کاربردهای سختی گیر آب در صنایع مختلف

کاربردهای سختی گیر آب در صنایع مختلف

سختی گیر آب با حذف املاح و کاهش درجه سختی آن تاثیر زیادی بر کیفیت آب داشته و در صنایع مختلف به دلایل متعدد مورد استفاده قرار میگیرد. این تجهیزات که دارای انواع مختلفی از نظر جنس و ساختار هستند، به شیوه های مختلف از جمله دانه های رزین یون های موجود در آب را حذف و آن را به آب نرم تبدیل می کنند. در برخی از صنایع از سختی گیر برای جلوگیری از ایجاد رسوب در دیگ های بخار و مبدل های حرارتی استفاده شده و در بعضی دیگر برای افزایش کیفیت رنگ کاربرد دارد. در ادامه مهم ترین موارد کاربرد سختی گیر آب در صنایع مختلف را بررسی خواهیم کرد.

 

سختی گیر آب چیست؟

آب های حاصل از سفره های زیر زمینی حاوی مقدار زیادی از املاح مانند کلسیم و منیزیم می باشد که ورود آنها به بدن می تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. علاوه براین، این املاح با عبور از تاسیسات در صنایع مختلف به مرور تشکیل لایه های رسوبی داده و در نهایت به خرابی های متعدد منتهی میشوند. سختی گیر آب Water Softener به تجهیزاتی گفته میشود که به شیوه های مختلف سعی در جداسازی املاح موجود در آب دارند.

سختی گیر آب به شیوه های گوناگون تلاش می کند تا املاح غیر کربناتی را از آب حذف کند. چون املاح کربناتی که سختی موقت را بوجود می آورند با حرارت دهی در زمان کوتاه قابل حذف هستند.

انواع سختی گیر آب

قبل از بررسی کاربرد سختی گیر آب در صنایع مختلف، ابتدا بهتر است نگاهی به انواع مختلف این دستگاه ها داشته باشیم. انواع سختی گیر آب از نظر عملکرد به سختی گیرهای مغناطیسی، الکترونیکی، رزینی و اسمز معکوس دسته بندی میشوند. با توجه به مزایای متعدد دانه های پلیمری رزینی و تاثیر شگفت انگیز آنها بر حذف املاح آب، در صنعت بیشتر از سختی گیر رزینی آب استفاده میشود.

سختی گیرهای رزینی آب دارای بدنه فلزی یا فایبرگلاس بوده و لایه ای از دانه های رزین در آن قرار میگیرد. با عبور آب از این لایه، املاح موجود در آن از قبیل کلسیم و منیزیم با رزین تبادل یون انجام داده و از این طریق جداسازی میشوند. با گذشت زمان و انباشته شدن مقدار زیاد کلسیم و منیزیم روی دانه های رزین، کارایی آنها کاهش پیدا خواهد کرد. به همین دلیل برای افزایش کارایی سختی گیر آب فرآیند احیای رزین با آب نمک و شستشوی معکوس انجام میشود. این شستشو و احیا با توجه به نوع سختی گیر به صورت اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک قابل انجام است.

کاربرد سختی گیر آب

مزایای سختی گیر رزینی آب

همان طور که اشاره شد، انواع سختی گیر آب متنوع بوده و از نظر عملکرد با هم تفاوت چشمگیری دارند. سختی گیرهای رزینی به دلیل مزایای متعدد نسبت به نوع مغناطیسی و الکترونیکی کاربرد بیشتری در صنایع دارند. مهم ترین مزایای سختی گیرهای رزینی آب عبارتند از:

  • قابلیت حذف کلرورهای کلسیم و منیزیم از آب و جلوگیری از خوردگی سطوح
  • جلوگیری از تشکیل لایه های رسوب با سولفات های کلسیم و منیزیم
  • بهبود کیفیت آب با حذف کلرو سدیم
  • افزایش قدرت صابونی مواد شوینده
  • جلوگیری از تشکیل اسید کربنیک در آب با ممانعت از ترکیب co2 آزادشده از کربنات و بی کربنات پتاسیم و سدیم آب

کاربرد سختی گیر آب

خرید سختی گیر آب در صنعت تقاضای بسیار بالایی دارد و دلیل آن تاثیر مثبت و شگفت انگیز این تجهیزات بر حذف املاح آب است. برخی از موارد کاربرد سختی گیر آب عبارتند از:

استفاده از سختی گیر در آب شیرین کن

بسیاری از آب های استخراج شده از چاه ها به دلیل وجود املاح مختلف بسیار شور و غیر قابل استفاده هستند. در این شرایط از دستگاه آب شیرین کن صنعتی برای حذف این املاح استفاده میشود تا با روش اسمز معکوس شوری آب کاهش یابد. به منظور افزایش کارایی آب شیرین کن ها مخصوصا در محیط های صنعتی، آب ابتدا وارد سختی گیر میشود. در نتیجه بخشی از املاح ابتدا توسط دانه های رزین از آب حذف شده و مابقی با ممبران های آب شیرین کن جدا میشوند.

کاربرد سختی گیر آب آشامیدنی

یکی از بزرگترین مشکلات در آب های آشامیدنی شهرهای مختلف ایران، مقدار زیاد املاح در آنها می باشد. این املاح نه تنها می تواند بر روی ظروف لک های سفید ایجاد نموده و قدرت صابونی مواد شوینده را کاهش دهد، بلکه برای سلامتی نیز مضر هستند. به همین دلیل در تصفیه خانه های بزرگ در کنار آب شیرین کن، از سختی گیر نیز استفاده میشود. البته مدل های کوچک و خانگی این تجهیزات نیز توسط برندهای مختلف تولید شده و می توان در منزل نصب کرد.

کاربرد سختی گیر آب در صنایع رنگسازی و رنگرزی

از دیگر موارد کاربرد سختی گیر آب می توان به استفاده از آن در صنایع رنگرزی و کارخانه های تولید رنگ اشاره کرد. املاح مختلف موجود در آب تاثیر بسیار بدی بر شفافیت و کیفیت رنگ ها ایجاد می کند. به همین دلیل درجه سختی آب ورودی به بخش های رنگرزی و تولید رنگ ابتدا باید توسط این دستگاه ها کاهش یابد. در نساجی ها و کارخانه های تولید پارچه نیز برای رنگرزی بهتر از سختی گیرها استفاده میشود.

کاربرد سختی گیر آب در دیگ بخار و مبدل حرارتی

دیگ های بخار و بویلرها از جمله تجهیزات صنعتی هستند که در معرض رسوب گیری قرار دارند. چون آب درون این تجهیزات در معرض حرارت بسیار بالا قرار گرفته و تبخیر میشوند. در اثر تبخیر آب درون دیگ بخار، املاح موجود در آن روی جداره دیگ تجمع پیدا نموده و تشکیل رسوب می دهد. این رسوب ها نه تنها منجر به گرفتگی مسیر انتقال آب میشود، بلکه به مرور باعث خوردگی دیگ خواهد شد.

به منظور افزایش کارایی دیگ های بخار و بویلر و جلوگیری از ترکیدگی و خطرات بسیار جدی آنها، آب ابتدا وارد سختی گیر شده و پس از کاهش درجه سختی آن ادامه مسیر را طی می کند.

کاربرد سختی گیر رزینی آب

کاربرد سختی گیر آب در برج های خنک کننده

برج های خنک کننده از دیگر موارد کاربرد سختی گیر آب می باشد که از تشکیل لایه های رسوبی در آنها جلوگیری می کند. املاح موجود در آب باعث تشکیل لایه های رسوبی شده و مانع از عبور آب در برج های خنک کننده خواهد شد. لایه های رزینی این دستگاه ها قدرت بسیار بالایی در از بین بردن املاح و حذف آنها از آب دارند. سختی گیرهای مورد استفاده در برج های خنک کننده دارای بدنه فلزی یا فایبرگلاس بوده و احیای رزین های آن به صورت اتوماتیک انجام میشود.

کاربرد سختی گیر آب در کارواش

یکی از تاثیرات منفی بالا بودن درجه سختی آب، کاهش کف مواد شوینده و همچنین ایجاد لکه های سفید روی سطوح می باشد. در کارواش ها بالا بودن سختی آب منجر به ایجاد لکه های سفید روی بدنه خودرو شده که جلوه نامناسبی بوجود می آورند. به همین دلیل از سختی گیرها برای حذف و کاهش املاح استفاده میشود و در نهایت منجر به رضایتمندی بیشتر مشتری خواهد شد.

علاوه بر موارد فوق، سختی گیرها در موتورخانه ها نیز کاربرد گسترده ای دارند و می توانند از گرفتگی لوله های آب تا حد بسیار زیادی جلوگیری کنند. کافیست در انتخاب این تجهیزات جنس بدنه، کیفیت ساخت و استانداردهای به کار رفته در روند ساخت را مد نظر قرار دهید تا بتوانید در صنایع مختلف از سختی گیر آب استفاده کنید.

 

مطالب خواندنی