هستند که آب رسوبات بیشتری دارد.

دستگاه های تصفیه آب خانگی اسمز معکوس برقی و دارای پمپ و مخزن هستند. فیلتر ممبران این دستگاه ها نقش بسیار مهمی در تصفیه آب دارد. این فیلتر قادر است تا 0001/0 میکرون آلودگی های آب را از بین ببرد. پس از اینکه املاح مضر آب حذف می شود، فیلتر های دیگر مواد معدنی مفید بدن را به آب باز می گردانند. سختی آب را کاهش می دهند و قادر به شیرین کردن آب شور نیز هستند چون که یون های آب را حذف می کنند. اسمز معکوس بهترین روش برای تصفیه سازی آب است. در ادامه مراحل تصفیه شدن آب را بررسی می کنیم.

مراحل تصفیه آب خانگی چیست؟

آب تصفیه کن خانگی بین 5 الی 8 مرحله دارند. بهترین نوع آن ها دستگاه های 6 مرحله ای هستند که دارای 6 فیلتر نیز هستند. هر کدام از این فیلتر های تصفیه آب کار خاصی را انجام می دهند. ما در اینجا به بررسی مراحل دستگاه های 6 مرحله ای می پردازیم.

مراحل دستگاه تصفیه آب خانگی
مرحله اول:
این فیلتر که به آن پروپیلن گفته می شود دارای الیاف فشرده است و میلیون ها منفذ به قطر 5 میکرون دارد. با عبور آب از این فیلتر، ذرات معلق که بزرگ تر از 5 میکرون هستند مثل گل و لای و شن و ماسه اجازه ورود پیدا نمی کنند و حذف می شوند.

مرحله دوم:
فیلتر کربن فعال یا زغالی در این مرحله مواد شیمیایی، کلر و آفت کش ها و بو طعم نا مطبوع آب را از بین می برد.

مرحله سوم:
فیلتر الیافی یا کربن بلاک عملکرد فیلتر اول یعنی پروپیلن را دارد اما با این تفاوت که این فیلتر دقت تا 1 میکرون را دارد. بنابراین موادی که از فیلتر اول عبور کردند توسط این فیلتر حذف می شوند.

مرحله چهارم:
فیلتر اسمز معکوس یا همان ممبران که فیلتر اصلی این دستگاه محسوب می شود دقت این فیلتر تا 0001/0 میکرون است. بنابراین این فیلتر تمامی املاح و مواد مضر مثل نیترات، جیوه، سرب، آرسنیک و دیگر فلزات سنگین آب را از بین می برد.

مرحله پنجم:
فیلتر پست کربن یا کربن خطی بو و مزه و مواد شیمیایی باقی مانده در آب را از بین می برد.

مرحله ششم:
فیلتر مینرال مواد معدنی مثل کلسیم،پتاسیم، آهن و غیره که برای بدن انسان مفید هستند را به آب تصفیه شده اضافه می کند.

دستگاه های7 یا 8 مرحله ای دارای 2 فیلتر دیگر به نام های قلیایی و فرا بنفش می باشند. فیلتر قلیایی آب را یونیزه یا قلیایی می کند و خاصیت آنتی اکسیدانی به آن می دهد که برای کاهش بیماری های گوارشی و قند و چربی بدن بسیار مفید می باشد. فیلتر فرا بنفش با اشعه یو وی ای که توسط یک لامپ در دستگاه تولید می شود بالغ بر 99.99 درصد موجودات زنده آب را از بین می برد. این فیلتر برای از بین بردن ویروس ها و میکروب ها بسیار مفید است. بنابراین با توجه به کاربد دستگاه آب و فیلتر های آن، به انواع اسمز معکوس، قلیایی و فرا بنفش تقسیم می شوند که دستگاه 8 مرحله ای آن از کامل ترین و جامع ترین دستگاه های تصفیه می باشد.

مزایای خرید دستگاه تصفیه آب

آلودگی آب یکی از بزرگ ترین مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم و این آلودگی ها منجر به بروز بسیاری از بیماری ها می شود. خرید دستگاه تصفیه آب خانگی به ما برای از بین بردن این آلودگی ها کمک بسیاری می کند و آبی سالم و با کیفیت در اختیارمان قرار می دهد.

مزایایی خرید دستگاه تصفیه آب خانگی

کلر موجود در آب را حذف می کند، میکروب ها، باکتری ها، فلزات سنگین و شن و ماسه و گل و لای آب را از بین می برد. باعث کاهش سختی آب می شود و طعم و بو نا مطبوع آب را بهبود می بخشد. هم چنین برای مناطقی که آب شور دارند به عنوان آب شیرین کن نیز استفاده می شود.

با استفاده از این دستگاه، آبی که در اختیار شما قرار می گیرد به شما انرژی بیشتری می دهد، پوست شما را با طراوت می کند، در کاهش وزن شما موثر است و سیستم گوارشی تان را تقویت می کند. هم چنین به دلیل این که دیگر نیازی به خرید آب های معدنی بطری ای ندارید هم در هزینه ی خود صرفه جویی می کنید و هم به کاهش آلودگی محیط زیست کمک خواهید کرد.

مطالب خواندنی