سیکل تبرید تراکمی

سیکل تبرید تراکمی

سیکل تبرید تراکمی با استفاده از تجهیزات و قطعات مختلفی پیاده سازی می شود اما فرآیند کلی در این سیستم ها ثابت می باشد در اینجا قصد داریم شما را با سیکل تبرید تراکمی و مهمترین قطعات آن آشنا نماییم.

 

نحوه عملکرد سیکل تبرید تراکمی

در سیکل تبرید تراکمی ابتدا گاز مبرد در کمپرسور فشرده می شود که در اثر فشرده سازی دمای آن نیز افزایش می یابد و سپس برای کاهش دما به سمت کندانسور هدایت می شود اما این گاز به دلیل مخلوط شدن با روغن کمپرسور ابتدا باید از اویل سپراتور یا همان جدا کننده روغن عبور نماید تا روغن در کل سیکل تبرید پخش نشود.

درون اویل سپراتور پس از جدا سازی روغن از گاز مبرد، روغن به مخزن اویل سپراتور منتقل می شود و پس از رسیدن به میزان لازم مجدد به کمپرسور بر می گردد و گاز مبرد نیز به سمت کندانسور هدایت می شود.

درون کندانسور دمای گاز کاهش می یابد و به دلیل فشار بالایی که دارد در دمایی بالاتر از دمای تقطیر به مایع تبدیل می شود در این مرحله تمام گاز مبرد باید به مایع تبدیل شود و خروج آن به صورت گاز سبب کاهش راندمان سیستم تبرید می شود به همین دلیل باید محاسبات دقیقی برای انتخاب کندانسور انجام شود تا ظرفیت کندانسور و کمپرسور و دیگر تجهیزات سیکل تبرید متناسب با یکدیگر باشند.

مایع مبرد خارج شده از کندانسور به سمت اواپراتور منتقل می شود تا گرما را از محیط مورد نظر ما جذب نماید در این مرحله مایع مبرد قبل از ورود به اواپراتور ابتدا از شیر انبساط عبور می نماید و دچار افت فشار بسیار شدیدی می شود و درون اواپراتور مایع مبرد در حالت ناپایداری قرار دارد و تمایل به تبخیر شدن پیدا می کند که با جذب گرما از محیط اطراف از حالت مایع به گاز تبدیل می شود و سبب کاهش دمای محیط می شود.

با کاهش فشار مبرد درون اواپراتور دمای نقطه تبخیر آن کاهش می یابد و کل مایع مبرد موجود در اواپراتور با جذب گرمای محیط تبخیر می شود و سپس گاز مبرد به سمت کندانسور هدایت می شود.

از سیکل تبرید تراکمی در تجهیزات برودتی مختلفی استفاده می شود که تاثیر بسزایی در زندگی روزمره ما دارد از این سیکل در ساخت تجهیزات تهویه مطبوع، یخچال ها و سردخانه ها استفاده می شود.

در سردخانه ها سیکل تبرید تراکمی دمای محیط را کاهش می دهند و با استفاده از عایق های بسیار قوی که ساندویچ پانل نام دارند از ورود هوای گرم به داخل محیط جلوگیری می نمایند شما می توانید برای آشنایی بیشتر با ساندویچ پانل ها که ویژگی های منحصر به فردی دارند به صفحه مقاله قیمت ساندویچ پانل سقفی مراجعه نمایید تا اطلاعات کاملی کسب نمایید.

اجزای سیکل تبرید تراکمی

در سیکل تبرید تراکمی می توان از تجهیزات و قطعات مختلفی استفاده نمود و در اینجا به مهمترین آنها اشاره می نماییم.

کمپرسور سیکل تبرید تراکمی

کمپرسور های برودتی در مدل های مختلفی چون پیستونی، اسکرال، اسکرو و غیره طراحی و تولید می شوند که هر کدام از این ها ساختار متفاوتی دارند و فشرده سازی را به شیوه متفاوتی انجام می دهند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کمپرسور های تراکمی به شما پیشنهاد می کنیم که به صفحه مقاله کمپرسور بیتزر مراجعه نمایید.

کمپرسور پیستونی

کمپرسور های پیستونی همانطور که از اسم آن مشخص است عملیات فشرده سازی را با استفاده از حرکت رفت و برگشتی پیستون های کمپرسور انجام می دهد این موتور ها به صورت 2 الی 8 سیلندر طراحی و تولید می شوند و هرچه ظرفیت موتور بیشتر باشد تعداد سیلندر های آن افزایش می یابد.

کمپرسور های پیستونی خود در مدل های مختلفی چون دو مرحله ای و باز طراحی می شوند و از کمپرسورهای دو مرحله ای در ساخت تونل های انجماد و سردخانه های زیر صفری استفاده می شود و از کمپرسور های باز معمولا در سیکل تبرید تراکمی با گاز آمونیاک استفاده می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تونل های انجماد به شما پیشنهاد می کنیم که به صفحه محصول تونل انجماد مراجعه نمایید.

کمپرسور اسکرو

کمپرسور های اسکرو مجهز به دو محور مارپیچ می باشند که هنگام روشن شدن کمپرسور این دو محور درون یکدیگر می پیچند و سبب فشرده سازی گاز مبرد می شود به این صورت که مبرد به میان این دو محور هدایت می شود و بر اثر کاهش تدریجی فضا فشرده سازی انجام می شود.

کمپرسور های اسکرو نیز به صورت باز طراحی و تولید می شوند در کمپرسور های باز موتور الکتریکی درون کمپرسور نمی باشد و برای به گردش در آوردن قطعات متحرک از یک الکترو موتور خارجی استفاده می شود.

سیکل تبرید تراکمی کمپرسور

کمپرسور اسکرال

در ساختار کمپرسور های اسکرال از یک محور مارپیچ متحرک و یک محور مارپیچ ثابت برای فشرده سازی گاز مبرد تعبیه شده است به این صورت که محور متحرک درون محور ثابت می چرخد و عملیات فشرده سازی را به خوبی انجام می دهد.

این کمپرسورها معمولا به صورت هرمتیک طراحی می شوند و قطعات متحرک کمتری نسبت به دیگر مدل ها دارند به همین دلیل استهلاک انها پایین می باشد و همچنین صدا عملکرد آن از دیگر کمپرسور ها کمتر می باشد و معمولا از این نوع کمپرسور ها در ساخت چیلر، کولر گازی، یخچال های صنعتی و خانگی استفاده می شود و از آن به ندرت در ساخت سردخانه استفاده می شود.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه چیلر ها به صفحه مقاله قیمت مینی چیلر مراجعه نمایید و اطلاعات کاملی در زمینه این دستگاه تهویه مطبوع پر طرفدار کسب نمایید.

کندانسور سیکل تبرید تراکمی

کندانسور از دیگر تجهیزات مهم در سیکل تبرید تراکمی می باشد این دستگاه در مدل های مختلفی چون هوایی، آبی و تبخیری تولید می شود و هر کدام از این کندانسور ها در شرایط آب و هوایی مختلف راندمان متفاوتی دارند و در ادامه ویژگی های هر کدام را شرح می دهیم.

کندانسور هوایی

کندانسور های هوایی با استفاده از هوای محیط دمای گاز مبرد را کاهش می دهند به همین دلیل شرایط آب و هوایی منطقه تاثیر بسزایی بر روی عملکرد این نوع کندانسور دارد و هرچه دمای هوا پایین تر باشد راندمان کندانسور بیشتر می شود و معمولا پیشنهاد می شود که از این نوع کندانسور در مناطق گرم و خشک استفاده نشود و دلیل آن راندمان پایین کندانسور در این شرایط می باشد.

کندانسور سیکل تبرید تراکمی

کندانسور آبی

کندانسور های آبی راندمان بسیار بالایی دارند و دلیل آن استفاده از آب جهت کاهش دمای گاز مبرد می باشد در این کندانسور ها آب در مجاورت گاز مبرد قرار می گیرد و دمای گاز مبرد را کاهش می دهد این کندانسور ها نیاز به یک منبع آب دارند که در صورت وجود منبع آب طبیعی در منطقه می توان از آن استفاده نمود در غیر این صورت باید از برج خنک کننده استفاده نمود.

کندانسور تبخیری

کندانسور های تبخیری نیز راندمان بالایی دارند این دستگاه از آب و هوا به صورت همزمان برای کاهش دمای گاز مبرد استفاده می نمایند این نوع کندانسور معمولا در ظرفیت های بالا طراحی و تولید می شود و در ساخت سردخانه های صنعتی مخصوصا سردخانه های آمونیاکی مورد استفاده قرار میگیرد.

اواپراتور سیکل تبرید تراکمی

در سیکل تبرید تراکمی اواپراتور ها وظیفه جذب گرما از سیال ثانویه را بر عهده دارند و این دستگاه در دو مدل آبی و هوایی تولید می شود که در سیستم های تبرید بر اساس نیاز مورد استفاده قرار میگیرند به عنوان مثال در ساخت چیلر ها از اواپراتور آب و در ساخت سردخانه از اواپراتور هوایی استفاده می شود و همانطور که از اسم آنها مشخص است اواپراتور های هوایی با هوای محیط تبادل حرارت دارند و اواپراتور های آبی با سیال مایعی که وارد آن می شود تبادل حرارت دارد.

انتخاب اواپراتور سردخانه های میوه کار بسیار حساسی می باشد و شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به صفحه مقاله قیمت سردخانه میوه مراجعه نمایید.

جمع بندی

در اینجا به صورت مختصر سیکل تبرید تراکمی را به صورت مختصر شرح دادیم و برخی از قطعات اصلی آن را به شما معرفی نمودیم اما این موضوع بسیار تخصصی می باشد و شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه صنایع برودتی نوری را در گوگل جستجو و به وبسایت این شرکت مراجعه نمایید تا با سیکل تبرید تراکمی و تمامی تجهیزات آن کاملا آشنا شوید.

 

مطالب خواندنی