انواع حساب‌های معاملاتی در فارکس

انواع حساب‌های معاملاتی در فارکس

بعد از پروسه انتخاب بروکر معتبر که معیارهای مورد نظر کاربر را تامین کند، نوبت به افتتاح حساب می‌رسد. حساب معاملاتی، محلی برای انجام تراکنش‌های مبادلاتی معامله‌گر است.

کاربر با استفاده از این محیط شخصی می‌تواند وجوه مورد نیاز خود را در حساب واریز و یا برداشت کند، نسبت به ثبت سفارش اقدام کند، به سابقه معاملات و تراکنش‌های خود را برای بررسی‌های آتی دسترسی داشته باشد، به ابزارهای تحلیلی داشته و برای رصد بازار می‌تواند از آن استفاده کند و بسیاری امکانات دیگر که در یک حساب شخصی به کاربر ارائه می‌شود.

حساب‌های متنوعی توسط بروکر‌های فارکس از جمله بروکر آلپاری، به کاربران پیشنهاد می‌شود. هر حساب شرایط و ویژگی‌های منحصر به خود را داشته و امکانات متنوعی را در خود دارد. معامله‌گر با معیارهای خود و سطح دانش و مهارتی که در بازار دارد، حسابی را که نیاز‌های وی را براورده می‌کند، را انتخاب می‌کند.

بسته به نوع حساب، میزان حداقل سرمایه مورد نیاز برای افتتاح حساب متفاوت بوده و کاربر می‌تواند از ویژگی‌های متنوعی مثل لوریج‌های متنوع، طرح‌های تخفیف در هزینه و تشویقی، حداقل حجم معاملات و بسیاری دیگر، بهره‌مند شود.

انواع حساب‌های معاملاتی

بروکر‌های فارکس، برای تشویق کاربران به افتتاح حساب، طرح‌های متنوعی را در حساب‌های مختلف به کاربران پیشنهاد می‌دهند.

به‌عنوان مثال اگر بروکر آلپاری را برای انجام تراکنش‌های خود انتخاب کنید می‌تواند از بین حساب‌های متنوعی که به شما پیشنهاد می‌شود متناسب با نیاز معاملاتی خود انتخاب کنید.

بروکر آلپاری به‌عنوان یک کارگزار با سابقه در بازار فارکس است که مورد توجه بسیاری از فعالان بازار سرمایه و منتقدین بازار‌های مالی از جمله سایت investing به نشانی https://www.investing.com/brokers/alpari/ قرار گرفته و گزارش‌های بسیاری در مورد عملکرد این بروکر منتشر شده است .

اما دسته‌بندی حساب‌های معاملاتی چگونه است و چند نوع حساب توسط بروکر به کاربر ارائه می‌شود؟

در حالت کلی سه نوع اصلی حساب در بین بروکر‌ها رایج است. حساب استاندارد، مینی و مدیریت شده، که هر کدام ویژگی‌های مخصوص به‌خود را دارند. اینکه کدام حساب بهتر است بستگی دارد به میزان ریسک‌پذیری کاربر، سرمایه اولیه، مدت زمان معاملاتی و بسیاری عوامل دیگر که به ویژگی‌های شخصی کاربر مرتبط است.

حساب استاندارد

رایج‌ترین نوع حسابی که در بین معامله‌گران مورد استفاده قرار می‌گیرد، حساب استاندارد است. این نوع حساب بیشتر مناسب معامله‌گران حرفه‌ای و با تجربه‌ای است که با سرمایه کافی قصد انجام معاملات با حجم بالا را دارند.

با توجه به پر مخاطب بودن این نوع حساب، بروکر‌ها نیز امکانات خاصی برای آن در نظر گرفته‌اند. پتانسیل سود در این نوع حساب نسبت به سایر حساب‌ها بالاتر بود اما میزان سرمایه اولیه برای افتتاح حساب ممکن است برای افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری کم در بازار هستند، جذاب نباشد.

حساب نانو

جذابیت این حساب در امکان معامله با حجم‌های پایین است. این حساب تقریبا یک دهم حساب استاندارد است و بروکرها برای جذب مشتریانی که سرمایه کمی‌برای ورود به بازار در اختیار دارند در کنار حساب استاندارد، این حساب را ارائه می‌دهند.

انجام تراکنش در این حساب به معامله‌گران بی‌تجربه و ریسک گریز و حتی معامله‌گرانی که قصد آزمایش روی استراتژی‌های جدید را دارند پیشنهاد می‌شود. زیرا می‌توانند با تحمل ریسک پایین به مقصود خود دست یابند.

افتتاح این حساب نیاز به سرمایه بالایی ندارد و مدیریت ریسک در آن راحت‌تر از دیگر حساب‌ها ست، چرا که می‌توان با انجام تراکنش‌هایی با کمتر از یک لات استاندارد، ریسک معامله را کاهش داد.

قطعا استفاده از حجم و سرمایه کم، بازده کمی را به‌همراه دارد، با توجه به هدف کسب سود که در سر بیشتر کاربران است، می‌تواند نقطه منفی برای این حساب باشد.

حساب‌های مدیریت شده

این نوع حساب، سرمایه متعلق به کاربر است اما دسترسی انجام معامله را ندارد. تصمیم‌گیری در مورد تراکنش‌ها در اختیار مدیر حساب است و اهداف کسب سود و مدیریت ریسک را پیش می‌برد.

این نوع حساب‌ها در دو دسته صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبد‌گردانی شخصی قرار می‌گیرد. در صندوق سرمایه‌گذاری، سرمایه از سپرده‌گذاران مختلف جمع‌آوری شده و در اختیار مدیر صندوق قرار می‌گیرد و مسئولیت معاملات به‌عهده مدیر صندوق است اما در سبدگردانی شخصی، سرمایه موجود متعلق به یک فرد است اما مسئولیت تراکنش‌ها به مدیر واگذار می‌شود.

انواع حساب در بروکر آلپاری

آلپاری برای کاربران خود امکانات متنوعی را فراهم کرده است که برای افراد با هر سطحی از دانش و مهارت می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. از جمله امکانات این بروکر پیشنهاد حساب‌های متنوع معاملاتی است.

حساب‌های معاملاتی آلپاری در سه دسته کلی نانو، استاندارد و ECN تقسیم می‌شود. در ادامه با انواع این حساب‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

بروکر آلپاری

این حساب که تحت پلتفرم متاتریدر 4 ارائه می‌شود، به حداقل سرمایه 1 دلاری نیاز دارد. اهرم ارائه شده در این حساب 1:500 بوده و اسپرد از 1.7 پیپ آغاز می‌شود، به تراکنش‌های این حساب کمیسیون تعلق نمی‌گیرد.

حساب استاندارد

تحت دو پلتفرم متاتریدر 4 و 5 در دسترس کاربر قرار می‌گیرد. حساب استاندارد متاتریدر 4 به حداقل سرمایه 20 دلاری نیاز دارد و لوریج ان 1:1000 در نظر گرفته شده است. در این حساب اسپرد از 1.2 پیپ محاسبه می‌شود و کمیسیون در این حساب صفر است.

حساب استاندارد متاتریدر 5 تنها در مبلغ سرمایه اولیه با حساب متا 4 تفاوت دارد و سایر ویژگی‌های آن با حساب متا 4 یکسان است. سرمایه مورد نیاز برای افتتاح این حساب 100 دلار است.

حساب ECN

این حساب علاوه بر پلتفرم متاتریدر 4 و 5 یک حساب پرو متاتریدر 4 نیز دارد. مبلغ اسپرد در هر سه حساب یکسان و از 0.4 پیپ آغاز می‌شود. لوریج و استاپ اوت در همه یکسان در نظر گرفته شده است. اما سرمایه اولیه مورد نیاز حساب متاتریدر 4 مبلغ 300 دلار و در دو حساب دیگر 500 دلار در‌نظر گرفته شده است. به‌علاوه برای دو حساب متاتریدر 5 و پرو برای هر لات تراکنش، 1.6 دلار کمیسیون محاسبه می‌شود.

افتتاح حساب در بروکر ابزاری برای انجام تراکنش‌ها در بازار فراهم می‌کند. مهم است که بدانید با چه سرمایه‌ای تحمل ریسک در بازار را دارید و در چه سطح مهارتی از تخصص معامله‌گری هستید. هدف اصلی از افتتاح حساب انجام تراکنش‌ای اصلی شماست یا قصد آزمایش استراتژی خود را دارید.

تمامی موارد در انتخاب نوع حساب موثر است و باید بر اساس هدف و ویژگی‌های مد‌نظر خودتان در مورد افتتاح حساب تصمیم‌گیری کنید. در این مطلب با انواع حساب‌های رایج در بین بروکر‌ها آشنا شدیم و در مورد انواع حساب‌هایی که در بروکر آلپاری در اختیار دارید، صحبت کردیم. این آشنایی می‌تواند راهنمایی در جهت مسیر حرکت درست در بازار مالی در نظر گرفته شود.

مطالب خواندنی