کسب درآمد از متاورس

کسب درآمد از متاورس

متاورس ترکیبی از چند تکنولوژی ازجمله واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و ویدئو است که در آن کاربران در یک جهان دیجیتال، زندگی می‌کنند. در این دنیای مجازی از طرق مختلفی ازجمله خریدوفروش ملک، اجاره زمین و ملک، راه‌اندازی فروشگاه آنلاین، راه‌اندازی گالری هنری و بازی و با استفاده از ارزهای دیجیتال می­توان کسب درآمد کرد.

بازی‌های ارز دیجیتال که به بازی‌های play-to-earn معروف هستند، امروزه میلیاردها دلار ارزش دارند. این ارزش بالا با توجه به امکان تجارت توکن­های غیرقابل‌معاوضه (NFT) در تکنولوژی بلاک چین به دست آمده است. در این بازار، حتی فعالان اقتصادی هستند که به ازای بازی کردن به افراد، پول پرداخت می‌کنند.

در این مقاله، چهار بازی play-to-earn پرطرفدار متاورس را معرفی می‌کنیم. درصورتی‌که قصد کسب درآمد به شیوه‌ای متفاوت در دنیای ارزهای دیجیتال را دارید، مطالعه این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم.

بازی Plant Vs Undead یا نبرد گیاهان و ارواح

Plant Vs Undead یک بازی همه‌کاره با محوریت فعالیت‌های کشاورزی است. در این بازی، بازیکنان با پرورش گیاهان و محصولات کشاورزی مختلف و برداشت آن‌ها، ارزی به نام انرژی نور یا LE به دست می‌آورند. انرژی نور، ارز داخلی این بازی است که می‌توان آن را به ارز دیجیتال PVU تبدیل کرد. ارز PVU را نیز می‌توان در صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) مختلف مبادله کرد.

برای ورود به این بازی باید مقداری ارز LE داشت که می‌توان آن را با خرید PVU از یک صرافی ارز دیجیتال معتبر تامین کرد. علاوه بر کشاورزی، بازیکنان می‌توانند با محصولات NFT خود در بازار این بازی نیز کسب درآمد کنند. محصولات NFT معمول در این بازی با قیمت ده PVU به بالا به فروش می‌رسند. این بازی روی زنجیره هوشمند بایننس یا BSC اجرا می‌شود. بااین‌حال اگر کیف پول MetaMask شما به این زنجیره متصل باشد نیز می‌توانید، بازی کنید.

بازی Gods Unchained

بازی کارتی Gods Unchained یک بازی مبتنی بر NFT است. این بازی، توسط تیم راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه دو اتریوم، ساخته شده است. به‌این‌ترتیب، مشخص است که این بازی بر روی اتریوم اجرا می‌شود. سازوکار Gods Unchained به این صورت است که در آن بازیکنان، کارت‌هایی را به‌عنوان محصولات NFT جمع‌آوری و خریدوفروش می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند با شرکت در دوئل‌های کارتی با دیگر بازیکنان رقابت کنند.

ورود به Gods Unchained رایگان است و در ابتدای کار به بازیکن 70 کارت نیز داده می‌شود. این بازی دارای دو حالت انفرادی (solo mode) و ساختاری (constructed mode) است. در حالت انفرادی، بازیکنان با ربات‌ها و در حال ساختاری با یکدیگر رقابت می‌کنند. پس از برنده شدن یک بازیکن به او ابزاری به نام flux تعلق می‌گیرد که از آن برای منحصربه‌فرد کردن کارت‌ها استفاده می‌شود. بازیکنان همچنین می‌توانند با ترکیب کردن کارت‌ها، کارت‌های باکیفیت‌تری ساخته و با قیمت بهتری در بازار این بازی، بفروشند.

توکن Gods که در این بازی استفاده می‌شود، یک توکن با استاندارد ERC-20 است. Gods در حال حاضر با قیمتی نزدیک به 2.42 دلار، یکی از ارزشمندترین توکن­های بازی‌های متاورس است. بازیکنان می‌توانند با استفاده از این توکن، محصولات NFT بسازند، بسته‌های کارت جدید بخرند یا با استیک کردن آن در پلتفرم Immutable X، پاداش بیشتری دریافت کنند.

بازی Gods Unchained

این بازی، اولین بازی NFT مبتنی بر اتریوم به شمار می‌رود که در حال حاضر، بیش از یک میلیون کاربر فعال دارد. Axie Infinity محبوب‌ترین و یکی از پردرآمدترین بازی‌های متاورس به شمار می‌رود که توسط یک شرکت ویتنامی به نام Sky Mavis ساخته شده است.

در این بازی می‌توانید تیمی از موجودات زنده به نام Axies ساخته و از آن‌ها برای نبرد، استفاده کنید. نبرد نیز در این بازی دو حالت دارد. در حالت اول که Arena نام دارد، بازیکن با بازیکنان دیگر و در حالت دوم که Adventure نامی‌ده می‌شود با دشمنان می‌جنگد.

دو ارز دیجیتال در این بازی استفاده می­شوند که Axie Infinity یا AXS و Smooth Love Potion یا SLP نام دارند. توکن SLP با تکمیل سطوح ماجراجویی در مسابقات Arena به دست می‌آید. پاداش‌های این بازی بر اساس SLP داده می‌شود. توکن AXS نیز توکن حاکمیتی بومی Axie Infinity است که از آن برای رأی‌گیری استفاده می‌شود. برای ساختن یک موجود Axie، به هر دو توکن نیاز است.

برای ورود به بازی به سه Axie نیاز خواهید داشت. به‌این‌ترتیب باید با خرید اس ال پی یا AXS واردکردن آن­ها به بازی، Axie‌های موردنظر خود را تهیه کنید. هر Axie، یک توکن غیرمثلثی NFT است. این موجود، مجموعه‌ای منحصربه‌فرد از ویژگی‌های فیزیکی دارد. Axie‌ها معمولا در بازار این بازی، بین 100 تا 1000 دلار، فروخته می‌شوند.

Axie Infinity، علاوه بر این‌که یک بازی برای کسب درآمد است، محلی جذاب برای کلکسیونرهای NFT نیز به شمار می‌رود. دلیل این موضوع هم قیمت‌های نسبتا بالای Axies‌ها و بازار خوب آن‌هاست. به همین دلیل، گفته می‌شود که بازار این بازی، دومین بازار بزرگ NFT پس از OpenSea به شمار می‌رود.

بازی THE SANDBOX

SANDBOX، یکی از فرمانروایان دنیای متاورس به شمار می‌رود. علاوه بر این، سندباکس در حال تبدیل‌شدن به یکی از ستارگان بازی‌های سه‌بعدی ارز دیجیتال نیز هست. بازی سندباکس نیز مبتنی بر اتریوم بوده که در آن کاربران می‌توانند دارایی‌های خود را ایجاد کرده، به اشتراک گذاشته و کسب درآمد کنند. در این بازی، برخلاف بازی‌های دیگر، کاربران، مالکیت کاملی بر آثاری که می‌سازند، دارند.

در بازی The Sandbox بازیکنان از یک توکن ابزاری به نام SAND برای انجام معاملات در بازار و تجارت دارایی­های دیجیتال استفاده می‌کنند. پلتفرم سندباکس تعداد زمین‌ها را به عدد 166464 قطعه، محدود کرده است. به‌این‌ترتیب، به‌مرورزمان، قیمت زمین‌ها در این بازی بیشتر و بیشتر می‌شود.

ساختار سندباکس از سه جزء اصلی زیر تشکیل شده است.

  • ابزار VoxEdit. این ابزار به کاربران اجازه می‌دهد که اشیاء سه‌بعدی ساخته و آن‌ها را متحرک کنند. این سازه‌ها که می‌توانند از انسان تا حیوان و ابزارآلات را شامل شوند، ASSET یا دارایی نامی‌ده شده و از استاندارد ERC-1155 استفاده می‌کنند.
  • بازار سند باکس. در این بازار، کاربران می‌توانند، دارایی‌های خود را بارگذاری و به فروش برسانند.
  • بازی‌ساز یا Game Maker. ابن ابزار، به کاربران اجازه ساخت رایگان بازی‌های سه‌بعدی را می‌دهد.

علاوه بر راه‌های گفته‌شده، کاربران سندباکس می‌توانند با بازی کردن بازی‌هایی که دیگر کاربران ساخته­اند، جایزه دریافت کنند یا زمین خود را به دیگران، اجاره دهند.

برای وارد شدن به بازی سندباکس باید ابتدا اقدام به خرید سندباکس کرده تا بتوانید شروع به بازی و ساختن بازی­های جدید یا آثار NFT نمایید.

کسب درآمد از بازی های متاورس در یک نگاه

متاورس، یک فضای واقعیت مجازی است که درست مانند دنیای واقعی، فعالیت‌هایی مانند خریدوفروش زمین، خریدوفروش آنلاین و برگزاری کنسرت در آن انجام می‌شود. یکی از راه‌های کسب درآمد در متاورس، وارد شدن به عرصه بازی‌های Play-to-Earn است.

در این مقاله، چهار بازی محبوب و پردرآمد مبتنی بر بلاک چین در متاورس را بررسی کردیم. این بازی­ها Plant Vs Undead، Gods Unchained، Axie Infinity و The SANDBOX نام دارند. در همه آن­ها فروش آثار NFT، یک راه مشترک کسب درآمد در کنار انجام خود بازی، محسوب می‌شود. هرکدام از این بازی‌ها نیز توکن­های مخصوص به خود را دارند. ورود به برخی از آن‌ها مانند Gods Unchained رایگان و در برخی دیگر نیز مستلزم داشتن مقداری توکن یا ساخت دارایی‌های اولیه است.

مطالب خواندنی