یک دانشجو چگونه هزنیه هایش را مدیریت کند؟ بررسی امکان زندگی دانشجوی ارزان در ایران

یک دانشجو چگونه هزنیه هایش را مدیریت کند؟ بررسی امکان زندگی دانشجوی ارزان در ایران

امروزه زندگی دانشجویی با توجه به هزینه‌های سرسام‌آوری که وجود دارد، بسیار سخت‌تر شده و در حال حاضر که در بهار سال 1401 هستیم، افزایش هزینه‌ها به سبب حذف ارز ترجیحی، شدت یافته است و از جمله اقشاری که بیشتر تحت فشار قرارگرفته‌اند، دانشجویان هستند. در واقع همه‌ی مسائل مربوط به گرانی‌های اخیر سبب شده است تا اخذ مدرک دانشجویی با دشواری‌های بیشتری همراه باشد، از طرفی همان‌طور که می‌دانید، همه‌ی دانشجویان نیاز به مهیا کردن شرایطی ویژه برای دست‌یابی به موفقیت دارند که می‌توان به تهیه انواع کتاب، لوازم تحریر، پرینت رنگی، پرینت سیاه و سفید و مواردی از این دست اشاره کرد. البته با توجه به این‌که دریافت خدمات پرینت از دغدغه‌های مهم دانشجویان محسوب می‌شود، معمولاً این افراد به دنبال پرینت ارزان فایل‌های خود هستند تا هزینه‌های‌شان را به‌طور قابل‌ توجهی کاهش دهند؛ به همین‌ منظور در این نوشتار شما را با رهکارهایی برای زندگی دانشجویی ارازنتر آشنا خواهیم کرد

بررسی هزینه‌های تحصیلی دانشجویان

پر واضح است که در هر مقطع از تحصیل، باید هزینه‌های به‌خصوصی را در نظر گرفت که مقطع دانشجویی در این خصوص از حساسیت‌های بیشتری برخوردار است. از طرفی قبولی در دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی، هزینه‌ها را به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد؛ اما اگر بخواهیم به خلاصه‌ای از هزینه‌های یک زندگی دانشجویی اشاره کنیم، باید به موارد زیر بپردازیم:

1. هزینه شهریه: طبیعتاً یکی از مهم‌ترین هزینه‌های دانشجویی، شهریه است که در دانشگاه‌های مختلف و بنا به نوع رشته متفاوت خواهد بود. ضمناً شهریه‌ها به صورت سالیانه افزایش می‌یابد و این امر فشار بیشتری را بر دانشجویان وارد می‌کند.

2. هزینه وسایل کمک آموزشی: دانشجویان در هر رشته‌ای که مشغول به تحصیل باشند، نیاز مبرم به لوازم کمک آموزشی دارند. این لوازم ممکن است کتاب یا هر وسیله‌ی دیگر باشد که طبیعتاً به در نظر گرفتن بودجه‌ای خاص نیاز است.

3. هزینه تحقیقات و دوره‌های آموزشی: مسلماً هر دانشجو برای دریافت مدرک، نیاز به ارائه‌ یک پژوهش در قالب سمینار و کنفرانس‌های مختلف خواهد داشت که برای این منظور، حتماً به پرینت و چاپ مطالب گردآوری شده نیاز پیدا خواهد کرد. برای این منظور پیدا کردن یک مرکز ارائه دهنده خدمات پرینت ارزان برای کاهش هزینه‌های پرینت و .. منظقی و لازم به نظر می‌رسد.

4. هزینه رفت‌وآمد: از دیگر مواردی که به هزینه‌های دانشجویی اضافه می‌کند، ب هزینه‌های رفت‌وآمد به دانشگاه، خوابگاه، خوراک و مواردی از این دست است. به طورکلی نمی‌توان از این نوع هزینه‌ها شانه خالی کرد؛ چرا که با زندگی دانشجویی عجین شده است.

روش‌های کاهش هزینه‌های زندگی دانشجویی

طبیعتاً افزایش هزینه‌های زندگی دانشجویی، سبب شده است تا دانشجویان به فکر در نظر گرفتن راه‌حل‌های مناسب برای کاهش هزینه‌ها باشند. حال به همین منظور ما در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید تا حد زیادی به مدیریت هزینه‌های دانشجویی بپردازید:

  • استفاده از کتاب‌های دست دوم

بسیاری از دانشجویان برای کاهش هزینه‌های‌شان، اقدام به خرید کتاب‌های دست‌دوم می‌کنند. این موضوع با توجه به این‌که مطالب کتاب، تغییر آن‌چنانی نخواهد داشت، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. ضمناً حتی بعضی از دانشجویان کتاب‌هایی که دیگر به آن احتیاج ندارند را به دیگر دانشجویان با قیمت کم‌تر واگذار می‌کنند که در این صورت برای هر دو طرف سود خواهد داشت و بخشی از هزینه‌ها جبران می‌شود.

  • استفاده از کاغذهای یک رو

یکی از مواردی که دانشجویان به جهت کنترل هزینه‌های‌شان می‌توانند در نظر بگیرند، استفاده از کاغذ یک‌ رو چاپ شده است. معمولاً این نوع از کاغذها برای ادارات، سازمان‌ها و حتی ارگان‌های خصوصی به‌ کارگیری می‌شوند؛ چرا که هزینه‌های استفاده از دیگر کاغذها را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. بنابراین دانشجویان نیز می‌توانند از این نوع کاغذها در مواضع لزوم بهره ببرند.

  • پرینت ارزان

بسیاری از مراکز وجود دارند که خدمات پرینت و چاپ ارزان را ارائه می‌دهند. دانشجویان در اکثر موارد، استفاده از این نوع خدمات را در دستور کار قرار می‌دهند تا از این‌رو به کاهش هزینه‌ها کمک کرده باشند. البته چنین مواردی فقط در بعضی از مراکز انجام می‌شود که طبیعتاً باید از آن‌ها استفاده کرد. گفتنی است که پرینت از جمله مصارف فوق‌العاده زیاد دانشجویان است که در هر ترم به دلایل مختلف در نظر گرفته می‌شود.پس پیدا کردن یک مرکز ارائه خدمات پرینت ارزان برای دانشجویان ضروری به نظر می‌رسد.

برای پیدا کردن یک مرکز پرینت ارزان خوب با ارسال رایگان به سراسر کشور در گوگل عبارت  پرینت ارزان را جستجو کنید و روی لینک سایت تکثیرکاران کلیک کنید.

 

  • نگهداری بهتر کتاب‌ها

مطمئناً نیاز است که دانشجویان، لوازم مدنظرشان را به‌خوبی نگهداری کنند؛ چرا که ممکن است برای مدارج بالاتر به آن‌ها احتیاج داشته باشند. برای مثال کتاب‌ها، جزوه‌ها و غیره، از جمله مواردی هستند که باید به‌طور مناسب حفظ شوند که برای این منظور سیمی کردن کتاب دانشجویان در دستور کار قرار می‌گیرد. در واقع با این اقدام کتاب و همه‌ی موارد مدنظر دانشجویان، تا سال‌ها بدون مشکل قابل استفاده خواهد بود.

اهمیت کاهش هزینه‌های دانشجویی

همان‌طور که در ابتدای این مقاله عنوان کردیم، هزینه‌های دانشجویی در ایران به شدت بالاست و با توجه به حذف ارز ترجیحی، نمودار قیمت‌ها و هزینه‌های این قشر از جامعه به شدت افزایش یافته و پر واضح است که اگر مدیریت صحیحی برای کنترل قیمت‌ها در نظر گرفته نشود، امید و آرزوهای دانشجویان برای دست‌یابی به آن‌چه که در ذهن دارند، بر باد خواهد رفت. در واقع با شرایط موجود، یک دانشجو باید از هفت خان رستم عبور کند تا بتواند با هزینه‌های هنگفت به مدرک تحصیلی مورد نظرش دست یابد! ضمناً گفتنی است که فشار وارده بر دانشجویان ممکن است بر زندگی آینده‌شان نیز تأثیر منفی بگذارد؛ لذا در وهله‌ی اول از دانشجویان می‌خواهیم که برای مدیریت هزینه‌های‌شان، حتماً موارد عنوان شده در این مقاله را جدی گرفته و سپس به شکل دادن راه‌حل‌های دیگر نیز اقدام کنند.

خلاصه مطلب

طی این مطلب سعی کردیم با ارائه راه‌کارهای مختلف، روش‌های مدیریت هزینه توسط دانشجویان را شروح دهیم. در حال حاضر دانشجویان از جمله اقشار کم درآمد کشور هستند که باید با افزایش قیمت‌های بی‌رویه موجود، دست‌وپنجه نرم کنند و در عین‌حال با نمرات مناسب فارغ‌التحصیل شوند؛ به همین منظور باید از خدمات ارزان قیمتی که بعضی از مراکز در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند، بهره ببرند تا در این صورت بتوانند هزینه‌ها را تا آن‌جا که امکان دارد مدیریت کنند. پرینت ارزان، سیمی کردن کتاب و جزوات، تایپ و صحافی ارزان، پرینت رنگی و مواردی از این دست، از جمله معمول‌ترین خواسته‌های دانشجویان است که باید در نظر گرفته شود تا از این رو هزینه‌های مدنظر برای فارغ‌التحصیلی این عزیزان به بهترین شکل ممکن مدیریت شود.

در انتهای این نوشتار اگر نیاز به خدمات پرینت ارزان مرکز تکثیرکاران داشتید می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید.

https://taxirkaran.com/cheap-copy

مطالب خواندنی