مقایسه مزایا و معایب منبع آب پلاستیکی + راه حل مناسب

مقایسه مزایا و معایب منبع آب پلاستیکی +  راه حل مناسب

یکی از پرکاربردترین انواع منبع آب، منبع پلاستیکی است. منبع آب پلاستیکی یا به عبارت دیگر منبع پلی‌اتیلن، به دلیل مزایای متعددی که دارد، توانسته‌ است به یک جانشین مناسب برای دیگر انواع مخازن یعنی مخازن بتنی، گالوانیزه، استیل و ... تبدیل شود. استفاده گسترده از انواع مختلف مخزن پلی‌اتیلنی، باعث شده است تا افرادی که قصد تهیه و خرید آن‌ را دارند، به کسب اطلاعات در رابطه با مزایا و معایب منبع آب پلاستیکی علاقه‌مند باشد. در کنار این موضوع، علم به مزایا و معایب این دسته از تانکر‌ها یا مخازن، باعث سهولت در نگه‌داری آن‌ها، با توجه به نکات مربوطه می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا با مقایسه مزایا و معایب مخزن (تانکر) آب پلاستیکی، نکات ارزشمندی در این رابطه ذکر کنیم تا برای خرید و تهیه این مخازن، با اطمینان خاطر بیشتری اقدام نمایید.

کاربردهای منبع آب پلاستیکی

از تانکر آب پلاستیکی به منظور نگه‌داری آب (شرب و غیرشرب) در محل‌های مختلف استفاده می‌شود. از جمله کاربردهای این دسته از مخازن می‌توان به مواردی چون

  • باغ‌ها و مزارع کشاورزی
  • خانه‌ها و ساختمان‌های مسکونی
  • ساختمان‌های تجاری
  • ساختمان‌های اداری
  • حمل‌ونقل آب شرب
  • آب‌رسانی به مناطق محروم

اشاره نمود. گستردگی استفاده از مخازن پلاستیکی، به سبب مزایای متعددی است که به همراه دارند. این مزایا باعث شده‌اند تا استفاده از این مخازن به منظور نگه‌داری آب، نسبت به انواع دیگر با سهولت بالاتری همراه باشند.

منبع آب پلاستیکی چه مزایایی دارد؟

همانطور که گفته‌ شد، مخازن یا تانکرهای پلاستیکی، مزایای متعددی دارند که این مزایا و ویژگی‌های مثبت، عبارت‌اند از:

قیمت مقرون‌به‌صرفه

یکی دیگر از مزایای ویژه، قیمت تانکر آب پلاستیکی است. این دسته از مخازن قیمت به مراتب پایین‌تری نسبت به مخازن فلزی و بتنی دارند.

تنوع در طرح و مدل

مخازن پلاستیکی در طرح‌ها و مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به: افقی، عمودی، مکعبی، بیضی، قیفی، انبساط، نیسانی و ... اشاره نمود. این تنوع باعث شده است تا برای هر شرایطی امکان تهیه نوع خاصی از مخزن وجود داشته باشد. برای نمونه در ساختمان‌هایی که با کمبود فضا برای نصب تانکر آب مواجه هستند، استفاده از منبع آب زیرپله‌ای بهترین گزینه به شمار می‌رود.

تنوع در ظرفیت

علاوه بر طرح و مدل، مخازن پلی‌اتیلن در ظرفیت‌های گوناگونی تولید می‌شوند تا بتوانند به نیاز طیف گسترده‌ای از مشتریان پاسخ دهند.

مقاومت در برابر اشعه UV

در تولید مخازن پلاستیکی از یک ماده مخصوص استفاده می‌شود که این ماده، موجب افزایش مقاومت مخازن پلی‌اتیلن در برابر اشعه UV می‌شود. همچنین گفتنی است که تولید تانکرهای پلاستیکی، در ضخامت‌های گوناگونی صورت می‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به تک‌لایه، دولایه، سه‌لایه و چهارلایه اشاره نمود. تفاوت مخازن سه‌لایه و چهارلایه با مخازن تک‌لایه، در وجود یا عدم وجود یک لایه مشکی‌رنگ است که این لایه وظیفه جلوگیری از ورود نور به مخزن را دارد. علت جلوگیری از ورود نور این است که در صورت رخ‌دادن این موضوع، مخازن جلبک خواهند زد.

طول عمر بالا

در صورتی که نگه‌داری مناسبی از منبع آب پلاستیکی صورت بگیرد به راحتی می‌توان به مدت چندین سال از این مخازن استفاده نمود. از جمله‌ اقداماتی که موجب افزایش طول عمر مخازن پلاستیکی شوند می‌توان به مواردی چون نصب عایق حرارتی، نصب سایه‌بان، نصب مخازن در اتاقک، فراهم‌سازی زیرساخت مناسب و ... را ذکر کرد.

وزن سبک

از جمله مزایای بزرگ تانکر آب پلاستیکی (پلی‌اتیلن) می‌توان به وزن سبک این دسته از تانکرها اشاره نمود. وزن سبک این مخازن باعث کاهش هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل و سهولت بالاتر در انتقال آن‌ها به محل موردنظر برای نصب می‌شود.

سهولت در نصب

قراردادن و نصب مخازن پلی‌اتیلن نسبت به دیگر انواع مخازن بسیار راحت‌تر است. این دسته از مخازن را به راحتی می‌توان به محل موردنظر انتقال داد و اتصالات مربوط به آن را نصب نمود.

منبع آب پلاستیکی چه معایبی دارد؟

عمده‌ترین مشکل مخازن آب پلی‌اتیلن را معمولاً آسیب‌پذیری این دسته از مخازن در برابر نور مستقیم خورشید می‌دانند. البته همانطور که گفته‌ شد، با خرید مخازن سه و چهارلایه و همچنین فعالیت‌هایی نظیر نصب عایق و نصب سایه‌بان می‌توان از بروز مشکلات ناشی از این موضوع پیشگیری نمود.

جمع‌بندی

با توجه به تمام موارد گفته شده در بحث مقایسه مزایا و معایب منبع آب پلاستیکی، می‌توان این گذاره را عنوان کرد که مخزن پلی‌اتیلن و پلاستیکی، نسبت به دیگر انواع مخزن از مزایای بیشتری برخوردار است و افرادی که قصد نگه‌داری و ذخیره‌سازی آب (شرب و غیرشرب) را دارند، بهتر است از این نوع از منبع‌ها استفاده کنند. همانطور که در این مقاله ذکر شد در برابر مزایای پرتعداد منبع آب پلاستیکی یا پلی‌اتیلن، شاهد تنها یک مورد جزئی از معایب این دسته از مخازن هستیم که با توجه به راه‌های گفته شده این عیب نه‌چندان بزرگ نیز قابل رفع است.

مجتمع پلاستیک طبرستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده مخازن پلی اتیلن در خاورمیانه

مجتمع پلاستیک طبرستان، یکی از برترین و بهترین تولیدکنندگان مخزن پلی اتیلن طبرستان است که توانسته است با تولید محصولاتی باکیفیت، سهم قابل‌توجهی از این بازار را در دست بگیرد. این مجتمع دارای 210 نمایندگی معتبر در سراسر ایران است و محصولات خود را از طریق این نمایندگی‌ها، به مشتریان محترم عرضه می‌نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر و طرح پرسش‌های خود می‌توانید با کارشناسان فروش مجتمع پلاستیک طبرستان، تماس برقرار کنید.

مطالب خواندنی