با فرآیندهای مربوط به سلامت آب بیشتر آشنا شوید

با فرآیندهای مربوط به سلامت آب بیشتر آشنا شوید

 

سلامت آب طی فرایندی چند مرحله ای و با استفاده از فیلترهای و مواد شیمیایی مختلف انجام می شود. فرایندی که اهمیت آن در تبدیل آب سرشار از انواع آلاینده مضر به آبی عاری از هر نوع آلودگی، در بخش های مختلف صنعت و تامین آب شرب انکار ناپذیر است. 

فرایندی که آب طی می کند تا به آبی سالم و تصفیه شده تبدیل شود شامل استفاده از فیلترها و مواد شیمیایی مختلفی است که، با توجه به میزان و نوع آلاینده های آب تعیین می شود. سلامت آب به خصوص در سال های اخیر که در اغلب مناطق با مشکل کمبود منابع آب قابل شرب مواجه شده ایم، اهمیت صد چندان پیدا کرده است.

بخش مهمی از فرایندی که آب برای تصفیه و سالم شدن طی می کند تا به مصرف صنایع یا مصارف شرب برسد را در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد.

مواد معدنی و شیمیایی تصفیه آب

مواد معدنی و شیمیایی تصفیه آب بخش مهمی از وظیفه سالم شدن آب را در فرایند تصفیه بر عهده دارند. استفاده از این مواد با توجه به میان و نوع آلاینده های آب و هدف از تصفیه آب صورت می گیرد. برای مثال برای آب تصفیه شده ای که در کاربردهای داروسازی مورد استفاده قرار می گیرد، نیاز به استفاده از ستون سختی گیر در بخش پیش تصفیه دستگاه است.

مواد-معدنی-و-شیمیایی-تصفیه-آب

انتخاب مواد شیمیایی تصفیه آب مناسب و با کیفیت و هم چنین استفاده از دوز مناسب آن با توجه به آن چه که طراح سیستم در نظر گرفته است، در فرایند تصفیه آب اهمیت زیادی دارد. استفاده از مواد شیمیایی به میزان بیش تر یا کم تر از میزان لازم یا باعث عدم اثر بخشی ماده شده و یا اثر عکس در فرایند تصفیه آب دارد و یا باعث خرابی برخی از قطعات دستگاه می شود.

برخی از مهم ترین مواد شیمیایی تصفیه آب شامل موارد زیر هستند:

آنتی اسکالانت

آنتی اسکالانت جزء جدایی ناپذیر سیستم های تصفیه آب است. اگر این سوال را از خود می پرسید که، آنتی اسکالانت چیست؟ باید بگوییم آنتی اسکالانت به مواد ضد رسوبی گفته می شود، که برای جلوگیری از تشکیل رسوب در فیلتر ممبران دستگاه قبل از واحد RO به آب ورودی به سیستم تزریق می شود. قیمت آنتی اسکالانت با توجه به وارداتی بودن اغلب برندهای این محصول به نرخ ارز و نوسانات آن در کشور وابسته است.

آنتی اسکالانت با ساختاری که دارد باعث چسبیدن ذرات آلاینده به ساختار مولکولی خود شده و از ته نشین شدن آنها جلوگیری می کند. به این ترتیب جلوی تشکیل رسوب در سطح غشای ممبران و گرفتگی منافذ آن را می گیرد.

کربن اکتیو

کربن اکتیو یا کربن فعال از پرکاربرد ترین مواد شیمیایی تصفیه آب است. کربن فعال مساحت سطحی زیادی را فراهم می کند، به طوری که مقدار اندکی از این ماده می تواند مقدار زیادی از آلاینده های آب را به خود جذب کند.

کربن فعال علاوه بر تصفیه آب در بسیاری از کاربردهای دیگر در صنایع مختلف نیز برای جذب در فاز مایع یا گاز مورد استفاده قرار می گیرد.

رزین سختی گیر

رزین سختی گیر با استفاده از فرایند تبادل یونی و تبادل یون های فرم یونی خود با یون های عامل سختی آب، آن را به آب نرم تبدیل می کند. آب سختی گیری شده در بسیاری از کاربردها شامل صنایع داروسازی مورد استفاده قرار می گیرد.

رزین سختی گیر در انواع مختلف شامل رزین های آنیونی، کاتیونی و میکس بد تولید می شوند با توجه به نوع یو نهایی که باید از آب حذف شوند، از انواع آنها استفاده می شود.

سیلیس و آنتراسیت

سیلیس یا شن که برای از بین بردن ذرات معلق و کدورت آب مورد استفاده قرار می گیرد، در مخزن فیلتر شنی برای تصفیه آب استفاده می شود. سیلیس دانه بندی های مختلفی دارد و برای حذف ذرات معلق آب استفاده می شود.

بستر سیلیس داخل مخزن فیلتر شنی، باعث به دام افتادن ذرات معلق آب شده و به ای ترتیب آب شفاف از این مرحله از فیلتراسیون از انتهای مخزن خارج می شود تا به مراحل بعدی تصفیه وارد شود.

تجهیزات کلی تصفیه آب

تجهیزات کلی تصفیه آب شامل تجهیزات و قطعاتی است که به طور ثابت در اغلب دستگاه های تصفیه آب نصب می شوند. دستگاه تصفیه آب می تواند بسته به نیاز مصرف کننده از بخش ها و فیلترهای متنوع دیگری نیز استفاده کند. در زیر تنها بخش کوچکی از تجهیزات کلی تصفیه آب معرفی می شوند:

دوزینگ پمپ

دوزینگ پمپ یا پمپ تزریق یا پمپ دوزینگ برای تزریق مواد شیمیایی شامل آنتی اسکالانت به آب ورودی به سیستم تصفیه آب صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. دوزینگ پمپ قابل تنظیم است و می تواند سیالات را با دبی و فشار مشخص شده به سیستم تزریق کند.

تجهیزات-کلی-تصفیه-آب

شیر مخازن FRP

شیر مخازن FRP که در انواع شیر دستی و اتوماتیک طراحی شده اند، با توجه به نیاز سیستم بر روی فیلترهای FRP تنظیم می شوند. شیر کنترلی مخزن FRP استفاده از عملکردهای مختلف فیلتر را برای ما امکان پذیر می کند.

با استفاده از شیر کنترلی می توان حالت های مختلفی شامل شستشو، بک واش و ... را برای فیلتر فعال کرد. شیرهای کنترلی اتوماتیک بر مبنای مدت زمان یا دبی عبوری، خود به صورت خودکار تغییر حالت می دهند و نیازی به اپراتور برای تغییر وضعیت ندارند.

پمپ RO

پمپ RO که قبل از واحد اسمز معکوس در دستگاه تصفیه آب صنعتی نصب می شود، برای تامین فشار لازم به آب خوراک برای ورود به فیلترهای ممبران مورد استفاده قرار می گیرد.

پمپ RO با توجه به فشار لازم برای تامین آب پر فشار فیلترهای ممبران با ظرفیت ها و توان های مختلف طراحی می شود.

لوازم مصرفی تصفیه آب

لوازم مصرفی تصفیه آب شامل فیلترهای مختلفی است که بسته به نیاز در سیستم نصب می شوند. یکی از مهم ترین لوازم مصرفی دستگاه تصفیه آب فیلتر یو وی است. نحوه عملکرد فیلتر یو وی به صورت زیر است

لامپ UV

لامپ UV داخل محفظه فیلتر UV نصب می شود. لامپ یو وی برای از بین بردن آلاینده های میکروبی و میکرو ارگانیسم های آب کاربرد دارد. لامپ اشعه فرابنفش اغلب در دستگاه تصفیه آب که در بیمارستان ها، مراکز درمانی، صنایع دارویی و ... نصب می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد.

لامپ UV داخل فیلتر UV نصب شده و برای گندزدایی آب در بسیاری از کاربردهای استفاده می شود. اشعه یو وی باعث تغییر DNA میکرو ارگانیسم ها و از بین رفتن آنها می شود.

فرایندهای تصفیه آب با مراحل مختلفی که در دستگاه تصفیه آب در نظر گرفته می شود، قابل انجام هستند. در هر یک از این مراحل با توجه به نوع و میزان آلاینده های آب از نوع مشخصی از فیلترها یا مواد شیمیایی تصفیه آب استفاده می شود.

 

مطالب خواندنی