صفر تا صد انتخاب تیرآهن

صفر تا صد انتخاب تیرآهن

 

افرادی که در حوزه فولاد فعالیت دارند، می‌دانند یکی از موضوعات مهم و پرکاربرد، اطلاع از سایز تیرآهن‌ها است. مثلاً تیرآهن 16 یکی از پرکاربردترین تیرآهن‌ها است که نمی‌توان از اهمیت وجود آن در سازه‌ها چشم‌پوشی کرد؛ تیر آهن 16 با مقاومت بالایی که دارد، می‌تواند بار و فشار سازه را تحمل نماید و همین موضوع موجب استفاده از آن شده است. در این مقاله از صفر تا صد انتخاب تیرآهن همراه ما باشید.

تیرآهن 16 چیست؟

سازه‌ها باید مقاومت و استحکام بالایی داشته باشند تا در برابر شرایط محیطی مثل آب‌وهوا، باد و باران دوام بیاورند. تیرآهن 16، به همین منظور در ساخت سازه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. این تیرآهن از مهم‌ترین مقاطع فولادی ساختمانی محسوب می‌شود. وظیفه این تیرآهن، تحمل تنش‌هایی است که در اثر نیروهای برشی و لنگر خمشی ایجاد می‌شوند؛ از‌آنجایی‌که آهن در بخش‌های مختلف سازه استفاده می‌گردد، اگر مقاومت کافی نداشته باشد، کل سازه دچار مشکل شده و امکان تخریب وجود دارد. تیرآهن 16، مقاومت کافی را به سازه می‌دهد. این تیر‌آهن‌ها به دو حالت افقی و عمودی در سازه‌ها قابل‌استفاده هستند؛ البته اگر حجم سازه زیاد باشد، از این محصول برای قرار دادن تیرهای فرعی هم استفاده می‌شود. این تیرآهن از دیرباز تا به الآن ازجمله محصولاتی بوده که نقش مهمی ‌را در ساختمان‌سازی ایفا کرده است.

 

توجه داشته باشید که ضخامت تیرآهن بر اساس پروژه موردنظر مشخص می‌شود؛ به‌گونه‌ای که هرچقدر تیرآهن ضخیم‌تر باشد، سازه مقاوم‌تر است. به‌طور کلی طول بال‌های این تیرآهن، 74 میلی‌متر و وزن آن بین 15.8 تا 41.6 است؛ درنتیجه هر شاخه 12 متری این محصول، 189.6 کیلوگرم وزن دارد. در صنعت فولاد روی هر یک از این تیرآهن‌ها، علامت‌های اختصاری V و L را می‌بینید؛ حرف L نشان‌دهنده سبک بودن تیرآهن و حرف انگلیسی V نشان‌دهنده سنگین بودن تیرآهن است. معمولاً روی تیرآهن 16، حرف V دیده می‌شود که نشانه سنگین بودن آن است. ازآنجایی‌که این تیرآهن مطابق با فناوری‌های روز و استاندارد تولید می‌شود؛ می‌تواند در ساختمان‌های چندطبقه و آسمان‌خراش‌ها نیز کاربرد داشته باشد.

کاربردهای تیرآهن

تیرآهن 16، ویژگی‌های زیادی دارد و ازاین‌رو کاربردهای متعددی را هم شامل می‌شود. در قسمت‌های مختلف ساختمان مثل: ساخت خرپا، ایجاد ستون، ایجاد نعل پوشش سقفی و تیرها و ... این تیرآهن دیده می‌شود. در ادامه با کاربرد‌های آن آشنا می‌شوید.

ساخت اسکلت سازه

در ساختمان‌سازی می‌توان با توجه به نقشه، طراحی و محاسبات طراح ساختمان، از این تیرآهن در اسکلت ساختمان استفاده کرد.

ساخت ستون سازه

ستون‌ها برای تحمل نیروی محوری که از طبقات بالا ایجاد می‌شود، ساخته می‌شوند؛ از این رو باید دوام و استحکام کافی داشته باشند. این تیرآهن با مقاومت و استحکام بالایی که دارد می‌تواند برای ساخت سازه مورداستفاده قرار گیرد.

ایجاد خرپای سازه

میله‌های مستقیم، به‌صورت زیگزاگی و مثلثی کنار هم قرار می‌گیرند و خرپا را تشکیل می‌دهند. از این تیرآهن در ساخت خرپا هم استفاده می‌شود؛ تا اگر یکی از خرپاها شکست یا خم شد، تیرآهن، مجموعه خرپا را نگه دارد.

نعل سازه

نعل‌ها بخشی از سازه هستند که شکنندگی زیادی دارند، به همین دلیل بسیار موردتوجه قرار می‌گیرند؛ این تیرآهن در نعل درگاه نیز کاربرد دارد. تیرآهن، فشار بار ساختمان را از درگاه برمی‌دارد و به طرفین نعل منتقل می‌کند.

پوشش سقف سازه

این تیرآهن به دلیل مقاومت خوبی که دارد، در پوشش سقف هم مورداستفاده قرار می‌گیرد. همان‌طور که می‌دانید، پوشش سقف نقش تعیین‌کننده‌ای در استحکام سازه‌ها دارد. این تیرآهن دوام و استحکام کافی را به سقف می‌دهد.

پل‌های لانه‌زنبوری

پل‌های لانه‌زنبوری ازجمله سازه‌هایی هستند که به دلیل حفرات، استحکام بالایی دارند. البته حفرات به‌تنهایی در استحکام نقش ندارند و تیرآهن 16 است که این استحکام را کامل می‌کند.

مزایای استفاده از تیرآهن

شاید تا به اینجای مقاله برایتان سؤال ایجادشده باشد که تنها دلیل استفاده از تیرآهن 16 در سازه‌ها، مقاومت آن است؟ باید بگوییم خیر! دیگر مزایای فوق‌العاده‌ای که این تیرآهن دارد، باعث استفاده گسترده آن شده است. در ادامه با این مزایا آشنا می‌شوید:

  • این تیرآهن کیفیت سازه را بالا می‌برد؛ به‌گونه‌ای که بتواند در برابر عوامل زیادی مقاومت کند.

  • ساخت سازه را سرعت می‌بخشد.

  • باعث کاهش ضایعات مصالح می‌شود.

  • علاوه بر اینکه مقاومت سازه را در برابر عوامل محیطی تضمین می‌نماید، سازه را در برابر زلزله هم مقاوم می‌کند‌.

  • باعث کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز می‌گردد.

  • سازه را در برابر عوامل شیمیایی مثل خوردگی و زنگ‌زدگی نیز مقاوم می‌کند.

قیمت تیرآهن

تیرآهن 14 برای بعضی از سازه‌ها بیش از اندازه، ظریف و تیرآهن 18 هم برای بعضی از سازه‌ها بیش‌ از اندازه، سنگین است؛ ازاین‌رو معمولاً از تیرآهن سایز 16 استفاده می‌شود. قیمت این تیرآهن، بین تیرآهن 14 و 18 است. ازآنجایی‌که قیمت تیرآهن مدام در حال نوسان است، تعیین قیمت آن کمی‌ سخت خواهد بود. به همین دلیل باید قبل از خرید تیرآهن، از قیمت نهایی آن مطمئن شوید. معمولاً قیمت تیرآهن را بر اساس وزن آن مشخص می‌کنند؛ بااین‌حال می‌توانید آن‌ها را به‌صورت شاخه­‌های 12 متری هم خریداری کنید. عوامل زیادی بر قیمت نهایی تیرآهن تأثیر می‌گذارند که عبارت‌اند از:

  • وزن: همان‌طور که گفته شد وزن این تیرآهن، بین محدود 15.8 تا 41.6 است؛ پس هرچقدر وزن بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر می‌شود.

  • سایز و ضخامت: هرچقدر ضخامت بال و بدنه تیرآهن بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. تیرآهن 16به دلیل سایز بزرگ‌تر از تیرآهن 14، قیمت بیشتری نیز دارد.

  • جنس: هرچقدر جنس تیرآهن بهتر باشد، مقاومت آن بیشتر است و هرچقدر هم مقاومت بیشتر باشد، هزینه نهایی آن بیشتر خواهد بود.

  • مقطع: ضخامت، اندازه و نوع مقطع نیز بر قیمت نهایی تیرآهن تاثیر می‌گذارد.

  • متراژ: مسلماً با افزایش متراژ تیرآهن، هزینه آن نیز بیشتر می‌گردد.

  • فروشگاه موردنظر برای خرید: فروشگاه‌های مختلف، تیرآهن را باقیمت‌های مختلفی به فروش می‌رسانند. دلیل تفاوت قیمت، این است که برخی از فروشگاه‌ها محصولات را باواسطه به فروش می‌رسانند و هزینه بیشتری از مشتری دریافت می‌کنند.

  • برند: تیرآهن‌ها توسط برندهای مختلفی تولید می‌شوند. هرچقدر یک برند خوش‌نام‌تر باشد و محصولات باکیفیت‌تری تولید کند، هزینه فروش آن بیشتر می‌شود.

خرید تیرآهن

تیرآهن 16، به دلیل سایز مناسب و ویژگی‌های خوبی که دارد، کاربرد بسیاری را شامل می‌شود؛ درنتیجه خریدوفروش آن به‌طور گسترده صورت می‌گیرد. خرید تیرآهن، مستلزم رعایت نکات بسیاری است. یعنی قبل از خرید باید اطلاعات کافی داشته باشید و هنگام خرید از این اطلاعات استفاده کنید، تا خریدی مطمئن انجام دهید. در ادامه با این نکات اشاره می‌شوید:

  • از نوسانات قیمت اطلاع داشته باشید.

  • برند تولیدکننده تیرآهن را با توجه به کارایی که قصد دارید از آن داشته باشید، انتخاب کنید.

  • به استاندارد تولیدی و وزن آن توجه داشته باشید.

  • قبل از خرید، از مشاوره کارشناسان استفاده کنید تا بتوانید بهترین تیرآهن را متناسب با کاربرد آن بخرید.

  • معتبرترین فروشگاه را برای خرید انتخاب کنید.

سخن پایانی

مجموعه آهن ‌هایپر، از مجموعه‌های بسیار خوش‌نام در صنعت فولاد کشور است. این مجموعه باسابقه طولانی که دارد، انواع محصولات فولادی و آهن‌آلات ساختمانی و صنعتی مثل تیرآهن، ورق‌های آلیاژی و صنعتی، گالوانیزه، مس، میلگرد، ورق سیاه، انواع مقاطع استنلس استیل، پروفیل (قوطی)، لوله، ورق‌های روغنی، نبشی، آلومینیوم و ناودانی را به مشتریان، برای پروژه‌های صنعتی و عمرانی ارائه می‌دهد؛ ازآنجایی‌که این مجموعه مجوزهای لازم را دارد، نگرانی از بابت کیفیت محصولات نداشته باشید. آهن ‌هایپر تمام محصولات خود را بدون واسطه و هزینه اضافی، باقیمت مناسب و کیفیت عالی به مشتریان عرضه می‌کند. مشاوران حرفه‌ای آهن ‌هایپر، 24 ساعته آماده پاسخگویی به سؤالات مشتریان گرامی‌ هستند. قبل از خرید حتماً با کارشناسان صحبت کنید و سپس سفارشتان را ثبت کنید. در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانید محصول را در آدرس داده‌شده، تحویل بگیرید. برای خرید تیرآهن از سایر مجموعه های آنلاین نیز می توان استفاده نمود.

 

مطالب خواندنی