روش تحقیق swot چیست؟

روش تحقیق swot چیست؟

 

پیش از آنکه به شما بگوییم که روش تحقیق swot چیست، اجازه دهید درباره واژه SWOT صحبت کنیم. در واقع SWOT از کنار هم قرار دادن حروف اول چهار واژه انگلیسی Strengths (به معنی نقاط قوت) ، Weaknesses (به معنی ضعف ها) ، Opportunities (به معنی فرصت ‌ها) و Threats (به معنی تهدید‌ها) ساخته شده است. به بیان ساده SWOT ابزاری برای دسته ‌بندی عوامل مهم درونی و بیرونی تاثیرگذار بر شرکت یا سازمان و آینده‌ آن بوده و همچنین روشی جهت شناسایی نقاط ضعف، نقاط قوت، فرصت‌‌ها و تهدیدهای کسب و کار است.

آشنایی با بخش‌های مختلف روش تجزیه و تحلیل swot

روش تحقیق swot از چهار بخش زیر تشکیل شده که به ماتریس SWOT نیز معروف است. برای انجام تحلیل SWOT معمولا جدولی با چهار ستون رسم می‌شود. سپس در این جدول عوامل موثر را نوشته و با هم مقایسه می‌کنند.

  1. بخش Weaknesses (نقاط ضعف)

در این بخش از تحلیل SWOT باید نقاط ضعف و کاستی‌های سازمان بررسی شود. این نقاط ضعف سازمان را از ارائه عملکرد مطلوب باز می‌دارند. برای اینکه سازمان شما توانایی رقابت با دیگر رقبا را داشته باشد باید این کاستی‌های خود را رفع کند. به عنوان مثال عدم رضایت کارمندان، مدیریت نامناسب زنجیره تامین و عدم اطلاع رسانی مناسب می‌تواند نمونه‌ای از نقاط ضعف یک سازمان باشد.

  1. بخش Strengths (نقاط قوت)

در این بخش فهرستی از توانمندی‌ها و ویژگی‌های مثبت سازمان بیان می‌شود. هر سازمان با تکیه بر نقاط مثبت خود، بهتر می‌تواند به اهدافش دست پیدا کند. به عنوان مثال تیم بازاریابی قدرتمند، مشتریان وفادار و در اختیار داشتن فناوری‌های پیشرفته، نمونه‌هایی از نقاط مثبت یک سازمان محسوب می‌شوند.

  1. بخش Opportunities (فرصت‌‌ها)

به عوامل خارجی مطلوبی گفته می‌شود که سازمان می‌تواند برای انجام ماموریت خود از آن‌ها بهره ببرد. به عنوان مثال اگر در کشوری دارای منابع غنی نفت است، یک شرکت پتروشیمی می‌تواند با بهره گیری از آن، محصولات متنوعی را با هزینه پایین تولید کند و محصولات خود را با نرخ کمتر نسبت به رقبای خود به دیگر کشورها صادر نماید.

  1. بخش Threats (تهدیدها)

به عوامل نامطلوبی گفته می‌شود که در بیرون از سازمان وجود دارد و می‌تواند سازمان را در دستیابی به اهداف خود با چالش مواجه کند. به عنوان مثال، اگر در کشوری مالیات افزایش پیدا کند، یک تولیدکننده با چالش هزینه تمام شده محصولات خود و عدم توانایی رقابت با رقبایش در دیگر کشورها مواجه خواهد شد. همچنین عوامل طبیعی مانند سیل و خشکسالی از جمله تهدیداتی هستند که می‌توانند تولیدکنندگان محصولات کشاورزی را با مشکل مواجه کنند.

توجه داشته باشید که نقاط قوت و نقاط ضعف مربوط به عوامل درونی سازمان است، در حالی که فرصت‌ها و تهدیدها به عواملی بیرون از سازمان مربوط هستند. معمولا نقاط قوت و ضعف‌های یک سازمان با فهرست فرصت‌ها و تهدیدهایش هماهنگی ندارند و از این رو یکی از اقدامات مهمی که شما باید هنگام تحلیل ماتریس SWOT انجام دهید، به طریقی ایجاد ارتباط با آن‌ها است. چرا که پیدا کردن ارتباط بین تهدیدات بیرونی و نقاط ضعف داخلی، می‌تواند اصلی‌ترین مشکلاتی که سازمان شما با آنها مواجه است را مشخص نماید.

روش تحقیق swot از چهار بخش تشکیل شده که به ماتریس SWOT معروف است

تحلیل swot چه کاربردی دارد؟

روش تحقیق swotیک نوع ابزار برنامه ‌ریزی استراتژیک است که برای ارزیابی وضعیت درونی و بیرونی یک سازمان استفاده می‌‌شود. در واقع این روش ابزاری کارآمد برای شناسایی شرایط محیطی و توانایی درونی سازمان است. تجزیه و تحلیل SWOT به افراد کمک می‌کند تا نگاه واقع بینانه تری به توانمندی‌ها و کاستی‌های سازمان خود داشته باشند که غالبا بر مبنای واقعیت‌ها بوده و داده محور است. این روش تجزیه و تحلیل می‌‌تواند به یک سازمان بگوید که باید در حوزه مسائل داخلی خود چه پیشرفت‌هایی داشته باشد و همچنین به توسعه برنامه‌‌های استراتژیک کمک می‌کند.

سازمان‌ها باید با اجتناب از پیش داوری و یا تصورات ذهنی، تجزیه و تحلیل را دقیق انجام دهند و به جای آن، بر زمینه‌‌های واقعی حوزه کسب و کار خود متمرکز شوند. مدیران سازمان می‌بایست از این روش تحلیلی به عنوان راهنما و نه لزوما یک نسخه تجویزی استفاده کنند. برخی از مهم‌ترین کاربردهای روش تحلیل SWOT شامل موارد زیر است.

  • مدیریت استراتژیک
  • برنامه ‌ریزی راهبردی
  • تولید، فروش و بازاریابی
  • تحلیل وضعیت سازمان‌
  • شناخت محیط بیرون سازمان
  • تجزیه و تحلیل رقابتی

تحلیل SWOT موجب بحث و تبادل نظر می‌شود

استفاده از روش تحلیل swot چه مزایایی دارد؟

روش تحقیق swotبه شما کمک می‌کند تا نقاط ضعف و قوت سازمان خود را شناسایی کنید، به فرصت‌های پیش روی خود پی ببرید و تهدیدهای احتمالی را به روشی کارامد مدیریت نمایید. برخی از مهم تریم مزایای استفاده از این روش به شرح زیر است:

  • تحلیل SWOT یک استراتژی ساده و قابل فهم و در عین حال قدرتمند جهت شناسایی نقاط ضعف و تهدیدها در کنار نقاط قوت و فرصت‌ها است.
  • تجزیه و تحلیل SWOT یک روش عالی برای هدایت جلسات استراتژی کسب و کار است.
  • با بهره گیری از این روش در کنار مدل‌‌های تحلیلی دیگر، می‌توانید روند تصمیم گیری در سازمان خود را بهبود بخشید و علاوه بر این، تصمیمات بهتری نیز بگیرید.
  • تجزیه و تحلیلSWOT ، نمایانگر عواملی است که از آن‌ها بی خبر بوده اید و هرگز پیش از به کارگیری آن مشخص نخواهند شد.
  • یک شرکت می‌‌تواند از این روش تحلیل برای جلسات استراتژی کلی کسب و کار یا برای یک بخش ویژه نظیر بازاریابی، تولید یا فروش استفاده کند.
  • روش تحقیق swotبه شما کمک می‌کند تا نگاه بی ‌طرفانه‌ و هدفمندی به ضعف‌ها و کمبودهای سازمان خود داشته باشید و در مقابل از فرصت‌هایی که محیط بیرونی سازمان در اختیار شما می‌گذارد، بیشتر و بهتر بهره ببرید و بر این اساس طرح کسب‌ و ‌کار خود را به گونه‌ای تغییر دهید که بر مزایای نقاط قوت شما تکیه کند.
  • تجزیه و تحلیل SWOT موجب بحث و تبادل نظر می‌شود و به همین دلیل کمک می‌کند تا همه کارمندان یک سازمان نقش مهمی در پیشبرد سازمان به سوی موفقیت ایفا کنند.
مطالب خواندنی