میلگرد بناب یا همدان؟ کدام برای صادرات، از استاندارد بالاتری برخوردار است؟

میلگرد بناب یا همدان؟ کدام برای صادرات، از استاندارد بالاتری برخوردار است؟

میلگرد بناب و همدان، به‌دلیل تشابهات زیادی که ازنظر ساختاری با هم دارند، هم در بازار داخل و هم خارج از کشور، رقبای دیرینه محسوب می‌شوند! اما سؤال اصلی اینجاست که کدام یک برای صادرات مناسب‌تر است؟ کدام کارخانه برنده این رقابت است و گوی سبقت را در زمینه صادرات از دیگری خواهد ربود؟ با ما همراه باشید تا به این سؤالات پاسخ دهیم!

بررسی آمارها نشان می‌دهد که از بین تمام محصولات فولادی، میلگرد 36 درصد از حجم صادرات را به خود اختصاص داده است. این موضوع نشان از اهمیت بالای میلگرد صادراتی دارد و این محصول بیشتر به کشورهای عراق، ترکیه، امارات متحده عربی، پاکستان، ارمنستان، روسیه و اخیراً مالزی صادر می‌شود که گواهی بر کیفیت بالای میلگرد صادراتی کشورمان است. این محصولات علاوه بر کیفیت تولید بالا، باید دارای ویژگی‌های دیگری هم باشند که برای صادرات مجوزهای لازم را کسب کنند.

ازجمله این مجوزها باید به دریافت کارت بازرگانی توسط صادرکننده اشاره کرد و همچنین، محصول موردنظر باید گواهی استاندارد قابل‌قبول در سطح بین‌المللی را دارا باشد. گواهی خرید از دیگر مواردی است که برای صادرات میلگرد حتماً به آن احتیاج خواهید داشت. این گواهی شامل قرارداد خرید و مشخصات و قیمت محصول است. بارنامه و مجوز گمرکی برای انتقال کالا از مرز هم موارد دیگری هستند که حتماً باید برای کسب آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهید.

موضوع مهم دیگری که روی صادرات این مقطع فولادی اثرگذار است، قیمت انواع میلگرد است، که این نرخ باتوجه به وضعیت بهای فولاد در سطح جهانی، وضعیت بازار در داخل کشور، نوع میلگرد و استانداردهای آن، اوضاع سیاسی، تحریم‌ها و بسیاری موارد دیگر تعیین می‌شود.

طبق نظر کارشناسان آهن آنلاین:

"باتوجه به‌آن‌که میلگرد جزء اصلی فعالیت‌های عمرانی و ساخت‌وساز است، اطلاع از شرایط و تغییرات قیمت میلگرد امروز به پیمانکاران فعال در این صنایع کمک می‌کند تا برآورد دقیق‌تری برای هزینه نهایی پروژه‌های خود داشته باشند. قیمت روز میلگرد به پارامترهای متعددی مانند نوسانات بازار آهن، نرخ ارز، میزان عرضه‌وتقاضا، میزان عوارض صادراتی و... بستگی دارد. این فاکتورها اثر زیادی بر قیمت میلگردهای 14 و 16 به‌عنوان پرفروش‌ترین سایزهای این محصول دارند."

اما علاوه‌بر قیمت پایه خرید این محصول، هزینه‌های دیگری نیز برای حمل بار و ترخیص آن از مرز، باید در نظر گرفته شود.

میلگردهای تولید‌شده در دو کارخانه راد همدان و ظفر بناب، هر دو از محصولات شناخته شده و محبوب بازار هستند و حجم قابل‌توجهی از صادرات را نیز به خود اختصاص می‌دهند. اما تفاوت‌هایی هم در این محصولات ازنظر قیمت و کیفیت وجود دارد که در ادامه قصد بررسی آن‌ها را داریم:

میلگرد راد همدان، که حدود 5 سال است پا به بازار کشور نهاده است، از سایز 8 تا 32 و بر اساس استاندارد روسی A3 و A4 تولید می‌شود. سالانه حدود 500 هزار تن از این مقطع فولادی وارد بازار شده و بخشی از آن نیز به صادرات به کشورهای خارجی اختصاص پیدا می‌کند. اگر وزن محصولات این کارخانه را با جدول اشتال مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که در گریدهای مختلف، وزن‌ها به این جدول نسبتاً نزدیک هستند. اما به‌طورکلی این مقطع در مقایسه با سایر محصولات از کارخانه‌های مشابه، وزن پایینی دارد و در دسته سبک وزن‌ها قرار می‌گیرد. از‌همین‌رو، قیمت میلگرد همدان نسبتاً ارزان است و خرید آن برای پروژه‌های سبک بسیار مقرون‌به‌صرفه و عاقلانه است.

طبق نظر کارشناسان آهن آنلاین:

"میلگرد‌ راد همدان، با استفاده از بروز‌ترین تجهیزات و ماشین آلات آلمانی و ایتالیایی تولید شده است. این محصول باتوجه به استاندارد‌های روز اروپا، استاندارد ملی ایران SNSO3132 و استاندارد DIN آلمان فرآوری شده و همراه با برگه‌ی آزمایش محصول به بازار عرضه می‌شود. قیمت میلگرد راد همدان باتوجه به نرخ ارز، نوسانات بازار و قیمت مواد اولیه دچار تغییر می‌شود."

میلگرد راد همدان، با کارتی که شناسنامه آن هست، به تصویر کشیده شده است.

کارخانه ظفر بناب، نیز از سال 86 فعالیت خود را آغاز کرده است و سالانه حدود 200 هزار تن میلگرد تولید می‌کند. میلگردهای این کارخانه نیز، از سایز 8 تا 32 و تحت استانداردهای A3 و A4 موجود هستند. ازنظر وزن، این محصولات نزدیکی بسیار زیادی با محصولات مشابه همدان دارند؛ ازاین‌رو می‌توان میلگرد بناب را نیز جزء محصولات سبک و ارزان‌قیمت به‌حساب آورد. به‌طورکلی، به‌جز برخی از ویژگی‌های جانبی و جزئی، میلگردهای بناب و همدان ازنظر قیمت و کیفیت بسیار به یکدیگر نزدیک هستند.

میلگرد ظفر بناب، با شناسنامه اش نشان داده شده است.

همان‌طور‌که در بخش قبل بررسی کردیم، میلگردهای همدان و بناب ازنظر وزن در مقایسه با جدول اشتال، بسیار سبک هستند و به بازه پایین جدول تعلق دارند. همچنین هر‌دو مقطع، تحت استاندارد روسی و در گریدهای یکسان تولید می‌شوند که این موضوع، بیش‌ازپیش به شباهت آن‌ها اضافه می‌کند؛ بنابراین می‌توان گفت ازنظر فنی، تقریباً هر دو کارخانه محصولات مشابهی را وارد بازار می‌کنند. اما بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد که قیمت میلگرد بناب در همه سایزها، اندکی از همتای همدانی خود پایین‌تر است؛ هرچند این تفاوت نرخ چندان محسوس نیست اما در پروژه‌های بزرگ و خصوصاً برای صادرات، می‌تواند تفاوت قابل‌توجهی ایجاد کند.

مطابق با نظر کارشناسان آهن آنلاین:

"قیمت روز میلگرد بناب برای پروژه‌هایی که در شرق و شمال شرق کشور هستند، اهمیت بسیاری دارد. زیرا این پروژه‌ها معمولا مقاطع فولادی مورد نظرشان را از این کارخانه تهیه می‌کنند تا هزینه کم‌تری برای باربری بپردازند. تعداد پروژه‌های این منطقه و میزان نیاز آن‌ها به میلگرد یکی از عواملی است که باعث نوسان قیمت میلگرد ظفر بناب می‌شود."

از‌سوی‌دیگر، نزدیک بودن به مرز ترکیه و همچنین کشورهای روسیه، ارمنستان و آذربایجان، موقعیت مناسب‌تری را برای کارخانه ظفر بناب در جهت صادرات میلگرد، ایجاد کرده است. بدیهی است که، کاهش هزینه‌های حمل بار می‌تواند نظر خریداران خارجی را به سمت کارخانه بناب بیشتر جلب کند. کما این‌که، این کارخانه تنها در 6 ماه نخست سال گذشته، 50 هزار تن میلگرد با ارزش 30 میلیون دلار به کشورهای خارجی صادر کرده است، که در نوع خود آمار کم‌نظیری به‌حساب می‌آید.

سخن پایانی

میلگرد بناب و همدان، هر دو از محصولات محبوب و خوش قیمت بازار داخلی به‌حساب می‌آیند که به‌آرامی در حال نفوذ به بازارهای خارجی هم هستند. این محصولات هر دو برای پروژه‌های سبک و نیمه‌سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما به نظر می‌رسد در بحث صادرات میلگرد، این جغرافیا است که به کمک کارخانه بناب آمده و باعث شده است این کارخانه در زمینه صادرات، حرف‌های بیشتری برای گفتن داشته باشد. اگر قصد مقایسه قیمت و همچنین ویژگی‌های فنی این نوع مقطع را دارید، می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت آهن آنلاین (ahanonline.com/) پاسخ سؤالات خود را پیدا کنید.

مطالب خواندنی