راهکارهای موثر درمان ریزش مو در زنان

راهکارهای موثر درمان ریزش مو در زنان

ریزش مو در زنان به خصوص در صورتی که روندی افزایشی داشته باشد از یک دغدغه به یک معضل تبدیل می‌شود. این مورد می‌تواند به شدت روحیات فرد را متاثر سازد و حتی اگر ادامه پیدا کند می‌تواند از نظر روحی و روانی مشکلاتی را برای وی فراهم نماید. این مورد زمانی بیشتر محقق خواهد شد که دریابیم حدود یک سوم از زنان با تجربه ریزش مو با شدت و ضعف‌های متفاوت در طول زندگی خود مواجه می‌شوند. البته منظور از ریزش مو صرفا ریزش مو در ناحیه سر نبوده نبوده بلکه ریزش مو می‌تواند در نواحی مختلف صورت از قبیل ابروها نیز اتفاق بیفتد. همچنین در جریان مطالعاتی که در این زمینه انجام گرفته است دو سوم از زنان نیز از نازک شدن موها و همچنین پدیدار شدن لکه‌های طاسی رنج برده و در پی بهبود و درمان آن هستند. ریزش موی آندروژنیک یکی از شایع ترین مواردی است که هم در زنان و هم در مردان گزارش شده است. آلوپسی یا به اصطلاح تنک شدن و ریزش مو در زنان می‌تواند تا حدود زیادی بر سلامت عاطفی و کیفیت زندگی زنان تاثیر بگذارد. به تعبیری دیگر ریزش موی سر یا ریزش ابروها یا آلوپسی از نظر روانی بیشتر بر زنان تاثیر بیشتری گذاشته و مردان کمتر نسبت به این قضیه حساسیت نشان می‌دهند.

دلایل ریزش موی سر و ابرو در خانم‌ها

ریزش مو در زنان و همچنین ریزش ابروها به طور بالقوه می‌تواند ناشی از عوامل متعددی باشد که برخی از مهمترین دلایل موثر در این زمینه عبارتند از:

افزایش سن و شروع دوران یائسگی

باید به این نکته توجه داشته باشید که ریزش مو به طور طبیعی نه تنها نگران کننده نیست بلکه موجب جایگزینی موهای تازه می‌شود. بر اساس مطالعات محققان این حوزه از سن 40 سالگی به بعد در زنان فولیکول‌های مو شروع به کوچک شدن و نازک شدن کرده و همچنین تغییرات هورمونی ناشی از دوران یائسگی نیز در این زمینه مزید بر علت می‌شود تا موها شروع به ریزش کنند. اصولا ساختار مو هم در بانوان و هم در آقایان با گذشت زمان دچار تغییر می‌شود. ریزش مو در سنین بالاتر به خصوص در بانوان امری شایع است ولی این مشکل نیز راه‌حل‌هایی دارد که در ادامه مطلب به آن اشاره خواهیم کرد.

وجود بیماری‌ها و عوارض ناشی از مصرف داروها

بیماری‌های پوستی از قبیل آلوپسیا، لوپوس و زخم‌های آلوپسیا یا عوارض شیمی درمانی و بیماری‌های مزمن دیگر از قبیل انواع سرطان‌ها در ریزش مو موثر هستند. کم خونی یا کم کاری تیروئید نیز از جمله موارد دیگری هستند که تاثیر مستقیمی در ریزش موی سر و ابروها در بانوان دارند. همچنین مصرف داروهایی از قبیل انواع داروهای ضد پریشانی و افسردگی، مسکن‌ها و داروهایی که برای کنترل فشارخون مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز می‌توانند در ریزش مو موثر باشند. عوامل ژنتیک و اختلالات هورمونی نیز از دیگر مواردی هستند که موجب ریزش مو می‌شوند.

استرس‌ و اضطرابات ناشی از زندگی روزمره یا مشاغل مختلف

بررسی‌هایی که در زمینه تاثیر استرس در ریزش مو انجام گرفته است این نکته را به اثبات رسانده است که وجود زندگی شهرنشینی و زندگی در محیط شغلی پرتنش و پرجمعیت تا به طور مستقیم در ریزش موی بانوان موثر است. زندگی روزمره و اضطراب ناشی از مشاغلی که هر یک از ما به نوعی با آن مواجه هستیم به خصوص در زنان تاثیر مخربی را از این نظر بر جای نهاده است. این کار ضمن بروز عوامل و عوارض دیگری که با بروز بیماری‌های مختلفی نیز همراه است همچنین در نهایت به پیری زودرس منجر شده و سلامت پوست و مو را نیز به نوعی تهدید می‌کند. در واقع وجود موهای زیبا موجب افزایش اعتماد به نفس در زنان می‌شود.

 

آسیب‌های محیطی ناشی از عوامل مختلف

ضربه‌ها و آسیب‌های ناشی از تصادف یا سوختگی و عمل‌های جراحی نیز می‌تواند در ریزش مو تاثیر بگذارد. در اغلب موارد آسیب‌هایی که به سر و صورت وارد می‌شود به نوعی بر بافت پوست اثر گذاشته و موجب کنده شدن یا ریزش مو در این نواحی می‌شود. مراجعه به پزشک متخصص در این زمینه و پی‌گیری روند درمانی می‌تواند تا حدود زیادی به این مشکلات پایان دهد. آب و هوا و تغییرات اقلیمی نیز از جمله مواردی هستند که می‌توانند پوست و به تبع آن موها را نیز تحت تاثیر قرار داده و موجب ریزش آن در ناحیه سر و صورت به خصوص ابروها شوند.

 

بارداری و تغذیه نامناسب

بارداری و وضع حمل نیز از جمله مواردی است که در ریزش مو در زنان تاثیر دارد. از طرفی تغذیه غیر اصولی و عوارضی که ناشی از سوء تغذیه و عدم دریافت املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن باشد نیز به نوبه خود در این قضیه سهیم هستند. به خاطر داشته باشید موهای شما نیازمند انواع پروتئین، کلسیم و منیزیم، ویتامین‌های گروه ب(بیوتین)، اسیدهای چرب امگا 3 و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشد. از همین رو پیروی از یک رژیم غذایی سودمند می‌تواند به حفظ و شادابی موهای شما نیز یاری برساند.

کاهش وزن و عدم مراقبت در حین استحمام و شستشو

کاهش وزن پی در پی می‌تواند به دلیل عوارضی که پس از آن ایجاد می‌کند منجر به ریزش مو در ناحیه سر و ابروهای بانوان شود. استفاده از شوینده‌های نامناسب و عادت کندن موها نیز از جمله مواردی است که موجب تشدید روند ریزش موها شود. شستشوی موها با فشار زیاد و استفاده از آب گرم و فشردن حوله روی موها، محکم بستن موها و کشیدن آن‌ها، استفاده از رنگ‌ موهای غیر استاندارد و بی‌کیفیت و استفاده از انواع اتو مو و سشوار می‌تواند منجر به ریزش مو در زنان شود.

 

 

اقدامات موثر خانگی برای جلوگیری از روش مو

استفاده از روش‌های موثر و درمان‌های خانگی و در دسترس یکی از راه‌هایی است که افراد بدون درنظر گرفتن عوارض آن  قادر هستند تا از این روش‌ها استفاده کنند. این روش درمان عاری از هرگونه عوارض ناشی از مصرف داروهای شیمیایی و مضر می‌باشد. برخی از این موارد عبارتند از:

استفاده از روغن بنفشه

 بدین منظور یک شب در میان به مدت سه ساعت چند قطره از روغن بنفشه را با روغن زیتون مخلوط کرده و در موضع مورد نظر بمالید و به خوبی ماساژ دهید.

رفع ریزش مو با استفاده از روغن سیاه دانه

استعمال خارجی سیاه دانه و اثرات مفید آن برای ریزش مو از هر نظر به اثبات رسیده و مالیدن آن به طور روزانه و به مدت 2 ساعت روی موضع مورد نظر هم در ناحیه سر و هم در ابروها می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

استفاده از تخم شنبلیله کوبیده

پس از کوبیدن تخم شنبلیله آن را به صورت یک لایه خمیری شکل روی موضع بگذارید و به مدت دو بار در طول هفته و نیم ساعت در هر روز سعی کنید روی موضع بماند. پس از نیم ساعت موضع را شستشو دهید.

رفع ریزش مو با ژل آلوئه ورا

ژل داخلی آلوئه‌ورا را به صورت یکدست درآورده و در محل بمالید. بگذارید یک ساعت روی موضع بماند و بعد آن را بشویید.

همچنین غیر از این موارد می‌توانید از روش‌های دیگری از قبیل مصرف کشک، انواع ماهی، استفاده از آب پیاز، روغن نارگیل، شیرین بیان، دارچین، استفاده از خارتوت و استعمال خمیر برگ چغندر نیز در متوقف کردن ریزش مو موثر واقع شود.

 

روش‌های خانگی پرپشت شدن موی سر و ابرو در زنان

برخی از این روشها را به منظور پرپشت شدن موها هم در ناحیه سر و هم در ابروها می‌توان به صورت زیر برشمرد:

  • استعمال روغن‌های گیاهی موثر از قبیل روغن نارگیل، گرانیوم و رزماری

  • استعمال موضعی آب پیاز

  • مصرف انواع سبزیجات و مغزدانه‌ها

  • مصرف غذاهای دریایی و انواع حبوبات

  • استفاده از شامپوهای طبیعی و سازگار با پوست

  • استفاده از شانه و برس مناسب

  • ماساژ دادن پوست سر و خشک کردن موها بدون فشار دادن آنها

  • و استفاده از حجم دهنده‌های مختلف و بدون عوارض

  • عدم استفاده از درجه حرارت بالای سشوار

 

 

سایر روش‌های پزشکی و دارویی برای پرپشت شدن موی سر

همچنین غیر از مواردی که در مطالب فوق به آن اشاره کردیم می‌توانید از متدهای پیشرفته پزشکی و درمان از این طریق نیز بهره بگیرید. برخی از مهمترین شیوه‌هایی که از این طریق می‌توانید به پرپشت شدن موهایتان یاری برسانید عبارتند از:

  • استفاده از روش‌های کاشت مو و ابرو به صورت طبیعی برای بانوان

  • مصرف داروهایی از قبیل ماینوکسیدیل و فیناستراید(به شرطی که توسط پزشک تجویز شده باشد)، ترتینوئین به صورت موضعی، کتوکونازول، اسپیرونولاکتون و دیترانول

  • مزوتراپی مو

  • روش تزریق پلاسمای غنی شده با پلاکت

 

 

 

روش‌های دارویی و پزشکی برای حجیم شدن موی ابرو

در بسیاری از موارد داروها و روش‌های پزشکی که برای پرپشت شدن و پیشگیری از ریزش مو درزنان مورد استفاده قرار می‌گیرد برای حجیم شدن ابروها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد با این وصف مهمترین روش‌های دارویی و پزشکی که به طور اختصاصی می‌توان از آن برای حجیم شدن ابروها استفاده کرد را می‌توان به صورت زیر برشمرد:

  • مصرف داروهایی از قبیل فیناستراید و ماینوکسیدیل

  • مصرف فولیک اسید و کپسول امگا 3

  • استفاده از سرم، ژل و محلول‌هیا تقویت کننده ابرو

  • مزوتراپی ابرو

  • لیفت ابرو از طریق بوتاکس

  • لیفت ابرو از طریق عمل جراحی

  • لیفت ابرو با استفاده از روش‌ هایفوتراپی و اولتراپی

  • لیفت ابرو با استفاده از لیزر

  • لیفت ابرو با بهره‌گیری از عمل موسوم به آندوسکوپی

 

منابع:

3- https://www.health.harvard.edu/decision_guide/hair-loss-in-women

مطالب خواندنی