اطلاعاتی در مورد ساندویچ پانل و عوامل تعیین‌کننده قیمت آن

اطلاعاتی در مورد ساندویچ پانل و عوامل تعیین‌کننده قیمت آن

پیشرفت تکنولوژی در صنعت ساختمان‌سازی سبب شده تا روش‌های نوین جهت احداث و اجرای سازه‌های مختلف به وجود بیایند؛ به‌طوری‌که برخی از آن‌ها تابه‌حال کیفیت و عملکرد مطلوبی از خود نشان داده و جایگزین برخی مصالح سنتی نظیر آجر و سیمان شده‌اند. در این‌ خصوص ساندویچ پانل یکی از مصالح جدید و باکیفیت است که در بسیاری از محیط‌های مسکونی، تجاری، اداری و غیره به‌کار‌برده می‌شود. این محصول به دلیل برخورداری از مزایای منحصر‌به‌فرد و تولید در ابعاد، اندازه و مدل‌های مختلف، مصارف گوناگونی دارد. وزن سبک، نصب آسان و قیمت مناسب، تنها بخشی از ویژگی‌های این سازه چندلایه است و با اطمینان می‌توان گفت این ویژگی‌ها سبب برتری ساندویچ پانل نسبت به سایر سازه‌ها و مصالح ساختمانی شده است؛ در ادامه برای آشنایی بیشتر با این سازه و عوامل مؤثر بر قیمت آن با ما همراه باشید.

 

ساندویچ پانل چیست؟

به‌طورکلی ساندویچ پانل از یک هسته مرکزی با چگالی و دو لایه پوستی نازک تشکیل‌شده و یک سازه سه لایه به شمار می‌رود. بر همین اساس از این سازه اغلب به‌عنوان ترکیبی از ساختار دارای استحکام بالا با وزن کم استفاده می‌شود؛ علاوه بر این، پانل‌های ساندویچی ازجمله سازه‌های پیش‌ساخته می‌باشند و پروسه پوشش‌ دهی در ساختمان برای اجرای دیوار، سقف و عایق‌بندی را سرعت می‌بخشند.

از طرف دیگر پانل ساندویچی به دلیل استفاده از طراحی نوین، یک عایق مناسب در برابر صدا و حرارت است و استفاده از آن‌ها تا حدود زیادی موجب صرفه‌جویی مصرف انرژی و کاهش صداهای اضافی در محیط های مختلف می‌گردد؛ بدین ترتیب قیمت ساندویچ پانل با توجه به ابعاد، اندازه، کیفیت ساخت و موارد استفاده، تغییر می‌یابد و مصرف‌کنندگان می‌بایست به این نکته توجه ویژه‌ای داشته باشند و بر اساس آن محصول موردنظرشان را خریداری نمایند.

مشخصات فنی و ظاهری پانل‌های ساندویچی

درصورتی‌که قصد خرید و استفاده از ساندویچ پانل دارید، باید با مشخصات ظاهری و فنی آن آشنایی داشته باشید و سپس مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید. بر اساس نحوه قرارگیری و موارد کاربرد، پانل ساندویچی به دو دسته سقفی و دیواری تقسیم‌بندی می‌شود؛ بدین‌صورت که پانل‌های سقفی جهت عایق‌بندی و پوشش سقف و پانل‌های دیواری، به‌منظور پوشش و عایق‌بندی دیوار در محیط‌های مسکونی، تجاری، صنعتی و غیره به‌کاربرده می‌شود.

این ورقه‌ها نازک هستند و قابلیت انعطاف‌پذیری و خم کردن بالایی دارند؛ بر همین اساس به‌راحتی دور اجسام مختلف پیچیده می‌شوند و از این طریق طول عمر و کارایی آن‌ها افزایش می‌یابد. خاطرنشان می‌‎شود که نوع عایق‌بندی و نحوه انجام آن نیز تأثیر بسزایی در قیمت ساندویچ پانل دارد و کیفیت آن یکی از اصلی‌ترین عوامل تعیین‌کننده قیمت این نوع پانل به شمار می‌رود.

از طرف دیگر شرایط سازه و نحوه ساخت آن به دلیل قرارگیری سقف، دیوارکشی و عایق‌بندی محیط، تأثیر بسزایی در ضخامت ساندویچ پنل و قیمت آن دارد. به طبع هرچه ضخامت و ابعاد پانل‌های ساندویچی بیشتر باشد، قیمت آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. البته متناسب با شرایط آب‌و‌هوایی، نوع سازه و متراژ آن، ضخامت این دسته از سازه‌های پیش‌ساخته نیز تغییر پیدا می‌کند و بدین‌ ترتیب، هزینه اجرای سقف، دیوارکشی و عایق‌بندی کاهش خواهد یافت؛ با این توصیف هنگام تهیه و نصب ساندویچ پنل، از بابت قیمت و کیفیت آن نگرانی نداشته باشید و متناسب با ابعاد محیط، بهترین و باکیفیت‌ترین پانل ساندویچی را انتخاب نموده و مورداستفاده قرار دهید.

بر اساس مصارف و کاربردهای گوناگون، ورق‌های ساندویچ پانل نیز باضخامت‌های مختلف تولیدشده و در بازار عرضه می‌گردد؛ بدین‌ ترتیب که برای مصارف ساختمانی، از ورق با ضخامت 2/0 میلی‌متر تا 2 میلی‌متر، برای پانل ساندویچی دیواری، از ضخامت‌های 4، 6 و 8 سانتی‌متر و برای استفاده در سردخانه‌ها، از ضخامت‌های 10، 5/12، 15، 18 و 20 سانتی‌متر استفاده می‌شود.

همواره به یاد داشته باشید هنگام خرید ساندویچ پانل که با بیشتر شدن ضخامت، به نسبت قیمت ساندویچ پانل نیز افزایش می‌یابد و مصرف‌کنندگان هنگام تهیه و استفاده از پانل‌های ساندویچی، می‌بایست به این نکته توجه ویژه‌ای داشته باشند و بر اساس آن، مناسب‌ترین لایه را جهت پوشش سقف، دیوار و عایق‌بندی محیط خریداری کنند.

ویژگی‌های ساندویچ پانل

استفاده از پانل‌های ساندویچی به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین و باکیفیت‌ترین سازه‌های پوششی و عایق در ساختمان، ویژگی‌های فراوانی را به همراه دارد؛ بعضی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها به شرح، زیر عبارت است از:

  • مقرون‌به‌صرفه بودن و کاهش هزینه‌های اجرای سقف، دیوارکشی، پوشش دیوار و عایق‌بندی محیط‌های مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی

  • طول عمر بالا نسبت به سایر سازه‌های پیش‌ساخته ساختمانی

  • تحمل فشار بسیار بالا و حفظ کیفیت ساختمان

  • مقاومت شیمیایی مطلوب

  • وزن بسیار سبک

  • مقاومت بالا در برابر آتش و حرارت

  • عایق مناسب در برابر صدا، رطوبت، سرما و گرما

قیمت ساندویچ پنل

برای کلیه مهندسان، معماران و مالکان ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری، صنعتی و غیره، هزینه طراحی و ساخت سازه اهمیت فراوانی دارد؛ ازاین‌رو قیمت ساندویچ پنل به‌منظور اجرای دیوارکشی، سقف و عایق‌بندی محیط، تا حد زیادی می‌تواند موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها شود. در این زمینه نیز باید گفت که قیمت پانل‌های ساندویچی بر اساس برند سازنده، نوع مواد اولیه، کیفیت ساخت، ابعاد، اندازه و ضخامت آن تعیین می‌گردد؛ بدین منظور برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و تهیه مناسب‌ترین ساندویچ پانل، باید ابتدا مساحت کل ساختمان و ابعاد هر یک از قسمت‌های آن را اندازه‌گیری نموده و سپس اقدام به خرید این نوع از سازه‌های ساختمانی کنید. اگر با این رویکرد پیش بروید، قطعاً ساخت سازه با سرعت بالا و هزینه کم انجام خواهد شد.

نکته قابل‌توجه اینکه برندهای سازنده ساندویچ پانل در کشور، قیمت‌های متفاوتی از این محصول را ارائه نموده‌اند و مصرف‌کنندگان بر اساس قیمت‌های موجود، اقدام به خرید پانل‌های ساندویچی موردنظرشان می‌کنند. در این‌ خصوص نیز به‌منظور اطمینان خاطر از خرید پانل‌های باکیفیت بالا و قیمت مناسب، توصیه می‌کنیم سازه‌های موردنظرتان را از برندهای معتبر و دارای نشان استاندارد تهیه نمایید.

 

میتوانید مقاله املاک تبریز را نیز مطالعه کنید.

سخن پایانی

اکنون‌که با مفهوم اصلی ساندویچ پانل، خصوصیات، ویژگی‌ها و عوامل مؤثر بر قیمت آن آشنا شدید، می‌توانید متناسب با نیاز و ابعاد محیط، مناسب‌ترین پانل‌های ساندویچی را انتخاب نموده و خریداری کنید. تنها کافی است که به سایت‌های اینترنتی و فروشگاه‌های مستقر در سطح شهر مراجعه کنید و با توجه به نیاز، توان مالی، نوع محیط و ابعاد آن، بهترین پانل را انتخاب نمایید. به امید اینکه مطالب ارائه‌شده مؤثر واقع گردیده باشد. در مطالب بعدی سعی داریم شما را با دیگر ویژگی‌های پانل‌های ساندویچی و عوامل مؤثر بر قیمت آن‌ها آشنا کنیم.

 

مطالب خواندنی