مراقبت های مرحله دوم ایمپلنت ( قبل ، بعد و دستورالعمل )

مراقبت های مرحله دوم ایمپلنت ( قبل ، بعد و دستورالعمل )

ایمپلنت دندان را می توان یکی از محبوب ترین درمان ها، برای بی دندانی نامید زیرا نسبت به دیگر درمان هایی که ارائه شده است. دارای مزایای و کاربرد بیشتری می باشد. ما قصد داریم در این مقاله به مراقبت های مرحله دوم ایمپلنت بپردازیم.

پایه ایمپلنت نام یکی از محصولاتی است که در این درمان مورد استفاده قرار می گیرد و دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد. وظیفه این محصول همانند ریشه دندان است و استحکام دیگر بخش های این درمان را حفظ می کند. اما در بخشی از این درمان شما نیاز به جراحی خواهید داشت تا پایه ایمپلنت درون استخوان فک شما قرار بگیرد و با آن جوش بخورد. امروزه ایمپلنت توسط کشور های مختلفی تولید می شود اعم از ایمپلنت ایرانی ، سوئیسی ، آمریکایی و ............. .  برای انجام ایمپلنت پیشنهاد می شود از برند های معتبر استفاده کنید و به طور مثال ایمپلنت سوئیسی از طول عمر بالایی برخوردار می باشد.

مرحله دوم ایمپلنت

این درمان دارای مراحل متفاوتی می باشد که مرحله دوم همان قسمت جراحی است که در بالا توضیح داده شد. همانطور که همه ما می دانیم به صورت طبیعی هر جراحی دارای عوارض مخصوص به خود می باشد به همین دلیل نیز باید مراقبت های بعد ایمپلنت خاصی را بعد از هر جراحی انجام داد.

مراقبت های مرحله دوم ایمپلنت

همانطور که در بالا گفته شد شما باید بعد از جراحی ایمپلنت، مراقبت های مخصوص به آن را انجام دهید. از طرفی نیز این مراقبت ها بسیار مهم می باشند زیرا بر روند جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک تاثیر گذار می باشند. در ادامه به مراقبت های مرحله دوم ایمپلنت می پردازیم:

رعایت بهداشت دهان

یکی از مراقبت های مرحله دوم ایمپلنت که دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد رعایت بهداشت دهان و دندان های است. شما می توانید با رعایت موارد ساده ای بهداشت دهان خود را رعایت فرمائید. بخشی از این موارد به شرح زیر می باشد.

پس از گذشت سه روز و جدا سازی بخیه ها، شما می توانید در تمام نواحی ایمپلنت شده از مسواک استفاده کنید. به این نکته توجه کنید که استفاده از مسواک تا حداقل 72 ساعت بعد از جراحی ایمپلنت ممنوع می باشد.

رعایت بهداشت و مراقبت های ایمپلنت

شما می توانید بعد از مصرف مواد غذایی متفاوت برای بهداشت بیشتر دهان و دندان از دهان شویه های مخصوص استفاده نمائید. استفاده از دهان شویه باعث می شود تا میکروب و جرم ها در دهان شما جمع نشوند. بهتر است پس از گذشت 24 ساعت از ایمپلنت دندان، 3 بار در روز از دهان شویه استفاده نمائید.

اما یکی از نکات مهم که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید عدم استفاده از تجهیزات تیز برای تمیز کردن نواحی ایمپلنت شده است. برای مثال شما نباید از خلال دندان در نواحی ایمپلنت شده استفاده نمائید و مراقبت های صحیح می توانید بهترین ایمپلنت دندان را داشته باشید.

رعایت عادت های روزانه

همه ما در طول روز عادت های مخصوصی را داریم که برخی از این عادت ها می توانند به این درمان آسیب های جدیی را وارد کنند. به همین دلیل دانستن این عادت ها و ترک کردن آنها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

عدم استفاده از مشروبات الکلی و دخانیات یکی از عادت های مخرب می باشد به همین دلیل بهتر است آنها را ترک نمائیم. از طرفی نیز انجام فعالیت های سنگین مانند ورزش تا دو روز بعد از ایمپلنت دندان ممنوع می باشد.

عدم وارد کردن فشار محکم به دندان ها از دیگر مراقبت های مرحله دوم ایمپلنت می باشد. تا زمان بهبودی بهتر است فشار زیادی به دندان های خود وارد نکنید. برای مثال برخی افراد عادت به جویدن انتها مداد دارند یا دارای عادت دندان قروچه می باشند که این عادت ها نیز مضر است.

توجه به تغذیه

از موارد دیگری که باید به آن توجه کرد نحویه تغذیه است. شما نباید تا 24 ساعت پس از ایمپلنت از مواد غذایی داغ و سفت استفاده نمائید. از طرفی باید گفت مواد غذایی که دارای قند بالایی می باشند برای ایمپلنت بسیار مضر هستند پس بهتر است بعد از استفاده از آنها، دهان خود را شستوشو دهید.

استفاده از کمپرس یخ

همانطور که در بالا نیز گفته شد این درمان نیاز به جراحی دارد. به صورت طبیعی هر جراحی دارای التهاب و تورم می باشد به همین دلیل اگر دچار این عوارض شدید خونسردی خود را حفظ کنید. این عوارض به صورت معمول 24 الی 72 ساعت پس از ایمپلنت دندان اتفاق می افتد و برای کاهش آن می توانید از کمپرس یخ استفاده نمائید.

خونریزی پس از جراحی

جراحی ایمپلنت دارای خونریزی می باشد که بسیار طبیعی است.  پس از جراحی برای جلوگیری از ادامه خون ریزی، پانسمانی بر روی آن ناحیه قرار داده می شود. توجه داشته باشید که بهتر است تا دو ساعت این پانسمان را از دهان خود خارج نکنید و از مصرف مواد غذایی پرهیز کنید.

در برخی از موارد ممکن است خون آبه ی در دهان شما جمع شود که بهتر است با آرامی و با استفاده از دستمال آن را از دهان خود خارج نمائید.  زیرا با فشار خارج کردن خون آبه می تواند شدت خونریزی را افزایش دهد.

توجه به دستور العمل دندان پزشک

پس از انجام جراحی ایمپلنت، پزشک معالج مراقبت های مرحله دوم ایمپلنت را به صورت کامل برای شما شرح می دهد. دقت داشته باشید که این گفته ها را باید به صورت دقیق انجام دهید. از طرفی نیز پزشک معالج دارو هایی را برای شما در نظر می گیرد که باید در مصرف آنها دقت کنید و به صورت کامل آنها را مصرف نمائید.

دستور العمل پزشک و مراقبت ایمپلنت

تاثیر مراقبت های مرحله دوم ایمپلنت

همانطور که می دانید هر درمان دارای مراقبت های مخصوص به خود می باشد که شما باید آنها را رعایت فرمائید. مراقبت های مرحله دوم انواع ایمپلنت دندان باعث می شود که بهبود زودتری حاصل شود. از طرفی نیز این مراقبت ها درصد موفقیت درمان را افزایش می دهند و می توانند بر طول عمر این درمان تاثیر مستقیمی بگذارند.

مراقبت های قبل از مرحله دوم ایمپلنت

شاید خیلی از افراد فکر کنند که فقط مراقبت های مرحله دوم ایمپلنت مهم می باشد. اما باید گفت بخشی از مراقبت های مهم مربوط به قبل از جراحی ایمپلنت است. شما با رعایت آنها می توانید درمان با کیفیت تری را تجربه کنید به همین دلیل نیز به صورت خلاصه آنها را بیان می کنیم.

انتخاب پزشک متخصص: انتخاب پزشک یکی از مهم ترین مراقبت های قبل از انجام مرحله دوم ایمپلنت می باشد.

مصرف مسکن: شما می توانید با مشورت پزشک، تا یک ساعت قبل از جراحی ایمپلنت از مسکن استفاده نمائید.

استراحت کافی: بهتر است روز قبل جراحی به صورت کامل استراحت کنید و از انجام فعالیت های سنگین بپرهیزید.

مشورت دارویی: حتما داروی هایی را که مصرف می کنید به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

جمع بندی مراقبت های مرحله دوم ایمپلنت

همانطور که در بالا هم گفته شد جراحی دارای عوارض متفاوتی است از طرفی نیز مرحله دوم ایمپلنت دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد. شما با انجام مراقبت های مرحله دوم می توانید عوارض خود را کاهش دهید و این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارید.

 

مطالب خواندنی