به کمک چه تجهیزاتی می توان امنیت منزل را ارتقاء داد؟

به کمک چه تجهیزاتی می توان امنیت منزل را ارتقاء داد؟

امروزه بعد گذشت نیم قرنی از دستیابی ما به تکنولوژی های پیشرفته و تغییر سر و شکل زندگی ها، دیگر کمتر مکانی را می توان یافت که از حداقل فن آوری های امنیتی حفاظتی و/یا نظارتی بهره مند نباشد. چرا که با گسترش شهر سازی به موجب افزایش جمعیت، گسیل جمعیت از فرهنگ ها و اقشار مختلف با نیات متفاوت به شهرها و تبدیل آنها به کلان شهر، نا امنی و جرائمی چون سرقت اموال از منازل و اماکن، امری رایج در کشور ما و بسیاری از نقاط جهان  شده است. این امر به ویژه این روز ها که به پایان سال و احتمال افزایش سفر های بعضا تا چند هفته ای نوروزی نیز نزدیک می شویم، موضوعیت پیدا می کند و میدانیم هرچه منازل مان را مستحکم تر و ایمن تر تجهیز کنیم، با خیال آسوده تری می توانیم آن ها را به مقصد استراحت، دلخوشی و دید بازدید های نوروزی ترک کنیم.

ارتقاء ایمنی منزل به کمک قفل برقی

در بحث اولویت بندی موارد قابل اصلاح و ارتقاء پذیری که در موج همه جانبه فن آوری های همه روزه ارتقاء یابنده از بیشترین اهمیت برخوردار هستند و سرآمد به حساب می آیند، تبدیل به احسن قفل ها و به کل یراق آلات منزل، محل کار یا محل نگهداری از دارایی های با ارزش مان و به عبارتی مدرنیزه کردن این یراق آلات می باشد. می دانیم قفل ها به انواع بسیاری قابل تقسیم هستند. برای مثال اگر بخواهیم به قفل های حیاطی بپردازیم، باید گفت از انواعی مانند قفل درب حیاطی زنجیری که به راحتی با کشیده شدن و بازی دادن زنجیر از سمت بیرون باز میشدند و در واقع ایمنی بسیار پایینی داشتند.

 پس از آن هم چندین مدل تا به تکامل رسیدن کامل قفل های حیاطی به بازار آمدند که با عدم استقبال به علت کارایی پایین ضریب امنیتی پایین، دوام چندانی در بازار نیاوردند و میدان را برای قفل های کله گاوی باز کردند. قفل های کله گاوی که با نام قفل لاک پشتی نیز در بازار معروف هستند ظاهری کاملا متفاوت با انواع قبلی دارند که در انواع برقی و ساده در بازار ابتدا توسط دو برند وارداتی اروپایی سیزا  (CISA) و ایزو (ISEO) عرضه شدند و غوغایی در بازار صنف یراق آلات حفاظتی و صنعت ایمنی به پا کردند.

نحوه کارکرد قفل برقی کله گاوی که بعد ها توسط چندین برند داخلی نیز مانند تسا و یوتاب به خوبی تولید همسان شدند، به راحتی فشردن دکمه روی آن می باشد. این امکان هم وجود دارد که با اتصال این درب باز کن برقی حیاطی به یک کلید یک پل در جایی از حیاط یا پارکینگ (که معمولا در نزدیکی همان درب قرار می گیرد)، درب با لمس آن کلید باز شود. همچنین مدل های کامل تر یا به اصطلاح آپشن دار هم وجود دارد که با نزدیک کردن تگ کد خوان RFID باز شود.

از دیگر انواع قفل های برقی موجود در بازار کشور، قفل برقی آپارتمانی سیزا با مزیت جالب توجه قفل دائم درب به صورت اتوماتیک می باشد که البته هنگامی که این درب مجهز به این قفل برقی بسته می شود، به این صورت خواهد بود. در این حالت دیگر نیازی به سه قفله نمودن درب نیست و زمانی که درب قفل است اگر شما کلید آیفون را بفشارید درب باز می شود و پس از ورود شخص پشت درب و بسته شدن درب، مجدداً قفل در وضعیت 3 قفله قرار می گیرد تا ما افراد ساکن در نهایت امنیت باشیم.

درب اتوماتیک یا کرکره برقی

در راستای اقدام به نو سازی، الکترونیزاسیون (electronization) و تبدیل تجهیزات حفاظتی، امنیتی و نظارتی منازل و اماکن با ارزش مان، نباید از سر درب ها و کرکره ها نیز به هیچ عنوان غافل باشیم. اماکنی مانند فروشگاه ها، بانک ها و ادارات که درب ورودی آنها با کرکره برقی، درب اتوماتیک یا راه بند های نفر رو  مورد حفاظت یا نظارت قرار می گیرد امروزه می توانند به انواع بسیار پیشرفته تری که اتفاقا امن تر از انواع قدیمی نیز هستند، مورد محافظت قرار بگیرند. انواع درب های اتوماتیک را می توان به انواعی از جمله درب اتوماتیک شیشه ای زاویه ای، شیشه ای لولایی، درب اتوماتیک شیشه ای تاشو، درب شیشه ای منحنی، درب اتوماتیک شیشه ای گردان ، درب شیشه ای کشویی و درب شیشه ای اتوماتیک تلسکوپی نام برد که هر کدام با استفاده در جای مناسب، می تواند حقیقتاً از انواع قدیمی تر درب های شیشه ای ورودی، بسیار ایمن تر باشند.

از جانبی دیگر، می دانیم فروشگاه ها و دیگر اماکنی در خیابان که تردد عمومی در طول روز دارند، اغلب شامل دارایی های با ارزشی هستند که می بایست در زمان عدم حضور، تحت شدید ترین مراتب امنیتی قرار بگیرند. برای سالیان کرکره ها بودند که در شکل ها و گره های مختلف در چنین اماکن و شرایطی نصب و استفاده می شدند که نه تنها از سنگینی و وزن قابل توجهی برخوردار بودند که باعث فرسودگی بدن مغازه شخص مصرف کننده در طول زمان می شد و نیاز به روغن کاری زیاد و در نتیجه کثیف کاری ظاهری داشت، بلکه امکان بریدن آنها با قیچی آهن تقریبا به راحتی وجود داشت و ورود به فروشگاه هایی با چنین کرکره هایی کار غیر ممکنی نبود.

ولی خوشبختانه امروز با گسترش استفاده از انواع کرکره برقی ها که تقریبا به یراقی مورد مصرف عموم نیز مبدل شده اند، دیگر آن مسائل و مشکلات فیزیکی و بریده شدن های گاه و بیگاه کرکره ها از بین رفته و ضریب امنیتی مغازه ها تا مقدار جالب توجهی بالا رفته است. ولی باید دانست که اگر می خواهیم  نهایت ایمنی را برای چنین اماکنی در نظر بگیریم، می بایست نه تنها از کرکره برقی استفاده کنیم، بلکه آن را مجهز به قفل دزد گیر دار یا قفل انواع قفل های کتابی امنیت بالا، مانند قفل کتابی ضد برش و ضد اسید  و آن جا را با دستگاه های نظارتی مانند دوربین مداربسته یا دزدگیر اماکن نیز، علاوه بر کرکره برقی مجهز به قفل قوی، مورد نظارت قرار دهیم.

اجرای پروژه چندین کرکره اتوماتیک سفید برای فروشگاه

این نکته را هم حتما می بایست مد نظر قرار داشت که برای به کار بستن حد اکثر توان حفاظتی یک قفل، می بایست جا قفلی مناسبی برای آن تهیه کنیم و این بدین معناست که هرچه قفل ما در جاقفلی که برای آن تعبیه و به دیوار جوش داده شده، سخت تر برود و سخت تر جای حرکت و بازی باشد، دقیقا بهترین بهره را از آن می بریم. علاوه بر این انواعی دیگر قفل نیز وجود دارند که با اینکه سابقه ای کوتاه تر در بازار های جهانی دارند، ولی توانسته اند جای خود را به خوبی در مارکت باز کنند. به عنوان مثالی از این نمونه ها، می توان به قفل های دزدگیر دار اشاره کرد که عملکرد آنها به این نحو است که اگر قبل باز شدن (حتی با دست) حالت open یا unlock آن روی دزدگیر فعال نشود، آلارم آن به صدا خواهد افتاد.

در مجموع برای بالا بردن ضریب امنیتی و ایمنی هرچه بیشتر امکان تحت تملّک مان، می دانید که هرچه بیشتر و پیش از دیر شدن تمهیداتی بیندیشیم، قدمی به گزاف بر نداشته ایم و از طرفی هم آن قدری بازه نا متناهی تکنولوژی سریع، خیره کننده و به واقع دوست داشتنی به سمت پیشرفت و سهولت کار بری پیش می رود که همه را به سمت خود، البته به نسبت توان و نیاز مان، سوق می دهد. در حال حاضر درب های اتوماتیک، قفل های برقی، کرکره های برقی، قفل های دزدگیر، گیت های کنترل تردد، دوربین مداربسته و دزدگیر اماکن را از یراق آلات و دستگاه های در دسترس عموم . پر طرفدار میتوان نام برد.

سناریو به تله انداختن سارق

جمع بندی و نتیجه گیری

در دنیایی زندگی می کنیم که در عین تعجب، این واقعیت که ارتقاء هر لحظه ای تکنولوژی و دستیابی ما به انواع و اقسام فن آوری های فوق العاده و گره گشا در امورات مختلف، کمک چندانی به برقراری دائمی امنیت و زندگی در ایمنی کامل (احتمالا در هیچ کجای دنیا) نمی کند. در مقاله بالا با هم به بررسی چندین روش و برخی تکنولوژی ها و یراق آلات موجود و شایع که در زمینه ارتقاء امنیت و نظارت بر املاک و دارایی های با ارزش مان به کار می گیریم پرداختیم و راه حل های موجود را معرفی کردیم.

به عنوان جمع بندی باید گفت نه تنها می دانیم همواره هزینه در راستای ارتقاء کیفیت امنیت و ایمنی تکنولوژیک جای دوری نمی رود، بلکه بنظر چنین می آید در کنار این تدابیر امنیتی، ما همچنان می بایست به امکانات و روش های سابقاً مورد استفاده، یعنی بستن حفاظ های سنگین و تو پر، رول بولت های زمینی (برای کرکره ها در اماکنی با راه خروجی از پشت کرکره) و قفل های کشویی با امکان دوقفله کردن به کمک قفل کتابی یا قفل دزدگیر دار نیز در کنار پیشنهاد های مدرنی که در چند پاراگراف بالا اشاره شد، به صورت مکمل عمل کنند.

مطالب خواندنی