سولانا چیست؟ شبکه‌ای که سرعت بیشتر و کارمزد کمتری از رقبایش دارد!

سولانا چیست؟ شبکه‌ای که سرعت بیشتر و کارمزد کمتری از رقبایش دارد!

دنیای جذاب و پرسود رمزارزها بر پایه معاملات شکل‌گرفته که باید سریع با امنیت بالا و کارمزد مناسبی انجام شود. مدت‌ها بود که کاربران و معامله‌گران به دنبال شبکه‌ای بوند که بر خلاف بلاکچین اتریوم و بیت کوین در هر ثانیه تراکنش‌های بیشتری را انجام دهد و درعین‌حال به حفظ امنیت اطلاعات و داده‌های کاربران نیز متعهد باشد. توسعه‌دهندگان سولانا از این نیاز بازار سریعاً بهره برده و پلتفرمی را در سال 2017 عرضه کردند که پاسخگوی تمام نیازها بود. پلتفرم سولانا و توکن اختصاصی‌اش یعنی سول موضوع بحث ما در این مقاله است، با ما همراه شوی تا بدانیم سولانا چیست.

سولانا چیست؟

سولانا یا solana شبکه‌ای قدرتمند و سریع برای کاربران و معامله‌گران دنیای ارز دیجیتال است که در نقطه مقابل بلاکچین قرار دارد، یعنی برخلاف بلاکچین سرعت بالا و کارمزد منصفانه‌ای دارد.

بنا بر ادعای توسعه‌دهندگان سولانا این شبکه در بازۀ زمانی کمتر از یک ثانیه تراکنش‌های کاربران را انجام داده و کارمزد بسیار پایینی دارد. از طرف دیگر، از تمامی قراردادهای هوشمند پشتیبانی کرده و آنچه کاربران به آن نیاز داشته باشند را در اختیارشان قرار خواهد داد.

سولانا با همین ویژگی‌هایش توانست توجهات بسیاری را به خودش جلب کند و در حال حاضر پروژه‌ای مختلفی در بستر سولانا مشغول هستند. خرید ارز دیجیتال سولانا که با همین نوآوری توانست به سود قابل‌قبولی برسد، از سال 2017 و با یک ایده خلاقانه شروع شد.

تاریخچه رمزارز سولانا

مؤسس سولانا شخصی به نام آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko) است که در سال 2017 با استفاده از تابع هش بیت کوین SHA256 توانست یک روش زمان‌سنجی غیرمتمرکز را در بلاکچین ایجاد کند. این نوآوری یاکوونکو با هدف دستیابی به بیشترین بازدهی در شبکه، اثبات سهام با کم‌ترین موانع ورودی و ایجاد تراکنش‌هایی با برچسب زمانی به دنیا معرفی شد.

شبکه سولانا می‌تواند در هر ثانیه بین 50 تا 65 هزار تراکنش داشته باشد و بیش از 70 هزار تراکنش را پردازش کند. با این آمار حتی در تئوری هم سولانا گوی سبقت را از بیت کوین و اتریوم ربوده است.

سول، توکن اختصاصی سولانا

شبکه سولانا ارز دیجیتال مختص خودش یعنی sol را به‌عنوان توکن بومی بلاکچین سولانا معرفی کرده که بعد از خرید به کاربرانی که این رمزارز را نگه دارند، پاداش می‌دهد. این الگوریتم به اجماع اثبات سهام معروف است و خریدار را به نگه‌داشتن این رمزارز تشویق می‌کند. علاوه بر این، به‌خاطر حفظ امنیت، تمامی کارمزدهای تراکنش‌ها از طریق سول محاسبه می‌شود و همین ویژگی باعث شده تا معامله‌گران حوزه رمزارز، آینده درازمدت و پرسودی را برای سول پیش‌بینی کنند.

پلتفرم سولانا تک‌لایه است و سرعت بالایی دارید. در حال حاضر حداکثر ظرفیت این پلتفرم همان‌طوری که گفتم 65 هزار تراکنش در ثانیه است. این شبکه در حال حاضر حدود 80 تأییدکننده دارد و تعداد اعضای فعالش به بیش از 50000 هزار نفر می‌رسد.

تا سال 2022 سولانا توانست تا حدود 25 میلیون دلار درآمد از طریق سرمایه‌گذاری در شرکت‌های مختلف داشته باشد و توجهات بین‌المللی بسیاری را جلب کند. با این حساب باید آینده درخشانی در معاملات سول وجود داشته باشد.

 

عرضۀ اولیه رمزارز سول و آینده بازار

سال 2020 رمزارز سول برای اولین‌بار و از طریق کوین لیست به‌صورت رسمی عرضه شد که حدود 8 میلیون بود. به زبان ساده حدود 6/1% از کوین سول در عرضۀ اولیه به فروش رسید. اگرچه این عرضۀ اولیه تهاجمی بود ولی باقیماندۀ آن به‌آرامی در اختیار خریداران قرار می‌گیرد و تمامی سول‌های فروخته شده نیز در گردش خواهد بود. بر همین مبنا، تحلیل‌گران بازار، آینده خوبی را برای سول پیش‌بینی می‌کنند که نیمی از آن مدیون سرعت بالای تراکنش و کارمزد کم آن است.

بعد از معرفی صرافی غیرمتمرکز serum در بلاکچین سولانا قیمت این رمزارز روند صعودی خوبی داشت که بنا بر نظر تحلیلگران این روند تا سال 2025 ادامه‌دار خواهد بود.

کیف‌ پول‌هایی که از سولانا پشتیبانی می‌کنند

در میان نسخه‌های نرم‌افزاری کاربران سول فقط می‌توانند از کیف پول تراست والت استفاده کنند. در گزینه‌های سخت‌افزار هم لجر نانو پیشنهاد می‌شود. البته سول کیف پول اختصاصی خودش را هم دارد که یک کیف پول تحت وب و غیر حضانتی به نام SolFlare است.

علاوه بر این سه مورد، برای سول از دیگر کیف پول‌های دیجیتال نیز می‌توانید استفاده کنید که پیشنهاد من کیف پول‌های لجر و کوینومی به دلیل امنیت بالا است.

صرافی‌های مورد تأیید برای سولانا

برای خرید سول و رسیدن به سود بالا که در گرو انجام بهترین معاملات است، باید با صرافی‌هایی که در حوزۀ خریدوفروش سول فعال هستند، بیشتر آشنا شوید.

اگر از معامله‌گران بازار باشید به‌احتمال 99% با صرافی بایننس آشنا هستید. این صرافی تقریباً بیشترین حجم معاملات بازار را تصاحب کرده، بین کاربران معروف است و سول در این صرافی قابل معامله است.

علاوه‌برآن، صرافی OKEx امکانات خوبی را برای خرید‌وفروش سول در اختیار شما قرار داده و از کیف‌ پول‌های این پلتفرم پشتیبانی می‌کند. صرافی Bilaxy، FTX و Huobi Global نیز از دیگر صرافی‌هایی هستند که برای معامله سول پیشنهاد می‌شوند.

 

شبکه سولانا چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

پس تا اینجا متوجه شدید که پلتفرم سولانا با سرعت بالا و تراکنش سریع به بازار عرضه شد و توانست از رقیب سرسختش سبقت بگیرد.  البته تمام قصه و هدف توسعه شبکه سولانا در همین یک مورد خلاصه نمی‌شود، بلکه توسعه‌دهندگان سولانا بهبود مقیاس‌پذیری را نیز از دیگر اهداف این شبکه معرفی کردند.

نوآوری شبکه سولانا توسط بنیان‌گذار آن یعنی آناتولی یاوونکو ارائه شد تا تمام پروتکل سولانا مقیاس‌پذیر و با قابلیت استفاده بالا باشد که این ادعا از طریق الگوریتم PoH انجام می‌شود.

همان‌طوری که اشاره کردم، زمان کوتاه تراکنش، اعتبارسنجی معامله و اجرای قراردادهای هوشمند از دیگر اهداف سولانا است تا حتی کاربرانی هم که زمان بسیار کوتاه و کمی دارند از معامله و کسب درآمد از بازار کریپتوکارنسی جا نمانند. در ضمن توسعه‌دهندگان سولانا بر خلاف رقیبانشان ادعایی مطرح کردند که علاوه بر تراکنش کم‌هزینه شامل عدم افزایش ناگهانی هزینه‌های جاری و کارمزد می‌شود. این ادعا یعنی هر افزایشی در کارمزد و هزینه‌های جاری به اطلاع کاربران رسیده و میزان آن اندک خواهد بود.

معامله سول در بستری مطمئن

هر معامله و تراکنشی در بازار حساسیت بالایی دارد و کاربران باید از بستر معاملاتشان مطمئن باشند تا امنیت اطلاعات و داده‌هایشان در این شبکه جهانی حفظ شود. پیشنهاد من برای خریدوفروش سول و دیگر رمزارزها، صرافی والکس است که علاوه بر تأمین امنیت بالای کاربران آموزش‌های مفصل و با جزئیاتی را نیز در اختیارشان قرار می‌دهد.

 

مطالب خواندنی