شرایط پذیرش دانشگاه‌های آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

شرایط پذیرش دانشگاه‌های آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

چگونه از دانشگاه‌های آلمان پذیرش بگیریم و شرایط پذیرش دانشگاه‌های آلمان در مقطع کارشناسی ارشد به چه صورت است؟ تحصیل در مقطع فوق لیسانس در کشور آلمان ارزان و تقریبا رایگان است.

بدین ترتیب، دانشجویان داخلی و خارجی نیاز به پرداخت شهریه در اکثر دانشگاههای دولتی آلمان نخواهند داشت و تنها هزینه‌ای که باید پرداخت شود، هزینه‌ای ناچیز مربوط به امور اداری می‌باشد.

مهاجرت تحصیلی به آلمان امتیازات زیاد و متعددی دارد. شرایط پذیرش دانشگاه‌ها در آلمان برای دانشجویان بین المللی امری ساده و آسان است و مهم‌ترین مدرکی که برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان باید ارائه شود، مدرک لیسانس است. اما با وجود این که نیاز به داشتن مدرک کارشناسی آلمانی نیست، ولی باید مدرک تحصیلی مورد تایید دانشگاههای آلمان باشد.

آیا تحصیل دوره کارشناسی ارشد در آلمان رایگان است؟

اکثر دانشگاههای دولتی آلمان جزو دانشگاه‌های رایگان آلمان در مقطع کارشناسی ارشد هستند. چرا که این دانشگاهها شهریه‌ای ندارند و بودجه دولتی دریافت می‌کنند. اما با این وجود، نیاز به پرداخت هزینه‌های اداری و ثبت نام در هر ترم (حدود 250 یورو) می‌باشد.

همچنین، در لیست رشته‌های کارشناسی ارشد در آلمان، رشته‌های پرطرفداری چون مهندسی مکانیک، علوم و مهندسی کامپیوتر، مهندسی خودرو، مهندسی عمران، مهندسی برق، مهندسی هوافضا، بیوتکنولوژی، مکاترونیک و معماری به چشم می خورد.

معیارها و شرایط پذیرش دانشگاه‌های آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

اگر قصد تحصیل در دانشگاههای آلمان را برای مقطع کارشناسی ارشد داشته باشید، قطعا سوال در مورد معیارها و شرایط پذیرش دانشگاهها در این مقطع ذهن شما را هم مشغول کرده است.

بطور کلی، برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد آلمان، باید واجد شرایط این دوره بود و برای این امر، علاوه بر داشتن مدرک لیسانس، از دیگر شرایط پذیرش دانشگاه‌های آلمان برای مقطع کارشناسی ارشد، می‌تواند معدل مناسب، مدرک زبان و برخی از آزمونها نظیر GRE باشد.

مدرک لیسانس

همانگونه که بیان شد، داشتن مدرک کارشناسی یا لیسانس، از شرایط پذیرش دانشگاه‌های آلمان در مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان بین المللی می‌باشد.

دانشجویان برای اینکه بتوانند دوره کارشناسی ارشد را از طریق یکی از دانشگاههای برتر آلمان طی کنند، به مدرک لیسانس با نمره حداقل 75٪ نیاز دارند.

دقت کنید که، دانشگاههای آلمان ممکن است مدرک لیسانس تان را در خصوص محتوای دوره کارشناسی و تأیید این که تعداد واحدهای کافی را گذرانده اید، بررسی نمایند.

معدل CGPA

حداقل CGPA برای کارشناسی ارشد در آلمان چیست؟ از آنجا که دانشگاههای آلمان بر عملکرد آکادمیک قبلی دانشجویان تاکید زیادی دارند؛ لذا، حداقل CGPA مورد نیاز برای دوره کارشناسی ارشد در آلمان 7.5 از 10 است.

اما اگر قصد تحصیل در دانشگاهی در سطح جهانی را دارید، به بهترین نمره آیلتس و CGPA حدود 8.5 نیاز خواهید داشت.

حال دانشگاههای بدون شرط معدل آلمان کدامند؟ با وجود اینکه در آلمان داشتن سابقه تحصیلی و معدل خوب مهم است، اما تنها پارامتر تعیین کننده در امر پذیرش نیست و دانشگاههایی نیز وجود دارند که دانشجویانی با معدل پایین را نیز پذیرش می‌کنند.

از جمله این دانشگاهها می‌توان به دانشگاه بایروث، دانشگاه هایدلبرگ، دانشگاه پادربورن، موسسه فناوری کارلسروهه، دانشگاه صنعتی درسدن، دانشگاه هومبولت برلین، دانشگاه مانهایم، دانشگاه روستوک، دانشگاه گوته فرانکفورت، دانشگاه آلبرت لودویگ فرایبورگ و دانشگاه ماگدبورگ اشاره نمود.

مهارت‌های زبانی

از شرایط پذیرش دانشگاه‌های آلمان در مقطع کارشناسی ارشد، ارائه مدرک زبان مبنی بر داشتن مهارتهای لازم زبان انگلیسی یا آلمانی برای تحصیل در این کشور می‌باشد.

به طور کلی، دانشگاه‌های آلمان دانشجویانی را پذیرش می‌کنند که دانشی قوی در زبان‌های انگلیسی و یا آلمانی داشته باشند. چرا که در آلمان آموزش به زبانهای آلمانی و یا انگلیسی انجام می‌شود و دانش زبانی برای برقراری ارتباط و درک آنچه که در کلاس‌ها تدریس می شوند، ضروری است.

اما برخلاف مقطع کارشناسی آلمان، دوره‌های کارشناسی ارشد شامل برنامه‌های زیادی است که یا به صورت جزئی و یا کاملا به زبان انگلیسی تدریس می شوند. بنابراین، جهت اثبات مهارت‌های زبان خود، باید پیش از درخواست در یک آزمون استاندارد زبان شرکت نمایید.

همچنین، سطح مهارت زبان مورد نیاز برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد در آلمان به دانشگاه و رشته مورد نظر و نیز آزمون زبانی که در آن شرکت می‌کنید، دارد. لذا، در صورت تمایل به تحصیل در زمینه علوم اجتماعی، به دانش کاملی از زبان آموزش این دوره نیاز خواهید داشت. اما اگر قصد تحصیل در زمینه‌های علوم طبیعی را داشته باشید، به سطح پایین تری از مهارت‌های زبان نیاز دارید.

مهارت‌های زبان انگلیسی از شرایط پذیرش دانشگاه‌های آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

آزمون‌های مهارتهای زبان انگلیسی نظیر آیلتس و تافل از آزمون‌های اجباری برای دوره کارشناسی ارشد در آلمان هستند. بنابراین، دانشجویان بین المللی برای تحصیل در دانشگاههای آلمان می بایست مهارت زبان انگلیسی خود را به اثبات رسانند.

بطور کلی، برای پذیرش در دانشگاههای آلمان برای مقطع کارشناسی ارشد به حداقل نمره 6.5 در آیلتس یا حدود 60 تا 90 در آزمون تافل نیاز است.

مهارت زبان آلمانی برای پذیرش در دانشگاه‌های آلمان برای مقطع کارشناسی ارشد

برخی از دانشگاههای آلمان برای دوره هایی که به زبان آلمانی (TestDaF، مهمترین آزمون زبان آلمانی) ارائه می شوند، ممکن است نمره آزمون مهارت آلمانی را درخواست کنند.

آزمون‌های ورودی GRE یا GMAT

آزمون‌های ورودی می‌تواند از دیگر شرایط پذیرش دانشگاه‌های آلمان در مقطع کارشناسی ارشد باشد. اما این آزمون‌ها اکثرا برای دانشگاهها و برنامه‌های رقابتی موردنیاز است. در این صورت ممکن است از شما درخواست شود که در یک آزمون ورودی شرکت نمایید یا آزمون استاندارد پذیرش برای برنامه‌های کارشناسی ارشد را به عنوان بخشی از روند درخواست، تکمیل نمایید.

آزمون‌های ورودی می‌توانند برای رشته‌های حقوق، پزشکی و دیگر رشته‌های مشابه در نظر گرفته شوند تا بدین صورت از سطح آموزشهای قبلی دانشجو اطمینان حاصل شود. همچنین، ممکن است مدارس کسب و کار و برنامه‌های MBA به نمره ی خاصی از آزمون هایی نظیر GMAT یا GRE نیاز داشته باشند.

به طور کلی، بسته به دانشگاه مورد نظر به شرکت در آزمون GRE یا GMAT نیاز خواهید داشت. در این مورد می‌توانید از طریق وبسایت رسمی دانشگاه مورد نظرتان، مطمئن شوید.

تجربه کاری

تجربه کاری نیز می‌تواند از شرایط پذیرش دانشگاه‌های آلمان در مقطع کارشناسی ارشد باشد. در آلمان کارشناسی ارشد به دو صورت متوالی و غیر متوالی ارائه می‌شود.

کارشناسی ارشد متوالی بر پیشرفت تحصیلی‌تان تمرکز دارد. در حالیکه کارشناسی ارشد غیر متوالی متمرکز بر رشد حرفه ای‌تان می‌باشد. بر همین اساس، جهت انتخاب دوره‌های غیر متوالی برای تحصیل، داشتن سابقه کار ضروری است.

مصاحبه

برای پذیرش در برخی از دانشگاههای آلمان، نیاز به انجام مصاحبه است. مصاحبه بیش‌تر در دانشگاههای بسیار رقابتی که پذیرش محدودی دارند، اتفاق می افتد و ممکن است این مصاحبه بصورت رسمی و یا برای راحتی متقاضیان، از طریق پلتفرمهایی نظیر اسکایپ انجام شود.

مشاور و وکیل مهاجرت به آلمان یا شرکت‌های مهاجرتی معتبر باید مجوزهای لازم کشور مبدا و مقصد را به طور همزمان داشته باشند. لذا، داشتن مجوز وزارت علوم یا وزارت کار ضروری است. همچنین، وکیل باید دارای مجوز رسمی به همراه کد پیگیری باشد.

شرایط سنی کارشناسی ارشد در آلمان

برای پذیرش در دانشگاههای آلمان ممکن است دانشجویانی که دارای بیش از 4 یا 5 سال گپ تحصیلی دارند، با مشگل مواجه شوند.

به هر حال، حداقل سن برای تحصیل دانشجویان در آلمان وجود ندارد و برای مدرک کارشناسی ارشد، حداکثر سن 30 تا 34 است و برای دوره‌های MBA حتی با 40 سال نیز می‌توان اقدام کرد. اما ممکن است اخذ ویزا در سنین بالا سخت شود.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

آماده سازی مدارک موردنیاز از شرایط پذیرش دانشگاه‌های آلمان در مقطع کارشناسی ارشد می‌باشد که شامل موارد زیر خواهند بود:

  • پاسپورت: برای تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان داشتن پاسپورتی معتبر الزامی است.
  • مدارک تحصیلی و ریز نمرات: تمام مدارک تحصیلی و ریزنمرات (در صورت لزوم) را باید در زمان درخواست به دانشگاه موردنظر ارسال نمود.
  • نمره آیلتس یا نمره تافل: نمره آزمون مهارتهای زبان انگلیسی برای دانشگاههای آلمان ضروری می‌باشد.
  • متقاضیان تحصیل در آلمان در صورتیکه برنامه تحصیلی‌شان در مقطع کارشناسی ارشد را به زبان آلمانی انتخاب نموده باشند، به نمرات مهارت زبان آلمانی نیاز خواهند داشت و باید در آزمون TestDaF شرکت نمایند.
  • رزومه: رزومه باید شامل تجربیات حرفه‌ای شما بوده و بر نقاط قوت‌تان تاکید داشته باشد.
  • انگیزه نامه: نوشتن یک SOP یا انگیزه نامه برای دانشگاه‌های آلمان که بر توانایی ها، استعدادها و تجربیات شما تاکید دارد، می‌تواند مهم باشد.
  • توصیه نامه: توصیه نامه‌ها روشی عالی برای معرفی خود به دانشگاهها به واسطه یک متخصص است. از مدیران، مربیان و یا اساتید خود درخواست کنید که جهت پشتیبانی از درخواستتان توصیه نامه‌ای بنویسند.
  • سایر مدارک: دانشگاههای آلمان به مشارکت در فعالیتهای مختلف اهمیت می‌دهند؛ لذا، داشتن مدارک و گواهینامه ی اضافی قطعا در فرایند درخواست تان پوئنی مثبت خواهد بود.
  • مدارک تجربه کاری (در صورت وجود) : در صورتی که قبلا در جایی کار کرده باشید، می‌توانید مدارک تجربه کاری تان را به درخواست خود اضافه کنید.
  • عکس‌های پاسپورتی

زمان درخواست برای تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

علاوه بر در نظر گرفتن شرایط پذیرش دانشگاه‌های آلمان در مقطع کارشناسی ارشد، باید ددلاین درخواست برای دانشگاه مورد نظر را نیز مشخص کنید. بطور کلی دو زمان برای درخواست وجود دارد.

  • پذیرش تابستان: از ماه مارس آغاز شده و آخرین مهلت آن 15 ژانویه است.
  • پذیرش زمستان: از سپتامبر آغاز شده و آخرین مهلت آن 15 جولای است.

پرداخت اپلیکیشن فی دانشگاه‌های آلمان

با توجه به محدودیت‌های بین المللی برا ی هموطنان ایرانی؛ شما می‌توانید از سایت هایی مثل امیرپرداخت amirpardakht، شریف ویزا sharifvisa، پرداخت724 به آدرس pardakht724.com و غیره استفاده نمایید.

راحت‌ترین دانشگاه برای پذیرش آلمان

راحت‌ترین دانشگاه آلمان برای پذیرش چه دانشگاهی است؟ آلمان دارای چندین دانشگاه پرطرفدار است که نرخ پذیرش نسبتا بالایی داشته و شرایط راحتی برای پذیرش دارند.

از جمله این دانشگاهها می‌توان به دانشگاه بین المللی شیلر، دانشگاه بن، دانشگاه فرایبورگ، دانشگاه هومبولت برلین و دانشگاه هایدلبرگ اشاره نمود.

منبع: مستر پورتال www.mastersportal.com و مهرافرین mehraffarin.com

مطالب خواندنی