بررسی نیاز به افزایش ظرفیت آزمون لیسانس به پزشکی توسط همراه تحصیلی

بررسی نیاز به افزایش ظرفیت آزمون لیسانس به پزشکی توسط همراه تحصیلی

آزمون لیسانس به پزشکی چیست و دارای چه شرایطی است؟

آزمون لیسانس به پزشکی یا کارشناسی به پزشکی آزمونی است که در حدود 14 سال است که توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران با هدف ارائه فرصت مجدد به کلیه علاقه مندان به رشته پزشکی و دانشجویان مستعد که قبلا به هر دلیل در فرایند انتخاب رشته کنکور نتوانسته اند وارد رشته پزشکی شوند، برگزار می شود. بدین معنی که کلیه فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی که دارای شرایط شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی باشند می توانند در این آزمون شرکت نمایند و پس از برگزاری دو مرحله آزمون کتبی و مصاحبه حضوری وارد رشته پزشکی شوند. معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان تنها مرجع برگزار کننده آزمون لیسانس به پزشکی می باشد و هنوز هیچ دانشگاه علوم پزشکی دیگری پذیرش کارشناسی به پزشکی را در دستور کار قرار نداده است. ابتدا در مورد شرایط آزمون کارشناسی به پزشکی صحبت میکنیم و سپس دلایل نیاز به افزایش ظرفیت آزمون لیسانس به پزشکی را بررسی خواهیم کرد.

 

شرایط آزمون لیسانس به پزشکی

آزمون لیسانس به پزشکی دارای شرایط سنی و معدل و همچنین شرط نوع رشته لیسانس فارغ التحصیلان می باشد.

به نقل از همراه تحصیلی شرط سنی آزمون کارشناسی به پزشکی حداکثر 25 سال می باشد که برای داوطلبانی که طرح نیروی انسانی خود را مانند رشته های پرستاری و سایر رشته های پیراپزشکی گذرانده باشند مدت گذرانده شده در طرح به حداکثر سن آنها اضافه می شود. برای مثال اگر داوطلبی دو سال طرح نیروی انسانی خود را سپری کرده باشد تا سن 27 سال می تواند در آزمون لیسانس به پزشکی شرکت نماید.

شرط سنی دارای هیچ تبصره ای نمی باشد و راهی برای کسانی که دارای شرط سنی مورد قبول نباشند وجود ندارد. همچنین آقایان بایستی کارت پایان خدمت خود یا معافیت خدمت خود را داشته باشند و در صورتی که خدمت سربازی را رفته باشند تعداد ماههایی را که در خدمت سربازی بوده اند نیز به حداکثر سن آنها اضافه می شود.

شرایط شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی برای سربازانی که تا پایان تابستان سال 1400 خدمت خود را تمام می کنند چگونه است؟

آن دسته از سربازانی که تمام شرایط شرکت در آزمون کارشناسی به پزشکی را دارند اما خدمت آنها هنوز تمام نشده است در صورتی که خدمت سربازی آنها تا آخر تابستان سال 1400 به اتمام برسد می توانند در این آزمون بصورت مشروط ثبت نام نمایند.

شرط معدل برای شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی شرط معدل در شرایط آزمون لیسانس به پزشکی معدل حداقل 18 برای معدل کل دیپلم (تا پایان سال سوم منظور است و معدل پیش دانشگاهی محاسبه نمی شود) و معدل حداقل 16 برای معدل کل لیسانس می باشد. تبصره برای کسانی که شرط معدل رو ندارند چیست؟ کسانی که معدل کل دیپلم و یا لیسانس آنها کمتر از حداقل نمره مورد قبول باشد می توانند از طریق ارائه یکی از مدارک زیر در آزمون کارشناسی به پزشکی شرکت نمایند و از معدل آنها چشم پوشی خواهد شد.

  • رتبه های برتر آزمون سراسری
  • رتبه های برتر المپیادهای دانش آموزی و دانشجویی
  • دارا بودن عنوان پژوهشگر برگزیده از سوی دانشکده خود
  • مالکیت ثبت اختراع

نوع مدرک دیپلم مجاز برای شرکت در آزمون کارشناسی به پزشکی متقاضیان آزمون به این نکته توجه داشته باشند که فقط کسانی که دیپلم خود را در یکی از رشته های علوم تجربی و یا علوم ریاضی و فنی گرفته باشند حق شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی را خواهند داشت و دارندگان دیپلم انسانی نمی توانند در آزمون کارشناسی به پزشکی شرکت نمایند.

امتیاز شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی برای المپیادی ها

با توجه به شرایط آزمون برای دارندگان مدال های طلای المپیاد دانش آموزی و یا دانشجویی، باید به این نکته اشاره کرد که این افراد صرفا از شرط معدل برای آزمون معاف می شوند ولی بایستی آزمون کتبی را همانند سایر نفرات پشت سر بگذارند.

مدرک زبان مورد نیاز برای شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی

برای ثبت نام در آزمون کارشناسی به پزشکی مدارک زبان زیر با حداقل نمره ذکر شده مورد نیاز می باشد. داوطلبان آزمون به این نکته توجه داشته باشند که بدون مدرک زبان نیز می توانند در آزمون کارشناسی به پزشکی ثبت نام نمایند ولی بعد از آزمون تا زمان مصاحبه حتما مدرک زبان را بایستی به معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران تحویل دهند.

مدارک مورد قبول برای ثبت نام در آزمون کارشناسی به پزشکی:

  • نمره حداقل 50 برای آزمون های زبان داخلی مانند آزمون MHLE و یا آزمون MSRT
  • نمره حداقل 60 برای تافل اینترنتی و یا نمره حداقل 5 در آزمون آیلتس
  • و یا نمره 480 در آزمون تولیمو

مواد امتحانی آزمون لیسانس به پزشکی چه دروسی است:

  • آناتومی 17 سوال
  • فیزیولوژی 19 سوال
  • بافت شناسی و جنین شناسی 9 سوال
  • میکروب شناسی 12 سوال که شامل سوالات باکتری شناسی و ویروس شناسی است.
  • بیوشیمی 8 سوال
  • ژنتیک 10 سوال
  • ایمنی شناسی 10 سوال
  • شیمی آلی و عمومی 8 سوال
  • فیزیک پزشکی 7 سوال
  • جامعه شناسی و روانشناسی 25 سوال
  • تفکر نقادانه 25 سوال

در خصوص منابع آزمون کارشناسی به پزشکی با توجه به تغییرات اخیر آزمون باید داوطلبان آزمون لیسانس به پزشکی به این نکته توجه داشته باشند که سطح سوالات در دروسی که مانند دروس علوم پایه در سال های گذشته بوده است. این سوالات مشابه همان آزمون علوم پایه بوده و داوطلبان می توانند برای دروس علوم پایه همان منابع علوم پایه را که توسط معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران ارائه شده است را مطالعه نمایند.

همچنین برای سایر دروس نیز معاونت علوم پزشکی تهران کتابهایی را برای مطالعه معرفی نموده است که در بخش منابع آزمون بطور مفصل در مورد این منابع توضیح داده شده است. داوطلبان برای معرفی بهترین منابع با مرکز مشاوره همراه تحصیلی تماس بگیرند و بهترین منابع آزمون را جویا شوند.

تعداد شرکت کنندگان آزمون لیسانس به پزشکی و ظرفیت پذیرش لیسانس به پزشکی

ظرفیت آزمون لیسانس به پزشکی بسیار محدود می باشد و با توجه به شرایطی که برای این آزمون قرار داده شده است، تعداد شرکت کنندگان در این آزمون نیز بسیار پایین می باشد. برای مثال در آزمون کارشناسی به پزشکی سال 97 و 98 حدودا تعداد 250 نفر در این آزمون شرکت کردند که از میان این افراد دو برابر ظرفیت پذیرش یعنی 20 نفر به مصاحبه دعوت شدند و در نهایت هم از میان این 20 نفر، 10 نفر به عنوان پذیرفته شده نهایی انتخاب شدند. ظرفیت آزمون کارشناسی به پزشکی در سال های مختلف متفاوت بوده و امکان افزایش این ظرفیت در سال های آینده نیز وجود دارد.

تا این قسمت کلیه شرایط شرکت در آزمون را بررسی نمودیم و اکنون به بررسی دلایل نیاز به افزایش ظرفیت پذیرش آزمون لیسانس به پزشکی می پردازیم.

چرا در کشور ما بر خلاف سایر کشورها پذیرش رشته پزشکی بعد از مقطع لیسانس بسیار کم است و پذیرفته شدگان پزشکی باید فقط در کنکور سراسری شرکت نمایند در حالیکه فارغ التحصیلان رشته های کارشناسی خصوصا رشته های پیراپزشکی درک بهتری از محیط بالین و رشته پزشکی دارند و با شناخت بهتری وارد این رشته می شوند.

همانطور که میدانید بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری تنها به دلیل جو موجود در جامعه رشته پزشکی را انتخاب می کنند و شناخت دقیقی از رشته تحصیلی خود ندارند و پس از قبولی و ورد به یک رشته بعد از گذراندن چند ترم تازه متوجه شرایط و جزئیات رشته تحصیلی خود می شوند.

مزایای داشتن مصاحبه حضوری در آزمون لیسانس به پزشکی در مقایسه با کنکور سراسری

یکی از مزایای پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع لیسانس وجود مرحله مصاحبه حضوری در آزمون است که موجب می شود از طریق تست های روانشناختی متعدد اساتید و اعضای کمیته داوری آزمون از شخصیت داوطلب و هماهنگی او با رشته پزشکی شناخت بهتری بدست آورند. اما در کنکور سراسری صرفا بر اساس درصد های بدست آمده در کنکور فرد وارد این رشته می شود و ممکن است به لحاظ روانشناختی شخصیت مورد نظر برای کار در حرفه پزشکی را از خود بروز ندهد. اکثر داوطلبان آزمون کارشناسی به پزشکی فارغ التحصیلان رشته های پیراپزشکی هستند که در طول دوره کارشناسی خود ساعت های زیادی را در بیمارستان گذرانده اند و شرایط کار در بیمارستان و اصول ارتباط با بیمار را به خوبی می دانند و از نزدیک با پزشکان و اعضای کادر بیمارستان در تماس بوده اند. در نتیجه بهتر از هر کسی می دانند که به چه دلیلی وارد رشته پزشکی می شوند و بر اساس علاقه و شناخت خود وارد این رشته حساس می شوند. لذا این عامل یکی از مزیت های پذیرش دانشجوی پزشکی بعد از مقطع لیسانس است.

مرتبط بودن دروس آزمون لیسانس به پزشکی با واحدهای رشته پزشکی

یکی از مزیت های آزمون لیسانس به پزشکی در مقایسه با کنکور سراسری مرتبط بودن دروس و مواد امتحانی آزمون با دروس رشته پزشکی است. دروس آزمون همان دروسی است که داوطلبان در 2 سال اول رشته پزشکی می گذرانند و این ارتباط موجب می شود داوطلبانی که درک دروس پزشکی قوی تر هستند انتخاب شوند. در حالیکه در کنکور سراسری داوطلبان دروس غیر مرتبطی مانند عربی، ریاضی و فیزیک و ادبیات و معارف را پشت سر می گذرانند که هیچ ارتباطی با علاقه فرد به رشته پزشکی ندارد.

همچنین در اکثر رشته های پیراپزشکی این واحدهای درسی گذرانده می شوند و اکثر داوطلبان این دروس را پشت سر گذاشته اند و درک مناسبی از این دروس دارند.

ایجاد رقابت سالم تر برای کنکوری ها

یکی دیگر از مزایای افزایش ظرفیت آزمون لیسانس به پزشکی عدم شرکت فارغ التحصیلان کارشناسی در کنکور سراسری است و موجب می شود این افراد در آزمون لیسانس به پزشکی شرکت کنند و رقابت کنندگان کنکور سراسری و لیسانس به پزشکی هم سطح باشند و این به رقابت سالم تر کمک میکند.

کم بودن تعداد پزشک های متخصص در کشور و نیاز به افزایش ظرفیت پزشکی روز به روز بیشتر حس می شود و یکی از بهترین راههای افزایش ظرفیت جذب دانشجوی پزشکی پذیرش از طریق آزمون لیسانس به پزشکی است و از این طریق نیاز به آموزش دروس علوم پایه نیز از بین می رود و با توجه به اینکه پذیرفته شدگان آزمون لیسانس به پزشکی اکثرا فارغ التحصیلان رشته های پیراپزشکی هستند می توانند مستقیما وارد مرحله فیزیوپات شوند و نیاز به آموزش دروس علوم پایه در 4 ترم اول رشته پزشکی عملا وجود ندارد.

افزایش ظرفیت لیسانس به پزشکی موجب برگزاری متمرکز آزمون توسط سازمان سنجش می شود که از این طریق برگزاری آزمون بسیار منسجم تر شده و اطلاعات جانبی آزمون لیسانس به پزشکی نیز بهتر در دسترس متقاضیان قرار می گیرد. اگر ظرفیت آزمون افزایش یابد در مرحله اول دانشگاههای علوم پزشکی مادر پذیرش را انجام خواهند داد و حدود 20 تا 30 درصد ظرفیت تحصیل در رشته پزشکی خود را به این نوع پذیرش اختصاص خواهند داد که می تواند تاثیر بسیار زیادی در جذب داوطلبان مستعد و علاقه مند به پزشکی داشته باشد.

چگونه می توان برای آزمون لیسانس به پزشکی آماده شد؟

پس از بررسی شرایط و همچنین مزایای افزایش ظرفیت آزمون کارشناسی به پزشکی می توانیم اکنون برای آزمون آماده شویم. برای آمادگی آزمون لیسانس به پزشکی بهترین خدمات آموزشی را مرکز همراه تحصیلی با استفاده از اساتید مجرب و همچنین قبول شدگان آزمون لیسانس به پزشکی، ارائه می دهد و داوطلبان می توانند اط خدمات مشاوره و آزمون و کلاس و جزوات کمک آموزشی بهره مند شوند. برای استفاده از خدمات می توانید به آدرس سایت همراه تحصیلی به نشانی hamrahetahsili.ir مراجعه نمایید.

لیسانس به پزشکی همراه تحصیلی

در نهایت تعدادی از سوالات رایج داوطلبان آزمون لیسانس به پزشکی را مرور میکنیم

آیا شرط سنی در آزمون لیسانس به پزشکی تبصره دارد؟ پاسخ: خیر. شرط سنی هیچ تبصره ای ندارد بجز اینکه در طرح نیروی انسانی شرکت کرده باشید و یا اینکه مدت زمان خدمت سربازی به سن شما اضافه شود.

سوال: اگر شرط معدل در آزمون لیسانس به پزشکی را نداشته باشیم، چطور می توانیم در آزمون شرکت کنیم؟ پاسخ: در صورت نداشتن شرط معدل، می توانید با عنوان پژوهشگر برتر و یا دارا بودن ثبت اختراع در آزمون کارشناسی به پزشکی شرکت نمایید.

سوال: بهترین منابع آزمون لیسانس به پزشکی چه منابعی هستند؟ پاسخ: برای منابع می توانید از رفرنس های معرفی شده توسط معاونت علوم پزشکی تهران و یا جزوات مرکز همراه تحصیلی استفاده نمایید.

سوال: آیا ظرفیت آزمون لیسانس به پزشکی افزایش می یابد؟ پاسخ: صحبت هایی مبنی بر افزایش ظرفیت آزمون لیسانس به پزشکی مطرح شده است و در سال های آینده قطعا افزایش ظرفیت را خواهیم داشت.

سوال: ظرفیت پذیرش آزمون لیسانس به پزشکی چقدر است؟ پاسخ: تا سال 1400 ظرفیت همان 10 نفر است و ممکن است در سال های بعد افزایش یابد.

سوال: کنکور بهتر است یا لیسانس به پزشکی؟ پاسخ: این دو مسیر کاملا متفاوت هستند و هر کدام مزایا و معایبی دارند که از مزایای لیسانس به پزشکی می توان به مرتبط بودن دروس آزمون و همچنین کم بودن تعداد داوطلبان آن اشاره کرد و از مزایای کنکور امکان پذیرش در دندانپزشکی و داروسازی اشاره کرد.

سوال: برای آمادگی برای آزمون چقدر زمان نیاز هست؟ پاسخ: بستگی به سطح شما دارد اما حدود یک سال را می توانید در نظر بگیرید.

 

 

مطالب خواندنی