تحصیل در کانادا سختی ها و مشکلاتی دارد که نشنیده اید

تحصیل در کانادا سختی ها و مشکلاتی دارد که نشنیده اید

امروزه، بسیاری از افراد به تحصیل در کانادا فکر می کنند. کانادا کشوری زیبا است که شمالی ترین منطقه قاره آمریکای شمالی را اشغال کرده است. کانادا با نزدیک به 10 میلیون کیلومتر مربع مساحت، دومین کشور بزرگ جهان از نظر مساحت است. مرز جنوبی آن، که با ایالات متحده مشترک است، طولانی ترین مرز زمینی پیوسته در جهان است.

در زیر نگاهی دقیق‌تر به آن سیستم آموزشی کانادا خواهیم داشت و سطوح یا مراحل مختلفی را که شامل آن می‌شود، شرح خواهیم داد.

 

تحصیل در کانادا

تحصیل در کانادا اولویت اول اداره کنندگان این کشور است.

نظام تحصیلی کانادا به ترتیب زیر است:

  • آموزش پیش دبستانی
  • آموزش ابتدایی
  • آموزش متوسطه
  • تحصیلات عالیه ی دانشگاهی، که شامل کالج و دانشگاه و آموزش فنی و حرفه ای می شود.

تحصیل تا پایان کلاس دهم در کانادا اجباری است. از نظر میزان تحصیلات، حدود 90 درصد از کل کانادایی ها دارای حداقل دیپلم دبیرستان هستند و از هر هفت نفر یک نفر دارای نوعی مدرک دانشگاهی است. نسبت فارغ التحصیلان دبیرستان به افراد غیردیپلم به سرعت در کشور در حال تغییر است که بخشی از آن به دلیل تغییرات در بازار کار در کانادا است که افراد را ملزم به داشتن دیپلم دبیرستان و در بسیاری موارد مدرک دانشگاهی می کند.

شرایط تحصیل در کانادا

مدارس کانادا

علاوه بر مدارس دولتی، هزاران مدرسه خصوصی نیز در کانادا وجود دارد، مانند موسسات سکولار و مذهبی.

مدارس فرانسوی کبک کانادا

زمانی که سیستم آموزشی کانادا برای اولین شکل گرفت، در ابتدا، همه استان ها دارای سیستم های آموزشی تقسیم بندی شده بر اساس مذهب بودند. اما اکثر استان ها اکنون این سیستم های "عمومی-مذهبی" را لغو کرده اند. استان‌های انتاریو و آلبرتا، سرزمین‌های شمال غربی و شهرهای خاصی در ساسکاچوان از این امر مستثنی هستند. زیرا هنوز هم هیئت‌های مدارس ناحیه‌ای جداگانه (معمولاً کاتولیک اما گاهی پروتستان) با بودجه عمومی اداره می‌شوند.

در کبک کانادا، در سال 1998، تقسیم کاتولیک/پروتستان با یک فرانسوی/انگلیسی جایگزین شد. دانش‌آموزان کبک اکنون باید تا پایان دبیرستان در یک مدرسه فرانسوی شرکت کنند، مگر اینکه یکی از والدین آنها قبلاً در یک مدرسه انگلیسی زبان در جای دیگری در کانادا تحصیل کرده باشد. به همین ترتیب، دسترسی به مدارس فرانسوی در اکثر استان‌های دیگر محدود به کودکانی است که حداقل یکی از والدین آنها فرانسوی ‌زبان باشد، یا والدینی که شهروند کانادایی هستند و آموزش‌های اولیه به زبان فرانسوی را در کانادا دریافت کرده‌اند.

آموزش دبیرستان

تحصیل در کانادا، در مقطع دبیرستان به یک برنامه چهار ساله که به روش زیر تقسیم می‌شود، صورت می گیرد:

  • کلاس 9 (سنین 14 تا 15)
  • کلاس 10 (سنین 15-16)
  • کلاس 11 (سنین 16-17)
  • کلاس 12 (سنین 17 تا 18)

فقط در استان انتاریو کانادا، دانش‌آموزان می‌توانند از سال پنجم دبیرستان استفاده کنند. معمولاً به آن کلاس 12+ گفته می‌شود. طبق قانون، دانش آموزان باید حداقل تا سن 16 سالگی بدون در نظر گرفتن نمره خود در دبیرستان باقی بمانند.

تحصیل

تحصیلات متوسطه در کبک تا کلاس 11 ( متوسطه پنجم) ادامه می یابد و معمولاً توسط کالج، پیش دانشگاهی دو ساله (دانشگاه برای کبکی ها سه سال است، به جز مهندسی)، یا برنامه حرفه ای سه ساله که بعد از دبیرستان گرفته می شود، ادامه می یابد.

برنامه درسی در تمام دبیرستان های کانادا به گونه ای طراحی شده است که دانش آموزان را برای تحصیل در کالج یا دانشگاه آماده کند و یا مهارت های حرفه ای را پس از فارغ التحصیلی در اختیار آن ها قرار دهد. آموزش حرفه ای (آموزش شغلی) و همچنین آکادمیک در سطح دبیرستان ارائه می شود.

 تحصیل در کانادا پس از دوره ی متوسطه

در کانادا، دانش آموزان پس از دبیرستان فارغ التحصیلی از دبیرستان پنجم در کبک، باید برای کالج یا دانشگاه اقدام کنند. در کانادا، اصطلاح کالج معمولاً به یک کالج محلی یا یک دانشکده فنی، هنرهای کاربردی یا علوم کاربردی اشاره دارد.

این موسسات پس از متوسطه هستند که گواهینامه های حرفه ای، دیپلم و مدرک کاردانی را اعطا می کنند. بسیاری از دانش آموزان از کالج به عنوان راهی برای آماده شدن بیشتر برای تحصیلات دانشگاهی استفاده می کنند و اعتبارات قابل انتقالی را به دست می آورند که پس از انتقال می توانند اعمال شوند.

دانشگاه در کانادا، یک موسسه آموزش عالی و تحقیقاتی است که در رشته های مختلف مدرک تحصیلی اعطا می کند. ساختار مدرک در دانشگاه های کانادا بسیار شبیه به ایالات متحده است.

  • مدرک کارشناسی. لیسانس هنر یا لیسانس علوم یک مدرک کارشناسی است که معمولاً برای دانشجویان تمام وقت سه، چهار یا پنج سال (بسته به استان و در دسترس بودن کلاس) طول می کشد.
  • مدرک کارشناسی ارشد. کارشناسی ارشد هنر یا کارشناسی ارشد به عنوان مدرک تحصیلات تکمیلی شناخته می شود، مدرکی که معمولاً دو سال طول می کشد تا تکمیل شود.
  • دکتری. مدرک دکتری یک مدرک فوق لیسانس تخصصی است که می تواند بین 3 تا 6 سال طول بکشد.

تحصیل در کانادا محدودیت ندارد. دانشجویان دانشگاه همچنین می توانند هر تعداد مدرک تخصصی پیشرفته را در رشته هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی و حقوق دریافت کنند.

تحصیل، زیر نظر دولت استانی

تمامی تحصیلات کالج و دانشگاه در کانادا بر عهده دولت استان ها و مناطق مختلف است. دولت‌ های استانی اکثریت بودجه ی مؤسسات دولتی پس از دوره متوسطه خود تأمین می‌کنند و بقیه بودجه از طریق شهریه، دولت فدرال و کمک‌های تحقیقاتی تأمین می‌شود.

تقریباً تمام موسسات تحصیلات تکمیلی در کانادا دارای اختیار اعطای مدارک تحصیلی (یعنی دیپلم یا مدرک) هستند. به طور کلی، دانشگاه ‌ها مدارک تحصیلی (مثلاً لیسانس، فوق لیسانس یا دکترا) اعطا می‌کنند، در حالی که کالج‌ ها که معمولاً برنامه ‌های حرفه‌ای را ارائه می‌دهند، دیپلم و گواهی می‌دهند. با این حال، برخی از کالج‌ ها مدرک‌ های هنرهای کاربردی را ارائه می‌دهند که منجر دریافت مدرک دانشگاهی می‌شود.

هزینه تحصیل در کانادا

تحصیل در کبک کانادا

تحصیل در کانادا، آن هم در شهر کبک، کمی متفاوت است. در کبک، تحصیلات پس از اتمام دوره ی متوسطه، با شروع کالج، درست پس از فارغ التحصیلی از کلاس 11 (یا متوسطه پنجم) آغاز می شود. دانش آموزان یک برنامه عمومی دو یا سه ساله را که منجر به پذیرش دانشگاه می شود، یا پذیرش در یک برنامه حرفه ای که مستقیماً به نیروی کار منتهی می شود، تکمیل می کنند.

در اکثر موارد، دوره های لیسانس در کبک به جای چهار سال معمول، سه سال طول می کشد. با این حال، در بسیاری از موارد، دانشجویانی که در دانشگاهی در کبک تحصیل می‌کنند و از کالج فارغ‌التحصیل نشده‌اند، باید یک سال، دوره اضافی را بگذرانند.

مطالب خواندنی