بلیط هواپیما چارتر چیست و چه فرقی با بلیط هواپیما سیستمی دارد؟

بلیط هواپیما چارتر چیست و چه فرقی با بلیط هواپیما سیستمی دارد؟

اگر کمی با عبارات سفر آشنایی داشته باشید حتما اسم بلیط چارتری به گوشتان خورده است. این اصطلاح که در تمام پیام‌های تبلیغاتی، وب سایت‌ها و غیره دیده می‌شود همواره گزینه‌ای اصلی برای سفر و حمل و نقل هوایی شمرده می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی این نوع بلیط و تفاوت آن با بلیط سیستمی بپردازیم و به زبانی ساده شما را به آن آشنا کنیم. اگر مشتاق دانستن هستید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

چارتر یعنی چه؟

چارتر در لغت به معنای دربست کردن است. در صنعت گردشگری نیز می‌توان گفت هرچه که به وفور قابل خرید و فروش باشد چارتر محسوب می‌شود. این پروسه می‌تواند شامل رزرو هتل و یا بلیط هواپیما باشد. البته اصطلاح بلیط چارتر هواپیما بیش از دیگر موارد کاربرد دارد که البته شامل ویژگی‌های خاصی نیز است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

 

چارترکننده کیست؟

تاکنون دانستیم که چارتر یعنی خرید و فروش خدمات سفر به تعداد زیاد. اما لازم است بدانید که چارترکننده همان آژانس مسافرتی فروشنده است که از طریق آن به رزرو بلیط خود می‌پردازید. در واقع آژانس عرضه‌کننده با چارتر کردن هواپیما اقدام به فروش بلیط‌های آن می‌کند.

 

چارتردهنده کیست؟

چارتردهنده به ایرلاینی گفته می‌شود که اقدام به فروش صندلی‌های هواپیما به چارترکننده می‌کند. در واقع شرکت هواپیمایی که قصد سفر با آن دارید چارتردهنده است که معمولا صندلی‌های خود را به آژانس می‌فروشد.

 

پرواز چارتر چیست؟

وقتی تمام صندلی‌های یک هواپیما به صورت یک جا به یک آژانس چارترکننده فروخته می‌شود پرواز به عنوان پرواز چارتر شناخته می‌شود. به عنوان مثال به دلیل طرفداران زیاد پرواز تهران به استانبول اکثر شرکت‌های هواپیمایی اقدام به فروختن صندلی‌ها به صورت چارتر می‌کنند که مشتری اصل آن‌ها نیز آژانس دریافت‌کننده است. در این صورت می‌گوییم که پرواز به صورت چارتر است یعنی به صورت یک جا توسط آژانس مسافرتی از قبل خریداری شده است. ناگفته نماند که تنها آژانس‌ها مشتری عمده چارتردهنده‌ها نیستند بلکه سازمان‌ها، ارگان‌ها و بعضی ادارات نیز از صندلی‌های هواپیما سهم دارند.

ویژگی‌های پرواز چارتری چیست؟

بلیط چارتری هواپیما مزایا و معایبی دارد که باید قبل از خرید با آن آشنا باشید. در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را خواهیم گفت تا در هنگام تهیه بلیط اطلاعات دقیقی داشته باشید.

 

متغیر بودن قیمت بلیط چارتری

یکی از اصلی‌ترین مزایای بلیط چارتری هواپیما متغیر بودن قیمت آن است. به نحوی که با کمی جستجو می‌توانید بلیط با قیمت‌های مناسب را پیدا کرده و متناسب با بودجه‌تان سفر کنید. در هنگام فروش بلیط‌های چارتری آژانس‌های مسافرتی تلاش می‌کنند برای جلب مشتری سود چندان زیادی تحمیل نکنند. لذا قیمت‌ها به صورت رقابتی بوده و متناسب با بودجه مسافران بلیط یافت می‌شود.

 

قیمت همسان با بلیط سیستمی در ایام شلوغی

باید بدانید که بلیط هواپیما چارتر هواپیما در زمان اوج سفر مانند ایام نوروز، تعطیلات و غیره تفاوت چندانی با قیمت بلیط‌های سیستمی ندارد. لذا در نظر داشته باشید که در زمان شلوغی قیمت خرید بلیط چارتری تفاوت زیادی با بلیط سیستمی ندارد؛ فقط این امکان وجود دارد که در زمان خلوتی مانند زمستان بلیط‌های چارتری ارزان‌تر از سیستمی‌باشند.

 

بلیط چارتری غیرقابل استرداد است

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های بلیط چارتری غیرقابل کنسل کردن است. به این معنا که بعد از خرید بلیط پس دادن و کنسل کردن آن کار راحتی نیست. معمولا امکان کنسل کردن بلیط وجود ندارد و در بهترین حالت مبلغ زیادی به عنوان جریمه از آن کسر شده و مابقی به حساب شما پس داده می‌شود.

 

بهترین زمان برای خرید بلیط چارتر کی است؟

نکته حائز اهمیتی که باید به آن بپردازید زمان خرید بلیط چارتری است. باید بدانید که بلیط چارتر در زمان شلوغی و اوج سفرها تقریبا هم قیمت با بلیط سیستمی است ولی در فصل خلوتی قیمت‌های آن کاهش می‌یابد. بلیط‌های لحظه آخری با قیمت قابل قبول از جمله اصلی‌ترین گزینه‌های بلیط چارتر محسوب می‌شوند که با قیمت قابل قبول به فروش می‌رسند. لذا می‌توانید این ریسک را پذیرفته و در در دقایق آخر مانده به پرواز بلیط خود را با قیمتی کمتر خریداری کنید.

 

مسیرهای پرطرفدار بلیط چارتری کدامند؟

می‌توان گفت شهرهای شلوغ ایران مانند تهران، مشهد، بندرعباس، شیراز، اصفهان و تبریز از جمله محبوب‌ترین مسیرهای بلیط چارتری شمرده می‌شوند. همچنین مقاصد دبی و استانبول نیز بیشتری تعداد بلیط چارتری را دارند که مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرند.

 

آیا تمام هواپیماها بلیط چارتر ارائه می‌دهند؟

در پاسخ باید بگوییم که معمولا بله. تقریبا تمامی ایرلاین‌ها در مسیرها مختلف بلیط چارتری ارائه می‌دهند و خرید آن‌ها بسیار راحت است.

 

چند نکته مهم که خوب است بدانید

  • در صورت تاخیر در پرواز و یا گم شدن وسایل شما با ایرلاین طرف هستید نه با آژانس مسافرتی.
  • در بلیط چارتری امکان تغییر تاریخ سفر وجود ندارد.
  • در صورت خرید از وب سایت‌های غیرمعتبر عواقب آن به عهده شماست.
  • معمولا بلیط‌های چارتر در زمان خلوتی قیمت پایین‌تری دارند.
  • معمولا بلیط‌های چارتر ارزان‌تر از سیستمی‌اند.
  • اگر قصد سفر با برنامه‌ریزی دارید بلیط سیستمی بهترین گزینه برای شماست.

 

پرواز سیستمی چیست؟

ایرلاین‌ها بسته به امکانات و شرایطی که دارند بلیط هواپیمای خود را با قیمت مشخص به فروش می‌رسانند. این نوع پروازها به پرواز سیستمی معروف‌اند و بلیط آن‌ها هم به همین نام شناخته می‌شود. در پروازهای سیستمی‌برنامه سفر و قیمت آن از قبل مشخص است و می‌توانید از مدت‌ها قبل بلیط مورد نظرتان را رزرو کنید. همچنین این امکان وجود دارد تا تاریخ سفر را تغییر دهید چیزی که در پروازهای چارتری امکان‌پذیر نیست.

 

ویژگی‌های بلیط سیستمی چیست؟

بلیط سیستمی نیز مانند چارتر ویژگی‌های خاصی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

شرط سنی؛ تعیین‌کننده قیمت

یکی از مشخصه‌های بلیط سیستمی شرایط سنی است. یعنی قیمت بلیط هواپیما بسته به سن مسافران فرق دارد. برای تهیه بلیط سیستمی‌باید در نظر داشته باشید که مسافر بزرگسال محسوب می‌شود و یا کودک و متناسب با آن قیمت بلیط نیز متغیر است. در نظر داشته باشید که قیمت بلیط برای مسافران کمتر از ۲ سال ارزان‌تر است و برای کودکان ۲ الی ۱۲ سال نیز تفاوت وجود دارد.

 

هزینه بلیط سیستمی چگونه است؟

یکی دیگر از ویژگی‌های بلیط سیستمی ثابت بودن قیمت آن است. به این معنا که وقتی یک ایرلاین، قیمت بلیط پروازش را عرضه می‌کند، این قیمت تا لحظه پرواز هم تغییری نمی‌کند. این مورد دقیقا برعکس بلیط چارتری است؛ به نحوی که در زمان خرید دقیقه آخر بلیط چارتری هزینه کمتری پرداخت خواهید کرد.

 

تهیه بلیط از سفرمارکت

تاکنون دانستیم که تفاوت بلیط چارتری و سیستمی چیست. اما در ادامه خوب است تا بدانید که سفرمارکت با رزرو بلیط هواپیما تلاش می‌کند تا بهترین خدمات سفر را تقدیمتان کند. برای خرید بلیط تنها کافیست به صفحه وب سایت یا اپلیکیشن سفرمارکت رفته و پس از تعیین مبدا و مقصد بلیط مورد نظرتان را تهیه کنید. در ادامه باید اطلاعات شخصی مسافر و تعداد مسافران را نیز وارد کرده و پس از کلیک بر روی گزینه جستجو موارد پیش رو را بررسی کنید.

 

دیگر خدمات سفرمارکت چیست؟

- رزرو هتل

- رزرو ویلا و اقامتگاه

- خرید بلیط قطار

- رزرو تورهای خارجی و داخلی

- رزرو بلیط اتوبوس (به زودی)

سفرمارکت؛ پلتفرم بزرگ خدمات گردشگری

لازم به توضیح است که سفرمارکت به عنوان یک بازار وسیع به معرفی آژانس‌های مسافرتی می‌پردازد و با مقایسه قیمت‌های موجود می‌توانید بهترین گزینه را خریداری کنید. رزرو تورهای خارجی با تنوع فراوان و خرید بلیط هواپیما و قطار اصلی‌ترین کاری است که توسط سفرمارکت انجام می‌شود و به شما حق انتخاب زیادی در این باره داده می‌شود. در واقع به دلیل وجود آژانس‌های مسافرتی مختلف در این پلتفرم انتخاب‌های زیادی در اختیارتان قرار داده شده است.

کلام پایانی

تهیه بلیط چارتری و سیستمی کاری آسان است و تنها کافیست تا به کمک سفرمارکت یکی از عرضه‌کنندگان معتبر را انتخاب و خرید خود را تکمیل کنید. همواره به یاد داشته باشید که برای خرید خدمات سفرتان می‌توانید روی کمک همکاران ما حساب کرده و طی مدت زمان کمی هر آنچه را که می‌خواهید به دست آورید.

مطالب خواندنی