مراحل و شرایط دریافت گواهینامه ایزو معتبر

مراحل و شرایط دریافت گواهینامه ایزو معتبر

اخذ مدرک ایزو برای صاحبان مشاغل، سازمان‌ها و شرکت‌ها از جمله اساسی‌ترین نکاتی است که پیش از هر چیز می بایست نسبت به انجام آن اقدام شود.این بدین معنی است که صدور گواهینامه ایزو برای هر شرکتی لازم و واجب است و مدیران می بایست برای اعتبار بخشی و ایجاد شرایط مطلوب جهت توسعه کسب و کار خود اقدام به دریافت گواهینامه ایزو نمایند.اما آنچه که درباره انجام این کار مطرح است دستورالعمل هایی است که شرکت‌ها و مشاغل می بایست برای اخذ گواهینامه ایزو اقدام به انجام و رعایت آن‌ها نمایند.

مراحل و شرایط اخذ گواهینامه ایزو دارای مراحل و توالی خاصی است که با انجام آن‌ها می‌توان موفق به اخذ ایزو شد.ما سعی داریم در این مطلب به طور خلاصه و کلی شرایط و مراحل انجام این کار را توضیح دهیم.

 

برای اخذ گواهینامه ایزو چه مراحلی را باید انجام داد؟

هریک از استانداردهای مورد نیاز برای کسب و کارها شامل الزاماتی است که می بایست به صورت مرحله‌ای اقدام به انجام صحیح آن‌ها نمود تا موفق به کسب گواهینامه ایزو شد.بنابراین در صورتی که نیاز به گواهینامه ایزو داشته باشید، شرکت‌های صدور گواهینامه بر اساس نیاز شما به استاندارد مورد نظر، الزاماتی را تعیین می سازند که می بایست به طور کامل انجام گیرند.انجام این کار عموما به یک مشاوره نیاز دارد تا بتوان کلیه بند‌ها و الزامات را به صورت صحیح و اصولی میسر ساخت.مراحل مختلفی جهت دریافت گواهینامه ایزو می بایست طی گردد که این مراحل عبارتند از:

مرحله اول : مشاور ایزو

شرکت‌های صادر کننده گواهینامه ایزو بر اساس نیاز شما اقدام به معرفی مشاور‌ها در این زمینه می نمایند تا بر اساس راهنمایی‌ها و دستورالعمل‌های آن ها، مسیر اخذ گواهینامه ایزو ساده‌تر و کوتاه‌تر شود.تجربه مشاور و آگاهی به نیاز‌ها در زمینه اخذ ایزو دلیل اصلی حضور مشاور جهت دریافت گواهینامه می‌باشد.

هریک از گواهینامه‌ها جهت دریافت نیازمند الزاماتی هستند که ممکن است با یکدیگر متفاوت باشند. مشاور ایزو با اطلاع کامل از این مسائل مسیر پیشرفت و موفقیت جهت اخذ گواهینامه ایزو را هموار کرده و راهنمایی آن‌ها جهت پیاده سازی برخی دستورالعمل‌ها مهم‌ترین کاری است که انجام می‌دهند.برای مثال الزامات لازم جهت اخذ ایزو 9001 با گواهینامه CE دارای تفاوت هایی است که می بایست توسط یک مشاور از آن‌ها اطلاع پیدا نمود.

مرحله دوم : تطبیق سازمان با الزامات

در این مرحله پس از اخذ مشاوره‌های لازم می بایست اقدام به انجام دستورالعمل‌های مورد نظر جهت استانداردسازی نمود.بند‌های گوناگونی برای دریافت گواهینامه ایزو توسط مشاور به مدیران ارائه می‌شود که می بایست به صورت مرحله به مرحله اقدام به انجام و تطبیق آن‌ها با حرفه خود نمود.

مرحله سوم : بررسی و ممیزی توسط مرجع صدور گواهینامه ایزو

پس از انجام کلیه الزامات و دستورالعمل‌ها نوبت به بررسی شرکت توسط افراد ممیزی و مراحع صدور گواهینامه ایزو جهت بررسی انجام دستورالعمل‌ها می رسد.در این مرحله فرقی نمی‌کند که شما نیاز به چه نوع گواهینامه‌ای دارید.گواهینامه ایزو 10004 یا ایزو 9001 یا هر ایزو دیگری بر اساس ضوابط از قبل تعیین شده شامل بررسی این مراجع خواهد شد.صدور گواهینامه ایزو در این مرحله می بایست توسط مراجع قانونی و معتبر انجام گیرد.

مرحله چهارم: تعیین ممیزی اولیه به منظور صدور گواهینامه

شرکت هایی که قصد اخذ گواهینامه ایزو برای اولین بار را دارند پس از بررسی در صورت رعایت دستورالعمل‌ها به مدت سه سال برنامه ممیزی را از مراجع معتبر صدور دریافت کرده که تنها در سال اول نیاز به مراقبت‌های ممیزی وجود ندارد.اما در سال دوم و سوم جهت بررسی رعایت دستورالعمل‌ها نیاز به ممیزی‌های مراقبتی جهت تمدید گوایهینامه ایزو می‌باشد.در این مراحع در صورت رعایت تمامی ممیزی‌ها می‌توان اقدام به اخذ گواهینامه ایزو از مراجع معتبر ممیزی نمود.

در برخی موارد نیز دریافت بعضی از گواهینامه‌ها همچون ایزو 9001 پیش از اخذ گواهینامه مورد نظر شما لازم می‌باشد که پس از اقدامات لازم جهت اخذ آن می‌توان اقدام به دریافت سایر گواهینامه‌ها همچون گواهینامه ایزو 10004 که جهت رضایتمندی مشتریان می‌باشد صادر می‌گردد.

 

مدارک مورد نیاز جهت اخذ گواهینامه ایزو

یکی از وظایف مشاورین ایزو جمع آوری مدارک و مستندات مورد نیاز برای اخذ ایزو می‌باشد.این مدارک شامل کلیه مستندات، شیوه‌های اجرایی، دستورالعمل‌ها و سایر مدارک برای اخذ گواهینامه ایزو می‌باشد. (عدم وجود مدارک ذکر شده برابر است با عدم صلاحیت شرکت جهت صدور گواهینامه ایزو

به جز موارد اشاره شده مدارک دیگری برای دریافت گواهینامه ایزو مورد نیاز می‌باشد که بر اساس حرفه و نوع سازمان می بایست آن را ارائه نمود. این مدارک حقوقی شامل اسناد ثبت رسمی سازمان و شرکت مورد نشر، مدارک ثبتی صاحبان مشاغل و یا مدارکی دال بر حاکمیتی بودن سازمان می‌باشد.

 

معرفی معتبرتربن شرکت صدور گواهینامه ایزو در ایران

همانطور که گفته شد یکی از مهم‌ترین ارکان جهت دریافت گواهینامه ایزو انتخاب مراجع معتبر صدور گواهینامه می‌باشد.امروزه شرکت‌های مختلفی اقدام به صدور گواهینامه ایزو به صورت معتبر می نمایند که پس از بررسی‌ها و تحقیقات به عمل آمده در این زمینه، نحوه صدور، تعیین مشاور ایزو و پیاده سازی تمامی مراحل به ساده‌ترین شکل ممکن، یکی از بهترین شرکت‌ها که تحت اعتبار مرجع اعتبار بخشی ASCB در ایران مشغول فعالیت است، شرکت QAL می‌باشد.

بنابراین در صورتی که قصد اخذ گواهینامه ایزو برای سازمان، شرکت و یا مشاغل خود را داشته باشید می‌توانید کلیه مراحل صدور گواهینامه ایزو خود را به یکی از بهترین مراجع ممیزی در ایران یعنی شرکت QAL بسپارید.

تلفن تماس: 021-22227858، 02122229546

آدرس وبسایت: www.qal-iran.ir

مطالب خواندنی