7 توصیه روانشناسان مرکز مشاوره برای مراقبت از سلامت رابطه عاطفی!

7 توصیه روانشناسان مرکز مشاوره برای مراقبت از سلامت رابطه عاطفی!

ایجاد رابطه شاد نیازمند یادگیری برخی مهارت ها و کسب آگاهی در این زمینه است تا به ازدواج موفقی منتهی شود طبق مطالعات مرکز مشاوره زوج هایی که در روابط شاد هستند تندرست ترند و روابط بهتری با فرزندانشان دارند و فرزندانی دارند که انعطافپذیر ترند و موفقیت های تحصیلی و اجتماعی بیشتری دارند.

بنابراین ما با دانستن این که چگونه رابطه عاشقانه ی شاد و پایداری داشته باشیم، می توانیم خیلی چیز ها در ازدواج به دست بیاوریم. در ادامه به معرفی مهارت هایی می پردازیم که رعایت کردن آن ها در زندگی مشترک می تواند هر فردی را به سمت ازدواج سالم هدایت کند. این مهارت ها عبارت اند از:

1. تحسین و قدردانی را در رابطه تان پرورش دهید.

بر اساس مطالعات مشاوره ازدواج زوجین باید تحسین کردن، افتخار کردن و قدردانی کردن از شریک زندگی شان را در رابطه همواره حفظ کنند. و لازم است که تحسین، افتخار، قدردانی، احترام و محبت خود را به صورت کلامی و غیر کلامی ابراز کنند. این حس های مثبت نسبت به شریک زندگی نباید پنهان باقی بماند. در رابطه های نا سالم افراد عادت دارند که محیط اطرافشان را برای پیدا کردن اشتباهات دیگران جست و جو کنند و از او عیب جویی و سرزنش کنند اما در رابطه های سالم محیط پیرامونشان را برای پیدا کردن کارهای درست و مثبت دیگران جست و جو می کنند، چیزی که بتوانند تحسین کرده و از آن قدردانی کنند.

2. به جای بی اعتنایی به نیازهای طرف مقابل به آن ها توجه کنید.

زوجین در رابطه خواستار توجه، همدلی، حمایت، گفتگو، محبت، رابطه جنسی و ... از شریک زندگی شان هستند و درخواست پاسخگویی به خواسته ها و انتظاراتشان دارند. این لحظات نوعی حساب بانکی عاطفی را پایه ریزی می کند که در طول زمان در رابطه ساخته می شود . طبق مطالعات مشاوره خانواده نوع پاسخ زن و شوهر ها به خواسته ها و انتظارات یکدیگر در موفقیت یا شکست حساب بانک عاطفی نقش اساسی دارد. اگر شما نمی توانید حتی توجه شریک زندگی تان را به خوبی به دست بیاورید، حتی نخواهید توانست خواسته ها و انتظارات دیگر مانند همدلی، شوخ طبعی، محبت، رابطه جنسی و ... داشته باشید و به مرور زمان خواسته ها و انتظارات از یکدیگر را به میزان قابل توجهی کاهش خواهید داد. آن چه که در توجه کردن به خواسته ها و انتظارات ضروری است بالا بردن آگاهی مان نسبت به خواسته ها و انتظارات شریک زندگی مان است. زمانی که نسبت به خواسته ها و نیازهای طرف مقابلمان آگاهی داشته باشیم راحت تر می توانیم این حساب بانکی عاطفی را پر کنیم و باعث خواهد شد که رابطه بین زوجی بهتر و رضایتمندی آن ها از زندگی مشترکشان افزایش یابد.

3. در رابطه تان دوستی و صمیمیت ایجاد کنید.

دوستی و صمیمیت پایه و اساس و بهترین پیش بینی کننده های متخصصان و روانشناسان ازدواج برای موفقیت یا شکست رابطه است. زمانی که دوستی و صمیمیت وجود نداشته باشد، بحث و گفتگوی بین آن ها منفی خواهد بود و زن و شوهر تاریخچه ی بحث ها و مشکلات حل نشده گذشته را بر دوش خود حمل کرده و آن را وارد هر بحث و گفتگویی می کنند.  وجود صمیمیت و دوستی افراد از میزان تعاملات منفی زوجین می کاهد و شرایط مطلوبی را برای زوجین ایجاد می کند.  این را فراموش نکنید که دوست داشتن و ابراز عشق و محبت زن و مرد به یکدیگر، باعث گرمی بیشتر کانون خانواده می شود و به همین دلیل باید عشق و علاقه و مهر و محبت در زندگی تان جریان داشته باشد.

دکتر باقری

4. این را بدانید که برخی از اختلافات قابل حل نیستند.

طبق نظر خانم دکتر نسرین باقری در هر رابطه ای اختلاف نظر هایی وجود دارد و شما با هر فردی که  ازدواج کنید، بی تردید با یک سری از اختلاف نظرها روبرو خواهید شد. . طبق نظر مشاوره روانشناسی اغلب درگیری های رابطه از تفاوت های شخصیتی میان زوجین سرچشمه می گیرند، زمانی که با این تفاوت ها رو به رو می شوند ضرورت دارد که زن و شوهر درباره تفاوت هایشان با هم گفتگو کنند و مهم تر از همه این است که بدانند طرف مقابل خود را نمی توانند تغییر دهند و بهت آن است که به میزانی از پذیرش برسند.  این افراد قادرند شخصیت شریک زندگی شان را به صورت بنیادین بپذیرند و پذیرش خود را ابراز کنند و از همسرشان درخواست تغییر نداشته باشند. در حالت کلی می توان گفت که زوجین موفق درباره اختلاف نظرهای خود گفتگو کنند و به دنبال راه هایی باشند  که آزار دهندگی این تفاوت ها را کمتر کنند. اگر زوجین نتوانند چنین گفتگویی را شکل دهند، درگیری و اختلافات سرانجام منجر به جدایی عاطفی خواهد شد.

5. اختلافات را به صورت سازنده مدریت کنید.

هدف ما این نیست که اختلافات را از بین ببریم زیرا همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم ، به دلیل این که درگیری امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است و بی تردید کارکرد های مثبتی را خواهد داشت برای مثال از این راه می توان یاد گرفت که چگونه به طرف مقابلتان عشق ورزی کنید و چگونه طرف مقابلتان را بفهمید و یا این که چگونه با تغییرات مواجه شوید. بنابراین هدف زوجین باید مدیریت اختلافات باشد نه از بین بردن کامل اختلاف ها. مهارت های کنترل هیجانات در جهت ایجاد گذشت، صبر، کنترل خشم، قانع بودن، مدیریت استرس و افسردگی می تواند بسیار موثر باشد.

6. رویاهای زندگی تان را به واقعیت تبدیل کنید و هدف هایتان را دنبال کنید.

یکی از جنبه های مهم هر رابطه ای این است که فضایی ایجاد شود تا هر فردی جرات پیدا کند صادقانه درباره رویا ها، ارزش ها، عقاید، و آرمان های خود حرف بزند و احساس کند رابطه شان از رویاهای او حمایت می کند. هر فردی رویاها و آرزوهایی دارد و زوجبن باید از همدیگر برای رسیدن به این هدف ها حمایت خود را نشان دهند. زمانی که زوجین برای بیان رویاها و اهدافشان با قضاوت ها یا  هرگونه بازخورد منفی رو به رو شوند، اشتیاق خود برای بازگو کردن آن ها را از دست داده و قسمت  مهم رابطه،  یعنی حمایت از بین زوجین کمرنگ تر شده و به مرور زمان صمیمیت کمتر خواهد شد از این رو فراموش نشود که حمایت یکی از موارد ضروری  در هر رابطه ای است.

تابع جماعت

7. اعتماد را در رابطه تان بنا کنید.

طبق نظر آقای دکتر محمد رضا تابع جماعت اعتماد زمانی ایجاد می شود که زوجین گوش دادن غیر تدافعی همراه با فهم و همدلی به هیجانات منفی را در رابطه شان حفظ کنند . این امر بخش مهمی از پیوند عاطفی و صمیمیت محسوب می شود. برای ایجاد اعتماد باید گفتگوهای صمیمانه ای داشته باشیم. برای مثال در لحظاتی که شریک زندگی مان در حال تجربه کردن هیجان های منفی است، از طریق شنوندگی موثر  و به دنبال آن همدلی کردن با احساساتی که می شنویم، قدم جلو بگذاریم . اما یکی از دیگر موضوعات اساسی رابطه زناشویی مقوله تعهد است. تعهد و وفاداری همسران نسبت به یکدیگر، نقش اول را ایفا می کند  به عبارت دیگر یکی از مهم ترین عواملی که در تحکیم و تعالی خانواده و بهبود روابط زناشویی نقش بسزایی دارد، حفظ وفاداری و تعهد است و اعتماد را در رابطه بنا می کند و می توان گفت که فرد وفادار کسی است که به عهد و پیمان خود پایبند بوده و به اهدافی که به خاطر آن ها و حفظ آن پیمان بسته است، خیانت نمی کند.

خانواده نهادی اجتماعی است که کانون حمایت و آرام بخش برای اعضای خود فراهم می کند. افراد برای داشتن خانواده ای پویا ، آرام بخش نیازمند ازدواجی موفق و آگاهانه هستند . البته برای شکل گیری یک خانواده مستحکم و سالم علاوه بر انتخاب مناسب و آگاهانه، به دست آوردن دانش و اطلاعات اولیه جهت شروع یک زندگی مشترک برای دو طرف امری بدیهی است. لذا  افراد با مراجعه به  مطب روانشناسی انتخاب نو در مشاوره پیش از ازدواج، توسط مشاوران و روان شناسان و حتی مشاوره تلفنی مواردی را  مورد  بررسی قرار می دهند  تا با بهترین تصمیم گیری بتوانند  از هر گونه مشکلات و بحران های جدی جلوگیری کنند.

 

مطالب خواندنی