نقش پنجره یو پی وی سی در توسعه پایدار

نقش پنجره یو پی وی سی در توسعه پایدار

توسعه پایدار به مجموعه اهداف سازمان ملل در زمینه توسعه و رشد اقتصادی همزمان با حفظ منابع طبیعی و کره زمین برای آیندگان اطلاق می‌شود. این اهداف زمانی ایجاد شدند که مفهوم پیشین توسعه دیگر کارساز نبود، چون مفهوم پیشین توسعه به امروز جوامع معطوف بود و فردا را در نظر نمی‌گرفت. یعنی ممکن بود کشوری دست به طرح‌های توسعه بزند و در این زمینه موفق هم باشد، اما به قیمت ایجاد شکاف‌های اقتصادی و اجتماعی، تخریب محیط زیست، و از بین رفتن منابع طبیعی بدون جایگزین، صورت بگیرد. درست است که سازمان‌های جهانی و کشورها نقش اصلی را در تحقق اهداف توسعه پایدار دارند، اما ما شهروندان هم با انتخاب‌های صحیح می‌توانیم سبک زندگی‌ای داشته باشیم که در این راستا حرکت کند.

با توسعه (Development) آشنا شوید

خوب است ابتدا بدانیم توسعه چیست. توسعه به معنی بسط یافتن، تکامل و پیشرفت است و به عنوان یک چارچوب کلی برای درک پیشرفت جوامع انسانی، پس از جنگ جهانی دوم در نظر گرفته می‌شود. در آن زمان این واژه هم معنی با مدرنیزاسیون و رشد و صنعتی شدن بود و توجه چندانی به محیط زیست و طبیعت، همچنین عدالت اجتماعی و کاهش فاصله اقتصادی میان گروه‌های مختلف مردم در جامعه نمی شد. بخش بزرگی از توسعه همواره اقتصادی است که بیشتر به افزایش ظرفیت‌های تولیدی و بازرگانی مرتبط است. فرق رشد اقتصادی با توسعه اقتصادی این است که رشد مفهومی کمی است در حالی که توسعه کیفی است. برای مثال رشد اقتصادی یک کشور نسبت به سال گذشته می‌تواند مثبت باشد اما از نظر توسعه اقتصادی افت شدیدی تجربه کند. توسعه را می‌توان از طریق پیامدهای آن سنجید. برای مثال افزایش سهم صنعت و کاهش سهم کشاورزی در تولید ملی، افزایش تعداد شهرنشینان و کاهش جمعیت روستایی، افزایش اشتغال و ثروت از این پیامدها هستند. مشخص است که در هیچ یک از پیامدهای توسعه، مباحثی مثل توجه به طبیعت و محیط زیست، کاهش گرسنگی، کاهش تبعیض‌های اجتماعی و فاصله طبقاتی در نظر گرفته نمی‌شود.

منظور از پایداری (Sustainability) چیست؟

کلمه پایدار به معنای زنده نگهداشتن، استمرار و حیات است و آن چه که می‌تواند در آینده تداوم داشته باشد. برای مثال، استفاده از انرژی خورشیدی ممکن است نسبت به انرژی زغال سنگ، رشد اقتصادی کمتری به همراه داشته باشد، اما می‌تواند این رشد آهسته را تا آینده تضمین کند. در حالی که زغال سنگ ممکن است برای سه چهار سال رشد اقتصادی مثبت و شدیدی ایجاد کند، اما آسیبی که به محیط زیست بشر می زند، در سال‌های بعدی موجب ضرر اقتصادی و اجتماعی فراوانی خواهد شد. پس پایداری به معنای چیزی است که نه فقط در حال حاضر، که در آینده هم به ما منفعت می رساند.

ترکیب توسعه و پایداری چه اهدافی را می سازند؟

توسعه پایدار مفهومی است که حال و آینده‌ای مطلوب را برای جوامع انسانی خلق می‌کند که در آن، وضعیت زندگی و نحوه مصرف منابع طبیعی، همزمان که به سود بشر است، برای نسل‌های آینده نیز سودمند است. توسعه پایدار مجموعه راهکارهایی هستند که برای الگوهای از بین رونده ساختاری، اجتماعی و اقتصادی ارائه شده اند تا به کمک آن‌ها بشر بتواند از مشکلاتی مثل آلودگی، تغییرات آب و هوایی، افزایش بی رویه جمعیت، نابودی منابع طبیعی، بی عدالتی، و پایین آمدن کیفیت زندگی رهایی یابد.

اهداف توسعه پایدار را بیشتر بشناسیم

همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد (UN) لازم است از سال ۲۰۱۵ تا پایان سال ۲۰۳۰ تلاش کنند در سه سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی به اهداف توسعه پایدار که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، برسند. تعریف ساده توسعه پایدار، توسعه‌ای است که نیاز فعلی جوامع بشری را بدون لطمه وارد کردن به توانایی‌های نسل‌های آینده برای تامین نیازهایشان، تضمین کند. سازمان ملل متحد بر این اساس ۱۷ هدف کلی را تصویب کرده و تمام کشورهای عضو همچنین کارگزاری‌های بین المللی مثل یونسکو متعهد می شوند استراتژی میان مدت و بلند مدت خود را طبق این ۱۷ هدف پیش ببرند.

۱. پایان دادن به فقر،

۲. پایان دادن به گرسنگی،

۳. زندگی سالم و ارتقاء رفاه،

۴. آموزش با کیفیت،

۵. برابری جنسیتی،

۶. در دسترس بودن آب سالم و بهداشت،

۷. دسترسی به انرژی پاک و مقرون به صرفه،

۸. رشد اقتصادی پایدار و کار شایسته،

۹. ارتقاء زیرساخت‌های تاب‌آور و صنعتی فراگیر،

۱۰. کاهش نابرابری‌ها،

۱۱. شهرها و جوامع پایدار و تاب‌آور،

۱۲. الگوی تولید و مصرف پایدار،

۱۳. اقدامات جهت مبارزه با تغییرات اقلیمی،

۱۴. استفاده پایدار از اقیانوس و دریاها،

۱۵. ارتقای اکوسیستم و جلوگیری از حذف تنوع زیستی،

۱۶. جامعه‌ی پایدار و صلح‌آمیز،

۱۷. احیای مشارکت جهانی برای توسعه پایدار.

تاثیر پنجره یو پی وی سی در توسعه پایدار

ما شهروندان کشورهای مختلف می‌توانیم با انتخاب‌های درست در زندگی، در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد حرکت کنیم. یعنی در واقع کمک کنیم هم خودمان از زندگی رضایت داشته باشیم، هم فرزندان مان و آیندگان بتوانند نیازهایشان را مثل ما برطرف کنند و رضایت از زندگی داشته باشند. یکی از این انتخاب‌ها خرید پنجره یو پی وی سی است. پنجره یو پی وی سی به دلیل عایق حرارتی بودن، جلوی مصرف بی رویه انرژی و سوخت را در فصول مختلف می گیرد و هم قبض انرژی شما را کاهش می‌دهد، هم کمک می‌کند یک شهروند جهانی مسئول باشید. پرداخت قیمت پنجره یو پی وی سی نوعی سرمایه گذاری است که هم کیفیت زندگی ما را افزایش می‌دهد، هم هزینه‌های مان را کاهش می‌دهد، هم با اشاعه آن، چندین مورد از ۱۷ هدف توسعه پایدار توسط ما اجرا می‌شود. خوب است بدانید پروفیل در و پنجره هافمن می‌تواند پنجره دو جداره‌ای عایق بسازد، که هم از انتقال حرارت جلوگیری می‌کند، هم مانع از انتقال آلودگی و گرد و خاک، و سر و صدا به داخل خانه می‌شود.

مطالب خواندنی