علت وجود خانه های خالی در تهران

علت وجود خانه های خالی در تهران

چرا آپارتمانهای خالی در تهران وجود دارد ؟

بازار فروش و رهن و اجاره املاک مانند هر بازار دیگر تابع چرخه عرضه و تقاضا میباشد یعنی بر اساس تقاضایی که در بازار وجود دارد اگر ارائه آن محصول و کالا وجود داشته باشد دچار افزایش قیمت به دلیل کمبود آن نخواهد شد و شاخص های دیگر میتواند روی قیمت آن تاثیر بگذارد . اما زمانیکه عرضه یا ارائه آن محصول کمتر از نیاز باشد با افزایش قیمت مواجه میشود . بد نیست بدانید در تهران 500 هزار خانه خالی وجود دارد ! البته برخی آمارهای 300 هزار تا 1 میلیون خانه را نیز اعلام مینمایند اما حقیقت آن است که هر کدام صحیح باشد باز هم زیاد است . در این مطلب به علت وجود آپارتمانهای خالی در تهران میپردازیم و راهکارهایی که در کشورمان و دیگر نقاط دنیا برای مقابله با آن در نظر گرفته شده است را نیز معرفی خواهیم کرد در ادامه با ما همراه باشد . 

هزینه خالی نگه داشتن آپارتمان در ایران

از آنجایی که در کشورمان با تورم و افزایش قیمت مسکن هر چند سال یکبار مواجه هستیم به همین دلیل بسیاری از افراد برای حفظ ارزش سرمایه خود به خرید مسکن روی می آورند . هر زمان کالایی از حالت مصرفی خارج شده و تبدیل به کالای سرمایه ای شود مشکلاتی پیرامون آن شکل میگیرد حال میخواهد مسکن باشد یا خودرو و یا کالایی دیگر زیرا حضور دلالان و واسطه گران در آن بازار باعث افزایش قیمت ، کمبود کالا و دیگر مسائل میشود . 

هزینه خالی نگه داشتن آپارتمان مگر سازه هایی که دارایی مشاعات آبی و نیروهای خدماتی و تاسیساتی مستقر همچون پروژه الهیه و فرشته هستند چندان نیست و از طرفی هم کلید نخورده بودن آن قیمتش را به روز نگه میدارد و بر آن می افزاید و این بزرگترین معزل در وحله اول است که اگر شما خانه تازه خریداری شده خود را خالی نگه دارید در نهایت یک شارژ ماهانه پای شماست که آن هم به قدری نیست که بخواهد شما را تحت فشار قرار دهد اما در کشورهای دیگر نوع در آمد و هزینه ها طوری تعبیه شده است که شما با درآمد ماهانه خود میتوانید هزینه مسکن ، خودرو و خورد و خوراک به علاوه هزینه های دیگرتان را تامین نمایید اما سیستم طوری طراحی شده که به شما اجازه پس اندازچندانی را نمیدهد و در واقع شما آنچه احتیاج دارید در اختیارتان است و اگر بخواهید خانه دیگری خریداری کنید علاوه بر مالیات و اقساطی که میبایست پرداخت نمایید هزینه نگهرداری آن بصورتی است که نمیتوانید آنرا خالی نگهدارید و حتما باید به نحوی از آن بهره برداری نمایید . 

پروژه الهیه و فرشته

سیستم های نظارتی بر دارایی افراد

یکی دیگر از مواردی که طی 1 سال اخیر در کشورمان جدی گرفته شده است تحت رصد قرار گرفتن تمامی مشاغل غیر رسمی توسط اداره مالیات است . این موضوع میتواند منشا همه درآمدهای یک شخص را مشخص کند و در نهایت بانک اطلاعات جامعی از نحوه در آمد و دارایی های هر فرد را مشخص نماید که در نهایت دریافت مالیات از افراد که یکی از مهمترین درآمدهای هر کشوری است میتواند به تامین بودجه دولت جدا از نفت کمک فراوانی کند . در این حالت هر شغلی که دارای در آمد است باید مالیات خود را پرداخت کند و در نهایت مانند کشورهای دیگرشما با پولی که منشا آن مشخص است میتوانید خرید های عمده انجام دهید و اگر پولی در اختیارتان باشد که منشا درآمدی نداشته باشد و یا مالیاتی برای آن پرداخت نکرده باشد قادر به خرج کردن آن نیز نخواهید بود . 

در نهایت برقرار شدن تمامی این موارد میتواند کمک به کنترل و نظارت بر خانه های خالی و بلا استفاده نماید که در نهایت میتوان با دریافت مالیات سنگین بابت آن شرایط را به گونه ای تغییر داد که صاحب آن ملک مجبور به بهره برداری از آن چه توسط خود و یا دیگری در قالب اجاره دادن آن شود . بسیاری از پروژه های تعاونی ساز همچون پروژه ستین در منطقه 22 به دلیل اینکه در تعاونی ها معامله میشوند در رصد سازمان ثبت احوال به دور هستند . 

پروژه ستین

اگر خانه های خالی در بازار عرضه شوند 

همانطور که در بالا اشاره نمودیم هر بازاری که دلالان و واسطه گران به آن وارد شوند به دلیل بر هم زدن چرخه عرضه و تقاضا شرایط آن دچار تغییراتی خواهد شد و در واقع هر بازاری که برای دلالان جذاب باشد حتما دچار افزایش قیمت خواهد شد . حال اگر خانه هایی که به همین دلیل ساخته و خالی نگه داشته شدند مجبور به عرضه شدن در بازار مسکن را داشته باشند چرخه عرضه و تقاضا نه تنها به حالت عادی بر خواهد گشت بلکه عرضه آنقدر بیشتر از تقاضا خواهد بود که باعث معتدل شدن قیمت ها چه برای فروش و چه برای اجاره خواهد بود . 

در نهایت بسیاری از قوانین وضع شده از سوی دولت ها شاید در نگاه اول بی رحمانه به نظر بی آید اما در نهایت به نفع عموم مردم خواهد شد و سالهاست که کشورهای پیشرفته برای کنترل این موضوعات شرایط و قوانینی را وضع کرده اند که بتوانند بازار کالاهای اساسیس را تحت کنترل خود نگه دارند در غیر اینصورت بازاری که در اختیار مردم باشد و دولت نتواند بر آن کنترلی انجام دهد به وضعیتی دچار خواهد شد که تنها به ضرر مصرف کننده نهایی خواهد بود. همانطور که هم اکنون مشاهده میشود قیمت اجاره و رهن یک واحد مسکونی در برخی مناطق نزدیک به هم است و اگر از املاک نیز علت را جویا شوید میگوید هر کس هر قیمتی میخواهد میدهد و در نهایت اجاره کننده با آن قیمت نیز وجود دارد .

کلام آخر

لازم نیست برای ایجاد اعتدال در یک بازار قیمت ها را پایین آورد بلکه اگر بتوان قیمت ها را ثابت نگه داشت نا خودآگاه افزایش تورمی قیمت ها در بسیاری از کالاها از بین خواهد رفت و در نهایت باعث میشود که افرادی که پول و سرمایه خود را به کالایی تبدیل کرده اند و از افزایش قیمت آن سود میبرند مجبور شوند که سرمایه خود را وارد چرخه اقتصاد نمایند و برای کسب سود فعالیتی را آغار نمایند که در نهایت بصورت زنجیره ای مجموعه ای از کسب و کار ، اشتغال زایی ایجاد خواهد شد که به نقع اقتصاد کشور خواهد بود و باز هم تاکید مینماییم که مهمترین فاکتور آن ثبات قیمت ها و نرخ ارز است که تاثیر مستقیمی بر قیمت کالاها میگذارد . تهیه شده توسط https://www.tehran-borj.ir

مطالب خواندنی