آیا شکستن قولنج گردن خطرناک است؟

آیا شکستن قولنج گردن خطرناک است؟

صدای تق تق، شکستن قولنج و خرد شدن در گردن، کریپتوس گردن نامیده می شود و اغلب نتیجه سفتی و گرفتگی گردن، حالت نامناسب بدن یا آرتروز می باشد. کریپتوس گردن معمولا نگرانی ندارد، اما صداهای مکرر، مزمن یا دردناک ممکن است نشان دهنده مشکل جدی تری باشد.

کریپتوس گردن معمولا بدون درد است و اغلب نشان دهنده مشکل خاصی نیست. با این حال، اگر کریپتوس با علائم مشکل ساز دیگری مانند ضربه همراه با درد رخ دهد، ممکن است نشانه مشکل زمینه ای جدی تری باشد.

 

ساختار گردنی که در شکستن قولنج گردن نقش دارند

مفاصل بین مهره ای در گردن جایی هستند که قسمت پشت مهره های مجاور را به هم متصل می کنند. سطح نرم در انتهای هر استخوان وجود دارد که به آن غضروف می گویند. درون مفاصل بین مهره ای مایع سینوویال وجود دارد که باعث لغزنده شدن غضروف می شود. در قسمت جلوی مهره های مجاور هم اتصال دیگری به نام فضای دیسک بین مهره ای وجود دارد. تصور می شد که کریپتوس گردن زمانی ایجاد می شوند که ساختارهای ستون فقرات به یکدیگر ساییده می شوند و صدا تولید می کنند.

بعضی از دلایل احتمالی کریپتوس گردن عبارت است از:

  • تغییرات فشار مفصلی.  با توجه به مقاله «صدا دادن مفاصل گردن: درمان و علت» که در سایت دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی آمده است، در داخل مفاصل سینوویال، مثلا در مفاصل بین مهره ای گردن، ممکن است حباب های کوچکی تشکیل شوند و در آخر بترکند، آزاد شوند و صدای قولنج را ایجاد کنند. این ها صداهایی هستند که وقتی شخصی قولنج بند انگشتان خود را می شکند، می شنویم، این حرکت آسیب زا نمی باشد. این صدای قولنج مفصل ممکن است در طی حرکت طبیعی یا دستکاری ستون فقرات در درمان جسمانی و توسط متخصص کایروپراکتر ایجاد شوند. تحقیقات پزشکی در سال های اخیر در مورد اینکه آیا این صداها توسط حباب های گاز در حال ایجاد یا ترکیدن اتفاق می افتد، متناقض بوده است. بیشتر پزشکان بر این باورند که این صداها بر اثر ایجاد یا ترکیدن حباب های ذکر شده می باشند، اما به طور قطعی هنوز ثابت نشده است.
  • حرکت رباط یا تاندون در اطراف استخوان

تاندون ها و رباط ها هر دو به استخوان ها متصل هستند. در بعضی از موارد، رباط یا تاندون متحرک در زمان حرکت به دور استخوان یا روی همدیگر، ممکن صدای دررفتگی به وجود بیاورند. دلیل این اتفاق به این دلیل است که ماهیچه ها و بافت ها بسیار سفت و گرفته می باشند یا اینکه چون سن بیشتر شده است انعطاف کمتری دارند.

صدای خرد شدگی استخوان روی استخوان. به دلیل تحلیل مفاصل بین مهره ای که به خاطر آتروز ایجاد شده اند، غضروف های محافظتی آنها فرسوده می شوند و استخوان مهره های مجاور هم شروع به ساییده شدن به هم می کنند و باعث ایجاد صدای خرد شدگی و درد می شوند. صدای خرد شدگی می توانند به خاطر تحلیل دیسک ها به خاطر پوشش کم بین مهره ها نیز اتفاق بیوفتد.

آیا باید در مورد کریپتوس گردن نگران بود؟

اگر کریپتوس گردن بدون هیچ علائم دیگری باشد معمولا مشکل جدی وجود ندارد، ولی وقتی کریپتوس گردن همراه با علائم دیگر باشد باید با پزشک مشورت کنید.

باید در مورد علائمی همچون درد گردن، ضعف، و تغییرات حسی حساس بود. اگر درد تا بازو منتشر می شود، یا در انجام فعالیت های حرکتی مثل بستن دکمه های پیرهن یا نوشتن، مشکل دارید، باید با پزشک مشورت کنید. این علائم ممکن است توسط  فشار طناب نخاعی یا ریشه عصبی ایجاد شوند.

صدای قولنج شکستن در گردن به آرتروز ربطی ندارد

بعضی ها به میل خود مرتبا قولنج گردن خود را می شکنند (به صدا در می آورند) – یا به علت عادت عصبی و یا شاید برای ایجاد کمی تسکین درمانی در گرفتگی گردن این کار را انجام دهند. به این ترتیب، این عادی است که بخواهند بدانند که آیا شکستن مداوم قولنج گردن باعث تخریب مفاصل و آرتروز می شود یا خیر.

مروری بر مقالات اخیر پزشکی مشخص می کند که شکستن مداوم قولنج در انگشتان دست خطر ابتلا به آرتروز را در مفاصل افزایش نمی دهد. همچنین رابطه‌ای بین این پدیده و پوکی استخوان یافت نشده است. در مورد شکستن قولنج در مفاصل گردن همانند دست مطالعه نشده است، اما مدرکی وجود ندارد که شکستن قولنج در گردن باعث افزایش خطر آرتروز یا تنگی کانال نخاعی می شود.

چه زمان به پزشک مراجعه کنید

پیشنهاد می شود که اگر  گردن درد یا مشکلی را در گردن احساس می کنید، قولنج این قسمت از بدن را خودتان نشکنید. زیرا اگر به درستی قولنج شکسته نشود، رگ های خونی و اعصابی که از گردن عبور می کنند ممکن است آسیب ببینند. در عوض کشش ملایم را به عنوان درمان خانگی پیشنهاد می کنیم.

اگر شخصی درد یا کاهش تحرک را در گردن حس کرد، بهتر است به پزشک مراجعه کند.

هر نوع درد، بی حسی در اندام ها یا از دست رفتن قدرت که توسط شکستن قولنج گردن ایجاد می شود باید به وسیله متخصص بالینی بررسی شود. اغلب پزشک مراقبت کایروپراکتیک، درمان‌های طب مکمل نظیر طب سوزنی، ماساژدرمانی یا مراجعه به جراح ارتوپد را پیشنهاد می‌دهد.

چه زمانی صدای قولنج گردن نیاز به معاینه پزشکی دارد

  • درد یا التهاب. گریپتوس گردن همراه با درد یا التهاب ممکن است علامت آرتروز یا انواع دیگری از التهابات مفاصل گردن باشد.
  • تصادف یا آسیبی که جدیدا ایجاد شده. اگر بعد از ضربه، مثل تصادف یا افتادن، گردن قولنج و صداهای شکستنی جدید را ایجاد کرد، ممکن است نشان دهنده تغییر ساختاری باشد و نیاز به رسیدگی توسط متخصص داشته باشد.

مکرر یا مداوم

اگر شکستن قولنج گردن و صدا دادن مفصل گردن مداوم است مثل صدایی که هر بار یا تقریبا هر بار که مفصل حرکت می کند ایجاد شود، می تواند نشانه اختلالی در عملکرد مفصل باشد، مخصوصا وقتی که با درد همراه باشد.

  • جراحی اخیر. گاهی صداهای گردن بعد از جراحی سرویکال (گردنی) ستون فقرات ایجاد می شوند. این صداها ممکن است چندین هفته بعد شروع شوند، در صورت که عادی هستند و جای نگرانی وجود ندارد، اما در صورت لزوم باید به جراح اطلاع داده شود.

آیا تکان عمدی گردن می توانند خطرناک باشد؟

با این حال که به ندرت اتفاق می افتد و تا به حال موردی وجود نداشته است، اما گزارش هایی در مورد کالبد شکافی شریان خونی مهره ای در گردن وجود دارد که بیان می کند انواع خاصی از دستکاری ستون فقرات گردنی منجر به سکته مغزی شده است. در مورد اینکه آیا تخریب شریان مهره ای در این زیر مجموعه، به همان مقدار در افرادی که دستکاری ستون فقرات را ندارند نیز رخ می دهد، بحثی وجود دارد. مروری بر تحقیقات پزشکی نشان می دهد که دستکاری ستون فقرات گردن توسط یک متخصص بالینی واجد شرایط،  فشار یا کشش قابل توجه ای را روی شریان مهره ای ایجاد نمی کند.

به عنوان اقدامی احتیاطی و استاندارد، هر شخصی که علائمی همچون درد، سرگیجه، سبکی سر/ ضعف، بی حسی، گزگز یا سایر علائم آزاردهنده را بعد از شکستن قولنج گردن احساس کرد، باید فورا به یک متخصص واجد شرایط مراجعه کند.

مطالب خواندنی