تعریف انواع روش تحقیق کمی

تعریف انواع روش تحقیق کمی

روش تحقیق کمی، نگرش، رفتار، نظرات و سایر متغیرها را برای حمایت یا رد یک فرض اندازه گیری می‌کند. این کار با جمع آوری داده‌های عددی انجام می‌شود که برای تعیین «اهمیت آماری» به راحتی قابل اندازه گیری هستند. داده‌های عددی معمولاً به کمک انواع سوالات، جمع آوری می‌شوند.

تعریف روش تحقیق کمی

با توجه به تعریف روش تحقیق کمی، سه مزیت اصلی این روش مطالعه عبارتند از:

  1. تحلیل عینی، بدون احتمال سوگیری و دخالت استدلال ذهنی محقق
  2. تجزیه و تحلیل آسان و در دسترس بودن انواع نرم افزارهای نظرسنجی آنلاین
  3. قابلیت تعمیم نتیجه گیری

به این ترتیب، اگر به دنبال روشی قابل اعتماد و منطقی برای بررسی موضوعات علمی هستید، بهتر است با انواع روش تحقیق کمی، بیشتر آشنا شوید:

برای جمع آوری، تجزیه و تحلیل داده‌ها، استفاده از انواع مختلف روش‌های تحقیق از جمله کمی و کیفی حائز اهمیت است. به طور کلی تحقیقات کمی به اعداد و آمار می‌پردازند، در حالی که تحقیقات کیفی براساس کلمات و معانی شکل می‌گیرند. اگر بخواهیم روش‌های تحقیق کمی و کیفی را با جزئیات بیشتری مقایسه کنیم، نکات زیر قابل توجه هستند:

تحقیقات کیفی

  • داده‌ها و نتایج در این روش با کلمات بیان می‌شوند.
  • تحقیقات کیفی برای درک مفاهیم، افکار یا تجربیات استفاده می‌گردند.
  • این نوع تحقیق، به مخاطب بینش عمیقی درباره موضوعاتی که به خوبی درک نشده‌اند، می‌دهد.
  • روش‌های کیفی متداول عبارتند از: مصاحبه از طریق سوالاتی با پایان باز، مشاهده و توصیف نتایج با کلمات، و همچنین مطالعه نتایج منتشر شده به منظور بررسی مفاهیم و نظریه‌ها.

تحقیقات کمی

  • داده‌ها و نتایج در این روش با اعداد و نمودارها بیان می‌شوند.
  • تحقیقات کمی‌برای آزمایش یا تأیید نظریه‌ها و فرضیه‌ها استفاده می‌گردند.
  • از این نوع تحقیقات می‌توان برای تعیین حقایق قابل تعمیم در مورد یک موضوع استفاده کرد.
  • روش‌های کمی رایج شامل آزمایشات، مشاهدات ثبت شده به صورت اعداد و نظرسنجی با سوالات مشخص (با پایان بسته) است.

 

معرفی تکنیک‌های مطالعه در روش تحقیق کمی

به طور کلی در تحقیقات کمی ‌باید مشاهدات خود را در مورد یک موضوع ناشناخته، غیرقابل توضیح یا کاملاً جدید یادداشت کنید؛ سناریوها و نظریه‌های موجود پیرامون موضوع مورد مطالعه را بررسی نمایید؛ یک فرضیه یا توضیح برای مشاهداتی که در مرحله اول انجام داده‌اید، عنوان کنید. نتایج را با به‌کارگیری فرضیه‌های خود پیش بینی نمایید؛ یک برنامه دقیق مطالعاتی تهیه کنید و پیش بینی‌های خود را مورد آزمایش قرار دهید.

سپس اطلاعات خود را جمع آوری و پردازش کنید. اگر پیش بینی شما درست بود، باید یافته‌های خود را راستی آزمایی نمایید؛ در غیر این صورت، فرضیه نادرست تأیید شده است، بنابراین مجدداً برای بررسی یک فرضیه جدید دست به کار شوید. در نهایت یافته‌های جدید خود را تأیید و همچنین از آن نتیجه گیری کرده و آن‌ها را در فرم مناسب و قابل قبولی برای مخاطبان شرح دهید.

انواع روش تحقیق کمی، در 5 گروه تعریف می‌شوند.

انواع روش تحقیق کمی

انواع مختلف تحقیقات کمّی بدین شرح هستند:

  1. تحقیقات پیمایشی

Survey Research ابتدایی‌ترین ابزار برای تحقیق کمی بوده و مهمترین هدف آن، توضیح گسترده ویژگی‌های یک گروه خاص یا گروهی از یک جمعیت مشخص است. در این روش دو نوع نظرسنجی مقطعی (مطالعه برروی یک جمعیت هدف، در مدت زمانی معین) و طولی (تحقیقات در مدت زمان‌های مختلف) برای تجزیه و تحلیل داده‌های کمی، به کار می‌روند.

  1. تحقیق توصیفی

هدف از Descriptive research، توضیح و تفسیر وضعیت فعلی یک متغیر شناسایی شده (مانند افراد، شرایط، یا رویدادها) است. این متد تحقیقاتی، مجموعه‌ای سیستماتیک از داده‌ها بوده که نیاز به انتخاب دقیق واحدها و اندازه‌گیری هر متغیر دارد.

  1. تحقیقات تجربی

Experimental Research، معمولاً بر اساس یک یا چند نظریه انجام می‌گیرد. در واقع در این آزمایش‌ها، از روش علمی‌برای ایجاد رابطه علت و معلولی بین گروهی از متغیرهای تشکیل دهنده مطالعه استفاده می‌شود. اجزای یک طرح تحقیق تجربی عبارتند از: گروه‌های آزمایش و کنترل، متشکل از مجموعه‌ای مقایسه‌ای از شرکت کنندگان که به صورت تصادفی انتخاب شده‌اند؛ یک متغیر مستقل یا آزمایشی و یک متغیر وابسته که برای همه گروه‌ها، اندازه گیری خواهد شد.

  1. تحقیقات همبستگی

Correlational research برای ایجاد رابطه بین دو مضمون نزدیک و تعیین نحوه تأثیر یکی بر دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای این منظور، یک محقق حداقل به دو گروه مجزا نیاز دارد. از آنجا که هیچ متغیری در تحقیقات همبستگی مورد آزمایش قرار نمی‌گیرد، این نوع تحقیق گاهی نوعی از تحقیقات توصیفی دانسته می‌شود.

  1. تحقیفات مقایسه‌ای و تصادفی

برای مقایسه رابطه علت و معلولی بین دو یا چند متغیر که در آن یک متغیر خود به متغیرهای آزمایشی متضادی بستگی دارد، از تحقیقات تطبیقی اتفاقی یا Casual-Comparative research استفاده می‌شود. در این روش تأثیرات متغیر مستقل بر متغیر وابسته، اندازه گیری می‌شود.

انواع داده در روش تحقیق کمی

داده‌هایی که نیاز به تجزیه و تحلیل آماری دارند عبارتند از: توصیفی و استنباطی.

  • آمار توصیفی به شما امکان می‌دهد از داده‌ها به طور کلی نتیجه گیری کنید.
  • آمارهای استنباطی تفاوت‌های «معنی‌دار آماری» را بین دو یا چند گروه داده برجسته می‌کند. به طور کلی دو نوع داده استنباطی وجود دارد: داده‌های مقایسه‌ای و داده‌های رابطه.

داده‌های توصیفی

به زبان ساده، آمار توصیفی به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی یک متغیر (یا متغیرها) را برای یک گروه هدف تعیین کنید. به عنوان مثال، نظرسنجی‌های حمل و نقل ممکن است به دنبال داده‌هایی در مورد تعداد افراد 18 تا 25 ساله از وسایل نقلیه عمومی‌برای رسیدن به محل کار باشد؛ در این مثال، متغیر «حمل و نقل عمومی» است و گروه هدف، افراد 18 تا 25 سال هستند.

داده‌های مقایسه ای

این روش جمع آوری داده‌ها، امکان مقایسه دو یا چند گروه هدف را بر اساس یک یا چند متغیر فراهم می‌کند. به عنوان مثال، یک مطالعه مقایسه‌ای ممکن است مقایسه استفاده از وسایل نقلیه عمومی‌بین افراد 18 تا 25 ساله و افراد 26 تا 35 ساله را هدف قرار دهد.

داده‌های رابطه

داده‌های روابط در روش تحقیق کمی، روندها، ارتباطات و روابط بین دو یا چند متغیر را برجسته می‌کنند. مثلاً در تحقیقات بازار، ممکن است تعیین نمایید که رابطه جنسیت مشتری و وفاداری به نام تجاری شما، چگونه است.

 

مطالب خواندنی