مکادمی؛ آکادمی مهندسی مکانیک

مکادمی؛ آکادمی مهندسی مکانیک

مهندسی مکانیک یکی از قدمی‌ترین و محبوب‌ترین رشته‌های دانشگاهی است که با بکارگیری دانش ریاضیات، فیزیک و علم مواد به طراحی و تحلیل سیستم‌های مکانیکی می‌پردازد. در تصور عموم جامعه مهندسی مکانیک به گرایش‌های خودرو محدود می‌شود در حالی که، این رشته بسیار گسترده‌تر از این خودرو است. از علم مهندسی مکانیک در هر تحلیلی مانند رباتیک، بایومکانیک، مکانیک جامدات، مکانیک سیالات و ... که نیازمند بررسی اثر نیروی و انرژی بر وضعیت جسم است، بهره گرفته می‌شود. امروزه هیچ کالایی بدون تحلیل تنش روانه بازار نمی‌شود. حتی شرکت‌ها پیشرو در تکنولوژی مانند اپل نیز به دنبال استخدام مهندسین مکانیک هستند تا در طراحی و تولید بدنه لپ‌تاپ و موبایل مشارکت داشته باشند. از آنجایی که رشته مهندسی مکانیک از جمله رشته‌های دشوار مهندسی است برای یادگیری هرچه بهتر آن نیازمند استفاده از بهترین منابع آموزشی هستید تا درک عمیق و مناسبی از این رشته داشته باشید. بنابراین توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید چرا که قصد داریم بهترین اساتید و آموزش‌ها را در قالب گروه مکادمی  (مکانیک‌آل) به شما عزیزان معرفی کنیم.

مهارت‌های مورد نیاز مهندسین مکانیک

برای اینکه علاقه‌مندان به این رشته محبوب بتوانند در بهترین شرایط مشغول به فعالیت شوند، نیازمند کسب مهارت‌های مختلفی که از جمله موارد زیر هستند.

  • تسلط بر درس‎‌های پایه و اساسی این رشته همانند استاتیک و دینامیک.
  • توانایی برنامه نویسی برای انجام محاسبات پیچیده و سنگین مسائل مکانیک جامدات و سیالات.
  • توانایی یادگیری سریع و تعامل با نرم افزارهای تخصصی.
  • برخورداری از نظم، پشتکار و تعامل عالی با گروه مختلف یک پروژه.

گفتنی است که موارد عنوان شده تنها بخشی از مهارت‌هایی است که یک مهندس مکانیک باید به طور کامل از پس آن‌ها بر بیاید. در ادامه توصیه‌های ارزشمندی برای علاقهمندان به این رشته داریم.

آموزش‌های مکادمی

آموزش‌های آکادمی مهندسی مکانیک (مکادمی) را می‌توان به سه دسته تقسیم نمود.

1- آموزش دروس دانشگاهی

آکادمی مکادمی (مکانیک‌آل) همواره در تلاش است تا بهترین تدریس دروس دانشگاهی را در اختیار عموم دانشجویان قرار دهد. از آنجایی که معمولا بهترین اساتید کشور در یک دانشگاه حضور ندارند، یا حتی در صورت حضور به دلیل ظرفیت محدود هر کلاس همه دانشجویان قادر به اخذ آن کلاس نیستند، به اشتراک گذاری این کلاس‌ها کمک بزرگی به دانشجویان می‌کند. در حال حاضر آموزش دینامیک مهندسی دکتر آرش بهرامی و آموزش روش اجزاء محدود کاربردی دکتر مریم مهنما را می‌توانید در سایت مکادمی (مکانیک‌آل) به صورت رایگان تماشا و دانلود کنید.

2-آموزش نرم افزارهای تخصصی

دانشجویان و مهندسین مکانیک علاوه بر تسلط به دروس این رشته باید به نرم افزارهای تخصصی نیز تسلط کامل داشته باشند. نرم افزارهای تخصصی مهندسی مکانیک را می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد:

1- زبان‌های برنامه نویسی مانند سی، فرترن، متلب و پایتون

2- نرم افزارهای طراحی به کمک کامپیوتر (CAD)

3- نرم افزارهای تحلیل به کمک کامپیوتر (CAE)

4- نرم افزارهای ساخت به کمک کامپیوتر (CAM)

از این رو آکادمی مکادمی (مکانیک‌آل) آموزش‌های رایگان و ارزنده‌ای را تولید کرده است. آموزش سابروتین نویسی در آباکوس، روش المان محدود با متلب، آموزش نرم افزار آباکوس و آموزش نرم افزار متلب از جمله محبوب ترین آموزش‌های مکادمی (مکانیک‌آل) هستند.

3- مقالات علمی

گروه آموزشی مکادمی (مکانیک‌آل) در تلاش است تا با تولید مقالات ارزنده و پرمحتوای نیازهای دانشجویان و مهندسین مکانیک را بر طرف سازد. از جمله محبوب ترین مقالات مکادمی (مکانیک‌آل) در لیست زیر آمده است.

  • آموزش لینک کردن نرم افزار آباکوس با کامپایلر فرترن برای سابروتین نویسی
  • آموزش روش المان (اجزاء) محدود (FEM)
  • فراخوانی پایتون در متلب (Call Python from MATLAB)
  • آموزش نصب آباکوس 2022 به همراه Documentation
  • معرفی رشته مهندسی مکانیک
  • حال و هوای مهندسی مکانیک دانشگاه تهران

 

اهمیت برنامه نویسی در مهندسی مکانیک

در عصری به سر می‌بریم که زبان‌های برنامه بسیار گسترده شده است و یادگیری حداقل یک زبان برنامه نویسی بسیار ضروری است. زبان‌های برنامه نویسی کاربردهای وسیعی مانند امنیت شبکه، کنترل و برنامه ریزی دستگاه‌ها، حوزه وب و .. دارند اما مهم‌ترین کاربرد زبان برنامه نویسی برای مهندسین مکانیک، انجام محاسبات است. بنابراین زبان‌های برنامه نویسی متلب، فرترن، پایتون و سی اهمیت ویژه‌ای برای مهندسین مکانیک دارند. ابتدا توصیه می‌کنیم زبان برنامه مناسب برای مهندس مکانیک را در سایت مکادمی (مکانیک‌آل) تماشا کنید و زبان برنامه نویسی مناسب خود را بشناسید و سپس برای یادگیری درست و اصولی آن اقدام کنید. بسیار توصیه می‌شود که در کنار زبان برنامه نویسی مدنظرتان از یادگیری نرم افزار متلب غافل نشوید که حتما در طول تحصیل به آن نیاز خواهید داشت.

زبان برنامه نویسی مناسب مهندس مکانیک

روش المان محدود در مهندسی مکانیک

روش المان محدود (Finite Element Method=FEM) روشی (معمولا) عددی برای حل معادلات دیفرانسیل معمولی (Ordinary Differential Equation=ODE) و معادلات دیفرانسیل با مشتقات جزئی (Partial Differential Equation=PDE) است. از آنجایی که معادلات حاکم بر اغلب مسائل مهندسی از نوع معادلات دیفرانسیل بوده، بنابراین استفاده از روش اجزاء محدود (FEM) کمک شایانی به حل مسائل پیچیده مهندسی می‌کند. یادگیری درست و اصولی این درس اهمیت بسیار زیادی دارد. از این رو مکادمی (مکانیک‌آل) مفتخر است که آموزش روش اجزای محدود کاربردی دکتر مریم مهنما (استادیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران) را به صورت رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است. حال برای اعمال این روش قدرتمند دو رویکرد متداول وجود دارد:

  1. کد نویسی مسائل با استفاده از زبان برنامه نویسی متلب (کاربردهای سبک) یا زبان برنامه نویسی فرترن (محاسبات سنگین)
  2. شبیه سازی مسائل استفاده از نرم افزارهای تجاری مانند آباکوس (Abaqus)، مارک (Marc)، انسیس (ANSYS) یا کامسول (COMSOL)

روش المان محدود - مکادمی

کد نویسی (برنامه نویسی) مسائل المان محدود

رویکرد برنامه نویسی مسائل المان محدود موجب درک و فهم عمیق شما از این روش می‌شود. افرادی به کد نویسی روش المان محدود مسلط نیستند و صرفا تمرکز خود را روی نرم افزارهای تجاری گذاشته‌اند؛ در بهترین حالت همانند اپراتور، بدون درک مناسبی از الگوریتم‌های حل، شبیه‌سازی خود را انجام می‌دهند. علاوه بر این، معمولا این افراد قادر به فهم هشدارها و خطاهای نرم افزار نیستند و در رفع ایرادات شبیه‌سازی به مشکل می‌خورند. بنابراین توصیه می‌کنیم در صورتی که قصد یادگیری و شبیه‌سازی با روش المان محدود را دارید، حتما چندین مسئله را خودتان برنامه نویسی کنید و همراه الگوریتم‌های حل را به خوبی فرا گیرید. گروه مکادمی (مکانیک‌آل) آموزش‌های فوق‌العاده برای کدنویسی مسائل المان محدود در اختیارتان قرار می‌دهند.

آموزش رایگان برنامه نویسی روش اجزای محدود در نرم افزار متلب

آباکوس؛ یکی از محبوب‌ترین نرم افزارهای المان محدود  

پس از یادگیری و برنامه نویسی الگوریتم‌های روش المان محدود، درک مناسبی از این روش و فرآیند حل آن کسب کرده‌اید. حال که پروسه یادگیری انجام شده است، دیگر مقرون به صرفه نیست که برای حل مسائل کلاسیک و تکراری برنامه نویسی کنیم و به جای آن از نرم افزارهای تجاری بهره می‌بریم. در صورت نیاز توان خود را معطوف به افزایش قابلیت‌های این نرم افزارها می‌کنیم تا از پس شبیه‌سازی های دشوار برآییم. این امر به کمک سابروتین نویسی در نرم افزارهای تجاری مانند آباکوس امکان پذیر است که گروه مکادمی (مکانیک‌آل) آموزش‌های فراوانی در اختیار شما قرار می‌دهد.

آموزش رایگان نرم افزار آباکوس

آموزش رایگان سابروتین نویسی در نرم افزار آباکوس

خدمات تیم تخصصی مکادمی (مکانیک‌آل)

با توجه به موارد عنوان شده، شاید علاقه‌مند هستید که در خصوص نحوه فعالیت گروه مکادمی (مکانیک‌آل) بیشتر بدانید. در واقع این گروه تخصصی با در اختیار داشتن بهترین اساتید به تدریس دروس دانشگاهی و نرم افزارهای تخصصی رشته مهندسی مکانیک می‌پردازد به نحوی که نهایتاً همه‌ی افراد دوره دیده به طور کامل مباحث مربوط به این رشته را یاد خواهند گرفت. مهم‌ترین وجه تمایز مکادمی (مکانیک‌آل) با سایر گروه‌های آموزشی موجود، کیفیت مثال زدنی و آموزش‌های رایگان آن است.

از دیگر خدمات گروه مکادمی (مکانیک‌آل) می‌توان به مقالات بسیار وزین و کاربردی آن‌ها اشاره کرد که توسط دانشجویان ممتاز این رشته نگارش شده است. بنابراین می‌توانید به صورت کاملا رایگان از تجربیات دانشجویان ممتاز و راهنمایی‌های آن‌ها استفاده کنید.

مکادمی؛ آکادمی مهندسی مکانیک

با توجه به اهمیت پرورش افراد در رشته‌های مهندسی مانند مکانیک، استفاده از آموزش‌های مناسب در اولویت قرار دارد. به همین جهت اگر شما عزیزان نیز قصد یادگیری این علم دارید، کافی است که به سایت مکادمی (مکانیک‌آل) مراجعه کنید و با مدیران و مشاوران این مجموعه جهت شرکت در دوره‌های تخصصی سایت صحبت نمایید. گفتنی است که در بعضی از موارد دوره‌های در نظر گرفته شده به طور کاملا رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار داده می‌شود. در نهایت یادآور می‌شویم که برای همکاری با تیم حرفه‌ای مکادمی (مکانیک‌آل) کافی است که با راه‌های ارتباطی قرار داده شده با این عزیزان در ارتباط باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به آدرس اینترنتی MecAdemy.org مراجعه نمایید.

بازدید از آکادمی مهندسی مکانیک (مکادمی)

مطالب خواندنی