معرفی کامل ساختار آزمون آیلتس و منابع مهم در مرکز همراه تحصیلی

معرفی کامل ساختار آزمون آیلتس و منابع مهم در مرکز همراه تحصیلی

آزمون آیلتس چیست و چه ساختاری دارد؟

آزمون آیلتس یکی از مهمترین آزمون‌های زبان بین المللی است که هر ساله متقاضیان تحصیل و یا کار در خارج از کشور در این آزمون شرکت می‌کنند. آزمون آیلتس دارای اعتبار بین المللی زیادی است و تقریبا تمام دانشگاههای دنیا این آزمون را مورد قبول دانسته و همچنین علاوه بر تحصیلات دانشگاهی برای اخذ ویزای کار در کشورهای انگلیسی زبان نیز این آزمون به عنوان آزمون اصلی زبان انگلیسی شناخته می‌شود. توجه کنید که آزمون‌های زبان داخلی مانند آزمون MSRT دارای اعتبار بین المللی نیستند و فقط برای آزمون‌های داخل کشور مورد نیاز هستند.

دپارتمان زبان‌های خارجه همراه تحصیلی در این مقاله روش‌های مناسب آموزش زبان انگلیسی و همچنین راهکارهای کسب نمره بالا در آزمون آیلتس را بررسی می‌کند.

آزمون آیلتس یکی از امتحاناتی است که برای ارزیابی توانایی زبان انگلیسی شرکت کنندگان ایجاد شده است. کسانی که مایل به تحصیل یا کار در یک کشور انگلیسی زبان هستند، باید این آزمون را برای ورود راحت انجام دهند. این آزمون توسط شورای بریتانیا و IDP - IELTS Australia ، Cambridge ESOL Examinations و دانشگاه کمبریج تنظیم می‌شود. این آزمون دارای بالاترین استاندارد بین المللی برای ارزیابی زبان انگلیسی است. بنابراین، اگر مایل به شرکت در آزمون آیلتس هستید، خواه برای تحصیل در خارج از کشور و یا کار، در ادامه چند نکته وجود دارد که به شما در آماده سازی برای آیلتس در خانه کمک می‌کند.

آزمون آیلتس در دوش کل آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال برگزار می‌شود و نوع آکادمیک برای کسانی است که برای تحصیل مهاجرت می‌کنند و نوع جنرال نیز برای کسانی است که با هدف راه اندازی کسب و کار و یا سایر روش‌های مهاجرت از کشور خارج می شوند.

فرم و قالب آزمون آیلتس (IELTS) و شباهتها و تفاوتهای دو آزمون IELTS Academic و IELTS General Training

آزمون آیلتس (IELTS) توانایی‌های شما را در گوش دادن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن در کمتر از سه ساعت بررسی می‌کند. شباهتهای دو آزمون IELTS Academic و IELTS General Training در دو مهارت گوش دادن و صحبت کردن می‌باشد اما موضوعات مربوط به دو مهارت خواندن و نوشتن متفاوت است. مهارتهای گوش دادن، خواندن و نوشتن تمام آزمون‌های آیلتس (IELTS) در همان روز بدون وقفه ی بین آنها.تکمیل می‌شود، اما مهارت Speaking می‌تواند تا یک هفته قبل یا بعد از آزمون آیلتس (IELTS) کتبی انجام گیرد. زمان آزمون کل 2 ساعت و 45 دقیقه است.

ساختار آزمون آیلتس IELTS

مهارت اول - گوش دادن listening  به مدت 30 دقیقه

شما به چهار بخش  به زبان انگلیسی گوش می‌دهید و سپس پاسخ خود را در برگه پاسخها می نویسید.

  • بخش  1 - مکالمه بین دو نفر در یک زمینه اجتماعی روزمره تنظیم شده است.
  • بخش 2 - یک مونولوگ در یک زمینه اجتماعی روزمره می‌باشد. به عنوان مثال یک سخنرانی در مورد امکانات محلی در یک جلسه
  • بخش 3 - مکالمه بین تا چهار نفر در یک زمینه آموزشی می‌باشد، به عنوان مثال یک معلم دانشگاه و یک دانشجو در مورد یک وظیفه بحث می‌کنند.
  • بخش 4 - یک مونولوگ بر روی یک موضوع علمی می‌باشد، به عنوان مثال سخنرانی در مورد موضوعی در دانشگاه

ارزیابی کنندگان به دنبال شواهدی از توانایی شما در درک ایده‌های اصلی و اطلاعات دقیق واقعی، نظرات و نگرش سخنرانان، هدف سخن گفتن و شواهدی از توانایی شما برای پیگیری توسعه ایده‌ها هستند.

مهارت دوم – خواندن Reading  و تفاوت دو دو آزمون IELTS Academic و IELTS General Training

60 دقیقه زمان دارد

 این بخش شامل 40 سوال است که برای تست طیف گسترده‌ای از مهارت‌های خواندن طراحی شده اند. اینها شامل سوالاتی برای درک مطلب، خواندن برای ایده‌های اصلی، خواندن برای جزئیات، خواندن برای تشخیص چیدمان منطقی متن و شناخت نظرات، نگرش و هدف نویسندگان است.

آزمون آیلتس آکادمیک IELTS Academic - این شامل سه متن طولانی است که از متون توصیفی و واقعی تا متون تحلیلی متنوع هستند. اینها از کتابها، مجلات، مجلات و روزنامه‌ها گرفته شده است. آنها برای یک مخاطب غیر تخصصی انتخاب شده اند اما مناسب برای افرادی هستند که به دوره‌های دانشگاه می‌روند و یا به دنبال ثبت نام حرفه‌ای هستند.

آزمون آیلتس عمومی IELTS General Training - این شامل متونی برگرفته از کتاب ها، مجلات، روزنامه ها، اطلاعیه ها، تبلیغات، کتابچه‌های راهنمای شرکت و دستورالعمل‌ها است. اینها موادی هستند که شما احتمالا روزانه در محیط انگلیسی صحبت می‌کنید.

مهارت سوم - نوشتن و تفاوت دو دو آزمون IELTS Academic و IELTS General Training

60 دقیقه زمان دارد

آزمون آیلتس آکادمیک IELTS Academic

موضوعات مورد علاقه عموم و مناسب برای آزمون ورودی دانشجویان دوره کارشناسی و تحصیلات تکمیلی و یا ثبت نام حرفه‌ای است.

  • بخش اول – با ارائه یک نمودار، جدول، و یا تصویر از شما خواسته می‌شود آن را توصیف، خلاصه یا توضیح ویا توضیح دهید.
  • بخش دوم - از شما خواسته می‌شود مقاله‌ای را در پاسخ به یک دیدگاه، بحث یا مشکل بنویسید. پاسخ به هر دو بخش باید در قالب رسمی‌باشد.

آیلتس آموزش عمومی IELTS General Training

موضوعات آیلتس آموزش عمومی IELTS General Training در دو بخش ارائه می‌گردد.

  • بخش اول – ابتدا با معرفی یک موقعیت، از شما خواسته می‌شود نامه‌ای حاوی اطلاعات ویا توضیح به صورت شخصی، نیمه رسمی یا رسمی بنویسید.
  • بخش دوم - از شما خواسته می‌شود مقاله‌ای را در پاسخ به یک دیدگاه، بحث یا مشکل بنویسید.

قالب تست - سخنرانی

مهارت چهارم یا اسپیکینگ(گفتار)

11-14 دقیقه زمان دارد.

این قسمت شامل سه بخش می‌باشد.

  • بخش اول - سوالاتی را در مورد خودتان و طیف وسیعی از موضوعات آشنا مانند خانه، خانواده، کار، تحصیلات از شما خواهند پرسید.. این بخش بین چهار تا پنج دقیقه طول می‌کشد.
  • بخش دوم – به شما یک کارت داده می‌شود که از شما می خواهد در مورد یک موضوع خاص صحبت کنید. در این بخش یک دقیقه برای آماده شدن به شما داده می‌شود تا بتوانید دو دقیقه به سوالات کارت پاسخ دهید.
  • بخش سوم – از شما سؤال‌های بیشتر در مورد موضوع مطرح شده در کارت بخش دوم پرسیده می‌شود. این به شما فرصتی برای گفتن بیشتر ایده‌ها و مسائل انتزاعی داده خواهد شد. این قسمت آزمون بین چهار تا پنج طول خواهد کشید

منابع آزمون آیلتس IELTS

اگر به دنبال منابع جهت آمادگی آزمون  هستید تا بتوانید خودتان را برای آماده نمایید در اینجا 12 منبع و خلاصه‌ای از  آن خدمتتان ارائه می‌گردد.

  • The Official Cambridge Guide to IELTS

این راهنما شامل تمام 4 بخش آیلتس (نوشتن، خواندن، صحبت کردن، گوش دادن) است که  متقاضیان آزمون آیلتس IELTS  را با دستورالعمل‌های گام به گام،  نکات مفید برای آزمون آیلتس IELTS  فراهم می‌کند و بر استراتژی‌ها و تکنیکهای موثر در پاسخگویی به سوالات تمرکز دارد. و شامل دو نوع آکادمیک و جنرال می‌باشد.

  • Cambridge IELTS 

این مجموعه شامل 16 کتاب می‌باشد: کمبریج IELTS 16 آخرین نسخه تست تمرین کمبریج برای آمادگی در آزمون آیلتس IELTS است. این کتاب شامل چهار امتحان آیلتس معتبر از آزمون انگلیسی کمبریج، می‌باشد. این منبع آزمون آیلتس IELTS  ، متقاضیان  را قادر می سازد تا خود را با آزمون آیلتس IELTS  آشنا کنند و با استفاده از آزمون‌های معتبر آیلتس IELTS  خود را برای آن آماده سازند.

  • English Collocations in Use

هدف از خواندن این کتاب این است که آشنایی با 60 درس در مورد موضوعات گوناگون شما را برای صحبت کردن و نوشتن به زبان انگلیسی آماده کرده و زبان انگلیسی خود را با موضوعات متنوع بهبود دهید

  • English Vocabulary in Use

این مجموعه کتاب به عنوان بهترین مرجع واژگان و کتاب‌های عمل از ابتدایی تا پیشرفته شناخته شده است و انتخاب مناسب برای زبان آموزان آزمون آیلتس IELTSاست.

  • New Insight into IELTS

این کتاب با معرفی تکنیکها به تدریج مهارت‌های زبان و تکنیک‌های تست را افزایش می‌دهد

  • Barron’s IELTS Practice Exams

این کتاب پیشرو در ارائه تست‌های آمادگی آزمون آیلتس IELTSو انتخااب اول دانشجویان است.

  • Official IELTS Practice Materials Volume 1 & 2 

این مجموعه شامل آزمونهای جامع شبیه سازی شده همراه با پاسخها و نمونه‌های از بخش نوشتاری می‌باشد.

  • Cambridge Vocabulary for IELTS

این نسخه پیشرفته واژگان کمبریج برای آیلتس، تمام واژگان مورد نیاز داوطلبین را برای هدف گیری گروه 6.5 و بالاتر در آزمون های IELTS پوشش می‌دهد و دانشجویان را با تمرین مدلهایی از مقالات جهت امتحانات آماده می‌کند.

  • Cambridge Grammar for IELTS

این کتاب شامل دستور زبان (گرامر) مورد نیاز داوطلبین به همراه قسمت شنیداری مورد نیاز می‌باشد. 

  • IELTS Advantage Series

IELTS Advantage: مهارتهای نوشتن

دانش آموزان گام به گام از طریق مدلهای مختلف در ماژول نوشتن، با استفاده از منابع پیشرفته در کلاس درس، توسط نویسندگان با تجربه به سمت کسب نمره بالا IELTS هدایت می شوند.

IELTS Advantage: مهارتهای خواندن

این کتاب طیف وسیعی از استراتژی‌های کلیدی را برای خواندن به صورت مؤثر و برای درک متن‌ها در اختیار زبان آموزان مانند تکنیکهای SKIM , SCAN تکنیک‌های خواندن سریع  قرار می‌دهد.

مطالب خواندنی