شناخت عملکرد لامپ حرارتی

شناخت عملکرد لامپ حرارتی

 

لامپ حرارتی چیست؟

لامپ حرارتی که با نام لامپ گرمایی نیز در بازار شناخته می‌شود، نوعی لامپ رشته‌ای است که برای تولید گرما می‌تواند گزینه ی مناسبی باشد. این لامپ‌ها حاوی نوعی فیلتر مخصوص هستند که این فیلتر‌ها وظیفه ی انتشار اشعه مادون قرمز را دارند. همان طور که می دانید، همه ی اشیای پیرامون ما اشعه ی مادون قرمز را منتشر می‌کنند. اما اشیایی که داغتر باشند، اشعه ی بیشتری را منتشر می‌کنند. از همین رو، می‌توان گفت که لامپ‌های حرارتی به دلیل گرمای بالایی که دارند، می‌توانند اشعه ی مادون قرمز بیشتری را تولید نمایند.

 

نحوه عملکرد لامپ حرارتی

همان طور که می دانید عملکرد لامپ‌های قدیمی به این شکل بود که با افزایش دما، رشته‌ای به نام رشته ی تنگستن در داخل این لامپ‌ها گرم شده و باعث تولید نور مرئی می شد. لامپ حرارتی یا همان به اصطلاح لامپ گرمایی دارای بازتابنده هایی است که برای تمرکز گرما در یک نقطه ی مشخص عمل می‌کنند. این لامپ‌ها معمولا با مصرف 200 تا 250 وات انرژی الکتریسیته می‌توانند عملکردی به مراتب بهتر از گرمکن‌های تابشی داشته باشند. فیلتر‌های موجود در داخل لامپ‌های حرارتی باعث کاهش نور مرئی شده و از این طریق می‌توانند گرمای بیشتری را تولید نمایند.

کاربرد لامپ‌های حرارتی

اگر بخواهیم در رابطه با لامپ حرارتی و کاربرد‌های آن صحبت کنیم، می‌توانیم به طیف گسترده‌ای از موارد در این حوزه اشاره داشته باشیم. به طور کلی این کاربرد‌ها در 3 طیف مختلف دسته بندی می شوند که این موارد به قرار زیر می‌باشند:

1_ استفاده برای عملیات درمانی انسانی:

  • تسکین دهنده عضلات و استراحت عضلات
  • درمان و تسکین درد‌های عصبی
  • ترمیم زخم به خصوص زخم‌های دیابتی
  • درمان عفونت‌های پوستی، جوش، آکنه و سوختگی
  • در فیزیوتراپی برای درمان و کنترل درد
  • بالا بردن گردش خون و درمان بیماری هایی همچون واریس و ورم رگ ها
  • بهبود وضعیت پوست و کاهش چین و چروک و افتادگی پوست

2_ استفاده در محیط‌های تفریحی

  • استفاده در رستوران‌ها و کافه‌ها به عنوان نوعی سیستم گرمایشی
  • استفاده در مراکز تفریحی سرباز برای تولید گرما

3_ تامین گرمایش برای حیوانات خانگی و مرغداری ها:

  • ایجاد گرما برای پرندگان خانگی
  • درمان بیماری‌های پوستی و انگل‌ها در حیوانات خانگی
  • استریلیزاسیون محیط‌های نگهداری حیوانات خانگی
  • استفاده در مرغداری‌ها در زمان تولد جوجه‌ها برای تولید گرمای بیشتر

البته اگر بخواهیم به طور جزئی‌تر در رابطه با کاربرد‌های لامپ حرارتی صحبت کنیم می‌توانیم به مواردی همچون استفاده در ابزار‌های دید در شب، ریموت دستگاه ها، انتقال اطلاعات در تلفن همراه، شناسایی الیاف و ... اشاره داشته باشیم.

Bombillas de color rojo con casquillo bayoneta BC B22 y efecto llama (4 unidades de 60 W) : Amazon.es: Iluminación

لامپ گرمایی

عوارض استفاده از لامپ‌های حرارتی

طبیعی است استفاده از هر نوع وسیله‌ای در کنار مزایایی که دارد می‌تواند دارای معایبی نیز باشد. از همین رو، می‌توان گفت که لامپ حرارتی هم از این موضوع مستثنی نبوده و می‌تواند عوارضی را برای انسان به دنبال داشته باشد. از آن جایی که اشعه مادون قرمز موجود در این لامپ‌ها تا عمق 4 سانتی متری بدن نفوذ می‌کنند می‌توان گفت که بیشترین صدمه آن به پوست و چشم می‌باشد.

با توجه به این که حدود 65 درصد از اشعه مادون قرمز قبل از این که جذب شوند، وارد سلول‌های پوستی می شوند، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات پوستی در افراد شود. ورود این اشعه به پوست باعث افزایش ترشح هورمون MMP-1 می‌شود. این هورمون عامل اصلی در ایجاد مشکلات پوستی از جمله پیری زودرس می‌باشد. این اشعه همچنین برای پوست هایی که دارای خالکوبی می‌باشند، می‌تواند به عنوان یک خطر جدی در ایجاد بیماری‌های پوستی شناخته شود.

علاوه بر مشکلات پوستی، آسیب دیدگی چشم یکی دیگر از عوارض لامپ حرارتی می‌باشد. عدسی چشم نسبت به اشعه موجود در این لامپ‌ها بسیار حساس بوده و اگر تابش این اشعه به مدت طولانی باشد ممکن است باعث ایجاد آب مروارید در چشم شود. همچنین، اشعه مادون قرمز می‌تواند به مرور زمان به پروتئین‌های چشم که باعث عملکرد طبیعی آن می‌شود، آسیب زده و در نهایت باعث کاهش بینایی در طولانی مدت شود.

عصر ایران - لامپ‌های حرارتی مادون قرمز تولید می شوند - صاحب‌خبر

موارد استفاده از لامپ حرارتی

مطالب خواندنی