آیا فیلترهای تصفیه آب را باید تعویض کنیم؟

آیا فیلترهای تصفیه آب را باید تعویض کنیم؟

دستگاه تصفیه آب خانگی در سال های گذشته به یکی از پرکاربرد ترین لوازم آشپزخانه ها تبدیل شده است. به دلیل اینکه شناخت مردم از کیفیت آب شهری افزایش یافته است، میتوان گفت افراد بیشتری به دنبال نصب یک دستگاه تصفیه آب خانگی با کیفیت برای خانه خود بوده اند.

اما در این بین سوالی که ممکن است ذهن شما را به خود درگیر بکند این است که آیا دستگاه تصفیه آب نیاز به تعویض فیلتر به صورت دوره ای دارد؟ چرا فروشندگان تصفیه آب اصرار به تعویض فیلترها به صورت دوره های 6 ماهه دارند؟

در این مقاله سعی خواهیم کرد تا به سوالات مطرح شده پاسخ کاملی بدهیم.

تصفیه آب از چه اجزایی تشکیل شده است؟

برای اینکه بتوان به طور دقیق تشخیص داد که آیا تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی امری ضروری است یا خیر باید شناختی جزئی از قطعات به کار رفته در دستگاه تصفیه آب داشته باشیم.

بنابراین در این قسمت از مقاله قصد داریم برخی از مهم ترین قطعات و لوازمی که در یک دستگاه تصفیه آب خانگی استاندارد به کار میروند را معرفی کنیم.

مخزن ذخیره

مخزن دستگاه تصفیه آب از مهم ترین قطعات مربوط به تصفیه آب است. وفتی آب توسط فیلتر های تصفیه آب، فیلتر میشود در نهایت به مخزن هدایت میشود.

کیفیت مخزن ذخیره به این دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است، که آب تصفیه شده در آن نگهداری خواهد شد. در صورتی که کیفیت مخزن تصفیه آب مناسب نباشد، پس از مدتی شروع به واکنش با آب داخل آن خواهد کرد و دوباره آب تصفیه شده را آلوده میکند.

پمپ تصفیه آب

یکی از مهم‌ترین اجزای دستگاه تصفیه آب پمپ افزایش جریان است. این قطعه جزو قطعات برقی تصفیه آب به شمار میرود. از آنجا که ممبران به کار رفته در تصفیه آب اسمز معکوس RO برای اینکه بتواند آب ورودی به آب تصفیه کن را به بهترین نحو فیلتر کند، نیاز به فشار بالای آب دارد. بنابراین به این دلیل پمپ روی دستگاه نصب میشود.

هوزینگ تصفیه آب

سه مرحله اول دستگاه تصفیه آب یا به عبارت دیگر سه فیلتری که در ابتدای تصفیه آب نصب میشود داخل محفظه ای استوانه ای شکل قرار میگیرد. این محفظه استوانه ای شکل هوزینگ نام دارد. کیفیت هوزینگ باید بسیار بالا باشد. به دلیل اینکه آب با فشار بسیار بالایی وارد هوزینگ میشود و اگر این قطعه کیفیت مناسبی نداشته باشد، به راحتی دچار ترک خوردگی و شکستگی میشود.

شیر برقی، سنسور فشار بالا و فشار پایین

شیر برقی دستگاه تصفیه آب یکی از مهم‌ترین قطعات برقی دستگاه تصفیه آب میباشد. این قطعه با سوییچ‌های فشار بالا(های پرشر) و فشار پایین(لو پرشر) کار میکند. زمانی که مخزن تصفیه آب پر میشود، سنسورِ های پرشر در شیر برقی دستور میدهد تا با قطع جریان آب، عملکرد دستگاه را از کار می‌اندازد. همانطور که احتمالا حدس زده اید، این شیر برای عملکرد خود نیاز به جریان برق دارد که این جریان توسط آداپتور یا ترانس تامین میشود.

انواع فیلتر تصفیه آب خانگی

images_1664909875.jpg

در واقع اصلی ترین عمل فیلتراسیون توسط این قطعات انجام میشود. دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس، معمولا دارای 6 مرحله فیلتراسیون است. این شش مرحله عبارتند از فیلتر های الیافی، دو عدد فیلتر کربنی که با نام های فیلتر کربن پودری و کربن بلاک شناخته میشوند، فیلتر ممبران اسمز معکوس به عنوان مهم ترین فیلتر دستگاه، فیلتر پست کربن و همچنین فیلتر مینرال.

البته به این نکته توجه کنید که کیفیت فیلترهای به کار رفته در دستگاه تصفیه آب کاملا وابسته به کیفیت دستگاه است. کیفیت دستگاه هر چقدر بالاتر باشد، قیمت تصفیه آب خانگی بالاتر خواهد بود.

آیا فیلتر های تصفیه آب را باید تعویض کرد؟

بر اساس گفته بسیاری از منابع معتبر آب و تصفیه آب، تعویض فیلترهای RO به طور ایده آل باید هر 6 ماه یکبار انجام شود. این برای اطمینان از اثربخشی بهینه کل سیستم اسمز معکوس شما است. اگر این کار را انجام ندهید، آلاینده ها همچنان در آب آشامیدنی شما وجود دارند.

دلیل اصلی این موضوع نیز تماس مستقیم آب با فیلترهای تصفیه آب است. آب برای تصفیه شدن با فشار زیاد وارد فیلترهای تصفیه آب میشود و در این فیلترها به دلیل وجود سوراخ های بسیار ریز تصفیه میشود.

پس از گذشت زمان حدودا شش ماهه، سوراخ هایی که در این فیلترها وجود دارند پر از املاح مضر شده و کم کم اقدام به آزاد سازی این املاح در آب آشامیدنی میکنند. بنابراین حتما نیاز است که در وقت معین اقدام به تعویض فیلتر تصفیه آب در منزل خود بکنیم.

زمان تعویض هر یک از فیلترها

شش فیلتر اصلی تصفیه آب شامل فیلتر‌های الیافی pp که از الیاف پلی پروپیلن تشکیل شده اند، فیلتر‌های کربنی که در مراحل دو و سه و همچنین پنج وجود دارد و مهم‌ترین فیلتر تصفیه آب یعنی ممبران است.

هر یک از این فیلتر ها زمان مشخصی برای تعویض دارند. مثلا زمان تعویض فیلتر سه مرحله اول تصفیه آب حدود 6 ماه است. فیلتر ممبران بین 1 تا 2 سال و فیلتر پست کربن و مینرال بین 9 ماه تا یک سال زمان تعویض فیلتر آنها فرا میرسد.

همانطور که گفته شد نیز بهترین راهکار این است که هر یک از فیلترها را در زمان مربوط به خود تعویض کنیم. به دلیل اینکه این فیلترها در عملکرد یکدیگر تاثیر میگذارند. اگر در زمان درست تعویض نشوند، ممکن است عمر دیگر فیلترها را نیز کاهش دهند.

مرکز معتبر تعویض فیلتر تصفیه آب کجاست؟

images_1664909894.jpg

بسیاری از افرادی که دستگاه تصفیه آب دارند، زمانی که به تعویض فیلتر تصفیه آب میرسند دچار مشکل و دغدغه میشوند. بسیاری از سرویسکاران تصفیه آب وجود دارند که هنگام تعویض فیلتر آب تصفیه کن اقدام به نصب فیلترهای بی کیفیت و متفرقه میکنند.

بهترین راه برای اجتناب از برخوردن به چنین افرادی، تماس با یک مرکز تخصصی تعمیر و سرویس تصفیه آب است. به دلیل اینکه زمانی که از یک مرکز معتبر اقدام به خرید تصفیه آب میکنیم، اطمینان داریم که تصفیه آب به دست بهترین تکنسین ها تعمیر و یا سرویس خواهد شد.

شرکت تصفیه آب پاکاب گستر شیرمحمدی یکی از بزرگترین ارائه دهندگان سرویس و خدمات تصفیه آب در سراسر تهران و اطراف تهران است. انواع خدمات ارائه شده توسط بخش سرویس و خدمات پاکاب گستر به شرح زیر است:

خدمات پاکاب گستر

  1. تعویض فیلتر تصفیه آب خانگی و نیمه صنعتی
  2. نصب دستگاه تصفیه آب خانگی
  3. مشاوره رایگان در انتخاب بهترین تصفیه آب
  4. نصب مجدد آب تصفیه کن در صورت نقل مکان
  5. سرویس دوره ای تصفیه آب
  6. تعمیر دستگاه آب تصفیه کن خانگی
  7. تعویض قطعات تصفیه آب خانگی
مطالب خواندنی