آشنایی با فن کویل و مدل های مختلف آن

آشنایی با فن کویل و مدل های مختلف آن

در میان تجهیزات تهویه مطبوع، یکی از شناخته شده ترین آنها بدون شک فن کویل ها هستند. اما گرچه احتمال اینکه نام این دستگاه را شنیده باشید بالاست، اما چقدر با آن آشنا هستید؟ در این مطلب تلاش می کنیم کلیت محصولاتی که تحت این نام در بازار یافت می شوند و ویژگی ها و مشخصات آنها را با شما در میان بگذاریم. با ما همراه باشید تا همراه هم فن کویل ها را بشناسیم.

 

فن کویل چیست؟

فن کویل ها دسته ای از تجهیزات تهویه مطبوع هستند که قادرند هم گرمایش و هم سرمایش را در محیط مد نظر شما بر عهده بگیرند. جدا از توانایی آنها برای گرم یا سرد کردن هوای ساختمان در فصول مختلف و بسته به نیازهای گوناگون، قابلیت جداسازی دمای اتاق های ساختمان با توجه به تعداد یونیت استفاده شده نیز یکی از مهمترین برتری های آنها نسبت به ادواتی مانند اسپلیت ها و کولرهای آبی است. این مزایا در کنار یکدیگر باعث می شوند به خصوص در ساختمان های بزرگ و مجتمع ها، به کارگیری فن کویل ها فوق العاده رواج داشته باشد.

یکی از مهمترین ویژگی های این دستگاه ها آن است که به خودی خود قادر نیستند سرمایش یا گرمایش قابل توجهی تأمین کنند. از این نظر آنها را می توان با رادیاتورها و شوفاژها مقایسه کرد: تجهیزاتی که خودشان تولیدکننده حرارت یا برودت لازم برای تهویه مطبوع نیستند، اما می توانند گرما یا سرمای تولیدی یک منبع دیگر (مانند موتورخانه یا هواساز) را گرفته و آن را در محیط توزیع کنند. از این نظر می توان آنها را یونیت های توزیع کننده نامید که به خصوص در سیستم های مرکزی کاربرد دارند و در میان سازندگان مجتمع های بزرگ که از چیلر و موتورخانه بهره می برند، طرفدار دارند.

 آشنایی با انواع فن کویل

طرز کار فن کویل

پیش از هر چیز، بگذارید نیم نگاهی به نحوه کارکرد این دستگاه بیاندازیم. اجزای اصلی این ادوات شامل مجموعه ای از کویلهای مسی با فین های آلومینیومی در اطراف آنها، یک الکتروموتور، یک فن یا بلوئر، فیلتر هوا، شیر هواگیری، کلید سلکتوری برای تغییر سرعت موتور و یک ترموستات می باشد. مهمترین اجزا به وضوح کویلها و فن هستند که اسم دستگاه را تشکیل می دهند.

همان طور که گفتیم، فن کویل ها ادواتی هستند که قادرند هم سرما و هم گرما را برای یک محیط تأمین کنند و این وظیفه به طور عمده به وسیله دمای سیالی که داخل کویل جریان دارد تعیین می شود. کویلها لوله هایی هستند که با آب سرد یا گرم (بسته به نیاز) پر می شوند. تأمین کننده این آب می تواند سیستم های متعددی مانند چیلر، موتورخانه و... باشد. با ورود آب به کویلها و سرد یا گرم شدن آنها، فن وارد عمل شده و هوای محیط را به داخل دستگاه می مکد. هوا در برخورد با لوله های مسی گرمتر یا سردتر شده و سپس به فضای اتاق برگردانده می شود. تکرار این چرخه در تعداد دفعات بالا منجر به سرد یا گرم شدن فضای مد نظر شما خواهد شد. در برخی مدل ها از فیلترهای تصفیه کننده نیز در مسیر فن تا کویل استفاده شده است که باعث کاهش آلودگی هوای محیط می شوند.

طبیعی است که در این ساختار، بسته به موقعیت و نحوه طراحی دستگاه با ساختار انتقال هوای متفاوتی روبرو باشیم، اما کلیت عملکرد در بین تمام مدل های موجود یکسان است و وابسته به ورود و خروج آب به تجهیزات می باشد. نکته اساسی که باید در این خصوص به آن توجه داشته باشید، این است که تجهیزاتی از این دست با محیط بیرون از خانه هیچ ارتباطی ندارند. در نگاه اول شاید این موضوع یک مزیت به نظر برسد. هرچه باشد، دیگر نیازی به نصب لوله (مانند کولرهای گازی) یا کانال (مانند داکت اسپلیت ها) در بدنه ساختمان نیست. با این وجود نباید فراموش کرد که فقدان جریان هوای خارجی به این معناست که هوای محیط شما به کمک این تجهیزات، تازه نمی شود و به اصطلاح کهنه باقی می ماند.نکته دیگری که در هنگام بررسی این تجهیزات خود را نشان می دهد، انواع متنوع آن است. در ادامه به این دسته بندی ها خواهیم پرداخت و بحث می کنیم که هر کدام چه ویژگی هایی دارند.

 

دسته بندی و انواع فن کوئل 

فن کویل ها بسته به اینکه چگونه سیال را از منبع حرارتی یا برودتی دریافت می کنند و در چه نقطه ای نصب می شوند، دارای دو دسته بندی متفاوت هستند. دقت داشته باشید که هر دو دسته بندی دارای اهمیت فراوانی هستند. نحوه دریافت سیال مشخص کننده ساختار شبکه لوله کشی شما در ساختمان و حجم آن خواهد بود، در حالی که محل نصب رابطه مستقیم با فضای مد نظرتان و طراحی داخلی خواهد داشت.

بر اساس نحوه کارکرد با سه دسته تک لوله، دو لوله و چهار لوله روبرو هستیم. مدل های تک لوله امروزه دیگر منسوخ به حساب می آیند و بعید است بتوانید مدلی بر اساس این سیستم کاری را در بازار پیدا کنید. در شکل دو لوله با یک لوله رفت و یک لوله برگشت روبرو هستیم که در فصول سرد به عنوان مسیر گرمایش و در فصول گرم به عنوان مسیر سرمایش عمل می کنند. این مدل به شدت در میان ادوات معمول در بازار شایع است و آن را به کرات می توان مشاهده نمود.

شکل چهار لوله دارای دو لوله ورودی و دو لوله خروجی است که توانایی رد و بدل کردن همزمان آب سرد و گرم را فراهم می کند. به لطف این سیستم می توانید در یک اتاق گرمایش و در اتاق دیگر سرمایش داشته باشید و در تمام فصول سال می توان عملکرد دستگاه ها را شخصی سازی نمود. نیازی به گفتن نیست که این امر انعطاف فوق العاده ای به مدل های چهار لوله ای می بخشد، اما هزینه های راه اندازی و نگهداری به نسبت بالایی هم دارد.

دسته بندی بر اساس محل نصب اغلب بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، چون هم ظاهر آنها بسیار با یکدیگر متفاوت است و هم کاربرد و دکوراسیون داخلی برای طراحان اهمیت به مراتب بیشتری نسبت به لوله کشی دارد. بر این اساس سه دسته اصلی وجود دارد:

  1. زمینی
  2. دیواری
  3. سقفی

سه دسته این محصول شامل فن کویل زمینی، دیواری و سقفی شاید به نظر فقط در محل نصب تفاوت داشته باشند، اما لوله کشی، اجزای داخلی و نحوه آرایش قطعات آنها کاملاً با هم فرق دارد که می تواند باعث گوناگونی ظرفیت عملکردشان هم بشود. گفتنی است که هر کدام از آنها می توانند زیردسته های خاص خود را هم داشته باشند، مانند نمونه های سقفی که به دو دسته توکار و کاستی تقسیم می شوند.

مدل های زمینی اغلب سنگین تر هستند، هوا را از زیر بدنه به داخل مکیده و به طور عمودی یا افقی به فضای داخل اتاق می دمند. طراحی آنها اغلب فضای کار بیشتری به تولیدکنندگان می دهد و با بدنه های شکیل و جذابی در بازار روبرو می شوید. مدل های دیواری ارتباط بسیار نزدیکی با همتایان زمینی خود دارند و در واقع بسیاری از آنها به شکلی طراحی می شوند که بتوانید روی زمین هم نصبشان کنید. در نهایت، مدل های سقفی را داریم که به شدت در میان هتل دارها، دفاتر اداری و بیمارستان ها طرفدار دارند. مزیت اصلی آنها صدای کم و قرارگیری ادوات در داخل سازه است که باعث می شود جای کمتری را در داخل ساختمان اشغال کنند.  برند های مطرحی در سطح ایران و جهان در حوزه تولید فن کوئل فعالیت می کنند. که شاید یکی از شناخته شده ترین و مطرح ترین این برند ها، شرکت تهویه می باشد، که به عنوان یکی ازپیشگامان تولید فن کوئل در ایران به شمار می رود. 

 خرید انواع فن کوئل

مزایا و معایب  فن کوئل 

در مقایسه با دیگر سیستم های تهویه مطبوع، این ادوات نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند که در صورتی که می خواهید خرید مناسبی داشته باشید، بد نیست نیم نگاهی هم به آنها بیندازیم.

فن کویل ها فضای کمتری به نسبت گستره وسیعی از تجهیزات دیگر اشغال می کنند، رابط کاربری ساده ای دارند، به لطف نبود کانال کشی رفت و برگشت در هنگام آتش سوزی به تسهیل کنترل دود کمک می کنند، به کمک آنها می توان دمای هر اتاق را به طور مجزا تنظیم نمود و همچنین به دلیل جدا بودن یونیت ها امکان انتقال آلودگی میان اتاق ها به حداقل می رسد. تمام این موارد آنها را به شدت برای استفاده در بیمارستان ها مناسب می کند.

با این وجود نباید از معایب به کارگیری آنها نیز غافل شویم. به خاطر نحوه نصب، به خصوص در مدل های سقفی، نمی توانید برای تعمیر آنها را نزد تعمیرکار ببرید و باید متخصص به محل ساختمان شما مراجعه کند. فیلترهای این دستگاه ها اغلب راندمان کمی دارند، پس با فیلتراسیون ضعیفی روبرو هستید. چون این تجهیزات هوای تازه تأمین نمی کنند، تهویه هوای اتاق را بر اساس گردش دائمی هوای موجود انجام می دهند که می تواند به خصوص در فضاهای آلوده باعث تشدید آلودگی شود. در نهایت نیز لوله کشی آب به عنوان سیال تأمین کننده سرما یا گرما می تواند دردسرهای خاص خود را داشته باشد که در ادواتی مانند حرارت از کف مشاهده نمی شود.

 

جمع بندی

در این مطلب به چیستی فن کویل، طرز عملکرد، دسته بندی ها و مزایا و معایب آنها پرداختیم و بحث کردیم که چگونه می توانید از انواع مخلف آنها در ساختمان استفاده کنید. آشنایی با این تجهیزات نه تنها به اطلاعات شما می افزاید، بلکه در صورتی که در خانه یا محل کارتان از سیستم های اینچنینی استفاده می کنید یا می خواهید آنها را تهیه نمایید، کمک بزرگی در خرید و تعمیرات برایتان خواهد بود. امیدواریم آنچه در اینجا مطرح کردیم بتواند برای شما مفید و کاربردی باشد.

منبع : tasisathome.com

 

مطالب خواندنی