معتبرترین سایت‌های آموزشی انگلیسی لینوکس

معتبرترین سایت‌های آموزشی انگلیسی لینوکس

سلام! چند سالی است که در دنیای لینوکس فعالیت میکنم و همیشه به دنبال سایت و آموزش هایی بودم که وقتی از آنها استفاده میکنم، در پایان به این نتیجه نرسم که باز هم نشد.

با معتبرترین سایت‌های آموزشی لینوکس بیشتر آشنا شویم.

حدود هشت سال است که در زمینه لینوکس فعالیت میکنم و وقتی به دنبال راه کاری برای یک پروژه هستم مدام در سایت‌های ایرانی و خارجی به دنبال آن می‌گردم و بهترین راه کار را سعی میکنم پیدا کنم.

سایت‌های زیادی هستند که به آموزش و نصب و پیکربندی سرویس‌های متعدد لینوکسی پرداخته اند اما وقتی سعی میکنی از آنها استفاده کنی در پایان به در بسته میخوریم. چرا؟ چون تمامی آنها آمده اند که یک محتوا تولید کنند و از محتوای اشتباه دیگری کپی کرده و به همین سادگی ما را در چاه میاندازند.

اما در این مطلب من قصد دارم به سه سایت پر بازدید و البته محتوای سالم اشاره کنم تا تجربه خودم رو با شما در میون بگذارم تا شما بتوانید بهترین استفاده را از آنها برای سرویس‌های خود ببرید.

سایت آموزشی OrcaCore.com

این سایت، نسبتا تازه تاسیس است و حدود 1 سال است که به فعالیت پرداخته، اما با توجه به بررسی که داشتم و از مطالب آنها استفاده کردم، به این نتیجه رسیدم که یک سایت قدرتمند و صحت کامل محتواست.

وب سایت orcacore.com در زمینه‌های مختلف لینوکس فعالیت میکند و از آموزش‌های مبتدی تا پیشرفته و همچنین نصب اکثر سرویس‌ها بر روی توزیع‌های پر طرفدار داخل آن می‌توان مشاهده کرد. احساس میکنم تیم کاربلدی پشت این سایت باشد و با توجه به اینکه هر روز محتوای جدید و جذابی منتشر میکند، آنهارا به صورت رایگان در اختیار همه قرار داده اند تا بتوانند استفاده کنند.

نکته جالب این سایت اینجاست که توانسته از سایت‌های معتبر و ویکی‌های اختصاصی توزیع‌های لینوکس، لینک دریافت کنه و همین واسه من جالب بود که این سایت بی سر و صدا تنها به همان شعار خود یعنی آموزش رایگان برای تمامی کاربران اینترنتی پایبند بوده است.

بلاگ Digital Ocean

شاید همه با سایت digitalocean و خدمات آن آشنا باشند، اما بخش بلاگ آن که چند سالی است فعالیت خود را آغاز کرده است یکی دیگر از سری سایت هایی که است که من نسبتا به آن اعتماد دارم و مطالب خوبی در آن منتشر می‌شود. محتوا در سایت دیجیتال اشن به این شکل است که در صورتی که شما قابلیت تولید یک محتوا را داشته باشید می‌توانید در این سایت نام نویسی کرده و محتوای خود را تولید و به این سایت ارسال کنید تا محتوای شما منتشر شود. بنابراین اینجای کار کمی سردرگم کننده است، چرا که با این کار ممکن است برخی افراد صحت محتوای تولید شده را بررسی نکنند و گاهی اوقات به در بسته برخورد کنند. البته لازم به ذکر است که بگویم خیلی از محتواهای این سایت رو من استفاده کردم و درست بوده اند اما باز هم چون در تولید و انتشار محتوا به روی همه باز است، مشکلاتی را برخورد خواهید کرد.

اما یک نکته جالب این است که این سایت زیاد تمایلی به توزیع‌های جدید که از پایان عمر سنتوس، شروع به کار کرده اند، پشتیبانی نمیکند و مطالب برای RockyLinux تولید نمیکند و یا اکثر کپی سایت‌های دیگر است که در آن قرار گرفته است.

سایت tecmint

این سایت، یک پایگاه آموزشی برای لینوکس بود، اما همانطور که گفتم بود. اگر از توزیع‌های قدیمی استفاده می‌کنید و یا اینکه در گذشته جا مانده اید. این سایت میتونه بهتون کمک کنه، چون خودش تو گذشته جا مونده. تک مینت اکثر مطالب و محتوای کلی رو داره و عموما به توزیع‌های لینوکسی کاری نداره و البته خیلی از مطالب آن قدیمی هستند و امروزه زیاد به دید کاربران می آید اما با محتوای قدیمی که خیلی از آنها از دور خارج شده اند.

سایت تک مینت نیز یکی از سایت هایی است که می‌تواند امروزه ه برخی از کاربران کمک کند اما هنگام استفاده از خیلی باید دقت داشته باشید که ابتدا کامل آن را مطالعه کنید و پس از اینکه کامل آن را دیدید به استفاده از آن بپردازید.

تجربه کاری من از توزیع‌های جدید

در آخر میخوام یه تجربه کاری کوچک از استفاده توزیع‌های لینوکسی که داشتم بکنم و بگویم که پس از سال‌ها تجربه کدام توزیع‌ها می‌توانند به شما کمک کنند. خب همانطور که میدانید توزیع‌های دبیان و ابونتو همچنان به کار خود ادامه می‌دهند و از پرطرفدارترین توزیع‌ها هستند.

اما سنتوس پس از سال‌ها تلاش و کار و کیفیت بالایی که داشت، به کار خود پایان داد؛ اما توزیع هایی پس از این پایان شروع به کار کردند که یکی از آنها Alma Linux است و دیگری Rocky Linux، این دو توزیع توانستند با استفاده از همان هسته مرکزی RHEL، کار خود را شروع کرده و تلاش کنند تا جایگاه خود را در دل طرفداران خود بدست آورند.

شما می‌توانید از این دو استفاده کنید و مانند سنتوس تمامی سرویس‌ها را به بهترین شکل بر روی آنها راه اندازی و استفاده نمایید.

سخن پایانی

من قصد داشتم در این مطلب، راه کارهای آموزشی و سایت‌های آموزشی پرطرفدار را به شما معرفی کنم تا شما بتوانید از آنها استفاده لازم را ببرید. اگر شما به دنبال دستیابی به منابع آموزشی در زمینه توزیع‌های جدید مانند Alma Linux هستید می‌توانید به بخش AlmaLinux Tutorial سایت ارکا مراجعه کنید و یا اگر در نظر دارید مقدمات لینوکسی را یاد بگیرید می‌توانید از سایتی مانند تک مینت بهره ببرید. در پایان امیدوارم این مطلب برای شما کاربردی بوده باشه و بتوانید از آن استفاده لازم را ببرید.

مطالب خواندنی