مقایسه انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

مقایسه انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

دستگاه تصفیه آب خانگی یکی از ضروری ترین نیاز های هر خانه می باشد. این دستگاه ها در انواع مختلف در بازار موجود هستند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. دستگاه های تصفیه آب از دو روش اسمز معکوس و اولترا فیلتراسیون برای تصفیه سازی آب استفاده می کنند. ما در این مقاله ابتدا به تفاوت های این دو روش می پردازیم و سپس انواع فیلتر های تصفیه آب و راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب را به شما خواهیم گفت.

تفاوت تصفیه آب اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون

اولترا فیلتراسیون فرایندی است که در آن مواد و ذارت جامد از آب جدا می شوند. در آب های لوله کشی شهری مواد جامد بسیاری وجود دارد مثل گل و لای و شن و ماسه و فلزات سنگین. سیستم تصفیه شهری قادر نیست تمامی این مواد را از آب حذف کند اما با روش اولترا فیلتراسیون می شود که این مواد مضر آب را از میان برد. روش اولترا فیلتراسیون مشابه سیستم اسمز معکوس است اما تفاوت شان در فیلتر ممبران است.

در دستگاه تصفیه آب UF   از فشار هیدرو استاتیکی آب استفاده می شود و پمپی داخل دستگاه وجود ندارد. هم چنین این دستگاه ها مخزنی برای نگهداری آب نیز ندارند. این دستگاه ها به دلیل این که از برق استفاده نمی کنند در هزینه آن صرفه جویی می شود. روش اولترا فیلتراسیون قادر به حذف موادی چون آرسنیک، کلر، آفت کش ها، مواد شیمیایی، رسوبات، گل و لای و شن و ماسه، اندوتوکسین ها، مواد سمی، دوده و موادی مثل کربن دی اکسید، پروتئین ها و پلاستیک است. اما این روش مانند اسمز معکوس قدرت زیادی در از بین بردن ویروس ها و میکروب ها ندارد.

بو و طعم نا مطبوع آب را از بین می برد و بهترین روش برای از بین بردن رسوبات آب است. در زیر سینک آشپزخانه به راحتی نصب می شود و سر و صدای کمی دارد.. این روش بسیار کم هزینه می باشد چرا که فیلتر های نسبت به انواع دیگر قیمت پایینی دارد. در این روش ترکیبات غیر آلی مانند برخی اسید ها از بین نمی رود. یون های آب را حذف نمی کند و به همین دلیل به عنوان آب شیرین کن نمی توان از آن استفاده کرد. مناسب آب سخت نیستند و هم چنین این دستگاه ها چون پمپ ندارند ممکن است باعث افت فشار آب شوند که بهتر است از انواع پمپ دار آن ها استفاده شود.

در روش اسمز معکوس نیز با استفاده از فیلتر ممبران تصفیه سازی آب انجام میشود. آب با عبور از این فیلتر تا 0001/0 میکرون املاح و مواد مضر آن حذف می شود و بهترین روش برای از بین بردن آلودگی های آب می باشد. در این روش بر خلاف اولترا فیلتراسیون از برق استفاده می شود و این نوع دستگاه ها دارای پمپ و مخزن نیز هستند. سختی آب را کاهش می دهند و قدرت بسیار بیشتری نسبت به روش اولترا فیلترسیون در جذب ویروس ها و میکروب های آب دارد. هم چنین چون یون های آب را نیز از بین می برد به همین دلیل آب شیرین کن نیز هست. در این روش بو و طعم نا خوشایند آب از بین می رود. ممبران این دستگاه ها به دلیل این که رسوبات و باکتری ها روی آن رشد می کنند، آسیب پذیر تر هستند و به طور منظم باید تعویض شوند. این روش چون از فشار شیر آب برای عبور آب از شیر استفاده می کند، زمان بیشتری صرف پر شدن مجدد مخزن آن می شود ولی در روش اولترا فیلتراسیون چون مخزنی وجود ندارد، آب در همان لحظه ی نیاز شما تصفیه و آماده می شود. همچنین قیمت فیلتر های دستگاه تصفیه آب RO  بالاتر از فیلترهای اولترا فیلتراسیون می باشد و جایگزینی آن ها ممکن است هزینه بر باشد.

 تفاوت تصفیه آب اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون

 انواع فیلتر تصفیه آب خانگی

فیلتر های اصلی دستگاه های 6 مرحله ای اسمز معکوس عبارتند از فیلتر پرو پیلن، فیلتر کربنی، فیلتر کربن بلاک، فیلتر ممبران، فیلتر پست کربن و فیلتر مینرال. که همه ی آن ها در نهایت آبی بهداشتی و عاری از آلودگی در اختیارتان قرار خواهند داد. اما در دستگاه های 7 الی 10 مرحله ای فیلتر های دیگری نیز وجود دارند:

فیلتر قلیایی: آب در حالت عادی حالت قلیایی دارد اما وقتی وارد سیستم تصفیه شهری و موادی مثل کلر به آن اضافه می شود حالت اسیدی پیدا می کند. این فیلتر با بالا بردن PH  آب، آن را قلیایی کرده و خواص آنتی اکسیدانی به آن می دهد که برای بدن بسیار مفید است.
فیلتر فرا بنفش: این فیلتر با استفاده از اشعه فرا بنفش یا همان یو وی که توسط لامپ جیوه در دستگاه تولید می شود، می تواند میکروب ها، باکتری ها و تمامی موجودات زنده آب را تا 99.99 درصد از بین ببرد. این اشعه برای انسان ضرری ندارد و تنها نکته مهم این است که همیشه باید در مرحله آخر تصفیه آب استفاده شود.
فیلتر اکسیژن ساز: فیلتر اینفرارد یا مادون قرمز که به آن اکسیژن ساز نیز گفته می شود، با شکستن ساختار مولکولی آب، سطح اکسیژن آن را بالا می برد. آب اکسیژن دار بسیار برای بدن و پوست و مو مفید می باشد.

 انواع فیلتر تصفیه آب خانگی

راهنمای خرید تصفیه آب خانگی

به دلیل وجود مارک های تقلبی در بازار، بهتر است قبل از خرید دستگاه تصفیه آب تایوانی، تحقیقاتی در مورد آن انجام دهید تا بهترین نوع آن را تهیه کنید.
یکی از نکات مهم در انتخاب و خرید بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی نوع سیستم تصفیه آب دستگاه است. دستگاه های اسمز معکوس و اولترا فیلتراسیون مناسب برای استفاده خانگی هستند و در انواع زیر سینکی و رومیزی وجود دارند. با توجه به منبع آب شربی که دارید باید یکی از این دو نوع دستگاه را انتخاب کنید. دستگاه های اسمز معکوس رایج تر و پر استفاده تر می باشند.
تعداد فیلتر ها نیز مهم است. بدانید که افزایش تعداد فیلتر ها همیشه به معنی کیفیت بهتر نمی باشد.ما به شما دستگاه های 6 مرحله ای را پیشنهاد می کنیم. همچنین به فیلتر ممبران این دستگاه ها نیز باید توجه کرد چرا که انواع تقلبی آن در بازار وجود دارد. این فیلتر بسیار مهم می باشد حتما از اصل بودن آن اطمینان پیدا کنید.
نوع اتصالات دستگاه نیز مهم است. اتصالات فیتینگ کیفیت بهتری دارند و سرعت باز و بسته شدنشان نیز بیشتر از اتصالات مهره ای است.
شیر های برقی یا چهار راهی برای قطع کردن جریان آب کاربرد دارند که بهتر است از شیر برقی استفاده شود چون مقرون به صرفه ترند و کیفیت بهتری نسبت به نوع چهار راهی دارند. زمان جابجایی هم حتما از تکنسین مجرب برای نصب دستگاه تصفیه آب خانگی کمک بگیرید.
بررسی این که قطعات پلاستیکی دستگاه کیفیت خوبی داشته باشند چرا که در عملکرد و طول عمر دستگاه موثر است.
هوزینگ های دستگاه تصفیه باید ضخامت بالایی داشته باشد و نوع روپیچ آن بسیار قوی و مناسب از نظر آب بندی است.
دستگاه های تصفیه به دو شکل پایه دار و بدون پایه عرضه می شوند. سعی کنید نوع پایه دار آن را تهیه کنید چون استفاده راحت تری دارند و زمان سرویس نیز تعویض فیلتر ها آسان تر خواهد بود.  
شیر برداشت دستگاه نیز بسیار مهم است. نباید از جنس آلیاژ سرب باشد. هم چنین مغزی شیر نیز قابل تعویض باشد.

و در آخر این که حتما از نمایندگی معتبر دستگاه خود را تهیه کنید و از گارانتی و خدمات پس از فروش آن قبل از خرید اطمینان حاصل نمایید.

 

مطالب خواندنی