انواع گوناگون پرده را بشناسید

انواع گوناگون پرده را بشناسید

پرده در ذهن بسیاری از ما علاوه بر جنبه‌های کاربردی بسیارش، جنبه‌های احساسی زیبایی دارد. شاید شما هم آن شعر پرده سهراب سپهری را خوانده یا شنیده باشید که چنین بندی دارد: «پرده نفس می‌کشید، دیوار قیر اندود، از میان برخیز! » یا این غزل زیبای مولانا را که می‌گوید «پرده ی خوش آن بود، کز پس آن پرده دار، با رخ چون آفتاب، سایه نماید نگار». همین طور بسیاری از حافظ دوستان به این شاعر بزرگ، عنوان شاعر پرده‌ها را داده اند، چون کلمه ی پرده در ادبیات اشراق و عرفان ایرانی حضور مهمی دارد.

پرده عنصری خاطره انگیز است. در کودکی، وقتی بیشتر از تمام عمرمان وقت خالی داشتیم، به گذر باد از پرده نگاه می کردیم و کنجکاو بودیم این باد نامرئی چطور پرده را به رقص در می آورد. خوب است برای پرده خانه مان وقت بگذاریم و انتخاب درستی هنگام خریدش انجام دهیم، چون هم در طول روز و هم در طول شب بخش مهمی از زیبایی خانه ما را پرده تعیین می‌کند. این‌ها تازه جدا از بحث کاربردهای پرده است که خود بحث مفصلی است. در ادامه با انواع گوناگون پرده آشنا می شویم تا هنگام خرید آن بهتر تصمیم گیری کنیم. با ادامه مطلب همراه باشید.

چند نکته مهم برای خرید پرده مناسب

مدل‌های گوناگونی از پرده در بازار وجود دارند. با این که انواع مختلفی از پرده وجود دارد، شاید این تنوع باعث شود انتخاب مناسب‌ترین گزینه پرده برای مان دشوار باشد. پیش از تصمیم گیری برای خرید خوب است مشخص کنیم چقدر می خواهیم هزینه کنیم و چقدر برای این کار می‌توانیم بودجه در نظر بگیریم. هنگام به روز کردن دکور داخلی خانه، این مورد خیلی پیش می آید که برخی هزینه‌ها و مخارج را فراموش می‌کنیم و با پایان یافتن کار تغییر دکوراسیون، تازه به یاد مواردی مثل منطبق نبودن پرده خانه مان با دکوراسیون جدید می افتیم. انتخاب جنس پرده از مهم‌ترین نکات است. پرده‌های حریر و پرده‌های مجلسی از پرتقاضا‌ترین انواع پرده‌ها میان ما ایرانیان هستند که با دانستن مشخصات و ویزگی‌های هر یک، می‌توانیم بهترین تصمیم را بگیریم.

پرده مجلسی یا پرده حریر؟

نوع پرده مجلسی از متریال سنگینی درست می‌شود و ضخامت بالایی دارد که مانع از ورود نور بیرون در طول روز به خانه می‌شود. پرده‌های مجلسی برای منزل‌های تجملی و لوکس بیشتر استفاده می شوند و سقف تا کف خانه را پوشش می‌دهند. این نوع پرده مجلل تر، گران‌تر و البته سنگین‌تر از نوع حریر است. این در حالی است که نوع پرده حریر بدون حالت تجملی و از جنسی سبک است که نور را به داخل خانه وارد می‌کند و قیمت پایین تری دارد. در خانه هایی با پرده‌های مجلسی از پرده حریر تنها در آشپزخانه استفاده می‌شود. اما امروزه به دلیل کمبود نور خانه ها، و همچنین تغییر سلیقه افراد به سبک طراحی داخلی مدرن و مینی‌مال، استفاده از پرده حریر برای پنجره‌های پذیرایی و هال نیز بسیار رواج یافته است.

طول مناسب پرده برای پنجره

اگر قصد تهیه کردن پرده حریر را دارید لازم است آن را طوری انتخاب کنید که حدود ۲ سانتی متر از کف اتاق فاصله داشته باشد، ولی پرده مجلسی لازم است به زمین بکشد و این فاصله ۲ سانتی متری را از زمین نیاز ندارد. در نظر داشته باشید می‌توانید عرض پرده‌ها را چیزی حدود ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر بزرگ‌تر از قالب اصلی در نظر بگیرید که خانه و فضای کلی آن بزرگ‌تر به چشم بیاید. اگر فضای تان اجازه می‌دهد، میل پرده‌ها را هم حدود ۱۰ سانتی متر بلند‌تر تهیه و نصب کنید تا پنجره بزرگ‌تر جلوه کند.

پرده کرکره‌ای آلومینیومی

این نوع پرده با دوام است و امکان کنترل مقدار روشنایی را به شما می‌دهد. یکی از قابلیت‌های این نوع پرده ریل‌های موجود در بالای آن‌ها است. برای فضاهایی که قصد دارید دید بیرون به داخل را کنترل کنید، مثل توالت و حمام، این پرده گزینه بسیار مناسبی است.

پرده لانه زنبوری یا بالا رونده

پرده بالا رونده را می‌بینید، به شکل سلول‌های لوزی دیده می‌شود. این نوع پرده را که به اسم لانه زنبوری نیز می شناسیم، از ماده‌ای سبک و مثل پارچه می سازند. پرده بالا رونده در رنگ‌های متعددی تولید می‌شود و همچنین برخی از مدل‌های آن می‌تواند هم از پایین به بالا حرکت کند و هم از بالا به پایین. پس بسیار سازگار برای هر نوع اتاق و هر زمانی از روز است. برای اتاق خواب هم مدل‌های تاریک کننده و با ضخامت بالای آن در بازار وجود دارد.

شید رول

شید رول می‌تواند شدت نور دریافتی در فضاهای باز و بزرگ را کاهش دهد و همچنین در برابر اشعه­ زیان آور فرابنفش شما را محافظت کند. این شید در ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود و می‌توان از مدل‌های نازک آن برای فضاهای کم نور و انواع ضخیم آن برای فضاهایی که می خواهیم شدت نور قابل کنترل‌تر داشته باشیم استفاده کرد. امکان چاپ طرح دلخواه روی این نوع شید هم فراهم است.

پرده بالارونده پلیسه

این پرده‌ها از جنس پارچه هستند و زمانی که بالا می‌روند تا بسته شوند، چین می خورند. این نوع پرده لبه‌های پلیسه تیزی دارند و موقع جمع شدن، ظاهری شبیه به پرده کرکره‌ای ایجاد می‌کنند. شما حتی می‌توانید طرح‌های دلخواه خود را روی این پرده‌ها چاپ کنید.

شید بیرونی

این پرده­ ها، مانع ورود گرمای خورشید می شوند استفاده از این پرده­‌ها بیشتر برای پنجره­‌ها و تراس‌های بزرگ رایج است. اگر منزل شما پنجره‌های بزرگ رو به جنوب دارد، یا در حیاط خانه و پشت بام، فضایی آفتابگیر دارید که ترجیح می­ دهید بتوانید نور دریافتی را کنترل کنید، این شیدها بهترین انتخاب شما می‌توانند باشند.

شید رومی

شیدهای رومن یکی از خاص‌ترین انواع پرده‌های بالا رونده هستند؛ گزینه هایی مناسب برای فضاهای لوکسی که می خواهید سنگین و با وقار جلوه کنند.این نوع از پرده­‌ها رنگ­‌های متنوعی دارند و با هر دکوری هماهنگ می ­شوند، از پارچه ساخته شده­ اند و به گونه ­ای طراحی شده ­اند که زمانی که به سمت بالا حرکت می­ کنند به صورت آکاردئونی تا می­ شوند.

پرده عمودی

این نوع پرده ­ها اغلب بر درب­‌های پاسیو دیده می­ شوند.پرده­‌های عمودی بادوام هستند، امکان کنترل نور را عرضه می­ کنند و به راحتی قابل تمیز کردن هستند. نکته ی مهم در خصوص این پرده‌ها ایجاد خطوط عمودی در دکوراسیون خانه است که باعث می شوند فضا مرتفع‌تر به نظر برسد.

پرده چوبی

تنوع وسیعی در پرده ­های چوبی از بامبو تا توس یا افرا وجود دارد. این پرده ­ها برای اتاق­ هایی که زمینه­ ی چوب طبیعی دارند، بسیارمناسب به نظر می­ رسند و به ایجاد فضایی گرم و صمیمی کمک می‌کنند.

پرده مناسب پنجره‌های دو جداره

اگر تصمیم گرفته‌اید به عنوان یکی ازراه‌های مقابله با گرد و خاک، قیمت پنجره دو جداره را پرداخت کنید و تا سال‌های سال از مزیت‌های بالای پنجره هایی با پروفیل در و پنجره عایق بهره مند شوید، شاید یکی از دغدغه‌های شما انتخاب پرده مناسب برای پنجره دو جداره باشد. این موضوع می‌تواند علاوه بر جنبه‌های کاربردی، به جنبه‌های زیبایی منزل شما نیز کمک کند. در این مرحله لازم است از خود بپرسید اتاق شما یا سالن منزل‌تان چقدر آفتاب‌گیر است؟ پاسخ‌تان به این سوال می‌تواند یکی از فاکتورهای انتخاب پرده باشد.

نکته‌ی دیگر استفاده از لولای فولکس واگنی است. این لولا کمک می‌کند پنجره را به‌سادگی باز کنید و برای باز و بسته کردن پنجره هم نیازی به تکان‌دادن پرده ندارید. نکته‌ی مهم دیگر در نظر گرفتن فاصله مناسب پرده از پنجره است. برای پنجره‌های با لولای دو حالته، ۳۰ سانتی‌متر فاصله بین پرده و پنجره خوب است. پرده‌های پلیسه‌ای نیز با گسترش پنجره‌های دو جداره مورد استقبال قرار گرفته‌اند. به‌خصوص اگر نوع بازشوی پنجره دو جداره را داشته باشید، این پنجره کاربرد بیشتری برایتان دارد چون می‌توان این پرده‌ها را روی پروفیل بازشوی پنجره نصب کرد. در انتخاب پرده به رنگ، شکل هندسی پنجره، کاربری اتاق و سالن، دکوراسیون منزل، قیمت و روش شست‌وشوی پرده نیز توجه کنید.

مطالب خواندنی