دستورالعمل استاندارد خرید نهال گردو و کاشت آن در باغ برگرفته از تجربیات باغداران حرفه‌ای چیست؟

دستورالعمل استاندارد خرید نهال گردو و کاشت آن در باغ برگرفته از تجربیات باغداران حرفه‌ای چیست؟

دستورالعمل استاندارد خرید نهال گردو و کاشت آن در باغ برگرفته از تجربیات باغداران حرفه‌ای چیست؟

باغداران حرفه‌ای همواره به دنبال دستیابی به باغی هستند. که علاوه بر سلامت کامل، بتواند بیشترین باردهی را برای آنها به همراه داشته باشد. آنها تمامی نکات لازم درباره نحوه انتخاب؛ کاشت و پرورش درخت را میدانند. و با به کارگیری این نکات؛ یک باغ پربار پرورش می‌دهند. در این مطلب قصد داریم تا 10 راز مهم درباره خرید نهال گردو و کاشت آن در باغ که باغداران حرفه‌ای به شما نمی‌گویند را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

 

10 راز مهم درباره خرید نهال گردو و کاشت آن در باغ که باغداران حرفه‌ای به شما نمی‌گویند، چیست؟

همانطور که میدانید آگاهی از اصول کاشت و پرورش درختان گردو؛ به تنهایی برای رسیدن به یک باغ پرمحصول کافی نیست. انتخاب رقم مناسب و خرید آن از مرکز معتبر فروش نهال گردو؛ به علاوه نگهداری صحیح و حفظ سلامت درختان گردو؛ شما را تا رسیدن به باردهی حداکثری یاری میکند. در این بخش قصد داریم تا مهم‌ترین نکات اساسی که باغداران حرفه‌ای در انتخاب؛ خرید و کاشت نهال گردو رعایت میکنند را بررسی نماییم.

10 راز مهم درباره خرید نهال گردوی پرمحصول برای باغ در هر شهری چیست؟

خرید نهال گردو مناسب و سازگار با شهرتان؛ مانند هر عمل دیگری در باغداری نیازمند به تخصص و آگاهی از نکات مربوط به هریک از ارقام نهال گردو است. شما باید پیش از خرید نهال گردو با جمع آوری اطلاعاتی همچون آب وهوا، شرایط آب وهوایی و اقلیمی؛ ارتفاع از سطح دریا؛ حداقل دمای سرد و گرم در منطقه؛ احتمال سرمازدگی پاییز و بهاره؛ شرایط خاکی و آبی و... از شرایط فعلی موجود در باغتان آگاه شوید. و تا حد امکان با انجام اصلاحاتی؛ شرایط را برای کاشت و پرورش نهال‌های گردو آماده سازی نمایید. و اما آگاهی از هریک از موارد فوق چه کمکی به ما میکند؟

  1. ارتفاع از سطح دریای منطقه و درخت : هر شهری از کشورمان دارای ارتفاع از سطح دریای مشخصی است. ارتفاع از سطح دریا، دربرگیرنده فاکتورهای مهم اقلیمی؛ آب وهوایی؛ رطوبت و خشکی و... در منطقه می‌باشد. که برروی گیرایی و عدم گیرایی نهال‌های گردو تاثیرگذار است. ارتفاع از سطح دریای سازگار با هر رقم گردو؛ در سایت پالیز به طور دقیق بیان شده است. بنابراین شما می‌توانید با مقایسه این دو مقدار؛ بهترین و سازگارترین رقم گردو را برای باغتان انتخاب کنید.
  2. شرایط آب وهوایی و اقلیمی : آب وهوای غالب در منطقه شما چیست؟ آیا در منطقه سردسیری و با زمستان‌های طولانی قرار دارید؟ در این صورت باید ارقام سردسیری گردو؛ مثل نهال گردو کانادایی تیپ 9 را در باغ بکارید. و اما اگر در منطقه گرمسیری با بارش‌های کمتر و پراکنده قرار دارید؛ به شما ارقام نهال گردو گرمسیری؛ مثل نهال گردو کانادایی تیپ 6 و یا پکان آمریکایی را توصیه میکنیم. بهترین آب وهوا و شرایط اقلیمی‌برای کاشت اکثر ارقام نهال گردو؛ آب وهوای معتدل است. شما می‌توانید نهال گردو کانادایی تیپ 4 را در این شرایط آب وهوایی کاشته و بالاترین سودآوری را از باغ به ارمغان داشته باشید.
  3. رطوبت و خشکی در منطقه : همانطور که خشکی زیاد در منظقه باعث ضعیف شدن درختان خواهد شد. رطوبت زیاد نیز می‌تواند بیماری‌های قارچی و عفونی را در برخی از ارقام به همراه داشته باشد. بنابراین پیش از خرید نهال گردو از میزان بارندگی در باغتان آگاه شوید.
  4. بیماری و آفت : در باغ‌هایی که سابقه وجود بیماری و یا آفت وجود دارد. ممکن است اثرات این بیماری و آفت به طور کلی از بین نرفته باشد. و با کاشت ارقام جدید در باغ؛ درختان را مبتلا کند. در این مناطق علاوه بر انجام اصلاحات لازم در خاک؛ باید از ارقام مقاوم‌تر برای کاشت در باغ استفاده کنید.
  5. احتمال سرمازدگی پاییزه و بهاره : اگر سابقه سرمازدگی در برخی از باغ‌ها وجود دارد. این مناطق ممکن است؛ در سالهای بعدی نیز دچار سرمازدگی شوند و محصولشان از بین برود. در این باغ‌ها شما باید حتما از ارقام دیرگل در باغ بکارید. همچنین نکات مربوط به محافظت از درختان را به خوبی رعایت نموده تا از سوختن جوانه‌های گل در اوایل فصل بهار پیشگیری کنید.
  6. شرایط خاکی : خاک باغ شما باید برای کاشت نهال گردو مناسب باشد. جنس خاک؛ شوری؛ ph، وجود عناصر معدنی در خاک، باید مورد بررسی قرار گیرد. از این رو با انجام آزمایش خاک که در بخش مقالات سایت پالیز به صورت مفصل شرح داده شده است. از شرایط خاکی باغتان آگاه شوید. سپس با انجام اصلاحات؛ کوددهی و مخلوط کردن بخش‌های مختلف خاک با یکدیگر و زهکشی؛ خاک باغ خود را برای احداث باغ آماده سازی نمایید.
  7. شرایط آبی : مهم‌ترین بخش تغذیه درختان؛ آبیاری منظم و کافی آنها است. پیش از احداث باغ تصمیم بگیرید که با توجه به شرایط آب وهوایی و اقلیمی در منطقه تان قصد دارید باغ دیمی بکارید یا با آبیاری منظم درختانتان را تغذیه میکنید. لازم است بدانید درختانی که به صورت منظم آبیاری میشوند؛ معمولا باردهی باکیفیت‌تر و بیشتری خواهند داشت. سپس روش آبیاری باغ را انتخاب کنید. بهترین روش برای آبیاری باغ، استفاده از آبیاری تحت فشار بابلر است. همچنین می‌توانید از روش آبیاری تشتکی و ثقلی نیز بهره ببرید. آب آبیاری باغ باید به روش اشاره شده در سایت پالیز مورد آزمایش قرار گیرد.
  8. حداقل دمای سرد و حداکثر دمای گرم : در کنار آگاهی از آب وهوای غالب در منطقه؛ شما باید از حداقل دمای سرد و حداکثر دمای گرم در منطقه نیز آگاه شوید. باید بدانید آیا درخت گردو می‌تواند حداقل و حداکثر دمای منطقه را تحمل کنند یا خیر؟ همچنین اینکه طول دوره سرمای منطقه قادر به پاسخگویی به نیاز سرمایی درختان گردو می‌باشد یا خیر؟
  9. شیب زمین : اگر باغ شما در منطقه‌ای با شیب شمالی واقع است. میوه‌های باغ زودتر میرسند. از طرفی احتمال سرمازدگی ناگهانی در فصل بهار افزایش خواهد یافت. درختانی که در شیب جنوبی کاشته شوند؛ نور خورشید را بهتر دریافت میکنند.
  10. نحوه دریافت نور خورشید : درختان برای تولید انرژی و انجام عمل فتوسنتز نیاز دارند تا دست کم 8 ساعت از طول روز را در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند. از این رو توصیه میکنیم نهال گردو را در مناطق سایه مثل کنار دیوار نکارید. همچنین کاشت نهال در فواصل استاندارد و هرس منظم و تخصصی، به دریافت بهتر نور خورشید کمک میکند.

با کسب آگاهی از موارد فوق و مقایسه آن با شرایط مطلوب نهال می‌توانید بهترین و سازگارترین رقم را برای باغتان انتخاب کنید. اطلاعات مربوط به هریک از ارقام نهال گردو در سایت پالیز به طور مفصل شرح داده شده است. شما باغداران محترم می‌توانید پس از مطالعه اطلاعات محصول؛ بهترین نهال گردو را برای باغ خریداری کنید.

نهال گردوی شناسنامه دار را از کجا بخریم؟

پس از آگاهی از شرایط مناسب برای احداث باغ و پرورش درختان گردو؛ نوبت به خرید بهترین نهال گردو میرسد. لازم است بدانید؛ نهال گردوی شناسنامه دار؛ بهترین رقم برای باغ شما به حساب میایند. از مزایای خرید نهال گردو شناسنامه دار می‌توان به کاهش ریسک‌های خرید؛ کیفیت بالا و تضمین شده نهال و همچنین پشتیبانی از آن، توسط نهالستان گردو اشاره نمود. نهال گردوی شناسنامه دار را فقط و فقط از نهالستان معتبر گردو که دارای مجوز رسمی از موسسه ثبت نهال و بذر می‌باشد خریداری نمایید. به همراه نهال گردوی شناسنامه دار؛ شناسنامه رقم به صورت لیبل وجود دارد. همچنین این ارقام به همراه گواهی سلامت؛ گارانتی 2 ساله؛ گواهی عاری از آفات و کارت قرنطینه برای باغداران محترم ارسال میشوند.

چگونه می‌توانیم نهال گردوی سالم را تشخیص دهیم؟

پس از خرید نهال گردو از نهالستان معتبر گردو؛ نوبت به بررسی سلامت نهال‌ها میرسد. لازم است بدانید نهال گردو شناسنامه دار باید دارای شناسنامه چسبانده شده برروی پیوند خود باشد. طول آن حداقل 40 سانتیمتر بوده و هیچ گونه شکستگی و یا آفت و بیماری برروی آن دیده نشود. پایه و پیوند برروی یکدیگر عمود باشند. ریشه نهال کامل سالم و قوی و دارای 3 شعبه اصلی باشد. نهال‌های بیمار و یا آفت زده را به هیچ عنوان در باغ نکارید.

10 راز مهم درباره نحوه کاشت نهال گردو در هر باغی چیست؟

برای دستیابی به باغی پرمحصول تنها و تنها خرید نهال گردو پرمحصول سازگار و کاشت آن در باغ کافی نیست. در این بخش قصد داریم تا روش صحیح کاشت نهال گردو و حفظ سلامت درختان را بررسی کنیم.

  1. نهال گردو را در چه فصلی بکاریم که بیشترین گیرایی را به همراه داشته باشد؟ برای گیرایی بهتر؛ باید درختان را در دوره خوابشان در باغ بکارید. بهترین زمان برای کاشت درختان گردو از اواخر پاییز تا اواخر اسفند است. با کاشت نهال گردو در فصل پاییز؛ باردهی نهال یک سال زودتر آغاز می‌شود.
  2. گودال‌های کاشت را باید در چه اندازه‌ای حفر کنیم؟ گودال باید بین 80 تا 110 سانتیمتر باشد تا به ریشه نهال در هنگام کاشت فشاری وارد نشود.
  3. فاصله کاشت استاندارد نهال گردو چقدر است؟ فاصله استاندارد در بین نهال‌های گردو باید براساس نوع خاک؛ نوع رقم؛ طرح توجیهی؛ شیب زمین و ارتفاع درخت در دوران بزرگسالی تعیین شود. به طور کلی فاصله 6 تا 7 متر مربع بین درختان گردو مناسب است.
  4. چه زمانی باید گودال را در خاک حفر کنید؟ هنگام اصلاح خاک و زهکشی آن؛ یک فصل پیش از کاشت نهال گردو؛ باید گودال کاشت ایجاد شود.
  5. کوددهی درختان گردو در هنگام کاشت چگونه است؟ در هنگام کاشت نهال گردو نیازی به کوددهی وجود ندارد. و کوددهی باید براساس نتایج آزمایش خاک انجام شود. البته استفاده از اسید هیومیک می‌تواند به افزایش احتمال گیرایی نهال کمک کند.
  6. ضد عفونی و پرالیناژ نهال گردو چیست و چگونه انجام می‌شود؟ عملیات پرالیناژ برای گیرایی بهتر نهال گردو و ضدعفونی آن از هرگونه بیماری و آفت و قارچ انجام میگیرد.

     

    نحوه ساخت محلول ضد عفونی (پرالیناژ) : 50 لیتر آب+ 2.5 کیلوگرم کود دامی الک شده+ 5 کیلوگرم خاک رس الک شده+ 75 گرم نوعی قارچ کش مثل قارچ کش کاپتان.

    نهال را تا طوقه در این محلول فرو کنید.

  7. نهال‌های گردو را چگونه بکاریم؟ هنگام ایجاد چاله کاشت؛ خاک چاله را نگهدارید که دوباره برای پرنمودن چاله از آن استفاده نمایید. پس از قرار دهی نهال درون خاک اطراف آن را به آرامی به وسیله خاک و اسید هیومیک پر کنید. پس از پر شدن چاله روی آن را با ضربه سفت کنید.
  8. آبیاری نهال گردو چگونه است؟ نهال‌های گردو در طول مسیر، مدت زیادی را بدون آب مانده اند. از این رو باید بلافاصله پس از کاشت نهال؛ آنها را آبیاری نمایید. آبیاری هر نهال به وسیله 10 لیتر آب انجام می‌شود. پس از آبیاری اول؛ خاک کمی فرونشست میکند. و باید مجددا روی آن را با خاک پر کنید. اطراف طوقه کمی بیشتر خاک بریزید که در هنگام آبیاری؛ طوقه خیس نشود. سپس در مرحله دوم آبیاری، مجددا 10 لیتر آب در قسمت سایه انداز نهال بریزید. مرحله سوم آبیاری 6 روز پس از کاشت و با 10 لیتر آب انجام می‌شود.
  9. آیا لازم است نهال گردو را در هنگام کاشت هرس کنیم؟ خیر نیازی به هیچ گونه هرسی در زمان کاشت وجود ندارد. اولین مرحله هرس نهال گردو 1 سال پس از کاشت است.
  10. در مناطق بادخیز چگونه از نهال گردو محافظت کنیم؟ در این مناطق باید با استفاده از قیم از خم شدن و شکستگی نهال‌ها پیشگیری نمود. قیم باید بین 1.5 تا 2 متر باشد.

نتیجه گیری

نهالستان پالیز با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی با افتخار بیش از نیم قرن است که به تولید انواع ارقام نهال گردو مناسب برای کاشت در سرتاسر شهرهای کشور اقدام نموده است. این مرکز دارای مجوز رسمی از موسسه ثبت نهال و بذر؛ شناسنامه معتبر و گواهی رسمی و تاییدیه از جهاد کشاورزی می‌باشد.

کارشناسان ما در نهالستان پالیز همه روزه آماده خدمت رسانی و ارائه مشاوره‌های رایگان در حوزه نحوه خرید نهال گردو؛ کاشت و پرورش و همچنین مبارزه با آفت و بیماری به شما باغداران محترم می‌باشند.

پس از دریافت مشاوره رایگان و ثبت سفارش؛ کلیه نهال‌های گردو در اسرع وقت و به همراه شناسنامه معتبر؛ کارت گارانتی 2 ساله معتبر از سوی نهالستان پالیز؛ گواهی عاری از آفت، گواهی سلامت و کارت قرنطینه برای شما باغداران محترم ارسال میشوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر شما باغداران محترم می‌توانید مقالات و ویدیوهای ما را در سایت پالیز به ادرس paliznahal.ir مشاهده فرمایید.

شماره تماس : واحد پشتیبانی و فروش نهالستان پالیز ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸ – ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

آدرس دفتر : آذربایجان غربی، میاندوآب، خیابان ۲۴ متری فرهنگیان شرکت پالیز

آدرس گلخانه : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، کمربندی شمالی، میدان ولایت، اتوبان ولایت

مطالب خواندنی