خطرات خرابی بلبرینگ گیربکس اتوماتیک و دستی

خطرات خرابی بلبرینگ گیربکس اتوماتیک و دستی

 

بلبرینگ گیربکس یکی از قطعات مهم در خودرو است که باعث عملکرد راحت و بدون اصطکاک شفت و چرخ‌دنده‌ها در زمان چرخش می‌شود؛ همچنین به انتقال نیرو بین قطعات کمک می‌کند. بلبرینگ گیربکس انواع مختلفی دارند که تقریباً همه آن‌ها به‌طور یکسان عمل می‌کنند. آشنایی با علائم خرابی بلبرینگ گیربکس می‌تواند از خرابی سایز اجزاء و هزینه‌های اضافی جلوگیری کند؛ زیرا خرابی گیربکس می‌تواند، اثرات نامطلوبی را به خودرو وارد کند. اگر خودرو شما دچار خرابی گیربکس شده بهتر است، هرچه زودتر آن را تعمیر کنید. در ادامه این مطلب به علائم خرابی، صدای خرابی گیربکس پراید، 405 و تیبا می‌پردازیم.

فهرست مطالب

صدای خرابی بلبرینگ گیربکس

علائم خرابی بلبرینگ گیربکس 405

علائم خرابی بلبرینگ شفت گیربکس

علائم خرابی بلبرینگ گیربکس پراید

بلبرینگ گیربکس تیبا

صدای خرابی بلبرینگ گیربکس

یکی از نشانه‌هایی که می‌توان از طریق آن به خرابی بلبرینگ گیربکس پی برد، سر و صدای غیرمعمول آن است. اگر بلبرینگ دچار مشکل شده باشد، یعنی کار خود را به‌درستی انجام نمی‌دهد و بین اجزای آن اصطکاک زیادی ایجاد می‌شود. از مهمترین دلایلی که باعث به وجود آمدن صدای گیربکس می‌شود، می‌توان خرابی چرخ دنده ها،خراب شدن دیفرانسیل، اشکال در دنده سیاره‌ای و ساییده شدن در دنده ها را نام برد. این علائم باعث می‌شود تا گیربکس به‌خوبی کار نکند و باعث ایجاد صداهایی شبیه ساییدگی و جیرجیر که ناشی از اصطکاک قطعات با یکدیگر است، شود.

 

علائم خرابی بلبرینگ گیربکس 405

بلبرینگ گیربکس فلزی توپی شکل است و همان‌طور که گفتیم از ایجاد اصطکاک یا ساییده شدن چرخ‌های در حال حرکت جلوگیری می‌کند. اگر خودروی شما 405 است، شاید در بعضی مواقع شاهد صداها یا علائمی باشید که غیرطبیعی به نظر می‌رسند. خرابی بلبرینگ 405 دارای علائمی مانند تولید صداهای غیرمعمول، نشت روغن دنده، لرزش خودرو و فرمان، احساس بوی سوختگی، لرزش چرخ‌دنده‌ها، افزایش دما و غیره است. در چنین شرایطی نیاز است به تعمیرکاری که در این زمینه تخصص دارد، مراجعه کنید تا مشکل خودرو شما را رفع کند.

 

علائم خرابی بلبرینگ شفت گیربکس

بلبرینگ شفت اگر دچار مشکل شود، علائم متعددی را از خود نشان ‌می‌دهد. در ادامه مطلب به معرفی تعدادی از علائم خرابی بلبرینگ شفت پرداختیم:

·          گیربکس زمان حرکت صدا می‌دهد

با توجه به اینکه بلبرینگ شفت به‌طور مستقیم با حرکت چرخشی ورودی به گیربکس درگیر است. اگر خودرو صدایی غیرمعمول و ادامه دار داشت؛ ممکن است به‌دلیل خرابی این قطعه از خودرو باشد.

·         روان کار نکردن گیربکس

اگر گیربکس نرم باشد و اصطکاکی نداشته‌باشد از حرکت دنده‌ها و تعویض پی درپی آن در هنگام رانندگی متوجه خواهید شد. چنانچه دنده به‌سختی جا بیوفتد و گیربکس روان نباشد، این مشکل می‌تواند از بلبرینگ شفت خودرو باشد. برای تعمیر آن نیاز است به تعمیرگاه مراجعه کنید.

·         نشت روغن دنده

یکی از رایج ترین دلایل خرابی گیربکس نشت روغن است. برای اینکه متوجه شوید آیا خودرو شما دچار نشت روغن شده است یا خیر می‌توانید، تعدادی مقوا را در زیر خودرو قرار دهید، بعد از چند دقیقه مقوا را مشاهده کنید. اگر مقوا قرمز رنگ شده بود، مشکل از نشتی گیربکس است. اگر متوجه نشت روغن دنده شدید، باید مشکل را سریع رفع کنید تا نشتی به سایر قطعات گیربکس نفوذ نکند.

·         ایجاد لرزش در هنگام حرکت

اگر خودرو در هنگام حرکت، توقف و درجا کار کردن دچار لرزش شد، نشان از خرابی شفت گیربکس است. برای بررسی بیشتر باید به تعمیرکار مراجعه کنید.

 

علائم خرابی بلبرینگ گیربکس پراید

پراید همانند دیگر خودرو ها ممکن است، در عملکرد بلبرینگ گیربکس خود دچار اختلال و مشکل شود. در صورتی که مشکل آن از خرابی گیربکس بود، هرچه زودتر باید مشکل را برطرف کنید؛ زیرا در دراز مدت دچار خرابی های بیشتر در خودرو می شود و باید هزینه های بیشتری بابت تعمیر پرداخت کنید. خرابی گیربکس پراید شبیه دیگر خودرو ها دارای علائمی مانند: ایجاد اختلال در حرکت، لرزش هنگام کار کردن خودرو، تولید صدا در هنگام حرکت، سخت‌کار کردن گیربکس و جا نرفتن دنده است.

بلبرینگ گیربکس تیبا

شایع‌ترین علائم خرابی بلبرینگ گیربکس در خودرو تیبا مانند دیگر خودروهای پراید و 405 به موارد زیر است:

·         بیرون زدن دنده در زمان تعویض دنده

یکی از شایع‌ترین دلایلی که خرابی گیربکس را نشان‌می‌دهد، بیرون زدن دنده در هنگام تعویض دنده است. اگر زمانی که خواستید دنده را عوض کنید، دنده به‌راحتی جا نرفت باید به تعمیرکار مراجعه کنید تا مشکل خرابی گیربکس را برطرف کند. در صورتی علت به‌راحتی جا نرفتن دنده، ساییدگی باشد باید از طریق سنگ زدن یا تعویض دنده این مشکل را رفع کنید.

·         نشت روغن گیربکس

روغن ریزی گیربکس از علائم رایج در خرابی گیربکس است. اصلی‌ترین دلیل که موجب بروز این مشکل می‌شود، خراب شدن واشر های کاغذی درب بالا است. با تعویض واشر های کاغذی می‌توانید این مشکل را رفع کنید.

·         مشکل صدا در هنگام حرکت

صدا از دیگر علائم خرابی گیربکس است که در خودروهای تیبا، پراید، 405 رخ می‌دهد. صدای گیربکس دلایل زیادی دارد. مانند تیز کردن دنده، کم شدن روغن گیربکس و لقی دنده‌ها که برای حل مشکل باید علت هرکدام را جویا شد.

·         افزایش دما

اگر گیربکس به‌خوبی کار نکند، باعث اصطکاک بین اجزای آن و ساچمه ها می‌شود. در اثر اصطکاک ناشی از خرابی گیربکس، گرما تولید می‌شود که دمای بلبرینگ و گیربکس را بالا می‌برد.

 

جمع‌بندی

آشنایی با علائم خرابی بلبرینگ گیربکس و شفت می‌تواند از خرابی سایر اجزاء و هزینه‌های اضافی تعمیر خودرو جلوگیری کند. اگر علائمی که نشان دهنده خرابی گیربکس است را جدی نگیرید، گیربکس و خودرو دچار مشکلات جدی‌تر می‌شود. همان‌طور که در این مطلب با علائم خرابی گیربکس و شفت در خودروهای 405، پراید و تیبا آشنا شدید اگر خودرو شما دارای این علائم بود، بهتر است برای تعمیر و تعویض بخش‌های مهم گیربکس به مرکز تخصصی تعمیرکار مراجعه کنید. این مرکز بهترین خدمات را در این زمینه ارائه می‌دهد و تمامی مراحل از عیب یابی تا تعویض و تعمیر گیربکس اتوماتیک توسط کارشناسان مجرب و مسلط در این زمینه صورت‌می‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر تعمیر گیربکس اتوماتیک می‌توانید، با کارشناسان در ارتباط باشید و در کوتاه‌ترین زمان پاسخ سوالاتتان را دریافت کنید.

 

مطالب خواندنی