ضمانتی برای بینایی کامل بعد از عمل های چشم وجود دارد؟

ضمانتی برای بینایی کامل بعد از عمل های چشم وجود دارد؟

عمل‌های لیزری، عمل‌هایی هستند که می‌توانند بینایی افراد را تا حد بسیار زیادی بهبود ببخشند. البته که میزان بهبودی در این نوع عمل‌ها که شامل عمل لیزیک، لازک و پی ار کی هست کاملاً بسته به شرایط فرد متفاوت خواهد بود. در عمل‌های لیزری شکل دائمی بافت جلویی چشم تغییر می‌کند. سؤالی که برای اکثر بیماران وجود دارد آن است که چه مدت بعد از عمل‌های چشم، بیمار بینایی کامل خود را به دست می‌آورد؟ در واقع می‌توان گفت که این سؤال جزء پرتکرارترین سؤال‌های بیماران چشمی به شمار می‌رود.

عوامل مؤثر در بینایی کامل عمل‌های چشم

اینکه چه مقدار زمان طول می‌کشد تا بینایی کامل بیمار بازگردد به عوامل و پارامترهای بسیاری بستگی دارد. اولین مورد، تجربه و تبحر پزشک است. از این رو تاکید می‌شود در انتخاب پزشک بسیار هوشمندانه عمل کنید تا از نتیجه عمل، آسود خاطر باشد. دومین مورد وابسته به شرایط بیمار است، برخی از بیماران با سرعت بیشتر و برخی در مدت زمان طولانی‌تری بهبودی پیدا می‌کنند. البته که این مورد به شرایط بدنی فرد و هم چنین قدرت وی باز می‌گردد. ناگفته نماند که در این مرحله خوردن غذاهای مقوی و ویتامین‌های لازم می‌تواند بسیار یاری دهنده باشد.

مورد سوم مرتبط با نوع عمل است. اگر نوع درمان به درستی انتخاب شده باشد احتمال ایجاد بینایی فرد در مدت زمان کوتاه بیشتر است. عمل‌های رایج شامل عمل لیزیک، لازک و پی آر کی می‌شوند که هر کدام مناسب نوعی خاص از بیماران است. در‌صورتی‌که کاندیدای مناسب هر عمل انتخاب شود نتیجه نهایی بسیار قابل توجه خواهد بود.

عمل لیزیک

عمل لیزیک، یک عمل لیزری است که توسط دستگاه اکسایمر انجام می‌شود. می‌توان گفت که تقریباً عمل لیزیک جزء عمل‌های قدیمی محسوب می‌شود و با تیغ مخصوص بین 150 تا 180 میکرون لایه از سطح قرنیه در یک نقطه متصل برداشته می‌شود. این نوع روش درمانی تنها برای دسته‌ای خاص از بیماران مناسب است که پزشک بعد از معاینه به بیمار پیشنهاد می‌دهد.

بازگشت بینایی کامل در افراد با عمل لیزیک چشم، متغیر است و بسته به شرایط بیمار و هم چنین تجربه پزشک دارد.

طبق نظر متخصص و محققان پزشکی:

"تابه‌حال بیش از 1000 عمل لیزیک در جهان انجام شده است که اغلب آن بسیار موفق صورت گرفته‌اند. به همین خاطر است که عمل لیزیک چشم جز عمل‌های پرطرف‌دار در جهان شناخته می‌شود و بسیاری از افراد را از محدودیت عینک نجات می‌دهد. تنها نکته مهم در رسیدن به این درمان حیاتی، انتخاب درست پزشک در عمل چشم لیزیک است."

معمولا ضمانتی برای عمل لیزیک چشم، وجود ندارد، و نتیجه این نوع جراحی در افراد مختلف، متغییر است.

عمل لازک

عمل لازک یک عمل لیزری است که به منظور اصلاح عیوب انکساری چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد. به جرئت می‌توان گفت که جراجی لازک چشم، جزء عمل‌های محبوب شناخته می‌شود و نتیجه نهایی خوبی را هم دارد. در‌صورتی‌که مراقبت‌های بعد از لازک به‌درستی انجام گیرند و پزشک وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد، بازگشت بینایی به‌صورت کامل بعد از عمل لازک چشم طی چند ماه اتفاق می‌افتد. اینکه دقیقاً چه مدت زمانی می‌تواند برای بازگشت بینایی به‌طور‌کامل مناسب باشد به شرایط بیمار و دیگر موارد نیز مرتبط است.

به گفته متخصصان چشم:

"عمل لازک جزء بی‌خطرترین جراحی های اخیر است که در عین سادگی، بزرگترین دغدغه را از دوش افراد برمیدارد. لازک چشم در 99 درصد مواقع افراد را از زدن عینک برای همیشه نجات می‌دهد. به‌همین‌دلیل است که عمل لازک چشم در سراسر دنیا رایج و گسترده شده است."

عمل پی آر کی

از‌آنجایی‌که در عمل پی آر کی از تیغ و برش استفاده نمی‌شود می‌توان گفت که مطمئن‌تر از عمل لیزیک است. البته که تمامی عمل‌های چشم مزیت و معایب منحصر به فرد خود را دارند اما عمل پی آر کی از ایمنی بیشتری برخوردار است. بازگشت بینایی در عمل پی آر کی همانند عمل‌های دیگر به موارد مختلفی بستگی دارد. اولین مورد تجربه پزشک در انجام عمل prk  است و در نهایت میزان شدت مشکل بینایی بیمار در بازگشت بینایی کامل بی‌تأثیر نیست. معمولاً پزشک جراح با بررسی شرایط بیمار می‌تواند حدس بزند که چه مدت تا بازگشت بینایی کامل در بیمار موردنظر طول می‌کشد.

باتوجه‌به گفته و بررسی پزشکان متخصص چشم:

"افرادی که عمل prk انجام داده‌اند، حدود 90 درصد به نتیجه موردنظر خود رسیده‌اند و حتی باگذشت زمان هم دچار هیچ مشکلی نشده‌اند. بااین‌حال با برسی بیماران مختلف دریافت شده است که عمل چشم prk به عواملی مانند تجربه پزشک و شرایط بدنی بیمار وابسته است و تنها افرادی می‌بایست عمل پی ار کی را انجام دهند که پزشک تا حدی پیش‌بینی مثبتی برای وی داشته باشد."

چرا دید چشم‌ها بلافاصله پس از عمل کامل نمی‌شود؟

از‌آنجایی‌که در عمل‌های لیزری، تغییراتی بر روی بافت قرنیه ایجاد می‌شود نیاز است که بعد از جراحی مدتی به منظور درمان این بافت‌ها اختصاص داده شود. از طرفی شرایط بدنی برخی بیماران به‌گونه‌ای است که نیاز به مدت زمان زیادی برای بهبودی کامل دارند. از این رو نبایست این توقع را در خصوص بازگشت سریع بینایی در بیماران داشت.

نه تنها عمل چشم بلکه هر نوع عمل دیگری نیاز به استراحت دارد تا بیمار با شرایط فعلی خود کنار آید. در هر صورت عمل‌های چشم از این موضوع مستثنی نیستند و به‌سرعت بعد از انجام عمل نمی‌توانند بهبود داده شوند.

ویزیت و ملاقات با پزشک، باید تا چه زمانی پس از عمل ادامه پیدا کند؟

جراح چشم معمولاً تا شش ماه و یا بیشتر زمان‌هایی را برای ویزیت و معاینه مشخص می‌کند زیرا نیاز است شرایط چشمی شما هر از مدتی یک بار مورد بررسی قرار گیرد. با این ترتیب جراح می‌تواند از شرایط فعلی شما اطمینان حاصل کند و یا در صورت وجود هرگونه مشکل سریعاً آن را برطرف کند. بی‌شک با بازگشت بینایی کامل شما دیگر نیاز به ویزیت و ملاقات با پزشک وجود ندارد.

اما توجه داشته باشید که در صورت ایجاد هرگونه مشکل ازجمله خشکی چشم، دیدن هاله در اطراف جسم و سایر اختلالات بینایی حتی پس از یک سال فوراً به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

سخن پایانی

عمل‌های لیزری لیزیک، لازک و پی آر کی عمل‌های بسیار پرطرف‌دار و محبوبی هستند که می‌تواند بینایی بیمار را تا حد قابل‌ملاحظه‌ای بهبود ببخشند. هر کدام از عمل‌های چشم مناسب یک شرایط هستند و به‌همین‌خاطر گفته می‌شود که برای انتخاب راه‌حل درمان با پزشکی متخصص مشورت شود تا بهترین روش درمانی، متناسب با بیمار انتخاب شود. از طرفی بازگشت بینایی کامل نیز وابسته به شرایط مختلفی است که یکی از آنها تبحر و تجربه پزشک است. دکتر روشنی تابه‌حال بیشترین بازخوردهای مثبت را در انجام جراحی‌های چشم داشته از این رو پیشنهاد می‌شود به منظور مشاور، جراحی و دیگر موارد پزشکی همچون دکتر مریم روشنی (https://dr-roshani.com/) را برگزینید.

مطالب خواندنی