داکت اسپلیت چیست و چگونه کار می‌کند

داکت اسپلیت چیست و چگونه کار می‌کند

 

داکت اسپلیت چیست و چگونه کار می‌کند

سیستم‌های تهویه هوای مطبوع توسط برندهای مختلف و با سیستم عملکرد مختلف تولید می شوند. داکت اسپلیت یکی از انواع سیستم تهویه مطبوع است که بخاطر نوع سیستم سرمایشی و گرمایشی آن برای هر چهار فصل سال بهترین گزینه محسوب می‌شود. برای انتخاب و تهیه داکت اسپلیت مناسب قصد داریم در این مقاله به انواع و عملکرد آن بپردازیم.

داکت اسپلیت چیست

در بازار امروزه، سیستم‌های تهویه هوای مطبوع مختلفی وجود دارند که یکی از آن سیستم‌ها داکت اسپلیت می‌باشد. داکت اسپلیت در سیستم سرمایشی مانند کولر گازی عمل می‌کند و از این حیث شباهت هایی با کولر گازی دارد.

سیستم گرمایشی داکت اسپلیت متفاوت با کولر گازی بوده و از این رو در فصل گرما گزینه مناسبی برای تامین گرمای محیط است. داکت اسپلیت‌ها انواع مختلفی داشته و هر مدل آن نیز ویژگی‌های مختلفی دارند. برای خرید داکت اسپلیت باید در مورد نوع موتور و ویژگی‌های آن آشنا شده و سیستم متناسب با شرایط آب و هوایی و فضایمان را خریداری کنیم.

انواع داکت اسپلیت

داکت اسپلیت در دو نوع موتور اینورتر و معمولی توسط برندهای مختلف تولید می‌شود. در واقع داکت اسپلیت دارای دو نوع موتور الکتریکی می‌باشد:

  • موتور اینورتر
  • موتور معمولی

در نوع موتور اینورتر، دور موتور نسبت به میزان دمای اتاق متغییر بوده و همچنین با سرعت بیشتری کار می‌کند اما در نوع معمولی دور موتور در دماهای مختلف و سیستم سرمایشی و گرمایشی ثابت است.

در نوع موتور اینورتر دور موتور نسبت به تنظیمات شما برای اندازه دمای اتاق متغییر بوده و زمانیکه اتاق گرم است دور موتور زیاد می‌شود و زمانیکه اتاق سرد است دور موتور کاهش می یابد. در نتیجه کیت اینورتر یک مزیت محسوب شده و باعث بهینه سازی مصرف انرژی می‌شود.

بخاطر متغییر بودن دور موتور در مصرف میزان انرژی صرفه جویی شده و انرژی بطور بهینه استفاده می‌شود. اما در داکت اسپلیت معمولی دور موتور با تنظیم دستی کم و زیاد شده و کمپرسور خاموش و روشن می‌شود در نتیجه میزان انرژی بیشتری مصرف می‌کند.

نحوه عملکرد داکت اسپلیت

برای آشنایی بیشتر و انتخاب مناسب داکت اسپلیت خوب است که با نحوه کارکرد این سسیستم تهویه هوای مطبوع آشنا شده و با علم و آگاهی بیشتری نسبت به نوع و نحوه کارکرد آن، اقدام به خرید کنیم. داکت اسپلیت‌ها دارای سیستم گرمایشی و سرمایشی بوده و برای سرد کردن فضا در فصل تابستان و گرم کردن محیط در فصل سرما مورد استفاده قرار می گیرند.

  • عملکرد سیستم سرمایشی دستگاه
  • عملکرد سیستم گرمایشی دستگاه

نحوه عملکرد سیستم سرمایشی

سیستم سرمایشی داکت اسپلیت‌ها شبیه به سیستم سرمایشی کولر گازی است اما سیستم گرمایشی آنها متفاوت است. در داکت‌ها نیز چرخیدن گاز مبرد در کمپرسور و سیکل تبرید باعث تولید هوای سرد و در نتیجه سرد شدن فضا می‌شود. به این صورت که گاز مبرد وارد کمپرسور شده و متراکم می‌شود. پس از آن گاز مبرد متراکم شده توسط لوله‌های مبرد به هواساز یا همان اوپراتور منتقل شده و باعث خنک شدن هوا می‌شود.

سیستم کمپرسور در زمانیکه دمای اتاق گرم می‌شود دوباره فعال شده و این سیکل را مرتبا تکرار می‌کند تا فضا را خنک نگه دارد. در نتیجه کمپرسور مرتبا خاموش و روشن می‌شود. همانطور که در انواع موتور داکت اسپلیت گفتیم، موتور داکت دارای دو نوع موتور اینورتر و معمولی است. در موتور اینورتر، کیت اینورتر بر روی کمپرسور نصب شده و از خاموش و روشن شدن مداوم آن جلوگیری می‌کند.

کیت اینورتر باعث می‌شود تا در زمانیکه اتاق سرد است دور موتور کاهش یافته و زمانیکه اتاق گرم می‌شود دور موتور افزایش می یابد. در نتیجه از خاموش و روشن شدن مداوم کمپرسور جلوگیری کرده و در مصرف انرژی صرفه جویی می‌شود. کیت اینورتر یک فناوری به روز و پرکاربرد در صنعت امروزه است که باعث متغیر شدن سرعت دور موتور شده و در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کند.

گاز مبرد در داکت اسپلیت‌های با موتور معمولی R22 و در داکت اسپلیت‌های با موتور اینورتر R410 است. گاز مبرد R22 گاز سالمی نبوده و برای محیط زیست خطرات و مضراتی را ایجاد می‌کند اما گاز مبرد R410 یک گاز سازگار با محیط زیست بوده و ضرر کمتری به لایه ازن می رساند. در نتیجه تهیه و استفاده از داکت اسپلیت با موتور اینورتر مزایای بهتری داشته و در هزینه انرژی مصرفی شما تاثیر بسزایی دارد.

نحوه عملکرد سیستم گرمایشی

سیستم گرمایشی داکت اسپلیت کارکرد متفاوتی با سیستم گرمایشی آن داشته و علیرغم سیستم سرمایشی، در سیستم گرمایشی خود شباهتی به کولر‌های گازی ندارد. در یونیت داخلی داکت اسپلیت، کویل آب گرم جهت تولید گرما جاسازی می‌شود. آب گرم از آبگرمکن، پکیج یا موتور خانه وارد کویل آب گرم شده و در آن جریان می یابد. با چرخیدن آب گرم، کویل گرم شده و باعث گرم شدن هوا می‌شود. در نتیجه یونیت خارجی یا همان اپراتور خارجی در فصل زمستان خاموش می‌باشد.

نصب داکت اسپلیت

داکت اسپلیت دارای دو یونیت داخلی و خارجی می‌باشد. یونیت خارجی در قسمت بیرونی ساختمان نصب شده و یونیت داخلی به صورت توکار، در سقف کاذب یا قسمت هایی که محل استراحت دائمی شما نیستند، مانند راهرو نصب می شوند. از آنجاییکه یونیت داخلی با صدا کار می‌کند، قرار گرفتن آن در اتاق خواب و یا مکانی که در آن استراحت می‌کنیم نامناسب است.

کمپرسور و موتور داکت اسپلیت در یونیت خارجی قرار دارد، در نتیجه بهتر است در جایی نصب شود که کمتر در معرض نور مستقیم آفتاب باشد. برای سرمایش و گرمایش تمام خانه، باید قبل از خرید و نصب داکت اسپلیت، یک متخصص لوله کشی و نصب، واحد را بصورت توکار لوله کشی کند. بعد از لوله کشی و با در نظر گرفتن متراژ آپارتمان و میزان فضای نصب، داکت اسپلیت خریداری و نصب گردد.

ابعاد و ظرفیت داکت اسپلیت

برای مناسب بودن میزان خنک کنندگی و گرمایشی داکت اسپلیت، باید سیستم متناسب با فضای ساختمان را تهیه کنیم. چراکه اگر ظرفیت سیستم کمتر از متراژ ساختمان باشد، برای گرم کردن یا سرد کردن فضا باید بیشتر کار کرده و میزان انرژی بیشتری مصرف می‌کند.

یک حساب سرانگشتی برای انتخاب سیستم متناسب با فضا و نیاز شما وجد دارد و آن این است که شما باید میزان ارتفاع سقف را در مساحتی از ساختمان که در طول روز می خواهید خنک یا گرم بماند ضرب کنید. برای مثال:

(ارتفاع سقف 2.5 متر × مساحت ساختمان به مترمربع = مقدار وات مصرفی)

هرچند واحد ظرفیت داکت اسپلیت‌ها but بر ساعت است. داکت اسپلیت‌ها معمولا با ظرفیت‌های 18000 تا 60000 but توسط برندها تولید می شوند. در نتیجه بهتر است سیستم متناسب با متراژ ساختمان، شرایط جغرافیایی و یا تعداد اتاق‌ها تهیه کنید. میزان آفتاب گیر بودن فضا و نوع آب و هوایی نیز در انتخاب موثر است.

مینی اسپلیت‌های 18000 btu برای آپارتمان‌های با فضای 45 متری مناسبند و داکت اسپلیت‌های با ظرفیت 60000 btu برای فضاهای بزرگ و آپارتمان‌های متراژ 170 متر مناسبند.

داکت اسپلیت متناسب با شرایط آب و هوایی

برای تهیه سیستم تهویه مطبوع باید شرایط جغرافیایی و آب و هوایی مان را در نظر بگیریم. در قسمت مشخصات فنی داکت اسپلیت ها، تناسب دستگاه با آب و هوای جغرافیایی مشخص شده است. در داکت اسپلیت‌ها ویژگی‌های خاص هر وضعیت آب و هوایی وجود دارد.

شرایط آب و هوایی گرم و شرجی و گرم و خشک از لحاظ تهیه دستگاه و نوع نصب متفاوتند. در شرایط آب و هوایی گرم و شرجی مناطقی که نزدیک به دریا هستند، باید در مورد مکان نصب دستگاه و نوع نصب دقت کرد تا افراد بتوانند از میزان گرمایشی یا سرمایشی بهتر و با کیفیت تری برخوردار شوند.

داکت اسپلیت بخاطر سیستم داخلی و قدرت سرمایش و گرمایش بهترین گزینه برای استفاده در آب و هوای شرجی است. اما باید توجه داشت که در آب و هوای گرم و شرجی مانند شمال و جنوب در کشور ما، باید یونیت خارجی و یونیت داخلی به طور کامل عایق شده و در محل مناسبی قرار بگیرند.

در آب و هوای خشک و بدون رطوبت و بارندگی، داکت اسپلیت‌ها بخاطر سیستم گرمادهی و سرمادهی متناوب و پیوسته، گزینه مناسبی محسوب می شوند. داکت‌ها برای آب و هوای خشک دارای کمپرسور پیستونی هستند. این کمپرسورهای باد ساز در هوای گرم و خشک بخوبی فضا را خنک نگه می دارند.

در نتیجه:

داکت اسپلیت‌ها بخاطر دارا بودن دو سیستم سرمایشی و گرمایشی در ساختمان‌های مختلف کاربرد دارند. داکت اسپلیت‌ها دارای سیستم تصویه هوا بوده و باعث تازه شدن هوا می شوند. نوع جدید این محصول با موتور اینورتر و سازگار بودن با محیط زیست گزینه مناسبی برای استفاده در منازل، ساختمان‌های دولتی یا باشگاه‌ها هستند. برای تهیه و خرید داکت اسپلیت مناسب با فضای تان، متراژ فضا، شرایط جغرافیای، تعداد نفرات و برند سازنده دستگاه را مد نظر قرار داده تا بتوانید داکت اسپلیت با کیفیت و متناسب با فضای خود را تهیه کنید.

بازدیدکنندگان گرامی، در صورتی که قصد خرید داکت اسپلیت‌های اینورتر و یا معمولی برای مناطق معتدل و یا مرطوب را دارید، می‌توانید با کلیک روی لینک دماپویا، این محصولات را با گارانتی اصلی و قیمت مناسب از مجموعه دماپویا خریداری فرمایید.

منبع : دماپویا

مطالب خواندنی