ویژگی های اصلی روانشناس برای نتیجه گیری حداکثری

ویژگی های اصلی روانشناس برای نتیجه گیری حداکثری

بهترین روانشناس کسی است که بتواند مشکلات روحی و روانی افراد را بشناسد و راه حل های مناسبی ارائه دهد.

بعضی از انسان ها ممکن است در مقطعی از زندگی خود احساس یاس یا شکست داشته باشند. در این زمان بهتر است برای روبرو شدن یا حتی گذشتن از مشکلات به یک فرد متخصص مراجعه نمایند.

در واقع انتخاب یک دکتر روانشناس خوب می تواند بهترین گزینه برای گذر از مشکلات مختلف همچون مشکلات مربوط به رابطه یا ازدواج، استرس، مصرف مواد مخدر، افسردگی، فرسودگی شغلی، مشکلات خانوادگی و... باشد.

به طور کلی وجود چنین مشکلاتی ممکن است باعث ایجاد فشارها یا ضررهایی در زندگی انسان گردد. در نتیجه مراجعه به روانشناس باعث خواهد شد تا این فشارها کاهش پیدا کند. در این مطلب قصد داریم که اطلاعات بیشتری در مورد ویژگی های بهترین روانشناس در اختیار شما دوستان عزیز قرار دهیم با ما همراه باشید.

بهترین روانشناس چه کسی است؟

به طور کلی می توان گفت بهترین روانشناس کسی است که تخصص کافی در روان درمانی و همین طور دیگر روش های درمان روانشناختی داشته باشد.

روانشناس فردی آموزش دیده و حرفه ای می باشد که در زمینه رفتار انسان و همچنین سلامت روان آن ها فعالیت می کند. در واقع یک دکتر روانشناس خوب به بیماران کمک می کند تا بتوانند به نگرانی ها و احساسات خود غلبه نمایند و زندگی سالم تری داشته باشند.

معمولا روانشناسان از روش های متفاوت و معتبری استفاده می کنند تا بتوانند تغییراتی بر روی رفتارها، افکار، احساسات و... افراد ایجاد نمایند.

البته ممکن است افراد در هنگام نیاز به روانشناس با این سوال روبرو می شوند که ویژگی های بهترین روانشناس چیست؟ در زیر چند مورد از مهم ترین نکات برای انتخاب یک دکتر روانشناس خوب را توضیح داده ایم.

یک دکتر روانشناس شنونده خوبی است

اولین و مهم ترین ویژگی که می توان برای بهترین روانشناس بیان نمود آن است که این فرد شنونده بسیار خوبی است. در نتیجه یک دکتر روانشناس خوب باید به طور کامل به صحبت های بیمار گوش دهد. به گونه ایی که بیمار بتواند تمامی مشکلات یا حتی شرایط زندگی خود را به راحتی توضیح دهد.

در واقع مراجعه کننده باید احساس کند که روانشناس به خوبی صحبت های او را گوش می دهد و در حال بررسی صحبت ‌های او جهت یافتن راه حل مناسب می باشد.

یک دکتر روانشناس خوب مهارت های ارتباطی بالایی دارد.

از دیگر ویژگی های بهترین روانشناس داشتن مهارت های ارتباطی قوی است. یعنی این که یک روانشناس باید بتواند با بیمار رابطه ایی دوستانه برقرار کند. وجود این مهارت ها باعث خواهد شد تا فرد در زمان مراجعه به روانشناس احساس راحتی داشته باشد. در نتیجه بیمار می تواند تمامی مسائل یا مشکلات زندگی خود را با او در میان بگذارد.

رفتار و گفتار مناسبی داشته باشد.

بهترین روانشناس کسی است که فن بیان بالایی دارد. در نتیجه می تواند افراد را به سمت خود جذب نماید.‌ به طور کلی زمانی که روانشناسی رفتار و گفتار مناسبی داشته باشد و بیمار احساس راحتی کند دوره درمان سریع تر طی خواهد شد و کیفیت بیشتری نیز خواهد داشت.

دکتر رامین علوی نژاد

بنابراین می توان گفت یک دکتر روانشناس خوب باید اعتماد به نفس بالایی داشته باشد و شایستگی های او، هم در رفتار و هم در گفتار مشخص باشد.

همچنین بهتر است بدانید داشتن سلامت روان برای انتخاب بهترین روانشناس اهمیت زیادی خواهد داشت. زیرا به هیچ عنوان فردی که نمی تواند خشم خود را کنترل کند یا به هر دلیلی دارای وضعیت تهاجمی است قابل اعتماد نخواهد بود.

از دیگر ویژگی های بهترین روانشناس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • راز نگهدار بودن
  • داشتن مهارت های بین فردی
  • به روز بودن و افزایش توانایی و اطلاعات
  • عدم توصیه مستقیم به بیمار
  • شکیبا و بردبار بودن
  • روشن کردن شرایط بیمار
  • احترام به عقاید افراد
  • داشتن خود مدیریتی و خودآگاهی
  • ریشه یابی مشکلات بیمار
  • ارائه راهکارهای مناسب
  • داشتن ارتباط مداوم با بیمار
  • رفع موانع موجود در روند بهبودی
  • و...

دکتر روانشناس خوب برای درمان وسواس نیاز داریدد؟

اختلال وسواس فکری عملی که با علامت اختصاری OCD شناخته می شود، یک اختلال اضطرابی است که غالبا از طریق اجبارهای مداوم و مکرر باعث ناراحتی شدید می شود.

بر اساس گزارش موسسات ملی سلامت روان، اختلال وسواس فکری عملی بیش از 2 میلیون بزرگسال را در یک کشور مثل ایالات متحده تحت تاثیر قرار می دهد. بیماری وسواس می تواند باعث ناراحتی شدید شود و به طور چشمگیری بر زندگی روزمره شما تأثیر بگذارد و در آن اختلال ایجاد کند. اما علم روانشناسی در درمان وسواس پیشرفت زیادی داشته است و نتایج چشمگیری در این زمینه حاصل شده است.

برای وسواس به چه روانشناسی مراجعه کنیم؟

انواع مختلفی از درمانگران سلامت روان وجود دارد: روانشناسان، مددکاران اجتماعی بالینی، مشاوران و غیره. به خاطر داشته باشید که همانند تحصیلات روانشناس به تجربه او در زمینه درمان وسواس نیز باید دقت داشت.

درمانگران وسواس، روانشناسان متخصصی هستند که دارای مدرک دکترا می باشند و مجوز از سازمان نظام مربوطه دارند. مشاوران ازدواج و خانواده به طور کلی در مشاوره رابطه تخصص دارند، اگرچه گاهی اوقات خدمات روان درمانی ارائه می دهند.

مددکاران اجتماعی همچنین گاهی اوقات خدمات درمانی ارائه می دهند، اما غالبا کار آنها بر نقش بیمار در خانواده و جامعه متمرکز است.

به طور کلی، دو گروه درمان یعنی دارودرمانی یا رواندرمانی پیش روی شماست که باید دست به انتخاب بزنید.

ساختار درمان شما یک تصمیم بسیار شخصی است، و قبل از اینکه به یک برنامه متعهد شوید و با پیشرفت درمان خود به ارزیابی انتخاب خود ادامه دهید، به خوبی تحقیق کنید.

برخی از افراد مبتلا به OCD در کوتاه مدت از دارودرمانی سود می‌برند. برای دیگران، رواندرمانی و مراجعه به روانشناس به تنهایی می تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد.

باید توجه داشته باشید که اگر دارودرمانی حتی در کوتاه مدت علائم شما را کاهش دهد اما عوارض جانبی جدی می تواند به همراه داشته باشد.

آیا به نوع خاصی از درمان تمایل دارید؟

رویکردهای درمانی مختلفی برای وسواس وجود دارد. درمان شناختی رفتاری یا CBT در چند دهه گذشته در سراسر جهان محبوبیت زیادی پیدا کرده است. به طور کل CBT برای درمان اختلالات خاص مانند OCD، اختلالات اضطرابی، افسردگی و غیره بسیار موثر است. اما اشکال دیگری از درمان، از جمله روانکاوی و مراجعه به یک روانکاو خوب نیز ارزش زیادی دارند.

نوع درمان نباید برای شما چندان مهم نباشد، به خصوص اگر تازه قصد مراجعه به روانشناس را دارید. به دنبال روان درمانگر مناسب خود باشید. او خود درمان مناسب را برای شما انتخاب می کند.

چگونگی انتخاب یک روانشناس معروف

انتخاب یک روانشناس معروف که بتواند انواع مشکلات روحی و روانی را درمان کند اهمیت زیادی دارد‌. در واقع امروزه انتخاب بهترین روانشناس، مهم ترین دغدغه افرادی است که دچار مشکلات روحی و روانی شده اند.

اما بهتر است بدانید که می توانید از طریق تجربه دیگران، مراجعه به یک کلینیک معتبر، بررسی رضایت مراجعین قبلی و همچنین خدماتی که در کلینیک ارائه می شود یک دکتر روانشناس خوب را انتخاب نمایید.

به طور کلی می توان گفت دکتر رامین علوی نژاد یکی از با تجربه ترین روانشناسان ایران است که به درمان انواع مشکلات روحی و روانی شما کمک می نماید. پس بهتر است برای دریافت مشاوره از دکتر علوی به آدرس drraminalavi.com مراجعه نمایید.

 

مطالب خواندنی