بررسی ارتباط میان سرطان گلو و سکس دهانی در افراد

بررسی ارتباط  میان سرطان گلو و سکس دهانی در افراد

اگر در زمان رابطه‌های جنسی به برخی از نکات بهداشتی و پزشکی توجه نشود، خطرات زیادی زنان و مردان را تهدید می‌کند که درمان و کنترل آن‌ها در برخی از مواقع سخت و زمان بر است. شاید بیشتر افراد بر این باور باشند که سکس دهانی خطری را برای آن‌ها نخواهد داشت که باید گفت، اینگونه نیست و این ارتباط می‌تواند عوارضی چون سرطان گلو را به همراه داشته باشد.

در ادامه این مطلب به بررسی ارتباط بین سرطان گلو و سکس دهانی در افراد را مورد بررسی قرار داده ایم پس برای افزایش آگاهی خود تا پایان ما را همراهی کنید.

ویروس پاپیلومای انسانی چیست؟

یکی از ویروس‌های شایع در بین انسان‌ها که سبب بروز زگیل‌های تناسلی می‌شود، ویروس پاپیلومای انسانی است که به اختصار به آن HPV نیز گفته می‌شود. این ویروس انواع مختلفی دارد که برخی از نوع‌های آن می‌تواند سبب بروز سرطان شود و در برخی از کشورها به عنوان رایج‌ترین عفونت مقاربتی شناخته شده است.

ویروس HPV می‌تواند از طریق رابطه‌های جنسی منتقل شود و همین امر سبب بروز عفونت‌ها و زگیل در قسمت‌های مختلف چون دهانه رحم، دهان، گلو، مقعد و غیره می‌شود.

این عفونت در بیشتر مواقع بعد از مدتی که از درمان آن می گذرد، از بین می‌رود اما گاهی اوقات قضیه متفاوت می‌شود و می‌تواند سبب مشکلات بزرگتری برای افراد شود. زن و مرد هر دو در معرض عوارض این ویروس قرار دارند که سرطان گلو یکی از عوارض این ویروس به حساب می آید.

عوارض سکس دهانی

روش‌های مختلفی برای سکس وجود دارد که هر کدام می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد که این خطرات را با رعایت موارد بهداشتی می‌توان به حداقل رساند و حتی در برخی از مواقع آن‌ها را حذف کرد. به عنوان مثال تمام پزشکان سکس مقعدی را به دلیل عوارض و مشکلاتی که برای فرد به وجود می آورند را منع کرده اند.

در مقابل سکس دهانی نسبت به سکس مقعدی کم عوارض‌تر است و خطرات کمتری زن و مرد را تهدید می‌کند. البته این گفته زمانی کاملا درست است که نکات بهداشتی در حین رابطه توسط طرفین رعایت شود زیرا دهان و گلو حساس است و بی توجهی سبب بروز بیماری هایی خواهد شد.

در سکس دهانی مشکلات متعددی همچون انتقال ویروس هرپس، در برخی موارد نادر ویروس اچ آی وی، سوزاک و غیره می‌باشد که سرطان گلو می‌تواند یکی از رایج‌ترین آن‌ها باشد که در قسمت بعدی آن را بررسی کرده ایم.

آیا سکس دهانی سبب سرطان گلو می‌شود؟

همان طور که در قسمت‌های ابتدایی نیز گفته شد، ویروس HPV انواع مختلفی دارد که برخی از انواع آن می‌تواند منجر به سرطان گلو و یا همان سرطان اوروفارنکس شود. این ویروس از طریق دهان و سکس دهانی منتقل می‌شود و می‌تواند در دراز مدت منجر به سرطان گلو شود.

البته نتایج تحقیقات مختلف است که در برخی موارد سکس دهانی را تا نزدیک به هفتاد درصد و در برخی از موارد این عدد تا سی درصد عامل سرطان گلو نیز کاهش می دانند. معمولا افرادی که مصرف دخانیات آن‌ها بالاست، بیشتر در معرض این نوع سرطان قرار دارند.

معمولا افرادی که با تعداد نفرات متعددی رابطه جنسی دارند، بیشتر در معرض این نوع سرطان قرار دارند که رعایت موارد بهداشتی یکی از راه‌های جلوگیری از آن به حساب می آید.

روش جلوگیری از انتقال ویروس HPV  در رابطه دهانی

همان طور که گفته شد، رابطه دهانی می‌تواند سبب انتقال ویروس HPV شود که برای جلوگیری از چنین اتفاقی باید نکاتی را رعایت کرد. استفاده از کاندوم دهانی یکی از راه هایی است که مانع از انتقال این ویروس تا حد بسیار زیادی می‌شود.

البته در کنار رعایت این موارد تزریق واکسن HPV نیز موثر است که توصیه پزشکان به افراد جوان است تا خود را در برابر این ویروس و در نتیجه سرطان گلو محافظت کنند. این واکسن برای افراد زیر بیست سال و افرادی که به این ویروس مبتلا نشده اند، تاثیر گذار است.

نشانه‌های ابتلا به ویروس HPV  

ویروس اچ پی وی ترس و وحشت ندارد و تنها در برخی از موارد می‌تواند منجر به سرطان گلو شود، اما همواره باید نسبت به سلامت خود حساس بود و با مشاهده برخی از علائم پزشک را سریعا از اوضاع خود با خبر ساخت. اگر علائم زیر را مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا از مزمن شدن بیماری جلوگیری کنید.

  • اگر بر روی زبان خود زخم هایی را مشاهده می‌کنید که خیلی دیر بهبود پیدا می‌کنند و تا مدت‌ها بر روی زبان شما باقی می مانند، باید به پزشک مراجعه کنید.
  • زخم در دهان و اطراف لب‌ها که خوب نمی شوند نیز باید توسط پزشک بررسی شود.
  • اگر عمل بلع شما دچار مشکل شده است و یا آنکه زخم هایی در گلوی خود مشاهده می‌کنید، می‌تواند نشانه هایی از ویروس HPV باشد پس مراجعه پزشک لازم است.
  • توده‌های گردنی نیز نشانه‌های دیگری از این ویروس و سرطان هستند که در صورتی که این توده خوب نشود و یا بهبود پیدا کردن آن طولانی شود، حتما پزشک را از وضع خود مطلع کنید.

تمام موارد فوق نیاز شما را به مراجعه پزشک چه به صورت حضوری و چه به صورت آنلاین نشان می‌دهد.

مطالب خواندنی