مراحل نوشتن پایان نامه | آموزش شیوه پایان نامه نویسی

مراحل نوشتن پایان نامه | آموزش شیوه پایان نامه نویسی

پایان نامه به عنوان مجموعه‌ای از دانش آموخته شده در دوره کارشناسی/کارشناسی ارشد، در واقع فرصتی برای اثبات توانایی‌های شما در زمینه انتخابی تان است. یک پایان نامه همچنین شامل مقدار قابل توجهی تحقیق و پژوهش است و بسته به موضوع، ممکن است شما را مجبور به انجام مصاحبه، نظرسنجی و جمع آوری منابع اولیه و ثانویه کند. بنابراین پیش از انتخاب رشته-گرایش، باید نیازهای این زمینه تحصیلی را بشناسید و برای توسعه و نوشتن پایان نامه، زمان کافی در نظر بگیرید.

در نهایت انعکاس نتیجه تحقیقات در پایان نامه، علاوه بر آخرین مرحله تحصیلی، زحمات و مطالعات شما را برای همیشه ماندگار می‌کند. از این رو نوشتن یک پایان نامه جامع، کامل و منظم، از اهمیت بالایی برخوردار است. هرآنچه درمورد روش نوشتن پایان نامه نیاز دارید، در ادامه این مقاله آمده است.

اهمیت پایان نامه در تحصیلات تکمیلی

اینکه همزمان با یادگیری، بتوانید در حوزه شغلی مورد نظر خود نیز تحقیق و پژوهشی انجام بدهید، یک فرصت ارزشمند است. به علاوه، کارفرمایان معمولاً کارمندانی را که در کارنامه خود پایان نامه و مقالات علمی معتبر دارند ترجیح می‌دهند؛ زیرا این مقاله نشان دهنده مهارت‌های نوشتاری، آگاهی معتبر در یک زمینه علمی خاص و جاه طلبی یا جدّیت دانشجو در یادگیری را به نمایش می‌گذارد.

دفاع از پایان نامه نیز مهارت‌های ارتباط انتقادی و سخنرانی عمومی را که می‌تواند در هر شغلی یک مزیت باشد، تقویت می‌کند. در حقیقت، بسیاری از فارغ التحصیلان سرانجام کار پایان نامه خود را در مجلات دانشگاهی منتشر می‌کنند تا از اعتبار بالاتری برای پست‌های شغلی آینده برخوردار شوند.

مقایسه پایان نامه برای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد

به طور کلی عمق و حجم پایان نامه کارشناسی، نسبت به پایان نامه کارشناسی ارشد کمتر است و مدت زمان کمتری نیز نیاز خواهد داشت؛ در حالی که پایان نامه فوق لیسانس یک کار عملی گسترده است که به شما اجازه می‌دهد در یک موضوع خاص جستجو کرده، آن را توسعه داده و نشان دهید که چگونه به عنوان یک دانشجوی تحصیلات تکمیلی، در طول این دوره رشد کرده‌اید. در واقع طریقه نوشتن پایان نامه ارشد و کارشناسی در 5 نکته اساسی تفاوت دارند:

  1. موضوع تحقیقات در دوره فوق لیسانس تخصصی‌تر است.
  2. جستجو مطالب در دوره کارشناسی از منابع ساده‌تر هم قابل قبول است.
  3. نحوه نوشتن پایان نامه ارشد براساس نتایج حاصل، نیاز به تجزیه و تحلیل علمی و قانع کننده دارد.
  4. واحدهای درسی ارائه شده در دوره کارشناسی ارشد معمولاً بر پایه مطالعه فردی و البته کمتر از واحد‌های دوره کارشناسی است.
  5. نحوه نوشتن پایان نامه کارشناسی و مقدار آن معمولاً آسانتر و زیر 10000 کلمه است.

پایان نامه می‌تواند ساده و یا تخصصی باشد

پایان نامه از چه فصل‌هایی تشکیل می‌شود؟

اگر مقالات مختلف درزمینه طریقه نوشتن پایان نامه را به دقت مطالعه کنید، دیگر به آموزش پایان نامه نویسی برای نوشتن پایان نامه کارشناسی یا کارشناسی ارشد، نیاز ندارید!

  • فصل اول: مقدمه

این فصل شامل کلیات تحقیق، ضرورت تحقیق، هدف، بیان مسئله، سؤالات تحقیق، روش تحقیق، ابزار جمع آوری اطلاعات و همچنین تعریف واژه‌های کلیدی است.

  • فصل دوم: تاریخچه

در فصل دوم مروری بر مباحث نظری پروژه، مثل تاریخچه، کاربردها و... انجام می‌شود. فراموش نکنید که کلیه مطالب برگرفته از منابع معتبر هستند (به همراه آدرس دهی به منبع هر یک) .

  • فصل سوم: روش تحقیق

در این فصل به معرفی روش تحقیقات با جزئیات می‌پردازیم. به عنوان مثال روش نمونه برداری، روش مطالعه جامعه مورد بررسی، چگونگی تعیین میزان نمونه مورد نیاز برای سنجش، معرفی الگوها/مدل‌های مورد استفاده برای تحلیل نتایج و به طور کلی شرح جزء به جزء روش‌های کمی و کیفی.

  • فصل چهارم: نتایج و بحث

در این فصل، جزئیات مراحل و روش‌های تحقیق معرفی شده در فصل 3، برای تحقق هدف پایان نامه شرح داده می‌شود. داده‌ها و نتایج عنوان می‌شود، به سؤالات تحقیق پاسخ داده می‌شود و تجزیه و تحلیل نتایج با استفاده از روش‌های کمی و کیفی مطرح می‌شود.

  • فصل پنجم: نتیجه گیری و جمع بندی

فصل انتهایی پایان نامه نیز، برای بیان نتیجه نهایی تحقیقات انجام شده، ارائه پیشنهادات برای ادامه مطالعه موضوع مورد بررسی، جمع بندی یافته‌ها و در نهایت فهرست منابع مورد استفاده، جداول و نمودارهای اضافی است.

اصول نگارش پایان نامه در اعتبار تحقیق نقش مهمی دارد.

مراحل پایان نامه نویسی

نوشتن پایان نامه کارشناسی ارشد به عنوان روشی برای انتشار نتیجه ماه‌ها تحقیق، کار لذت بخشی است. کافیست با نحوه کار با Microsoft word، فونت‌ها و آیین نامه‌های مربوط به پایان نامه نویسی در دانشگاه محل تحصیل خود و در نهایت نکایت کلیدی در انتقال هرچه بهتر نتایج آشنا باشید. مراحل نوشتن پایان نامه کارشناسی/کارشناسی ارشد به این ترتیب است:

  • برای شروع سری به وبسایت دانشگاه خود بزنید. روش پایان نامه نویسی کارشناسی ارشد را دانلود کنید.
  • بر طبق روش مشخص شده، ابتدا فایل ورد را تنظیم کنید. این کار به شما کمک می‌کندکه از ابتدا متن پایان نامه را مطابق دستور العمل دانشگاه تایپ کنید و در آخر با صفحات به‌هم ریخته و فونت‌های ناسازگار مواجه نشوید.
  • به ترتیب و از فصل اول شروع به نگارش کنید. ابتدا از منابعی که در اختیار دارید برای نوشتن استفاده نمایید؛ جستجوی بیش از حد منبع، نه تنها وقت زیادی از شما خواهد گرفت، بلکه شما را سردرگم خواهد کرد.
  • صفحات ابتدایی و انتهایی، شامل تشکر و قدردانی، تقدیم، فهرست، چکیده فارسی و انگلیسی را پس از پایان یافتن کلیت پایان نامه، به فایل ورد خود اضافه کنید.
  • برای نوشتن رفرنس‌ها از برنامه‌های رفرنس نویسی مانند endnote استفاده کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد که در هر قسمت از متن که بخواهید منبع جدید اضافه، یا منبعی را حذف کنید؛ بدون اینکه ترتیب سایر منابع به‌هم بریزد.
  • نوشتن پایان نامه را همزمان با شروع تحقیقات، آغاز کنید. هر مرحله را بلافاصله پس از انجام بخش تجربی، در فایل ورد تایپ کنید. در نهایت فقط کافیست فایل‌های از پیش تایپ شده را به یکدیگر اضافه کنید!
  • اگر در هنگام نوشتن پروپوزال منابع را به خوبی مطالعه کنید، نه تنها با موضوع خود بیشتر آشنا می‌شوید، بلکه به راحتی به تعداد بی شماری منبع معتبر دسترسی پیدا خواهید کرد.
  • مقدمه مقالاتی که موضوعی مشابه پروژه شما دارند، منبع خوبی برای نوشتن فصل اول پایان نامه است.
  • از قبل فرمت نمودارها، اشکال، جداول و یا فرم‌هایی که در پایان نامه ارائه خواهید کرد را یکسان کنید تا در هنگام نوشتن پایان نامه، فقط آن‌ها را در محل مورد نظر جای‌گذاری نمایید.

یک پایان نامه برجسته، نشانه آمادگی شما برای ورود به بازار کار است.

نتیجه گیری و جمع بندی

به خاطر داشته باشید که مطالعه پایان نامه‌های قدیمی‌تر، شما را با جزئیات مورد نیاز درمورد طریقه نوشتن پایان نامه آشنا خواهد کرد. به علاوه فارغ التحصیلان، اساتید و دوستان هم دوره شما نیز، راهنماهای مناسبی برای آموزش نوشتن پایان نامه و رفع اشکالات شما در زمینه طریقه نوشتن پایان نامه کارشناسی/کارشناسی ارشد، خواهند بود.

مطالب خواندنی